Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1221/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole tarvinnut tarkkailla painoani sen jälkeen, kun lakkasin kuuntelemasta ohjeita oikeasta ateriarytmistä ja aloin kuunnella kehoani.

En syö aamulla enkä aamupäivällä mitään, eka ateria usein vasta 13-15 välillä. Sitten syön litapäivän ja illan mittaan silloin kun siltä tuntuu eli kun on nälkä. Hyvin iltapainotteista siis, mutta mun iltapainotteisesti toimivalle kropalle just oikee rytmi.

Sekin voi siis olla ongelma, että syödään kellon eikä nälän mukaan.

Sulla on käytössä oma versioisi pätkäpaastosta. Ainoa mitä itse tekisin eri tavalla on se, että lopettaisin syömisen paljon ennen nukkumaan menoa. Ja täysin samaa mieltä tuosta kellon mukaan syömisestä. 

Pätkäpaastoa voi noudattaa kummin päin vain, joko on syömättä aamulla tai illalla. Jokainen voi valita omalle sopivampi tapa.

Luonnollisesti. Pointti oli siinä, että musta ei ole hyvä idea mennä nukkumaan liian aikaisin viimeisestä ateriasta, koska siinä menee monta tuntia ennen kun insuliinitasot on alhaalla ja rasvan poltto voi alkaa.

I rest my case :) 

https://www.is.fi/terveys/art-2000008990535.html

Lisäys

Tuossa puhutaan diabeteksesta, mutta sama veren glukoosipitoisuus on olennaista myös painonhallinnassa. Diabetes kun on seurausta täysin samasta prosessista kuin lihominenkin  

Diabetes johtuu sokerin syönnistä. Vhh-ruokavaliolla voi saada diabeteksen ramissioon. Toki Suomessa tätä ei suositella, vaan edelleen diabeetikoille suositellaan Sokeri ruokavaliota.

Järkevät osaavat kuitenkin itse syödä sairauden mukaan.

Vhh on yksi mahdollinen ja toimivaksi todettu keino. Samaan voi silti päästä muillakin ruokavalioilla. Ja sellaisetkin, jotka eivät saa laihduttamalla sairautta remissioon, pystyvät silti laihduttuaan vähentämään lääkitystä.

Diabeteksen syntymekanismi taas ei ole ihan noin yksioikoinen.

Millä ruokavaloilla samaan sitten päästään? Toki on olemassa paljon eri nimisiä ruokavalioita, joissa hiilihydraattien määrä vähenee. Ja mitä tulee diabeteksen (type 2) syntymekanismiin, niin kyllä on harvinaisen selvää, että pitkäkestoinen liiallinen hiilihydraattien saanti on siihen syynä.    

Vähän niinkuin Aasiassa perinteisesti? Ihmiset syövät riisiä joka aterialla. Ennen söivät määrällisesti vielä enemmän ja nyt, kun sielläkin ruokavalio länsimaalaistuu, niin yllätys yllätys, myös diabetes (ja muut länsimaiden sairaudet) yleistyvät. Miksei aasialaisten ja vaikka afrikkalaisten, perulaisten ja muiden "tärkkelyskulttuurien" terveys koskaan kumoa tuota "hiilarit aiheuttaa diabeteksen" -väitettä?

eri

Aasiassa syödään määrällisesti vähemmän, kulttuuriin kuuluu että ei koskaan syödä vatsaa täyteen ja myös riisikulhot on tietyn kokoiset - miehille ja naisille omansa. Siellä myös käytetään paljon riisiviinietikkaa joka madaltaa riisin glykeemistä kuormaa ja ateriaan kuuluu pikkelöityjä vihanneksia.

Vasta länsimaalaiset vaikutteet ja ruokaketjut on saaneet aasialaiset lihomaan.

Eli syy ei ole hiilihydraatti, vaan länsimainen liikasyöminen.

Hiilihydraatit aiheuttaa ylensyömistä, koska ne vain lisäävät nälkää.

Meinaatko, että riisiä pääasiallisena ravintonaan syövistä aasialaisista kaikki ovat pysyvästi nälkäisiä?

Kyllä ne syö paljon muutakin sen riisin kanssa.

Tietysti syö. Mutta syö myös paljon riisiä, ja silti jakauma ei ole se, että osa olisi jatkuvasti nälkäisiä aliravittuja ja loput lihavia diabeetikkoja siksi, että ruokavalioon kuuluu riisi eli hiilari.

Ei se ole noin yksinkertaista. Mutta jos eroja haluat hakea länsimaisiin puputtajiin, niin Aasiassa ei syödä juuri pitsoja, hampurilaisia, viinereitä, muroja .... tai paljon muutakaan siitä paskasta mitä elintarviketeollisuus täällä työntää kauppoihin.

Aikamoinen yleistys, ja virheellinen vieläpä. Aasia on suurin maanosa, jossa sijaitsee todella paljon todella erilaisia valtiota ja näin ollen aasialaisilla on monenlaisia ruokailutottumuksia ja ruokakulttuureja. Aasiaan kuuluvat mm. Jordania, Iran, Kazakstan, Filippiinit, Kiina, Nepal, Venäjä, Laos, Bhutan, Malediivit, Arabiemiirikuntien liitto, Itä-Timor, Kirgisia, Thaimaa ja Myanmar. Onko näissä kaikissa sama ruokavalio? No ei tod.

Ei, mutta kun vertaa noiden maiden diabetes yms. ns. länsimaisen ruokavalion aiheuttamia sairastilastoja, niin huomaa JÄRKYTTÄVÄN  suuren eron. Ruokavalio on suurin selittävä tekijä mikä sairastuttaa ihmisä länsimaissa. Noista listasi maista esim. Venäjällä se taitaa olla tätä nykyä Vodka.

Missä sulla on kaikkien Aasian maiden diabetestilastot ja niistä Suomen kanssa tehty vertailu? Haluaisin nähdä ja tutkia itse. Esimerkiksi rikkaissa arabimaissa on aika paljon ylipainoa ja olematon hyötyliikunta- ja urheilukulttuuri.

"Tutkimuksen mukaan esimerkiksi Singaporessa ylipainosta kärsii jopa 44 prosenttia 20 vuotiaista tai vanhemmista miehistä.

Myös Malesiassa 44 prosenttia miehistä on tutkimuksen mukaan ylipainoisia tai lihavia.

Malediiveilla jopa 54 prosenttia vähintään 20 vuotiaista naisista on lihavia tai ylipainoisia, kun Malesiassa ylipainosta kärsii 49 prosenttia naisista."

https://www.talouselama.fi/uutiset/ylipaino-rasittaa-aasiaa-tassa-maass…

Onhan näitä artikkeleita länsimaisesta ruokavaliosta

https://www.hs.fi/paivanlehti/06072020/art-2000006561153.html

Vierailija
1222/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole tarvinnut tarkkailla painoani sen jälkeen, kun lakkasin kuuntelemasta ohjeita oikeasta ateriarytmistä ja aloin kuunnella kehoani.

En syö aamulla enkä aamupäivällä mitään, eka ateria usein vasta 13-15 välillä. Sitten syön litapäivän ja illan mittaan silloin kun siltä tuntuu eli kun on nälkä. Hyvin iltapainotteista siis, mutta mun iltapainotteisesti toimivalle kropalle just oikee rytmi.

Sulla on käytössä oma versioisi pätkäpaastosta. Ainoa mitä itse tekisin eri tavalla on se, että lopettaisin syömisen paljon ennen nukkumaan menoa. Ja täysin samaa mieltä tuosta kellon mukaan syömisestä. 

Pätkäpaastoa voi noudattaa kummin päin vain, joko on syömättä aamulla tai illalla. Jokainen voi valita omalle sopivampi tapa.

Luonnollisesti. Pointti oli siinä, että musta ei ole hyvä idea mennä nukkumaan liian aikaisin viimeisestä ateriasta, koska siinä menee monta tuntia ennen kun insuliinitasot on alhaalla ja rasvan poltto voi alkaa.

Lisäys

Tuossa puhutaan diabeteksesta, mutta sama veren glukoosipitoisuus on olennaista myös painonhallinnassa. Diabetes kun on seurausta täysin samasta prosessista kuin lihominenkin  

Diabetes johtuu sokerin syönnistä. Vhh-ruokavaliolla voi saada diabeteksen ramissioon. Toki Suomessa tätä ei suositella, vaan edelleen diabeetikoille suositellaan Sokeri ruokavaliota.

Vhh on yksi mahdollinen ja toimivaksi todettu keino. Samaan voi silti päästä muillakin ruokavalioilla. Ja sellaisetkin, jotka eivät saa laihduttamalla sairautta remissioon, pystyvät silti laihduttuaan vähentämään lääkitystä.

Millä ruokavaloilla samaan sitten päästään? Toki on olemassa paljon eri nimisiä ruokavalioita, joissa hiilihydraattien määrä vähenee. Ja mitä tulee diabeteksen (type 2) syntymekanismiin, niin kyllä on harvinaisen selvää, että pitkäkestoinen liiallinen hiilihydraattien saanti on siihen syynä.    

Vähän niinkuin Aasiassa perinteisesti? Ihmiset syövät riisiä joka aterialla. Ennen söivät määrällisesti vielä enemmän ja nyt, kun sielläkin ruokavalio länsimaalaistuu, niin yllätys yllätys, myös diabetes (ja muut länsimaiden sairaudet) yleistyvät. Miksei aasialaisten ja vaikka afrikkalaisten, perulaisten ja muiden "tärkkelyskulttuurien" terveys koskaan kumoa tuota "hiilarit aiheuttaa diabeteksen" -väitettä?

eri

Aasiassa syödään määrällisesti vähemmän, kulttuuriin kuuluu että ei koskaan syödä vatsaa täyteen ja myös riisikulhot on tietyn kokoiset - miehille ja naisille omansa. Siellä myös käytetään paljon riisiviinietikkaa joka madaltaa riisin glykeemistä kuormaa ja ateriaan kuuluu pikkelöityjä vihanneksia.

Meinaatko, että riisiä pääasiallisena ravintonaan syövistä aasialaisista kaikki ovat pysyvästi nälkäisiä?

Tietysti syö. Mutta syö myös paljon riisiä, ja silti jakauma ei ole se, että osa olisi jatkuvasti nälkäisiä aliravittuja ja loput lihavia diabeetikkoja siksi, että ruokavalioon kuuluu riisi eli hiilari.

Ei se ole noin yksinkertaista. Mutta jos eroja haluat hakea länsimaisiin puputtajiin, niin Aasiassa ei syödä juuri pitsoja, hampurilaisia, viinereitä, muroja .... tai paljon muutakaan siitä paskasta mitä elintarviketeollisuus täällä työntää kauppoihin.

Aikamoinen yleistys, ja virheellinen vieläpä. Aasia on suurin maanosa, jossa sijaitsee todella paljon todella erilaisia valtiota ja näin ollen aasialaisilla on monenlaisia ruokailutottumuksia ja ruokakulttuureja. Aasiaan kuuluvat mm. Jordania, Iran, Kazakstan, Filippiinit, Kiina, Nepal, Venäjä, Laos, Bhutan, Malediivit, Arabiemiirikuntien liitto, Itä-Timor, Kirgisia, Thaimaa ja Myanmar. Onko näissä kaikissa sama ruokavalio? No ei tod.

Ei, mutta kun vertaa noiden maiden diabetes yms. ns. länsimaisen ruokavalion aiheuttamia sairastilastoja, niin huomaa JÄRKYTTÄVÄN  suuren eron. Ruokavalio on suurin selittävä tekijä mikä sairastuttaa ihmisä länsimaissa. Noista listasi maista esim. Venäjällä se taitaa olla tätä nykyä Vodka.

Missä sulla on kaikkien Aasian maiden diabetestilastot ja niistä Suomen kanssa tehty vertailu? Haluaisin nähdä ja tutkia itse. Esimerkiksi rikkaissa arabimaissa on aika paljon ylipainoa ja olematon hyötyliikunta- ja urheilukulttuuri.

"Tutkimuksen mukaan esimerkiksi Singaporessa ylipainosta kärsii jopa 44 prosenttia 20 vuotiaista tai vanhemmista miehistä.

Myös Malesiassa 44 prosenttia miehistä on tutkimuksen mukaan ylipainoisia tai lihavia.

Malediiveilla jopa 54 prosenttia vähintään 20 vuotiaista naisista on lihavia tai ylipainoisia, kun Malesiassa ylipainosta kärsii 49 prosenttia naisista."

https://www.talouselama.fi/uutiset/ylipaino-rasittaa-aasiaa-tassa-maass…

Onhan näitä artikkeleita länsimaisesta ruokavaliosta

https://www.hs.fi/paivanlehti/06072020/art-2000006561153.html

"

MONISSA kehittyvissä maissa elintapoihin kytkeytyvät sairaudet, kuten ärtyneen suolen oireyhtymä, ovat yleistyneet, kun ruokailu on länsimaalaistunut.

Länsimaalaisessa ruuassa saattaa olla vähän ravinteita ja kuituja, ja se sisältää paljon sokeroituja, rasvaisia ja pitkälle käsiteltyjä aineksia.

Myös tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD) ovat yleistyneet länsimaissa. Suomessa siitä povataan kansantautia. Tulehduksellisiin suolisto­sairauksiin liittyy perinnöllinen alttius. Suolistobakteerit, ravinto ja ympäristötekijät laukaisevat ne.

Myös tulehdukselliset suolistosairaudet ovat sidoksissa maantieteeseen. Kun kuubalaiset ovat muuttaneet Yhdysvaltoihin, heidän IBD-sairastelunsa on noussut Yhdysvaltojen tasolle."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole kiistänyt monissa länsimaissa olevaa ylipaino-ongelmaa, esim. Suomi, Britit, USA. Ei toki kaikissa ns. länsimaiksi luettavissa. Kysymys on siitä, että jotkut täällä puhuu "Aasiasta" ja "aasialaisesta ruokavaliosta" täsmentämättä mistä Aasian maista itse asiassa on kyse (ja mihin lähteeseen nojautuen argumentoidaan). Aasia on suurin maanosa, jossa on runsaasti erilaisia maita ja ruokakulttuureja. Ei voi niputtaa kaikkia aasialaisia maita samaan minkään muun ominaisuuden kuin aasialaisuuden (Aasiassa sijaitseminen) suhteen. Ei ole olemassa "aasialaista ruokavaliota". Ymmärtänet sen itsekin.

Vierailija
1224/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kiistänyt monissa länsimaissa olevaa ylipaino-ongelmaa, esim. Suomi, Britit, USA. Ei toki kaikissa ns. länsimaiksi luettavissa. Kysymys on siitä, että jotkut täällä puhuu "Aasiasta" ja "aasialaisesta ruokavaliosta" täsmentämättä mistä Aasian maista itse asiassa on kyse (ja mihin lähteeseen nojautuen argumentoidaan). Aasia on suurin maanosa, jossa on runsaasti erilaisia maita ja ruokakulttuureja. Ei voi niputtaa kaikkia aasialaisia maita samaan minkään muun ominaisuuden kuin aasialaisuuden (Aasiassa sijaitseminen) suhteen. Ei ole olemassa "aasialaista ruokavaliota". Ymmärtänet sen itsekin.

Nimenomaan! Itse olen matkaillut Aasiassa moneenkin otteeseen eri maissa, mutta koskaan en ole ollut Dubaita idempänä. Silti olen ollut Aasiassa ja syönyt aasialaista ruokaa (esim. arabimaiden vaaleaa leipää ja sokerissa uitettuja kakkuja sekä baklavaa).

Vierailija
1225/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin tänään 700 g sushia.

Vierailija
1226/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan! Itse olen matkaillut Aasiassa moneenkin otteeseen eri maissa, mutta koskaan en ole ollut Dubaita idempänä. Silti olen ollut Aasiassa ja syönyt aasialaista ruokaa (esim. arabimaiden vaaleaa leipää ja sokerissa uitettuja kakkuja sekä baklavaa).

Joopajoo.

Vierailija
1227/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päivä ollut taas tänään, olo on edelleen energinen ja olenkin tänään saanut paljon aikaan. Unen tervekin tuntuu vähentyneen, herään aamulla pirteänä seiskan aikoihin. Päivän liikuntana paljon kävelyä ja jalkatreeni salilla.

Safkat:

Aamu: pekoni-paprikamunakasta

Päivällinen: kukkakaalia, kanaa piccata

Ilta: turkkilaista jogurttia, kiivi, mustikoita, vadelmia, proteinella suklaakastiketta

Lisäksi salin yhteydessä pwo+palkkari (molemmat hiilarittomia).

Vyötäröltä hävinnyt kolme senttiä, joten alan huomisesta aamusta punnitsemaan päivittäin. Tikut näyttää vahvaa ketoosia ja nälän tunne kadonnut ihan kokonaan.

🐡

Vierailija
1228/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo.

Miten niin joopajoo?

Vierailija
1229/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys

eri

Mielenkiintoinen vertailukohde länkkärinäkökulmasta on Etelä-Korea. Siellä ainakin silent vloggerit syövät paljon ramen-pikanuudeleita ja käyttävät paljon esim. sulatejuustoa nuudeleiden päällä, syövät pitsaa ja jälkiruokia mm. muffineja, keksejä, pullaa, juovat makeita juomia jne.

Toisaalta syövät sitten paljon myös kasviksia aterioilla mistä itsekin olen ottanut mallia. Eli ruoanlaitto lähtee aina erilaisten kasvisten pilkkomisesta, sitten lisäävät jotain lihaa ja yleensä aikamoisen määrän mausteita, esim. chili on lähes vakio ruoanlaitossa kun tekevät perinteisiä korealaisia ruokia. Määrätkin ovat suht isoja ja monesti syövät loppuun jonkin valtavan annoksen pääruokaa eri lisukkeineen.

Olen siksi tätä ihmetellyt kun ovat kuitenkin niin hoikkia. Onko se vain tarkoituksellista somelle tyypillistä hämäystä että esitetään kiiltokuvaa vai onko heillä kaikilla jotenkin "läpipasko" ruoansulatusjärjestelmä? Yksi mitä epäilen tuossa on myös runsas kimchin käyttö ohessa joka on hyvä maitohappobakteerin lähde. Sehän on avainasemassa kokonaisterveydessä ja painonhallinnassakin merkittävä tekijä.

Toivottavasti kukaan ei nyt tartu tässä liikaa mihinkään terminologiaan joka voi olla pielessä kun nämä ovat lähinnä havaintoja joita tein koronavuosina.

Vierailija
1230/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllinen olo vaikken syönyt lisäksi muuta kuin kaurapuuroannoksen marjoilla ja hedelmiä sekä ihan vähän salaattia.

Vierailija
1231/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä 21 day fixiä noudattava taas. Hyvin on sujunut muuten mutta flunssa on pistänyt unirytmit hieman sekaisin, tänäänkin heräsin vasta klo.15 kun yö meni aivastellen ja yskien. Mutta elelen nyt sitten erilaisella rytmillä kunnes olo kohenee. Päätin kirjata ja punnita itseni joka päivä kun herään. Suhtaudun painon jojoiluun siihen sen suuremmin kiinnittämättä huomiota mutta haluan seurata miten muutosta syntyy suuntaan tai toiseen. Tänään mennyt munakasmuffineja, kreikkajogua marjoilla ja pari palaa 85% suklaata, kahvia maidolla. Ruoaksi söin salaattia pinaatilla, salaatilla, kurkulla, avocadolla, kanalla, pähkinöillä, paprikalla, täysjyvä pastalla ja chili salaattikastikkeella. Nyt illalla omenaa ja kiiviä, raejuustoa, pari porkkanaa ja vihreää teetä. Nälässä ei ole tarvinnut olla eikä mielitekoja ole tullut. Ulos en ole vieläkään päässyt mutta telkkarin ääressä olen jumpannut käsipainoilla ja vastuskuminauhalla. Lukemat sahanneet pudotusta ja painonlisääntymistä mutta 4 pv -2,3kg. Suunta kuitenkin oikea. Mulla on ikää ja niin reippaasti ylipainoa että yritän pudottaa hitaasti että iho ehtisi mahdollisimman hyvin mukaan, tai toivotaan että ylipäätänsä palautuu eikä jää roikkuvaa vatsanahkaa. Tsemppiä kaikille, oli kiva lukea kuulumisia.

Kuulostaa ihan herkullisilta ruoilta, mutta avokado+kana+pähkinät+raejuusto+munakkaat+pasta kuulostaa kyllä aika ylimitoitetulta ja turhan energia- ja rasvarikkaalta yhden päivän aikana syötäväksi - varsinkin jos mielii pudottaa painoa. Oliko annoskoot pieniä? Toivottavasti paranet pian, älähän huhki kipeänä tai toipilaana liikaa!

Kuten oon täällä jo aiemmin kirjoittanut niin on kyllä oikein mitoitettuja minun kulutukseen, älä huoli. 21 day mix opettaa juuri oikeisiin annoskokoihin/määriin ja mun painolla ja kulutuksella päivittäiset kalorit on nyt 1900. Pyrin opettelemaan syömään monipuolisesti. Avocadoa koko päivän aikana vajaa desi ja pähkinöitä kymmenkunta. Eli ei ole ylimitoitettua. Proteiinia ja hiilareita syön juuri sen verran kuin tämä metodi sallii. Pääpaino kuitenkin kasviksissa. Huomenna pääruokana munakokkelia kaali/porkkana/sipuli muhennoksella, jonka maustan hyvin. Mulla edessa kokonaisvaltainen muutos kuitenkin sillä olen elänyt lähinnä vaalealla leivällä, tummalla lihalla ja oheen sitten sipsejä, jäätelöä ja karkkia. Nyt ainakaan toistaiseksi ei ole mielitekoja mihinkään näistä ja joka ikisestä onnistuneesta päivästä olen tyytyväinen itseeni. Olen ollut ihan sokeriaddikti.

Vierailija
1232/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi sentään kun minä en ymmärrä noista ruokavalioista, kalorien laskemisesta, liikuntamääristä sun muista mitään. Paino tippui kymmenen kiloa puolessa vuodessa kun jätin makean pois useimpina päivinä.

Vierailija
1233/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun piti olla positiivinen tsemppiketju elämäntapamuutosta tekeville, ei taisteluareena.

Vierailija
1234/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun piti olla positiivinen tsemppiketju elämäntapamuutosta tekeville, ei taisteluareena.

Mikä ihmeen taisteluareena? Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia mielipiteitä ja niistä on hyvä keskustella 

Vierailija
1235/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllinen olo vaikken syönyt lisäksi muuta kuin kaurapuuroannoksen marjoilla ja hedelmiä sekä ihan vähän salaattia.

Saat tuntea syyllisyyttä, mutta et ole syyllistynyt mihinkään kamalaan. Ihan ok määrä ruokaa yhdelle päivälle vaikka monipuolisuus jättää toivomisen varaa. Sellaisia päiviä tulee joskus ja se on ihan ok. Ei mitään ole menetetty, kaloreissakaan mitattuna ei ole mitään hätää. Huomenna sitten monipuolisemmin :)

Vierailija
1236/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat tuntea syyllisyyttä, mutta et ole syyllistynyt mihinkään kamalaan. Ihan ok määrä ruokaa yhdelle päivälle vaikka monipuolisuus jättää toivomisen varaa. Sellaisia päiviä tulee joskus ja se on ihan ok. Ei mitään ole menetetty, kaloreissakaan mitattuna ei ole mitään hätää. Huomenna sitten monipuolisemmin :)

Ja tarkoitan tuolla alulla siis sitä, etten yritä sivuuttaa ja mitätöidä tunnettasi, vaan hyväksytään se ja validoidaan se. Ei siinä ole mitään väärää että tuntee mitä tahansa.

Vierailija
1237/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi sentään kun minä en ymmärrä noista ruokavalioista, kalorien laskemisesta, liikuntamääristä sun muista mitään. Paino tippui kymmenen kiloa puolessa vuodessa kun jätin makean pois useimpina päivinä.

Vaikuttaa siltä, että olet nauttinut tosi paljon makeaa aiemmin, kun sillä noi paljon lähti kiloja. Hyvä että lopetit, kyllä ennemmin tai myöhemmin olisi kostautuneet nuo elämäntavat.

Vierailija
1238/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Vielä pari vuotta sitten olin hoikka ja urheilullinen, sitten töissä ja muussa elämässä paljon stressiä, välilevy meni ja liian usein noutoruokaa/einestä/herkkuja jne, napostelu jäi myös tavaksi. Nyt asiat helpottamassa ja moni peruspalikka taas kunnossa (ateriarytmi, ruuat), mutta valitettavasti väsymykseem tai "palkinnoksi" jäi myös huonoja tapoja, joista haluan nyt eroon. Jo sillä varmasti lähtee paino laskemaan ainaki aluksi.

Ennen lasta tuli liikuttaa n. 10h viikossa raskaasti, siihen ei ole paluuta millään enään. Olen kuitenkin taas päässyt salille 2-3x/viikko, mikä tuntuu jo hyvältä ja piristää. Muut entiset lajit joutuvat ainakin syksyä odottamaan. Tämän lisäksi olen jo syksyllä palauttanut työmatkapyöräilyn arkeen. Kuljen sähköpyörällä, joten ei ole niin raskasta, mutta ulkoilenpa pakkasellakin 1h/suunta mäkistä reittiä, josta puolet lapsi kyydissä. Eniten toimii piristeenä. 🖤

Meillä ei vaa'assa patterit toimineet pitkään, eilen vihdoin uusittiin ja järkytys oli melkoinen, kun paino 90kg. Viimeisilläni raskaana painoin 93kg, ennen raskautta 85kg, pitkään paino pysyi 71-73kg, mutta tällöin suuret treenimäärät. Nyt tavoite n. 65kg tai se, milloin tuntuu+näyttää hyvältä, vanhat vaatteet myös mittatikkuina. Koska itsellä paino heittää kuukautiskierron ja eri ruokien vaikutuksesta paljon, aion punnita itseni päivittäin.

Vierailija
1239/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihrapossu kirjoitti:

Mukana! Vielä pari vuotta sitten olin hoikka ja urheilullinen, sitten töissä ja muussa elämässä paljon stressiä, välilevy meni ja liian usein noutoruokaa/einestä/herkkuja jne, napostelu jäi myös tavaksi. Nyt asiat helpottamassa ja moni peruspalikka taas kunnossa (ateriarytmi, ruuat), mutta valitettavasti väsymykseem tai "palkinnoksi" jäi myös huonoja tapoja, joista haluan nyt eroon. Jo sillä varmasti lähtee paino laskemaan ainaki aluksi.

Ennen lasta tuli liikuttaa n. 10h viikossa raskaasti, siihen ei ole paluuta millään enään. Olen kuitenkin taas päässyt salille 2-3x/viikko, mikä tuntuu jo hyvältä ja piristää. Muut entiset lajit joutuvat ainakin syksyä odottamaan. Tämän lisäksi olen jo syksyllä palauttanut työmatkapyöräilyn arkeen. Kuljen sähköpyörällä, joten ei ole niin raskasta, mutta ulkoilenpa pakkasellakin 1h/suunta mäkistä reittiä, josta puolet lapsi kyydissä. Eniten toimii piristeenä. 🖤

Meillä ei vaa'assa patterit toimineet pitkään, eilen vihdoin uusittiin ja järkytys oli melkoinen, kun paino 90kg. Viimeisilläni raskaana painoin 93kg, ennen raskautta 85kg, pitkään paino pysyi 71-73kg, mutta tällöin suuret treenimäärät. Nyt tavoite n. 65kg tai se, milloin tuntuu+näyttää hyvältä, vanhat vaatteet myös mittatikkuina. Koska itsellä paino heittää kuukautiskierron ja eri ruokien vaikutuksesta paljon, aion punnita itseni päivittäin.

Tervetuloa! Pienen lapsen kanssa ei varmastikaan ole aina helppoa löytää aikaa liikunnalle, mutta ruokavalion muutoksella se suurin työ tehdään.

Juon vielä aamukahvin loppuun, vaihdan vaatteet ja suuntaan salille jumppaan. En ole järin hyvä koordinaatiota ja rytmitajua vaativissa jumpissa, mutta tuo on koreografialtaan tarpeeksi helppo ja mikä tärkeintä, hien saa pintaan. Olen painonpudotuksen aikana yrittänyt haastaa itseäni kokeilemaan uusia juttuja ja on ollut virkistävää ravistella omia käsityksiä siitä, mitä osaa ja missä pärjää. Olen koko ikäni ollut arka astumaan ulos mukavuusalueeltani ja minulla on ollut lujassa istuvia käsityksiä siitä, missä en ole taitava, lahjakas tai edes kyvykäs ja olen antanut niiden estää minua tekemästä asioita. Nyt yritän opetella tuosta eroon ja esimerkiksi mennä sinne jumppaan, vaikka en aina pysyisikään muiden tahdissa askelsarjoissa.

t. numero 17

Vierailija
1240/3110 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Tervetuloa! Pienen lapsen kanssa ei varmastikaan ole aina helppoa löytää aikaa liikunnalle, mutta ruokavalion muutoksella se suurin työ tehdään.

Juon vielä aamukahvin loppuun, vaihdan vaatteet ja suuntaan salille jumppaan. En ole järin hyvä koordinaatiota ja rytmitajua vaativissa jumpissa, mutta tuo on koreografialtaan tarpeeksi helppo ja mikä tärkeintä, hien saa pintaan. Olen painonpudotuksen aikana yrittänyt haastaa itseäni kokeilemaan uusia juttuja ja on ollut virkistävää ravistella omia käsityksiä siitä, mitä osaa ja missä pärjää. Olen koko ikäni ollut arka astumaan ulos mukavuusalueeltani ja minulla on ollut lujassa istuvia käsityksiä siitä, missä en ole taitava, lahjakas tai edes kyvykäs ja olen antanut niiden estää minua tekemästä asioita. Nyt yritän opetella tuosta eroon ja esimerkiksi mennä sinne jumppaan, vaikka en aina pysyisikään muiden tahdissa askelsarjoissa.

t. numero 17

Kiitos! Kieltämättä aika on tiukilla ja tarkkaan tulee aikatauluttaa menoja. 1v lapsen lisäksi teen täysipäiväisesti töitä ja opiskelen jatkotutkintoa, missä harjoittelu, pari kurssia ja lopputyö kaikki nyt keväällä. 😅 Mutta joka kuukausi helpompi ja onneksi on puoliso, joka aidosti osallistuu ja haluaa olla myös lapsen kanssa. Aiemman esimiestyön huonossa organisaatiossa vaihdoin syksyllä henkisesti kevyempään ja se oli arkea oleellisesti helpottava päätös. Treeneihin menen yleensä silloin, kun puolisolla vastuu lapsen hoitopäivästä, ennen tai jälkeen töiden ja kerran viikonloppuna. Sali 24/7 auki, mikä helpottaa, ohjattu liikunta ei vielä rytmiin mahdu.

Kuulostaa oikein hyvältä tuo, että pienin askelin uusia haasteita kohden. Itse aloitin liikunnan nollasta aikanaan juuri niin, että kokeilemaan jotain kiinnostavaa, mutta ei liian haastavaa. Hiljalleen kehittyi ja uskalsi haastaa itseään yhä enemmän uusien lajien tai haastavampien koteloiden/temppujen/tms pariin. Oma the laji ilma-akrobatia ja tanssi, joiden pariin on ikävä, mutta onneksi kotonakin voi paljon tehdä ja salilla palautella lihaksiin voimaa sekä kestävyyttä.