Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallinen liikkuja täällä, hei! Kävelin eilen noin 10 kilometriä suunnittelematta etukäteen. Tunsin olevani aika lailla jumissa päästyäni kotiin :-D mutta riittävän pitkä venyttely auttoi.
Haluaisin uida, mutta olen laiska lähtemään uimahallille. Sinne on matkaa ja jos ei heti aamusta mene, on altaassakin ruuhkaa.
Muuten päivät ja syömiset kukevat samaa rataa ihan tylsyyteen asti eli syön tavallista, sydänystävällistä kotiruokaa riittävän usein. Toki olen vielä lomalla. Syömisten järjestämisestä tulee haastavampaa, kun palaan töihin. Siellä pitää olla eväät mukana, enkä aina muista ottaa niitä mukaan.
Mikä on "sydänystävällinen kotiruoka"?
Kotona valmistettu ruoka, jossa huomioidaan sydämen ja verisuonten hyvinvointi. Täällä lisää infoa: https://sydan.fi/fakta/terveellinen-ruoka-on-sydanystavallista-ruokaa/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva, täällä puhutaan eväslounaista! Minkälaista evästä hankitte, jos joudutte ostamaan sen kiireessä matkalla kauppaan? Vai ehdittekö aina valmistaa terveelliset eväät kotona ennen töihinlähtöä?
Illalla laitan rasiaan iltaruoalta jääneet tähteet, ja lisäksi pakkaan aamulla mukaan herne-maissi-porkkana-pussin. Lisäksi viiliä/rahkaa/maustamatonta jogurttia + puolukkaa/mustikkaa (joissa makeutusainetta loraus, kun muuten eivät puolukat uppoa)/itsetehtyä omenasosetta (jossa kyllä vähän marmeladisokeria mukana) ja vähän karkeaa talkkunajauhoa sekaan. Ja hedelmä vielä mukaan. Näkkäripaketti/hapankorppuja on lisäksi työpaikan kaapissa varalla. Ja jääkaapissa siellä pro-Aktiv-margariinirasia.
Pudotettavaa ainakin 5 kg, niin pääsen 80 kiloon, mutta tavoitepaino on jotain 75 kg (pituus 170 cm, 59-v nainen).
Joulusuklaata on vielä jäljellä, niitä olen vielä napsinut muutaman konvehtin päivässä...Liikuntaa tulee (talvipyöräily, kävely, hiihto, kuntosali, spinning), mutta sitä voisi aina lisätä...Töissä istun ja tv:n ääressä viihdyn... Kasviksia menee liian vähän, joten siinäpä projektia.Miten saan pakkasen tyhjennetyksi mustikoista ja puolukoista? Alkaa ideat loppua ja ihan sellaisinaan eivät oikein maistu...
Aika runsaat lounaseväät minun mielestäni.
Marjat pakastimesta pois? Tässäpä kuningasvinkki: erilaiset smoothiet! Vaikka aamupalaksi tai lounaaksi. Niihin voi laittaa MITÄ VAAN. Maut sekoittuvat blenderissä. Itse laitan esim. rahkaa, marjoja, pähkinöitä, pellavansiemenrouhetta, appelsiinia, lehtikaalia, porkkanaa. Nämä kaikki siis samaan. Vaihtelen sen mukaan mitä on sesongissa/kaapissa tai mitä tekee mieli.
M53 painoa 112.2 kg, mukana. Selailen ketjua silloin tällöin ja päivitän jos saan painoa järjellisesti alas.
Onnea kaikille ja laskevia painolukemia.
Te, jotka olette muuttaneet ruokailukertojen määriä,niin miten kauan on kestänyt että vatsan toiminta on vakiintunut tai tottunut uuteen rytmiin? Itsellä sujuu 2-3 aterialla mutta jos syö useammin, menee ihan tukkoon :(
En tajua tätä että kaapeissa on joulusuklaata niin ne täytyy syödä loppuun ennen kuin voi aloittaa elämäntapamuutosta. Ei niitä ole mikään pakko syödä. Kiertoon tai roskiin vaan. Itselleen huijaamista tollanen. Mulla on kaapit täynnä viiniä mutta se ei estä mua pitämästä tipatonta.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette muuttaneet ruokailukertojen määriä,niin miten kauan on kestänyt että vatsan toiminta on vakiintunut tai tottunut uuteen rytmiin? Itsellä sujuu 2-3 aterialla mutta jos syö useammin, menee ihan tukkoon :(
Saatko ruuasta tarpeeksi kuitua? Entä vedenjuonti, juotko tarpeeksi vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ruuasta tarpeeksi kuitua? Entä vedenjuonti, juotko tarpeeksi vettä?
Saan tarpeeksi kuitua. Syön lihaa ehkä kerran kuussa ja kalaa 1-2 krt viikossa. Vettä juon omasta mielestäni tarpeeksi, ainakin käyn vessassa monta kertaa päivässä aika tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä että kaapeissa on joulusuklaata niin ne täytyy syödä loppuun ennen kuin voi aloittaa elämäntapamuutosta. Ei niitä ole mikään pakko syödä. Kiertoon tai roskiin vaan. Itselleen huijaamista tollanen. Mulla on kaapit täynnä viiniä mutta se ei estä mua pitämästä tipatonta.
Ei tietenkään "täydy". Vaan jos teen loppuelämäni elämäntapamuutoksen, niin tietenkin elämääni kuuluu jatkossakin suklaata, mutta ei sitä tarvitse/ saa syödä kaksi käsin kahmimalla vaan harkitusti 1-2 konvehtia /palaa silloin tällöin harvakseltaan. Osa joulusuklaista on jo laitettu pakkaseen odottamaan pahaa päivää...
Tänään 11. päivä. On suuri apu kuulla miten monella sujuu niin hyvin! Rutiinit auttavat minua, kun opettelen mitä tehdä ja kuinka paljon milloinkin. Tuttu aamupala, tuttu reitti kaupassa ja tutut liikuntasuoritteet. Keskityn niihin. En altista itseäni kiusauksille, koska olen vielä niin alussa. Kasvikset ovat pysyneet aterioilla mukana. Kynnys (itse luotu mielikuva) liikuntaan on madaltunut, on jo helpompi saada itsensä liikkeelle. Iso kiitos tuesta! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään "täydy". Vaan jos teen loppuelämäni elämäntapamuutoksen, niin tietenkin elämääni kuuluu jatkossakin suklaata, mutta ei sitä tarvitse/ saa syödä kaksi käsin kahmimalla vaan harkitusti 1-2 konvehtia /palaa silloin tällöin harvakseltaan. Osa joulusuklaista on jo laitettu pakkaseen odottamaan pahaa päivää...
Pakkaseen? Säilyyhän ne kuukausitolkulla muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallinen liikkuja täällä, hei! Kävelin eilen noin 10 kilometriä suunnittelematta etukäteen. Tunsin olevani aika lailla jumissa päästyäni kotiin :-D mutta riittävän pitkä venyttely auttoi.
Haluaisin uida, mutta olen laiska lähtemään uimahallille. Sinne on matkaa ja jos ei heti aamusta mene, on altaassakin ruuhkaa.
Muuten päivät ja syömiset kukevat samaa rataa ihan tylsyyteen asti eli syön tavallista, sydänystävällistä kotiruokaa riittävän usein. Toki olen vielä lomalla. Syömisten järjestämisestä tulee haastavampaa, kun palaan töihin. Siellä pitää olla eväät mukana, enkä aina muista ottaa niitä mukaan.
Kotona valmistettu ruoka, jossa huomioidaan sydämen ja verisuonten hyvinvointi. Täällä lisää infoa: https://sydan.fi/fakta/terveellinen-ruoka-on-sydanystavallista-ruokaa/
No, kukin tyylillään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitset siis lohtusyömistä? Järkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kukin tyylillään :)
Nimenomaan. Mitään vikaahan tuossa ruokavaliossa ei ole.
Uudessa anna-lehden nettiversiossa ( anna piste fi kautta hyvinvointi ainakin, en tiedä printistä) on mielenkiintoinen esittely erilaisten painonpudotustyylien noudattajista. Olin kiinnostunut eräästä vaihtoehdosta, mutta jutun perusteella ei olekaan mun juttuni. Löysin jutusta mulle sopivan tyylin pudottaa painoa, jes. =)
Onneksi meille kaikille löytyy oma tyyli, jota saa noudattaa ilman että se haittaa muiden ihmisten elämää <3
Vierailija kirjoitti:
Uudessa anna-lehden nettiversiossa ( anna piste fi kautta hyvinvointi ainakin, en tiedä printistä) on mielenkiintoinen esittely erilaisten painonpudotustyylien noudattajista. Olin kiinnostunut eräästä vaihtoehdosta, mutta jutun perusteella ei olekaan mun juttuni. Löysin jutusta mulle sopivan tyylin pudottaa painoa, jes. =)
Onneksi meille kaikille löytyy oma tyyli, jota saa noudattaa ilman että se haittaa muiden ihmisten elämää <3
Linkki, kiitos. Ei noin sekavilta sivuilta muuten mitään löydä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään 11. päivä. On suuri apu kuulla miten monella sujuu niin hyvin! Rutiinit auttavat minua, kun opettelen mitä tehdä ja kuinka paljon milloinkin. Tuttu aamupala, tuttu reitti kaupassa ja tutut liikuntasuoritteet. Keskityn niihin. En altista itseäni kiusauksille, koska olen vielä niin alussa. Kasvikset ovat pysyneet aterioilla mukana. Kynnys (itse luotu mielikuva) liikuntaan on madaltunut, on jo helpompi saada itsensä liikkeelle. Iso kiitos tuesta! AP
Jos porkkanaraaste alkaa jossain vaiheessa tökkiä, vähän twistiä saa fermentoiduista kasviksista. Itse olen tehnyt kaalista (käytännössä siis hapankaalia) ja porkkanasta. Myös kimchi varmaan lasketaan kasviksiin? :) Suolaahan noista tulee, mutta jos kohtuudella syö ja muusta suolasta nipistää, niin lienee ihan ok lisuke välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitset siis lohtusyömistä? Järkea?
Hallittu herkkujenkin syöminen saa kuulua siihen elämäntapaan, jota on tarkoitus jatkaa loppuelämä. Kunhan ei ryöstäydy käsistä. Sitä tässä itse kukin opetellaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos porkkanaraaste alkaa jossain vaiheessa tökkiä, vähän twistiä saa fermentoiduista kasviksista. Itse olen tehnyt kaalista (käytännössä siis hapankaalia) ja porkkanasta. Myös kimchi varmaan lasketaan kasviksiin? :) Suolaahan noista tulee, mutta jos kohtuudella syö ja muusta suolasta nipistää, niin lienee ihan ok lisuke välillä.
Mä laitan usein hapankaalia leivän päälle juuston ja leikkeleiden sijasta. Maukasta, mutta kevyttä ja fermentoidut tuotteet ovat hyväksi ruuansulatukselle. Tykkään myös happamasta, joten hapankaali, kimchi ja aidot suolakurkut ovat säännöllisessä käytössä.
82,3 kg aamupaino eli alaspäin on menty.