Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka täällä kasvisten syömistä vähättelee ilmiselvä trolli, jota ei pitäisi ruokkia yhtään, niin linkitän silti sivun, jossa on tiivistettyä tietoa kasvisten hyödyistä. Tämä voi olla kiinnostava monen keskusteluun osallistuvan mielestä, toki osalle varmaan tuttukin: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00474/kasvikset-marjat-ja-hedelmat-te…
Sitaatti em. sivulta:
"Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. [...] Kasvisten, marjojen ja hedelmien ravintoainetiheys on suuri eli niissä on runsaasti ravintoaineita suhteessa energian määrään. [...] Suositeltava kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttömäärä edesauttaa painonhallintaa ja tarvittaessa laihduttamista, kun runsaasti energiaa sisältäviä tuotteita korvautuu kevyemmillä ruoka-aineilla."
Tuolla sivustolla on muitakin tutkimukseen perustuvia, helposti ymmärrettäviä artikkeleita ravitsemuksesta ja painonhallinnasta:
https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/laakarikirja-duodecim/23474
Kiitos tästä!
Miten olis, laittaisko väki tähän säikeeseen oman lempikasviksensa ja missä muodossa se parhaiten uppoaa?
Aloitan itse: Rakastan raakaa porkkanaa, menee sekä sellaisenaan että raasteena tosi hyvin. Uunijuureksissakin on ihan ok, mutta keitettynä ei mene, ei edes sose- tai linssikeiton joukossa. En tiedä, miksi tämä suuri herkku maistuu kypsänä niin pahalle 😐.
Jos täytyisi joku laittaa niin parsakaali. On todella hyvää keitettynä tai paahdettuna.
Mikähän on, kun olen viikon verran merkkaillut ruuat muistiin ja laskennallisesti ollut noin 400 kcal päivittäisellä vajeella sekä lopettanut napostelun niin paino on vaan noussut? Puoli kiloa on tullut viikossa lisää vaikka olen syönyt vähemmän ja kurinalaisemmin kuin ennen.
Kirjoitin viimeksi sivulla 2. Pudotettavaa olisi vain muutama kilo.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka täällä kasvisten syömistä vähättelee ilmiselvä trolli, jota ei pitäisi ruokkia yhtään, niin linkitän silti sivun, jossa on tiivistettyä tietoa kasvisten hyödyistä. Tämä voi olla kiinnostava monen keskusteluun osallistuvan mielestä, toki osalle varmaan tuttukin: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00474/kasvikset-marjat-ja-hedelmat-te…
Sitaatti em. sivulta:
"Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. [...] Kasvisten, marjojen ja hedelmien ravintoainetiheys on suuri eli niissä on runsaasti ravintoaineita suhteessa energian määrään. [...] Suositeltava kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttömäärä edesauttaa painonhallintaa ja tarvittaessa laihduttamista, kun runsaasti energiaa sisältäviä tuotteita korvautuu kevyemmillä ruoka-aineilla."
Tuolla sivustolla on muitakin tutkimukseen perustuvia, helposti ymmärrettäviä artikkeleita ravitsemuksesta ja painonhallinnasta:
https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/laakarikirja-duodecim/23474
Kiitos tästä!
Miten olis, laittaisko väki tähän säikeeseen oman lempikasviksensa ja missä muodossa se parhaiten uppoaa?
Aloitan itse: Rakastan raakaa porkkanaa, menee sekä sellaisenaan että raasteena tosi hyvin. Uunijuureksissakin on ihan ok, mutta keitettynä ei mene, ei edes sose- tai linssikeiton joukossa. En tiedä, miksi tämä suuri herkku maistuu kypsänä niin pahalle 😐.
Mä tykkään myös porkkanasta! Raasteena, tikkuina jne sekä porkkanakeittona. Porkkana saa suolistoon liikettä, että siinäkin mielessä tehoaa itselle.
Toinen suosikki on parsakaali, jota teen uunissa tai airfryerissä: sekoitan parsakaalin palaset öljyn, suolan ja valkosipulin seoksessa ja paahdan kypsäksi. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei ole tarvinnut tarkkailla painoani sen jälkeen, kun lakkasin kuuntelemasta ohjeita oikeasta ateriarytmistä ja aloin kuunnella kehoani.
En syö aamulla enkä aamupäivällä mitään, eka ateria usein vasta 13-15 välillä. Sitten syön litapäivän ja illan mittaan silloin kun siltä tuntuu eli kun on nälkä. Hyvin iltapainotteista siis, mutta mun iltapainotteisesti toimivalle kropalle just oikee rytmi.
Sekin voi siis olla ongelma, että syödään kellon eikä nälän mukaan.
Sulla on käytössä oma versioisi pätkäpaastosta. Ainoa mitä itse tekisin eri tavalla on se, että lopettaisin syömisen paljon ennen nukkumaan menoa. Ja täysin samaa mieltä tuosta kellon mukaan syömisestä.
Pätkäpaastoa voi noudattaa kummin päin vain, joko on syömättä aamulla tai illalla. Jokainen voi valita omalle sopivampi tapa.
Luonnollisesti. Pointti oli siinä, että musta ei ole hyvä idea mennä nukkumaan liian aikaisin viimeisestä ateriasta, koska siinä menee monta tuntia ennen kun insuliinitasot on alhaalla ja rasvan poltto voi alkaa.
I rest my case :)
Lisäys
Tuossa puhutaan diabeteksesta, mutta sama veren glukoosipitoisuus on olennaista myös painonhallinnassa. Diabetes kun on seurausta täysin samasta prosessista kuin lihominenkin
Diabetes johtuu sokerin syönnistä. Vhh-ruokavaliolla voi saada diabeteksen ramissioon. Toki Suomessa tätä ei suositella, vaan edelleen diabeetikoille suositellaan Sokeri ruokavaliota.
Järkevät osaavat kuitenkin itse syödä sairauden mukaan.
Vhh on yksi mahdollinen ja toimivaksi todettu keino. Samaan voi silti päästä muillakin ruokavalioilla. Ja sellaisetkin, jotka eivät saa laihduttamalla sairautta remissioon, pystyvät silti laihduttuaan vähentämään lääkitystä.
Diabeteksen syntymekanismi taas ei ole ihan noin yksioikoinen.
Millä ruokavaloilla samaan sitten päästään? Toki on olemassa paljon eri nimisiä ruokavalioita, joissa hiilihydraattien määrä vähenee. Ja mitä tulee diabeteksen (type 2) syntymekanismiin, niin kyllä on harvinaisen selvää, että pitkäkestoinen liiallinen hiilihydraattien saanti on siihen syynä.
Vähän niinkuin Aasiassa perinteisesti? Ihmiset syövät riisiä joka aterialla. Ennen söivät määrällisesti vielä enemmän ja nyt, kun sielläkin ruokavalio länsimaalaistuu, niin yllätys yllätys, myös diabetes (ja muut länsimaiden sairaudet) yleistyvät. Miksei aasialaisten ja vaikka afrikkalaisten, perulaisten ja muiden "tärkkelyskulttuurien" terveys koskaan kumoa tuota "hiilarit aiheuttaa diabeteksen" -väitettä?
eri
Lempikasvikset:
Itse pidän kyllä melkein kaikista ja niitä kuluu meillä runsain mitoin ympäri vuoden.
Mutta mitä haluan aina olevan jääkaapissa:
Suippopaprika - niin monipuolinen, tätä menee munakkaisiin, salaatteihin, leivän päälle, wokkeihin ja kastikkeisiin melkein ruokaan kuin ruokaan
Kukkakaali - tätä meillä keitetään tosi paljon lisukkeeksi ja korvaa paljolti perunaa muulloinkin kuin karpatessa, mieskin hyväksyy tämän. Lapsille täytyy kyllä monesti laittaa perunoita kumminkin.
Tomaatti - aina on kirsikkatomaatteja pöydällä, jos tekee mieli laittaa suuhun jotain. Nyt alkaa mustien tomaattien sesonki, ne on aivan ihania. Usein paistan niitä aamupalaksi.
Kesäkurpitsa - tosi monipuolinen, menee raakana ja kypsänä, helppo paistaa tai grillata. Karppaajan pasta.
Varsiselleri, porkkana, sipuli - mirepoix
Mustikka, vadelma - aina kun kaipaan jotain makeaa
🐡
Ja täytyy mainita yhtenä lempparini Tuorekset kukkakaalimuru, mitä on välillä harmillisen vaikea löytää. Teen tästä karppaajalle riisiä, toimii myös salaatissa tai pizzapohjana.
🐡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten laihoja nuo karppiuskovaiset ovat, mutta ainakin näyttävät olevan äärettömän kärttyisiä ja vttumaisia. Jotain se *oikeiden rasvojen* syönti siis näköjään ihmiselle tekee.
"Karppaus", joita paleo ja keto ja karnivoori (heh) ovat kaikki, on jo niin kauan olleet käytössä, että niistä ja tuosta vttumaisuudesta voisi varmaan joku jo tehdä tutkimuksenkin :) Joku yhteys näillä selvästi on.
Puhutko vuosista vai vuosituhansista? Ei alkuperäiseen ruokavalioon kuulunut rasvaa paljoakaan, eläinrasvaa ei juuri ollenkaan. Se liha mitä syötiin oli varsin kuivaa, luuydin taisi olla melkeinpä ainoaa eläinrasvaa mitä saivat. Tämä tahtoo nykykarnivoreilta usein unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko te karppaajat ja ketoilijat olla hiilihydraatittomalla ruokavaliolla lopun ikää?
En hiilihydraatittomalla mutta hiilihydraattitietoisella kyllä.
Kun on ollut vuosikymmenen ylipainoinen ja kokeillut kaikenlaista, jopa todennut että mikään ei toimi ja sitten viimein löytänyt avaimen lukkoon eli vhh:n niin paluu normaaliin näyttää aika erilaiselta.
En edes haaveillut normaalipainosta enää yli nelikymppisenä vaan tavoitteeni oli saada BMI alle 27 mutta ihan helposti se kävikin ja paino on pysynyt saavutetussa lukemassa (BMI n. 23 nykyään).
Tykkään nykyisestä kropastani ja ennen kaikkea tästä hyvästä olosta. Vyötärö on tullut kivasti esiin ja voin ottaa minkä tahansa vaatteen sovitukeen koossa S tai 36 ja se istuu kivasti. Energiaa on kuin pienessä kylässä ja tykkään touhuta kaikenlaista paljon enemmän kuin ennen. Valokuvat itsestä ei ahdista.
Mikään ruoka ei ole sen arvoista että uhraisin tämän saavutuksen ja luopuisin tästä mahtavasta olosta ja jaksamisesta. Leivän olen korvannut itsetehdyllä viljattomalla versiolla. Perunan kasviksilla. Maidon, kerman ja jogurtin kookosmaidolla ja makeuttamattomalla kookosjogurtilla. Sokeria ja hedelmiä en tarvitse mihinkään, herkuttelen tuoreilla marjoilla.
Syön monipuolisesti vihanneksia, pähkinöitä, kanamunia, oliiveja, avokadoa, juustoa, lihaa, kanaa ja kalaa. En leivo mitään leivonnaisten korvikkeita vaan pärjään oikein hyvin ilman. Aterioin 2 krt päivässä klo 12-20 välisenä aikana.
Puolikkaan pizzan voin muutaman kerran vuodessa syödä mutta sen pitää olla italialaisesta pizzeriasta jossa käytetään puu-uunia. Quarter Pounder hampurilaista olen testannut mutta mielummin syön purilaiseni tuolla itsetehdyllä viljattomalla sämpylällä ja kunnon wagyu pihvillä. Kesälomaani kuuluu fish & chips annos ja makeisia ostan kerran vuodessa - pussin lakritsia joulun pyhiksi. Ja olen elämääni oikein tyytyväinen näin.
Et haluais laittaa tuon viljattoman leivän ohjetta?
Onko teillä millaisia somaattisia sairauksia ylipainon vuoksi tai esim. kohonneita verensokeri- tai maksa-arvoja? Mulla löytyi äskettäin lievästi kohonnut ALAT eli maksa-arvo, joka voi liittyä lääkitykseeni, mutta todennäköisempää on ylipaino. En halua rasvamaksaa. Tämäkin lisää motivaatiota painon pudotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on, kun olen viikon verran merkkaillut ruuat muistiin ja laskennallisesti ollut noin 400 kcal päivittäisellä vajeella sekä lopettanut napostelun niin paino on vaan noussut? Puoli kiloa on tullut viikossa lisää vaikka olen syönyt vähemmän ja kurinalaisemmin kuin ennen.
Kirjoitin viimeksi sivulla 2. Pudotettavaa olisi vain muutama kilo.
N50
Eikö näissä laihdutuksissa ollut yleensä ohjeena seurata painontarkkailua pitempään eli vaikka kuukauden ja punnitus vaa'alla kerran viikkoon? Viikossa voi kertyä jostain nestettä, esim. liikunnasta. Ainakin itselläni kertyy ja poistuu nestettä paljon joten jo vaatteita täytyy kaapissa olla tiukempia ja väljempiä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy mainita yhtenä lempparini Tuorekset kukkakaalimuru, mitä on välillä harmillisen vaikea löytää. Teen tästä karppaajalle riisiä, toimii myös salaatissa tai pizzapohjana.
🐡
Onko kukkakaalimurussa muita ainesosia kuin kukkakaalia? Voisiko sitä tehdä itse kokonaisesta kukkakaalista raastamalla? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä millaisia somaattisia sairauksia ylipainon vuoksi tai esim. kohonneita verensokeri- tai maksa-arvoja? Mulla löytyi äskettäin lievästi kohonnut ALAT eli maksa-arvo, joka voi liittyä lääkitykseeni, mutta todennäköisempää on ylipaino. En halua rasvamaksaa. Tämäkin lisää motivaatiota painon pudotukseen.
Kyllä oli! Verensokeri on ollut normaali koko ajan, mutta ALAT-arvo oli koholla lievästi. Kun paino putosi, ALAT-arvo normalisoitui ja on nyt hyvin viiterajojen sisällä. Ylipaino oli minulla selvästi syynä maksa-arvon koholla oloon. (Painoa pudotettavana vielä muutama kilo normaalipainon sisällä.)
Tuo on vissiin siitä kiitollinen arvo, että se lähtee helposti laskuun, kun paino alkaa pudota.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli! Verensokeri on ollut normaali koko ajan, mutta ALAT-arvo oli koholla lievästi. Kun paino putosi, ALAT-arvo normalisoitui ja on nyt hyvin viiterajojen sisällä. Ylipaino oli minulla selvästi syynä maksa-arvon koholla oloon. (Painoa pudotettavana vielä muutama kilo normaalipainon sisällä.)
Tuo on vissiin siitä kiitollinen arvo, että se lähtee helposti laskuun, kun paino alkaa pudota.
N50+
Kiitos vastauksesta! Saako kysyä, kuinka paljon sun ALAT oli? Mulla on 69, ja onhan se ihan reippaasti yli viitearvon ylärajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🐡
Onko kukkakaalimurussa muita ainesosia kuin kukkakaalia? Voisiko sitä tehdä itse kokonaisesta kukkakaalista raastamalla? 🤔
Pelkkää kukkakaalia on ja voi raastaa itse. Olen vaan joskus kokeillut ihan tavallisella raastimella ja se oli niin ärsyttävää ja sotkuista hommaa, etten halua sitä enää tehdä 🤪 Siksi olin superiloinen, kun huomasin valmiin vaihtoehdon ilmestyneen kauppoihin. Kukkakaaliriisi on muuten tosi hyvää, paistelee vaan pannulla öljytilkassa ja lisää haluamansa mausteet. Meillä mies ja lapsetkin tykkää!
🐡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50+
Kiitos vastauksesta! Saako kysyä, kuinka paljon sun ALAT oli? Mulla on 69, ja onhan se ihan reippaasti yli viitearvon ylärajan.
Apua, en muista tarkkaa lukemaa, mutta kuutosella omanikin alkoi, se jäi jostain syystä mieleen. 😂 Oli siis 60 tai 69 tai jotain tältä väliltä. Samaa luokkaa kuitenkin kuin sinulla, sanoisin. Ja painonpudotus normalisoi lukeman puolessa vuodessa. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50+
Apua, en muista tarkkaa lukemaa, mutta kuutosella omanikin alkoi, se jäi jostain syystä mieleen. 😂 Oli siis 60 tai 69 tai jotain tältä väliltä. Samaa luokkaa kuitenkin kuin sinulla, sanoisin. Ja painonpudotus normalisoi lukeman puolessa vuodessa. 🤗
HIenoa, että lukema normalisoitui :) motivoi mua suuresti pudottamaan painoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten laihoja nuo karppiuskovaiset ovat, mutta ainakin näyttävät olevan äärettömän kärttyisiä ja vttumaisia. Jotain se *oikeiden rasvojen* syönti siis näköjään ihmiselle tekee.
"Karppaus", joita paleo ja keto ja karnivoori (heh) ovat kaikki, on jo niin kauan olleet käytössä, että niistä ja tuosta vttumaisuudesta voisi varmaan joku jo tehdä tutkimuksenkin :) Joku yhteys näillä selvästi on.
Puhutko vuosista vai vuosituhansista? Ei alkuperäiseen ruokavalioon kuulunut rasvaa paljoakaan, eläinrasvaa ei juuri ollenkaan. Se liha mitä syötiin oli varsin kuivaa, luuydin taisi olla melkeinpä ainoaa eläinrasvaa mitä saivat. Tämä tahtoo nykykarnivoreilta usein unohtua.
Viittasin lähinnä vähähiilarisen dieetin olemassaoloaikaan. Sitä on nyt kertynyt joitain vuosikymmeniä, jos Atkinsista aloitetaan. Se, mitä olen suomalaista (hieman myös anglokeskustelua) seurannut, niin nämä ihmiset ovat todella nähneet valon ja mielellään survovat sitä kaikkien muidenkin kurkusta alas. Mikään tutkimus (ja ne lähes kaikki ihmiset, jotka lopulta "repsahtavat" hiilareihin) ei vie uskoa, sen kaikkivoipaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🐡
Pelkkää kukkakaalia on ja voi raastaa itse. Olen vaan joskus kokeillut ihan tavallisella raastimella ja se oli niin ärsyttävää ja sotkuista hommaa, etten halua sitä enää tehdä 🤪 Siksi olin superiloinen, kun huomasin valmiin vaihtoehdon ilmestyneen kauppoihin. Kukkakaaliriisi on muuten tosi hyvää, paistelee vaan pannulla öljytilkassa ja lisää haluamansa mausteet. Meillä mies ja lapsetkin tykkää!
🐡
Raakanako pannulle?
Kuulostaa kyllä tosi hyvältä. Taidan kokeilla tuohon murustamisen monitoimikoneen raastinta, sillä vois tulla enemmänkin kerralla. Voikohan pakastaa raakana, vai pitäisikö olla kiehautettua?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minulla on. Ensin huonot maksa-arvot (jotka aina välillä paranivat), lopulta sitten enää eivät ja siitä sitten ultraan ja diagnoosi on rasvoittunut maksa. Kyllähän se alkoi mietityttämään. Kerran sain arvot alenemaan syömällä kananmunia joka päivä (koliini). Sitten se jäi jostain syystä, mutta nyt syön niitä taas säännöllisesti 2-3 päivässä. Nyt ei ole taas enää mitään tuntemuksia maksassa (mulla oli sellaisia vähäisiä "kipujakin" välillä, joka oli aika ahdistavaa). Ehkä saan kananmunilla kolesterolit taivaisiin, niin saansitten käsiini uuden ongelman :)
Lempikasvikseni on punakaali! Se on hyvää raakana, joko raasteena sellaisenaan tai muun raasteen joukossa, se menee isompina paloina salaatissa ja kypsänäkin se on hyvää, lämpimänä ja kylmänäkin.
Toinen on keltajuuri, hyvää sekin sekä raakana että kypsänä. Se pysyy pitkäänkin haudutettuna kasassa eli sopii loistavasti osaksi pataruokia. Uunijuureksien osana ihan loistava.
Jos saa vielä kolmannen mainita, niin kyssäkaali. 😍
Porkkana on minustakin ihan hyvää, mutta porkkanoissa on isoja eroja ja esim. lounasravintolassa tms. en ikinä koskekaan noutopöydässä seisseeseen porkkanaraasteeseen. Se on poikkeuksetta kuivaa, puisevaa ja mautonta. Itse tehty, vasta raastettu hyvä porkkana sen sijaan on hyvää. Minulle porkkana maistuu myös keitettynä ja siinä linssikeitossa, mutta tosi tarkka pitää olla, ettei sellaisenaan keitettynä syötävää porkkanaa keitä syömäkelvottomaksi lötköksi. Laitan aina esim. jauhelihakastikkeen joukkoon raastettua porkkanaa ja selleriä, niin saan ruokaan keveyttä ja ihan vähän kuituakin. Ja makua, totta kai.