Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1081/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetemput ja dieetit eivät tuota kestäviä tuloksia. Kohtuus kaikessa on tärkeintä. Esimerkiksi jonkun ruoka-aineen (kuten leivän tai perunan) demonisointi on aivan huuhaata. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Joissain aineissa kohtuullisuus tarkoittaa pienempi määrä ja toisessa suurempi. Kun kieltää itseltään jotain, alkaa tulla mielitekoja ja huonos fiilistä. Jossain vaiheessa sitten sortuu kiellettyyn hedelmään ja syyllisyydentunne kalvaa. Ihan turhaan.

En ole ikinä sortunut esim. perunaan tai riisiin. Nyt kuitenkin mietin niiden ottamista ruokavalioon takaisin, löytyiskö täältä kannatusta ja hyödillistä tietoa miksi kannattaisi? Auttaisi ruokalaskuun huomattavasti.

- Hyvää

- edullista

- helppo valmistaa

- kohtuukäytettynä terveellistä

Vierailija
1082/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH-vänkääjät menkää omaan ketjuunne, ei näitä teidän riitoja jaksa kukaan lukea. Tämä on hyvän mielen tsemppausketju eikä teidän painitatami!

Tarkoitatko, että tässä ketjussa vhh:lla laihduttavien pitäisi olla hiljaa ja kuunnella urpoksi haukkumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetemput ja dieetit eivät tuota kestäviä tuloksia. Kohtuus kaikessa on tärkeintä. Esimerkiksi jonkun ruoka-aineen (kuten leivän tai perunan) demonisointi on aivan huuhaata. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Joissain aineissa kohtuullisuus tarkoittaa pienempi määrä ja toisessa suurempi. Kun kieltää itseltään jotain, alkaa tulla mielitekoja ja huonos fiilistä. Jossain vaiheessa sitten sortuu kiellettyyn hedelmään ja syyllisyydentunne kalvaa. Ihan turhaan.

En ole ikinä sortunut esim. perunaan tai riisiin. Nyt kuitenkin mietin niiden ottamista ruokavalioon takaisin, löytyiskö täältä kannatusta ja hyödillistä tietoa miksi kannattaisi? Auttaisi ruokalaskuun huomattavasti.

Jos noita kahta mietit, niin ota peruna, se on kotimaista ja halpaa. Tietoa hyödyistä ja haitoista löytyy hyvin googlaamalla, ja reseptejä myös, jos päädyt siihen sortumaan. :)

Vierailija
1084/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ketodiettaukseen helpot muistisäännöt.

Kaikki vihannekset jotka kasvaa maan päällä on sallittua syödä, ei siis haittaa liiaksi ketoosia kun pysytään kohtuullisessa 20-40g päivä määrissä.

Kaikki liha ja kala on sallittua, painotus kalaan ja valkoseen lihaan.

Kananmunia kohtuudella 2-4 päivässä. Kypsää juustoa tarpeen mukaan iltasella hillitsemään mielitekoja.

Rasvoista voi on parasta paistamiseen, ja oliivi öljyä maun mukaan ruoan sekaan.

Suolan määrän voi tuplata jotta nesteet pysyisi paremmin kehossa, vettä juotava 2-5 litraa päivässä.

Helppoa kun heinän teko, ja ainakin mulla ketodietti on tehokkainylimääräisen rasvan poistaja, koska homma hoituu vähiten nälästä kärsien, sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan.

Eihän tässä ole mitään järkeä? Siis tämä: "sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan". Tarkoittaako tuo, että joka vuosi olet tällaisella ketodieetillä neljä kuukautta ja lopun aikaa jollain "normaalilla" ruokavaliolla? Ensin kahdeksan kuukauden aikana kerrytät painoa syömällä jotain muuta - tai ihan mitä tahansa - ja sitten otat sen kertyneen painon pois vuosittain neljän kuukauden ketodieetillä? Tuo kuulostaa jojoilulta ihan pahimmillaan ja puhtaimmillaan. 😔

Minulla ei ole mitään "sallittujen" ja "ei-sallittujen" ruoka-aineiden listoja. Kaikki, ihan kaikki mahdollinen on sallittua. Olennaista on se, miten paljon mitäkin syö. Noudatan lautasmallia, jossa vielä hiukan "virallista" enemmän kasviksia suhteessa muuhun. Syön todella paljon kasviksia, niin määrällisesti kuin laadullisesti. Myös juureksia: keltajuuri, raitajuuri, punajuuri, porkkana, lanttu, juuripersilja, selleri... Lähes kaikki mahdolliset kaalit kuuluvat viikoittain ruokavalioon: valkokaali, punakaali, parsakaali, kukkakaali, kyssäkaali, ruusukaali, lehtikaali. Vielä lisäksi paprikaa, fenkolia, varsiselleriä, kesäkurpitsaa, munakoisoa, ituja, pinaattia, rucolaa, yrttejä, papuja.

Tällä tavalla painoa pudonnut arviolta reilut 20 kiloa, ehkä 25, vielä muutama kilo saa lähteä, jos on lähteäkseen. Ekstrakasvispitoinen lautasmalli ei ole minulle kuuriluontoinen dieetti vaan siitä tuli heti tarkoituksella loppuelämän tapa syödä. Se sallii poikkeukset, kuten joulun herkuttelut, ja ihan sokeriakin voin syödä jopa viikoittain leivoksina, jäätelönä, pullana tai suklaakonvehteina. En vedä överiksi mitään vaan herkuissa on aina kohtuus tai kohtuus miinus yksi. 😁

Kasvispitoisen lautasmallin ruokavalion lisäksi liikun 5 - 10 tuntia viikossa kävellen, pyöräillen, hölkäten, uiden ja hiihtäen. Joka viikko on kolmesta viiteen lenkkiä tai muuta liikuntakertaa, jolloin tulee oikein oikein kunnolla hiki ja hengästyttää. Siitä tulee niin hyvä olo!

Muistan, kun aloitin nykyisenlaisen elämäni: olo oli hankala ja liikkuminen raskasta, vähänkin pidemmässä ylämäessä puuskutin ja puhisin ja oli tunne, ettei tästä tule yhtään mitään, liikkuminen on páskaa ja elämä on páskaa ja kaikki ihan per ceestä. Oli pakko jatkaa, koska terveys alkoi huolettaa niin paljon, veriarvot ja verenpaineet olivat huonot. Jossain vaiheessa tajusin, etten enää hengästynyt tutuissa pitkissä portaissa. Kun aloitin urakkani parisen vuotta sitten (olen kiiruhtanut hitaasti!), niin kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kun matkustan vuosien taakse lukemalla silloin kirjoittamaani, niin mieleeni palaa helpommin se olo, joka silloin oli, ja voin todeta muutoksen. Minulla ei ole vaakaa, joten muistiin kirjoitetut tunnelmat ovat minulle hyvä mittari. Päiväkirjan pitämistä voin suositella kaikille muillekin, joille sellainen sopii! Kun iskee epäusko, niin alkuaikojen huonojen päivien muistelu auttaa.

Tsemppiä kaikille, olen siis mukana! Vaikka olen aloittanut jo muutama vuosi sitten eikä paljoa enää ole tiputettavaa, kai silti voi olla mukana?

N50+

Kasvissyöjät näyttävät joltain vajukeilta noiden kasvislistojensa kanssa 😁 Minä syön kaalia minä syön papuja minä syön porkkanaa minä syön yrttejä 😄😄😄😄😄

Aika vajukkeita ovatkin. Täyttävät vatsansa kasviksilla kun niitä saa syödä PALJON.  Ja todella joutuukin syömään, eihän niissä energiaa ole paljon mitään. Sitten suu käy kaiken aikaa kun keho nälissään huutaa lisää ruokaa. Eikä ruoansulatuselimistö saa koskaan kunnolla levätä. Hölmöläisten hommaa :)

Tuleeko mieleen sellainen vaihtoehto, että kasviksia syötäisiin niiden maun vuoksi? Olisi ankeaa miettiä ruokaa vain energiansaannin kannalta. Kaikille ruoka ei ole vain polttoaine, se voi olla myös nautinto.

Kasvikset ovat myös monella lailla terveellisiä! Niissä kuitua, vitamiineja ja hivenaineita, joita ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä.

Finelin mukaan kasviksissa ei ole juurikaan muita vitamiineja kuin C-vitamiinia. Hivenaineitakin on vain hyvin pieniä määriä, ei mitään mainitsemisen arvoista. Minusta on kurjaa, että täällä levitetään disinformaatiota.

Kuten jo sana hivenaine antaa ymmärtää, niitä on lähtökohtaisesti pieniä määriä (vrt. makroravinteet) ja keho ei niitä paljoa tarvitse.

Niin on, mutta niitä tarpeellisia hivenaineita saa isompia määriä eläinperäisestä ruoasta. Esimerkiksi rautaa tai sinkkiä. 

Monista kasviksista saa niitä enemmän kuin lihasta.

Älä valehtele. Hemirautaa ei saa yhdestäkään kasviksesta, eikä yhdestäkään kasviksesta saa sinkkiä enempää kuin vaikkapa jauhelihasta. 

Vierailija
1085/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen yksi alunperin hyvä ketju pilattu riitelyllä ja toisten haukkumisellä. Ap'n tarkoitus oli aloittaa hyvän mielen ketju, jossa tuettaisiin ja kannustettaisiin toisia painonsa kanssa kamppailevia. Omat mielipiteethän voi esittää ilman toisten haukkumista ja nimittelemistä. Näin minä olen ainakin yrittänyt kasvattaa ja opettaa lapsia jo heidän pieninä ollessa.

Vierailija
1086/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noita kahta mietit, niin ota peruna, se on kotimaista ja halpaa. Tietoa hyödyistä ja haitoista löytyy hyvin googlaamalla, ja reseptejä myös, jos päädyt siihen sortumaan. :)

Pitää kyllä alkaa googlettamaan, jospa pää sitten antaisi periksi ottaa sen takaisin ruokavalioon. En enää pitäisi sitä sortumisena.

Vierailija
1087/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ketodiettaukseen helpot muistisäännöt.

Kaikki vihannekset jotka kasvaa maan päällä on sallittua syödä, ei siis haittaa liiaksi ketoosia kun pysytään kohtuullisessa 20-40g päivä määrissä.

Kaikki liha ja kala on sallittua, painotus kalaan ja valkoseen lihaan.

Kananmunia kohtuudella 2-4 päivässä. Kypsää juustoa tarpeen mukaan iltasella hillitsemään mielitekoja.

Rasvoista voi on parasta paistamiseen, ja oliivi öljyä maun mukaan ruoan sekaan.

Suolan määrän voi tuplata jotta nesteet pysyisi paremmin kehossa, vettä juotava 2-5 litraa päivässä.

Helppoa kun heinän teko, ja ainakin mulla ketodietti on tehokkainylimääräisen rasvan poistaja, koska homma hoituu vähiten nälästä kärsien, sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan.

Eihän tässä ole mitään järkeä? Siis tämä: "sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan". Tarkoittaako tuo, että joka vuosi olet tällaisella ketodieetillä neljä kuukautta ja lopun aikaa jollain "normaalilla" ruokavaliolla? Ensin kahdeksan kuukauden aikana kerrytät painoa syömällä jotain muuta - tai ihan mitä tahansa - ja sitten otat sen kertyneen painon pois vuosittain neljän kuukauden ketodieetillä? Tuo kuulostaa jojoilulta ihan pahimmillaan ja puhtaimmillaan. 😔

Minulla ei ole mitään "sallittujen" ja "ei-sallittujen" ruoka-aineiden listoja. Kaikki, ihan kaikki mahdollinen on sallittua. Olennaista on se, miten paljon mitäkin syö. Noudatan lautasmallia, jossa vielä hiukan "virallista" enemmän kasviksia suhteessa muuhun. Syön todella paljon kasviksia, niin määrällisesti kuin laadullisesti. Myös juureksia: keltajuuri, raitajuuri, punajuuri, porkkana, lanttu, juuripersilja, selleri... Lähes kaikki mahdolliset kaalit kuuluvat viikoittain ruokavalioon: valkokaali, punakaali, parsakaali, kukkakaali, kyssäkaali, ruusukaali, lehtikaali. Vielä lisäksi paprikaa, fenkolia, varsiselleriä, kesäkurpitsaa, munakoisoa, ituja, pinaattia, rucolaa, yrttejä, papuja.

Tällä tavalla painoa pudonnut arviolta reilut 20 kiloa, ehkä 25, vielä muutama kilo saa lähteä, jos on lähteäkseen. Ekstrakasvispitoinen lautasmalli ei ole minulle kuuriluontoinen dieetti vaan siitä tuli heti tarkoituksella loppuelämän tapa syödä. Se sallii poikkeukset, kuten joulun herkuttelut, ja ihan sokeriakin voin syödä jopa viikoittain leivoksina, jäätelönä, pullana tai suklaakonvehteina. En vedä överiksi mitään vaan herkuissa on aina kohtuus tai kohtuus miinus yksi. 😁

Kasvispitoisen lautasmallin ruokavalion lisäksi liikun 5 - 10 tuntia viikossa kävellen, pyöräillen, hölkäten, uiden ja hiihtäen. Joka viikko on kolmesta viiteen lenkkiä tai muuta liikuntakertaa, jolloin tulee oikein oikein kunnolla hiki ja hengästyttää. Siitä tulee niin hyvä olo!

Muistan, kun aloitin nykyisenlaisen elämäni: olo oli hankala ja liikkuminen raskasta, vähänkin pidemmässä ylämäessä puuskutin ja puhisin ja oli tunne, ettei tästä tule yhtään mitään, liikkuminen on páskaa ja elämä on páskaa ja kaikki ihan per ceestä. Oli pakko jatkaa, koska terveys alkoi huolettaa niin paljon, veriarvot ja verenpaineet olivat huonot. Jossain vaiheessa tajusin, etten enää hengästynyt tutuissa pitkissä portaissa. Kun aloitin urakkani parisen vuotta sitten (olen kiiruhtanut hitaasti!), niin kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kun matkustan vuosien taakse lukemalla silloin kirjoittamaani, niin mieleeni palaa helpommin se olo, joka silloin oli, ja voin todeta muutoksen. Minulla ei ole vaakaa, joten muistiin kirjoitetut tunnelmat ovat minulle hyvä mittari. Päiväkirjan pitämistä voin suositella kaikille muillekin, joille sellainen sopii! Kun iskee epäusko, niin alkuaikojen huonojen päivien muistelu auttaa.

Tsemppiä kaikille, olen siis mukana! Vaikka olen aloittanut jo muutama vuosi sitten eikä paljoa enää ole tiputettavaa, kai silti voi olla mukana?

N50+

Kasvissyöjät näyttävät joltain vajukeilta noiden kasvislistojensa kanssa 😁 Minä syön kaalia minä syön papuja minä syön porkkanaa minä syön yrttejä 😄😄😄😄😄

Aika vajukkeita ovatkin. Täyttävät vatsansa kasviksilla kun niitä saa syödä PALJON.  Ja todella joutuukin syömään, eihän niissä energiaa ole paljon mitään. Sitten suu käy kaiken aikaa kun keho nälissään huutaa lisää ruokaa. Eikä ruoansulatuselimistö saa koskaan kunnolla levätä. Hölmöläisten hommaa :)

Tuleeko mieleen sellainen vaihtoehto, että kasviksia syötäisiin niiden maun vuoksi? Olisi ankeaa miettiä ruokaa vain energiansaannin kannalta. Kaikille ruoka ei ole vain polttoaine, se voi olla myös nautinto.

Kasvikset ovat myös monella lailla terveellisiä! Niissä kuitua, vitamiineja ja hivenaineita, joita ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä.

Finelin mukaan kasviksissa ei ole juurikaan muita vitamiineja kuin C-vitamiinia. Hivenaineitakin on vain hyvin pieniä määriä, ei mitään mainitsemisen arvoista. Minusta on kurjaa, että täällä levitetään disinformaatiota.

Kuten jo sana hivenaine antaa ymmärtää, niitä on lähtökohtaisesti pieniä määriä (vrt. makroravinteet) ja keho ei niitä paljoa tarvitse.

Niin on, mutta niitä tarpeellisia hivenaineita saa isompia määriä eläinperäisestä ruoasta. Esimerkiksi rautaa tai sinkkiä. 

Monista kasviksista saa niitä enemmän kuin lihasta.

Älä valehtele. Hemirautaa ei saa yhdestäkään kasviksesta, eikä yhdestäkään kasviksesta saa sinkkiä enempää kuin vaikkapa jauhelihasta. 

Totta, että hemirautaa on vain eläinperäisissä,tuotteissa ja se imeytyy paremmin kuin kasviksista saatava rauta, mutta kyllä kasviksita silti rautaa saa, esim. vilja, palkokasvit, nokkonen, pinaatti ja siemenet ovat ihan semihyviä raudan lähteitä. Kutakuinkin samoista saa sinkkiäkin, ja myös vihreistä vihanneksista. Toki lihasta saa varmaan enemmän ja helpommin.

Vierailija
1088/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota paprikajankkaajaa, mitä ihmeen VIKAA paprikassa on?? 

Vierailija
1089/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi alunperin hyvä ketju pilattu riitelyllä ja toisten haukkumisellä. Ap'n tarkoitus oli aloittaa hyvän mielen ketju, jossa tuettaisiin ja kannustettaisiin toisia painonsa kanssa kamppailevia. Omat mielipiteethän voi esittää ilman toisten haukkumista ja nimittelemistä. Näin minä olen ainakin yrittänyt kasvattaa ja opettaa lapsia jo heidän pieninä ollessa.

Kyseessä on netin nimetön keskustelupalsta, joten oletko yllättynyt?

Vierailija
1090/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kyllä alkaa googlettamaan, jospa pää sitten antaisi periksi ottaa sen takaisin ruokavalioon. En enää pitäisi sitä sortumisena.

Minkä tilalle ajattelit ottaa? Et ilmeisesti lisäksi, koska puhuit ruokalaskusta, eli korvaisit jonkun kalliimman raaka-aineen niillä. Pasta? Leipä?

Vierailija
1091/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi aloittaa, on listattuna hyviä ja huonoja puolia, niin ei mene propagandaksi. :)

https://askelterveyteen.com/tunne-perunoiden-hyvat-ja-huonot-puolet/

Vierailija
1092/3110 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi on ravintoköyhää, lähtisin itse perunaan.

Vierailija
1093/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voissa paistetut keitetyt perunat sipulilisällä ovat hyviä ja täyttäviä.

Vierailija
1094/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä kasvisten syömistä vähättelee ilmiselvä trolli, jota ei pitäisi ruokkia yhtään, niin linkitän silti sivun, jossa on tiivistettyä tietoa kasvisten hyödyistä. Tämä voi olla kiinnostava monen keskusteluun osallistuvan mielestä, toki osalle varmaan tuttukin: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00474/kasvikset-marjat-ja-hedelmat-te…

Sitaatti em. sivulta:

"Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. [...] Kasvisten, marjojen ja hedelmien ravintoainetiheys on suuri eli niissä on runsaasti ravintoaineita suhteessa energian määrään. [...] Suositeltava kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttömäärä edesauttaa painonhallintaa ja tarvittaessa laihduttamista, kun runsaasti energiaa sisältäviä tuotteita korvautuu kevyemmillä ruoka-aineilla."

Tuolla sivustolla on muitakin tutkimukseen perustuvia, helposti ymmärrettäviä artikkeleita ravitsemuksesta ja painonhallinnasta:

https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/laakarikirja-duodecim/23474

Vierailija
1095/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka täällä kasvisten syömistä vähättelee ilmiselvä trolli, jota ei pitäisi ruokkia yhtään, niin linkitän silti sivun, jossa on tiivistettyä tietoa kasvisten hyödyistä. Tämä voi olla kiinnostava monen keskusteluun osallistuvan mielestä, toki osalle varmaan tuttukin: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00474/kasvikset-marjat-ja-hedelmat-te…

Sitaatti em. sivulta:

"Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. [...] Kasvisten, marjojen ja hedelmien ravintoainetiheys on suuri eli niissä on runsaasti ravintoaineita suhteessa energian määrään. [...] Suositeltava kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttömäärä edesauttaa painonhallintaa ja tarvittaessa laihduttamista, kun runsaasti energiaa sisältäviä tuotteita korvautuu kevyemmillä ruoka-aineilla."

Tuolla sivustolla on muitakin tutkimukseen perustuvia, helposti ymmärrettäviä artikkeleita ravitsemuksesta ja painonhallinnasta:

https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/laakarikirja-duodecim/23474

Kiitos tästä!

Miten olis, laittaisko väki tähän säikeeseen oman lempikasviksensa ja missä muodossa se parhaiten uppoaa?

Aloitan itse: Rakastan raakaa porkkanaa, menee sekä sellaisenaan että raasteena tosi hyvin. Uunijuureksissakin on ihan ok, mutta keitettynä ei mene, ei edes sose- tai linssikeiton joukossa. En tiedä, miksi tämä suuri herkku maistuu kypsänä niin pahalle 😐.

Vierailija
1096/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa, mutta voisitko täsmentää tuota hedelmä kohtaa. Mitä ne on, määräthän vaikutta valtavilta, kirsikoitako?

Vierailija
1097/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis aivan pimeä ketju, mitä väliä jollekin tuntemattomalle ihmisille on MITEN laihdutan  :D Miten ihmeessä jollain edes voi mennä noin ihon alle!

Luulin että tämä on mukava ketju, jossa vertaillaan omia metodeja ja ILOITAAN  toistemme onnistumisista.

Ai niin, tämä onkin vauva-palstan ketju   ;) 

Sinullahan se on mennyt ihon alle jos asiaa tarvitsee jankata koko ajan. Ota pullukka chillisti.

Tämä nyt sattui olemaan mun eka viesti koko tässä huvittavassa ketjussa  ;)

Joten minä pullukka, kuten sinäkin pullukka (koska kuka ei-pullukka tätä ketjua edes seuraisi ;) 

Otetaan molemmat iisisti ja kannattaa unohtaa nämä kuvitelmat että täällä  VAIN joku yksi ihminen kärsisi näistä sekopäisistä viesteistä.  ;D

Minä ei-pullukka jolla on nyt epätoivottua painonlaskua etsin täältä painonnostovinkkejä, kun on kuulemma todettu että varmin tapa saada hiukan lihaa ympärilleen olisi laihduttaminen.

Kyllä tätä on ihan käytetty painon lisäämiseen. Olikohan kirjassa: "Diets don't work" maininta tästä, vai mistä luin...  Sitä piti tehdä sykleissä, eli lasketaan paljonko kuluttaa ja siitä sitten lasketaan laihdutuskalorit, joita syödään muutama viikko (?). Tämän jälkeen kun palataan niihin aikaisempiin kaloreihin, niin paino nousee. Pitää varmaan olla varovainen, ettei laukaise anoreksiaa, niinkuin joillain laihdutus tekee.

Vierailija
1098/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten laihoja nuo karppiuskovaiset ovat, mutta ainakin näyttävät olevan äärettömän kärttyisiä ja vttumaisia. Jotain se *oikeiden rasvojen* syönti siis näköjään ihmiselle tekee.

"Karppaus", joita paleo ja keto ja karnivoori (heh) ovat kaikki, on jo niin kauan olleet käytössä, että niistä ja tuosta vttumaisuudesta voisi varmaan joku jo tehdä tutkimuksenkin :) Joku yhteys näillä selvästi on.

Vierailija
1099/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin maanantaina, olen lihonut yhden kilon.

Vierailija
1100/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko te karppaajat ja ketoilijat olla hiilihydraatittomalla ruokavaliolla lopun ikää?

En hiilihydraatittomalla mutta hiilihydraattitietoisella kyllä.

Kun on ollut vuosikymmenen ylipainoinen ja kokeillut kaikenlaista, jopa todennut että mikään ei toimi ja sitten viimein löytänyt avaimen lukkoon eli vhh:n niin paluu normaaliin näyttää aika erilaiselta.

En edes haaveillut normaalipainosta enää yli nelikymppisenä vaan tavoitteeni oli saada BMI alle 27 mutta ihan helposti se kävikin ja paino on pysynyt saavutetussa lukemassa (BMI n. 23 nykyään).

Tykkään nykyisestä kropastani ja ennen kaikkea tästä hyvästä olosta. Vyötärö on tullut kivasti esiin ja voin ottaa minkä tahansa vaatteen sovitukeen koossa S tai 36 ja se istuu kivasti. Energiaa on kuin pienessä kylässä ja tykkään touhuta kaikenlaista paljon enemmän kuin ennen. Valokuvat itsestä ei ahdista.

Mikään ruoka ei ole sen arvoista että uhraisin tämän saavutuksen ja luopuisin tästä mahtavasta olosta ja jaksamisesta. Leivän olen korvannut itsetehdyllä viljattomalla versiolla. Perunan kasviksilla. Maidon, kerman ja jogurtin kookosmaidolla ja makeuttamattomalla kookosjogurtilla. Sokeria ja hedelmiä en tarvitse mihinkään, herkuttelen tuoreilla marjoilla.

Syön monipuolisesti vihanneksia, pähkinöitä, kanamunia, oliiveja, avokadoa, juustoa, lihaa, kanaa ja kalaa. En leivo mitään leivonnaisten korvikkeita vaan pärjään oikein hyvin ilman. Aterioin 2 krt päivässä klo 12-20 välisenä aikana.

Puolikkaan pizzan voin muutaman kerran vuodessa syödä mutta sen pitää olla italialaisesta pizzeriasta jossa käytetään puu-uunia. Quarter Pounder hampurilaista olen testannut mutta mielummin syön purilaiseni tuolla itsetehdyllä viljattomalla sämpylällä ja kunnon wagyu pihvillä. Kesälomaani kuuluu fish & chips annos ja makeisia ostan kerran vuodessa - pussin lakritsia joulun pyhiksi. Ja olen elämääni oikein tyytyväinen näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä