Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:33"]
Minustakin näyttää siltä, että AP ei tunnista/suostu myöntämään omia heikkouksiaan, vaan syyttää vain työnantajia/heikkoa taloustilannetta/suomalaista yhteiskuntaa siitä että hän ei saa töitä. Aluksi ap antoi ymmärtää olevansa tuplamaisteri ja tohtoriopiskelija, mutta sitten kävikin ilmi että toisesta DI:stä on tehty vain vuoden-kahden opinnot ja ne tohtoriopinnotkin ilmeisesti ihan omatoimisia. Sosiaaliset taidot on huiput (ihan psykologisin testein todettu!), mutta silti ei tarjota töitä. Mä näen ongelmana sen, että AP luottaa liikaa koulutuksen autuaaksitekevään vaikutukseen ja papereihinsa, vaikka oikeasti rekryssä tärkeintä on verkostot ja se, että on persoonaltaan ja asenteestaan sopiva. Näistä AP:lla on tarjota vain psykologisten testien tulokset, vaikka paljon tärkeämpää olisi käytännön esimerkit. Sopiva koulutus ja substanssiosaaminen on tottakai olennaisinta, mutta se on vain lähtökohta, joka pitää olla kunnossa. Palkka- ja positiotoive on myös aivan absurdi, kukaan ei palkkaa viisi vuotta työttömänä ollutta suoraan johtajatason tehtäviin.
[/quote]
- Psykologiset testit ja opinnot sekä työtodistukset ovat sitten sen substanssi osaamisen päälle, jota tietysti pitää olla. Toki kirjoitan siitäkin rekrytilanteessa ja mielestäni sitäkin on työllistymiseen riittävästi.
- Totta, toisesta DI tutkinnosta tehty vain 1,5 vuoden opinnot, eli dippatyö puuttuu. Opiskelin lähes pari vuotta ja se sisältää ne jatko-opintokurssitkin. Tarkoitus on jotenkin selittää, mitä tuon 2 vuoden aikana tein. Sanavalitani ovat saattaneet olla hieman huonoja, mutta jostain piti lähteä liikenteeseen. Hyvä kun on nyt selvinnyt ja korjattu, jos ne on koettu harhaanjohtaviksi.
- Uskon että työtodistukset osaltaan antavat hyvää kuvaa työtavoistani. Ainakin itse olen työtodistuksiini varsin tyytyväinenja kehtaan ne hyvillä mielin lähettää rekryprosessissa.
Olen tarkoituksella lähtenyt ajatuksesta, että kun on todistuksia (työ ja testit ja opinto), niin ei tarvitse niin paljon vakuutella olevansa hyvä ja "puhua pehmeitä", vaan on antaa mahdollisimman konkreettista näyttöä ulkopuolisten arvioijien tekemänä (psykologit, työnantajat, yliopisto). Uskon että sen on ihan hyvä tapa lähestyä.
- Mielestäni sana syyttää on vähän voimakas. Tilanteeseen on vain sopeuduttava ja syyllisten sijaan etsin työnantajaa sekä muuta mielekästä itseäni kehittävää tehtävää.
- Oma heikkouteni voi olla se, että vaikka oletin verkostoituneeni riittävästi alan toimijoiden parissa, en ehkä kuitenkaan riittäväsi. Tai sitten vain alallani suuntaus on ulospäin, (niin työntekijät yrityksistä, kuin toimintakin kehittyville markkinoille). Tähän verkostoitumiseen on toki tässä tilantessa hankala tehdä korjaavia toimenpiteitä. Toki olen seminaareissa käynyt jne. ja koittanut tätä kautta laajentaa verkostoa.
Saan nyt aika tiukasti haastetta, haastakaa vain, mietin mielessäni. Myös toisenlaisia kommentteja otetaan mielellään vastaan. Olen kyllä ajatellut pääni puhki parissa vuodessa ja sparrannut itseäni eri henkilöiden kanssa, joten kaikkien niiden ajatusten välittäminen on tässä kirjoittamalla itseltäni mahdotonta.
ap
[/quote]
Me haastajat kyllä varmasti halutaan oikeasti sparrata sinua. Huomaathan, että aidosti ilkeämielisiä kommentteja tässä ketjussa on oikeasti tosi vähän.
Tässä hetkessä (kyllä vaan tää tilanteesi on kiehtova) mietin sitä, että sussa ei ehkä työnantajien silmissä kuitenkaan ole tällä hetkellä mitään erityisen haluttavaa, vaikka hyvä tyyppi oletkin (ja tähän nyt sitten vaikka lisänä vielä suhteellisen kovat toiveet positiosta). Mikä voisi olla se juttu, joka oikeasti tekisi susta haluttavan. Miten saada se hyvä asenne paperille ja haastetteluun.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:00"]
Mä ihmettelen myös tuota ap:n käsitystä "ylikouluttautumisestaan".. Tuttavapiirini on aivan normaali, mutta tunnen useita tuplmaistereita (myös DI+ jotain muuta-taustalla), enkä ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan itsestään "ylikouluttautuneena" vaikkapa juuri päällikkötason pesteihin. Paremminkin tuntuu siltä, että monet ottavat vastaan sen vaatimattomamankin paikan ja etenevät sitten organisaation sisäisissä rekryissä -näin olen itsekin toiminut. Faktahan on oikeasti se, että ap on tällä hetkellä DI, joka on täydentänyt opintojaan (kuten moni muukin) ja omaa epärealistisen oloiset toiveet niin palkasta kuin paikastakin, kuten ketjussa onkin jo todettu. Nyt olisi ehkä oikeasti syytä nöyrtyä ennen kuin se juna menee ihan oikesti ohi Tampereen asemalla seisovan ap:n... Tää viimeinen lause oli siis hivenen ironinen..
Tulee myös mieleen, että jos ap todella tekisi niin kovan vaikutuksen rekryille niillä psykologisilla testeillään, niin totta kai organisaatiossa vaikka rakennettaisiin sitä urapolkua siitä parjatun päällikkötason hommista alkaen.
[/quote]
- Termiä "ylikoulutus" käytin, kun mielestäni joku siihen vihjasi ja toki olen siitä saanut kuulla viime vuosina. Kirjoitinkin toisaalle, että mielestäni sellaista kuin ylikoulutus ei varsinaisesti ole.
Muilta osin en osaa kommentoida, koska uskoakseni nöyryyttä on riittävästi, mutta samalla myös kunnianhimoa.
On ilmeisin vaikea välittää näin sitä, että en ole hakemuksissani kirjoittanut sellaista, josta "ylimielisyyteni" (ja nyt en halua että tätä kohtaa tulkitaan väärin) nousisi rekryfirmalle esiin, koska nostan esiin mahdollisimman perustellusti tutkinnot, luonteenpiirteet, työtodistukset, tehdyt työt jne. Niiden perusteella, oli tehtävä mikä tahansa, on hankala päästä edes haastatteluun.
Psykologin testeistä olen kirjannut ylös vasta parin kuukauden ajan, ja vasta pari työhakemusta lähtenyt niillä tiedoilla. Tämäkin lähinnä yksi uusi tapa herättää huomiota ja mielenkiintoa. Uskoisin sen olevan luotettavampi kuin se, että vakuutan hakemuksen lopussa olevani ahkera, huumorintajuinen ja nopeasti oppiva ja hyvä työkaveri.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:08"]
Puhelinnumero väärin?
[/quote]
-Tarkistettu ja myös sähköpostiosoitteeni on oikein. Tietysti, jos lähettämäni sähköposti menee alun perinkään perille, niin siinäkin on jo kontaktipintaa.
ap
[/quote]
Veikkaan että tuo oli haikea vitsi. Eli miten sen huumorintajun laita on, oletko pelottavan totinen ja äkkiä repeät nauruun ilman, että aihe aukeaa muille? No ei, itse tykästyn sinuun tekstiesi perusteella, mutta mietin että jotkut ihmiset henkivät sellaista älyllisyyttä ja skarppia silmää, että toiset eivät uskalla hengittää. Itse tajusin tämän vasta nähtyäni itseni videolta väittelemässä. Olin hirveän pelottavan ja kiukkuisen oloinen tyyppi enkä itse lainkaan tietoinen asiasta. Mitkä ovat sinun keskeiset heikkoutesi työelämän kannalta?
Miten on ystävyyssuhteittesi laita? Ainakin itselleni on tosi tärkeää, että ystävinä on ihmisiä, jotka osaavat antaa palautetta ja ohjata eteenpäin. Miten monentyyppisistä ihmisistä jaksat välittää - kerroit yllä, ettet pidä äänekkäistä tai narsisteista. Oletko hankalalla tapaa introvertti? Oletko kiinnostunut ihmisistä tai psykologiasta? Osaatko lukea muita? Ymmärrätkö luottamuksellisten suhteiden rakentumisen mekaniikkaa, ja luotatko muihin? Minusta vaikuttaa, että suomalaisilla ammattilaisilla ylipäätään tahtoo olla ongelmia tällä puolella. Koulutuksen yliarvostus näkyy tässäkin, ja se, että se on helposti joka tasolla koulun jatke, opiskellaan kiltteyttä ja lapsenomaisuutta.
En tiedä alasi käytännöistä mitään enkä muutenkaan, mutta jos sinulla on noin hyvä silmä niinkuin näistä muutamasta analyysipätkästäsi päätellen vaikuttaa olevan, ja tietty poliittinen näkemys ilman sen alan ambitioita - miten olisi konsulttityyppiset hommat, joissa työtäsi olisi nimenomaan kuroa umpeen väliä kotimaisten ja saksalaisten käytäntöjen välillä, jotta laatua saataisiin paranemaan? Mutta silloinkin sinun pitäisi kai päästä töihin niihin ulkomaisiin firmoihin jotta pystyisit syventämään näkemystä aiheesta?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:50"]- Työttömänä ollessani olen opiskellut työttömyyskorvauksella yhden akateemisen tutkinnon (dippatyö puuttuu) + 1/2 tohtoriopinnoista. - Yritin näin opetella uusia taitoja - aiempi alani oli energia/konepaja/teollisuus/selluteollisuus (energia DI), nyt viimeisten opintojen jälkeen kaikki liiketoiminnen kehittäminen ja johtaminen (Teollisuustalous DI ja strateginen johtaminen jatko-opinnot) - työkokemusta noin 15 vuotta ap [/quote] Meille metsäteollisuuteen otetaan toimistotöihin nuoria di-insinööriopiskelijoita. Managerien paikkoja harvoin auki ja tietysti kovat seulat.
[/quote]
- Uskoisin näin. Päällikkö tehtävissä on valtava hajonta eri yritysten välillä. Tyypillisesti suurissa yrityksissä päällikön rooli on merkittävämpi kuin monissa pienissä. Tämä on henkilökohtainen kokemukseni. Itsekin eilen hakemaani päällikön paikkaan on varmasti yli 200 hakijaa ja seula uskoakseni todella tiukka. Todennäköisesti valitsevat 15 vuoden työkokemuksella olevan konkarin rautaisella ammattitaidolla.
ap
Toivotaan totta kai sinulle kaikkea parasta työnhaussa. Mielestäni ilmaiset itseäsi jossain määrin ristiriitaisesti. Osassa viesteissä viestität "kuinka riuska mies on valmis tehtävään kuin tehtävään" *huom. tässä siis vähän ironiaa*. Seuraavassa viestissä sitten ilmoitatkin, ettei vaikkapa se 3333 euron päällikköpesti kiinnostaisikaan. Huomaatko ristiriidan? Ymmärrän kyllä, että saatoit kirjoittaa tuon viestin provosoituneena. Ymmärrän myös, että on kova paikka tippua korkealta ja ymmärtää se, että ne entisaikojen palkat eivät ole ehkä juuri tässä hetkessä realistisia haaveita tilanteessasi.
Tietysti on hienoa että kouluttaudut, et kuitenkaan ole ainut jolla on samantasoinen koulutus ja monelle muulle kelpaavat ne vaatimattommatkin paikat ja kyllä vaan moni vaatimattomamman paikan vastaanottanut sitten luonnollisesti etenee yrityksen sisäisessä rekryssä.
Sinä hamuat kapealla sektorille (tarkoitan siis niitä johtajapaikkoja), jonne on tunkua muutenkin niin organisaation sisältä kuin ulkopuoleltakin. Totta kai on hienoa, että kouluttaudut ja siitä pitääkin olla ylpeä. Faktaa on kuitenkin se, että 5 vuoden tauko työelämästä alkaa painamaan rekrytoinnissa.
En jauha enää enempää palkkatoiveista tai mistään muustakaan mutta kehottaisin sinua ihan oikeasti lukemaan näitä viimeisten sivujen vastauksia, joita olet saanut. Jos oikeasti pystyisit kaivamaan ihan aidon motivaation myös muihinkin kuin niihin "unelmapaikkoihin", niin uskoisin että se alkaa näkymään myös haastatteluissa.
Tsemppiä!
202 tai mikä nyt olinkaan
[/quote]
- Ilmeisesti vaikutin ristiriitaiselta. En kuitenkaan tarkoita sitä siten, kuten sinä ja ilmeisesti muutkin ovat lukeneet.
Vaikea kai ilmasta itseäni, sillä kirjoitukseni kumpuavat hyvin pitkälle siitä, mitä yritykset ovat minulle kirjoittaneet ja sen mielikuvan välittäminen nopeasti vastaamalla ei itseltäni onnistu. olen siis haukannut turhan suuren palan ironiassani. Saamieni palautteiden perusteella yksikään yritys ei tulisi koskaan palkkaamaan minua 3333 €/kk palkalla. Voinhan sinne päätyä, mutta se olisi hyvin yllättävää. Ei taaskaan ole kyse ainoastaan omasta tahdostani.
Minut saa toki esitellä yritykselle joka voisi olla kiinnostuntu osaamisestani tuolla palkalla. No problem.
Tässä iässä koulutusta oleellisempi on työkokemus ja se mitä on tehnyt. Ilmeisesti tämä on antanut yrityksille käsityksen minusta sellaisena, että eivät halua minua kaikkiin mahdollisiin avoimena oleviin tehtäviin, vaan tarjoavat vetovastuuta siitä ja tästä, kun asiat lähtevät käyntiin. Sitä käynnistymistä on vain odotettu.
En halua johtajapaikalle pakkomielteisesti enkä sylje päällikön paikan päälle. Oleellista on jälleen kerran se mitä työ pitää sisällään, ei titteli itsessään kerro työn sisältöä.
Olen luovuttanut unelmapaikka hausta jo jonkin aikaa sitten. Mitä ikinä se tarkoittaakaan, sillä jokainen meistä tekee oman työnsä.
Itseasiassa sen verran kommentoin palkka-asiaa vielä. Olen jo pitkään kirjannut, että palkka on tärkeä mutta ei ainoa merkityksellinen asia, vaan työn sisällöllä on suuri merkitys. Tai jotain vastaavaa, vähän hakemuksesta riippuen. Ajatuksena kuitenkin korostaa työn sisältöä ja mahdollisuutta kehittyä osana organisaatiota.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:08"]
Puhelinnumero väärin?
[/quote]
-Tarkistettu ja myös sähköpostiosoitteeni on oikein. Tietysti, jos lähettämäni sähköposti menee alun perinkään perille, niin siinäkin on jo kontaktipintaa.
ap
[/quote]
Veikkaan että tuo oli haikea vitsi. Eli miten sen huumorintajun laita on, oletko pelottavan totinen ja äkkiä repeät nauruun ilman, että aihe aukeaa muille? No ei, itse tykästyn sinuun tekstiesi perusteella, mutta mietin että jotkut ihmiset henkivät sellaista älyllisyyttä ja skarppia silmää, että toiset eivät uskalla hengittää. Itse tajusin tämän vasta nähtyäni itseni videolta väittelemässä. Olin hirveän pelottavan ja kiukkuisen oloinen tyyppi enkä itse lainkaan tietoinen asiasta. Mitkä ovat sinun keskeiset heikkoutesi työelämän kannalta?
Miten on ystävyyssuhteittesi laita? Ainakin itselleni on tosi tärkeää, että ystävinä on ihmisiä, jotka osaavat antaa palautetta ja ohjata eteenpäin. Miten monentyyppisistä ihmisistä jaksat välittää - kerroit yllä, ettet pidä äänekkäistä tai narsisteista. Oletko hankalalla tapaa introvertti? Oletko kiinnostunut ihmisistä tai psykologiasta? Osaatko lukea muita? Ymmärrätkö luottamuksellisten suhteiden rakentumisen mekaniikkaa, ja luotatko muihin? Minusta vaikuttaa, että suomalaisilla ammattilaisilla ylipäätään tahtoo olla ongelmia tällä puolella. Koulutuksen yliarvostus näkyy tässäkin, ja se, että se on helposti joka tasolla koulun jatke, opiskellaan kiltteyttä ja lapsenomaisuutta.
En tiedä alasi käytännöistä mitään enkä muutenkaan, mutta jos sinulla on noin hyvä silmä niinkuin näistä muutamasta analyysipätkästäsi päätellen vaikuttaa olevan, ja tietty poliittinen näkemys ilman sen alan ambitioita - miten olisi konsulttityyppiset hommat, joissa työtäsi olisi nimenomaan kuroa umpeen väliä kotimaisten ja saksalaisten käytäntöjen välillä, jotta laatua saataisiin paranemaan? Mutta silloinkin sinun pitäisi kai päästä töihin niihin ulkomaisiin firmoihin jotta pystyisit syventämään näkemystä aiheesta?
[/quote]
: ))
- Kävin lenkillä, olen hikinen, menen saunaan. Vastaan tähän paremmalla ajalla, saattanee jäädä huomiseen. Mukava kirjoitus hyvine asioineen.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:34"]
Ei hemmetti sulla on ollut huono tuuri! Monet työpaikat menee nykyään suhteilla. Kannattaisiko sun hakea ihan mitä vaan töitä, jotka olis edes lähelle sun osaamista ja sitä kautta lähteä hakemaan "korkea-arvoisempia" duuneja Itsw tein keväällä töitä, johon tarvitsisi oikeasti vain ammattikoulu-tutkinnon. Minulla on korkeakoulututkinto ja niin oli minua edeltävälläkin työntekijällä maisterin paperit kädessä. Tuntuihan se hullulta, mutta nyt syksyllä onneksi tiedossa edes osa-aikaista oman alan hommaa. Ei oo helppoa työttömänä, tiedän!
[/quote]
- Totta, huonoina aikoina suhteet korostuvat. Olen toki "häiriköinyt" tuttujani, mutta joko töitä ei ole, tai sitten melkein on, mutta karahtaa viime hetkellä.
Viimeiset kolme työhaastatteluakin jäädytettiin viime metreillä. Laittaisin huonon tuurin piikkiin myös.
Olen kyllä avointen hakemusten perään soittaessani keskustelun aikana kertonut, ettätiölanne on se, että olen työtön. Voin ottaa vastaan määräaikaisia projektejakin, jotka siis käytännössä olisivat tyhjä parempia ja parhaimillaan mahdollisuus sisään pääsemiseksi. Yritetty on. Määräaikainan kun on työnantajallekin suht turvallinen.
ap
Me haastajat kyllä varmasti halutaan oikeasti sparrata sinua. Huomaathan, että aidosti ilkeämielisiä kommentteja tässä ketjussa on oikeasti tosi vähän.
Tässä hetkessä (kyllä vaan tää tilanteesi on kiehtova) mietin sitä, että sussa ei ehkä työnantajien silmissä kuitenkaan ole tällä hetkellä mitään erityisen haluttavaa, vaikka hyvä tyyppi oletkin (ja tähän nyt sitten vaikka lisänä vielä suhteellisen kovat toiveet positiosta). Mikä voisi olla se juttu, joka oikeasti tekisi susta haluttavan. Miten saada se hyvä asenne paperille ja haastetteluun.
[/quote]
- No mitä mieltä tästä, lainauksia itsestäni:
hyödyttää organisaatiota eniten siinä, että hän kykenee luontevaan myönteiseen vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa. Tämän lisäksi hän pyrkii voimakkaasti saavuttamaan merkittäviä tuloksia. Tämän vuoksi hän on erinomainen ryhmänjohtaja, joka on valmis auttamaan toisia heidän projekteissaan samalla kun hän hoitaa omaa projektiaan.
Hän kykenee antamaan myönteisen vaikutelman luontevalla viestinnällään, joka herättää toisissa innostusta. Hän hyödyttää tavallisesti liike-elämää ”ovien avaajana” ja ihmissuhteiden rakentajana. Näin ollen hänen pyrkimyksensä saavuttaa tuloksia sekä halukkuutta ottaa vastuuta, tehdä päätöksiä ja kiirehtiä toimenpiteitä varmistaa hänen useimpien tavoitteidensa osalta erinomaisia saavutuksia.
Hän pyrkii voittamaan ja menestymään. Hän nauttii uusista ja vaihtelevista tehtävistä, jotka saattavat hänet kosketuksiin muiden ihmisten kanssa.
Hän on luonteeltaan demokraattinen johtaja. Hänellä on luontaisia kykyjä johtaa ihmisiä ja vaikuttaa heihin. Motivointi on hänen vahvuuksiaan ja hän on varsin positiivinen luodessaan ja ylläpitäessään innokkuutta.
Pahoittelen, en osaa pienentää fonttia. Otin suoraa lainausta testistäni. Uskoin tämän herättävän mielenkiintoa?
Olen siis ajatellut, että en kerro liikoja itse itseäni (toki tuon työurani ja tehtäväni esiin), vaan viittaan testeihin ja tuloksiin. Tämä siis powerpointissa ja vasta viime kuukausia. Word:iin tällainen ei mahdu, mutta powerpoint on luontevampi esitysalusta. Tällä olen siis yrittänyt kesästä älhtien herättää mielenkiintoa kun löysin testini.
ap
Fontti tulikin OK tuohon yläpuolelle.
Miten tuota psykologin arviota voisi konkretisoida? No lienee mahdoton kysymys.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:35"]
En sano tätä pahalla, mutta saattaisiko työnhakemuksistasi paistaa läpi pieni ylemmyydentunne? Totta kai halutaan, että uusi työntekijä osaa hommansa, mutta paljon ratkaisee myös persoona. Millainen kaveri tiimiin halutaan, kenen kanssa on luonteva tehdä töitä.
[/quote]
- En osaa sanoa. Olen yrittänyt tehdä hakemukseni neutraaliksi esittelemällä osaamiseni mahdollisimman faktaperusteisesti, ilman eityisempiä omia mielipiteitäni.
- Itse pidän persoonaa ja soveltuvuutta tehtävään ja tiimiin varsin tärkeänä. Asenne ja motivaatio ovat hyvin tärkeitä.
ap
2500 hakemusta kuulostaa hurjalta, itse olen vasta menossa jossain 200 tietämillä. Mutta mitäpä tässä voi sanoa, Suomi on hivenen heikossa hapessa tällä haavaa, ja kyllähän toki töitä tekevälle löytyy, palkanmaksu onkin sitten niin ja näin. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kuomaseni.
[/quote]
ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen!
[/quote]
- Tämä mielestäni karkaa hieman aiheesta. Ainakin esittämäsi näkökulma tuntuu itselleni sen verran vieraalta, että en saa siitä itselleni kosketuspintaa. Olen ilmeisesti tottunut toisenlaiseen työskentelyyn kuin sinä. Kumpikaan tapa ei liene sinälläään parempi tai huonompi, mutta tässä on ehkä eroa, jossa mielelläni toteutan omaani jatkossakin. Koen sen hyvin palkitsevaksi, jolloin työn sisältö nousee itselleni merkitykselliselle tasolle.
Täytyy muistaa että yrityksen toiminnasta (liikevaihdosta) jää 5 prosenttia viivan alle ja sen eteen pitää tehdä kovin töitä. Ei riitä että tekee työnsä 95 prosenttisesti, sillä silloin toiminta on tappiollista.
ap
ap
[/quote]
etkai sano haastattelussa että osaat motivoida muita? Sehän ei ole mahdollista, voit vai. Luoda edellytykset ja epämotivoida.
anyways, tiedän työnhaun haasteet löheltä seuranneena. Sun palkkataso ihan liian kova työttömyysputken jälkeen. Leimaudun. Jos lapset olisi pieniä olisi kannattanut sanoa että hoidit niitä. Ehkä voit kuitenkin sanoa.
Vaikytat tosi teoreettiselta ja vähän jopa "pilkunnussijalta", en tarkoita pahalla. Töyä voisi liennyttää jotenkin.
Yliopiskelu on iso miinus. Työnantajat luulevat ettet ole kiinnostunut työnteosta. Huomioi, että hr:ssä on monesti todella tyhmiä ihmisiä. Jätä osa opintoja pois. Älä ainakaan sano mitään tohtorista.
onko sulla joku yrittäjäkaveri? Hakeudu sinne töihin vaikka ilmaiseksi jottet ole työtön.
Usein halutaan se joka juuri tehnyt vastaavaa tehtävää. Näin Suomessa. Yleensähän tehtävän pitäisi tarjota ainakin 30% mahdollisuus kehittymiseen jotta se motivoisi. Vetoa tähän!
Työnhaku on myös tuuri ja kontaktihommaa.
[/quote]
- Mielestäni kyky motivoida muita on yksi tärkemmistä ominaisuuksista ihmisissä. Olen työskennellyt useiden ihmisten kanssa, jotka ovat hyviä motivoijia ja se on hyin antoisaa.
Toivon itse omaavani jotain tuollaisia ominaisuuksia ja että olisin oppinut tällaisia työskentelytapoja seuraamalla ihmisiä, joiden työskentelytavasta pidän.
- Ilmaiseksi ei saa työtä tehdä, eikä kukaan ota ilmaiseksi töihin juuri tästä.
- Toiset tässä ketjussa sanovat ettö olen yliopiskellut, toiset sanovat että ihan normaalia. Itse koen, että haluan tehtäviä, joissa en ole yliopiskellut enkä siis sellaiseksi itseäni koe, mutta toki törmään tähän asiaan eri yhteyksissä.
Olen luonnollisesti maininnut, että uskon omaavani hyvää potentiaali kehittymään tehtävässä kuin tehtävässä ja smalla tuon uutta näkymystä muista työkokemuksistani. Näin muodostuisi "kohtuullisessa ajassa" uutta osaamista ja näkökulmaa toimintaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:36"]
[/quote]
ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen!
[/quote]
- Tämä mielestäni karkaa hieman aiheesta. Ainakin esittämäsi näkökulma tuntuu itselleni sen verran vieraalta, että en saa siitä itselleni kosketuspintaa. Olen ilmeisesti tottunut toisenlaiseen työskentelyyn kuin sinä. Kumpikaan tapa ei liene sinälläään parempi tai huonompi, mutta tässä on ehkä eroa, jossa mielelläni toteutan omaani jatkossakin. Koen sen hyvin palkitsevaksi, jolloin työn sisältö nousee itselleni merkitykselliselle tasolle.
Täytyy muistaa että yrityksen toiminnasta (liikevaihdosta) jää 5 prosenttia viivan alle ja sen eteen pitää tehdä kovin töitä. Ei riitä että tekee työnsä 95 prosenttisesti, sillä silloin toiminta on tappiollista.
ap
[/quote]
Ei, vaan jos jää viilaamaan edellisen projektin yksityiskohtia kun voisi jo siirtyä seuraavaan, on monesti tehoton. Viimeisiin viilauksiin kuluu paljon aikaa ja merkitys usein vähäinen loppukäyttäjälle. "Riittävän hyvä" on monilla aloilla toivottavaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:47"] Tuo on kyllä vähän outoa, sillä 5 vuotta sitten tilanne oli vielä kohtuullisen hyvä. Mikä olet koulutukseltasi, minkä ikäinen olet, millaista työkokemusta sinulla on? Miksi olet alkujaan jäänyt työttömäksi? Minkälaisia paikkoja haet? Vähän kuulostaa sille, että haet ihan mitä tahansa, eikä se yleensä ole tuloksellinen tapa. Millaisia motivaatiolauseita olet kirjoittanut hakemuksiisi? Onko joku ulkopuolinen tarkistanut CV:si ja hakemuksesi? [/quote] - olen 43 vuotias - olen työskenellyt kansainvälisissä yrityksissä suomessa ja ulkomailla. Myynyt muun muassa sellutehtaita ja voimalaitoksia - olen jäänyt työttömäksi, koska työnantajani ovat menneet konkurssiin. Kolme työnantajaa meni noin kolmessa vuodessa konkurssiin ennen mainitsemiani opintoja. Piti siis rivakasti hakea uusia hommia ja oppia uusia hommia. Sitten päätin etsiä uutta suuntaa ja opiskella. - Haen koulutustani ja työkokemustani vastaavia työpaikkoja. Haen itseäni kiinnostavia tehtäviä, mutta koska pitäisi päästä töihin, haen myös yleisemmin töitä päästäkseni töihin. 2500 hakemukseen sisältyy hyvin laajasti hyvin kaikenlaista. Suurin osa on avoimia hakemuksia. Varsinaisia oman alani töitä ei ole avoimena ihan joka vuosi. - Olen luetuttanut hakemukseni usealla taholla. Tällä hetkellä hakemustani kiitellään ja sanotaan hyvin informatiiviseksi ja selkeän johdonmukaiseksi. ap [/quote] 2500 hakemusta on kyllä paljon siihen nähden, että itsekin kerrot "osuvia" paikkoja olevan ehkä vain muutama /vuosi..... Mitäköhän muita paikkoja haet? Mikä on palkkapyyntösi? Ennen kuin saat säälipisteeni ja jaxuhali-taputuksen olalle kysyn vielä: mitä olennaista jätät nyt kertomatta? Kaikella kunnioituksella, ei täsmää nyt kertomasi.
[/quote]
Tässä näkyy hyvin, miten työssäolevilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten huono tilanne Suomessa oikeasti tällä hetkellä on.
Ainakin voi sanoa, että:
-ap on ylikoulutettu
-ap on liian vanha
-ap ei ole tarpeeksi hyvännäköinen (ks edellinen kohta)
Mikään näistä ei saisi vaikuttaa, mutta käytännössä ne merkkaavat nyt kun korkeasti koulutettuja on niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 12:32"]
(Pahoittelen, jos tätä jo ehdotettiin. Viimeisimmät kolme sivua jäivät minulta lukematta)
Suosittelen harkitsemaan hakua palkallisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin, joita rahoittavat mm. Ulkoministeriö, YK, jne. Useat yrityksissä johtavassa positiossa olleet kollegani ovat ottaneet välivuoden päivätyöstään tällaisen parissa ja ovat olleet erittäin tyytyväisiä - niin oman kompetenssinssa horisontaalisen laajentamisen kuin rutiinityöstä poikkeamisen tuoman vaihtelun, ja työilon jälleen saavuttamisen kannalta.
Ensimmäinen mielikuva kehitysyhteistyöhankkeista saattaa olla, että sinut lähetetään Afrikkaan kaivamaan kaivoja, mutta näissä hankkeissa on tarkoituksena hyödyntää länsimaista osaamista paikallisen teollisuuden kehittämisessä. Eritoten, kun perhetilanteesi mahdollistaa jo työskentelyn ulkomailla hieman pitempäänkin (l. ei välttämättä joka viikonloppu kotiin), niin suosittelen näitä
https://www.kepa.fi/tyopaikat/toihin-kehitysmaihin
https://careers.un.org/lbw/home.aspx?viewtype=VOL
Onnea työnhakuun!
[/quote]
- Kiitos vinkistä. Olen lukenut myös kriittisiä puheenvuoroja vapaaehtoistyöstä ja sen jälkeisestä työllistymisestä. Tätä voisin kuitenkin harkita.
Oikein hyvä vinkki tähän väliin. Vinkin hyvyys perustunee siihenkin, että haluan tehdä merkityksellisiä asioita ja näissä on oma viitteensä siihen suuntaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:08"]
Puhelinnumero väärin?
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Kyllä ihmisellä pitää olla mahdollisuus saada työtä, jolla elättää itsensä, ilman, että vaaditaan perusluonteen muuttamista! Sitä paitsi sitä ei edes voi muuttaa. Työmarkkinat ovat jo aivan sairaat. Ihminen myy työpanoksensa, ei itseään!!!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[/quote]
- Lyhyesti sanottuna, työvoimatoimisto on työllistymiseni suurimpia esteitä. Työvoimatoimiston byrokraattinen toiminta on suureksi haitaksi.
Mainittakoon yhdeksi merkillisyydeksi, että työvoimatoimisto käski työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla minut lopettamaan opintoni. Siitä eteenpäin on elämä ollut entistä merkityksettömämpää ja menetin yhden tukipylvääni aj elämääni rytmittävän asian. Ehkä nyt olisi opiskeltu huomattavasti enemmän jatko-opintokelpoisi kursseja ja väitöskirja-aihe olisi työnalla. Ainakin tämä osa-alue on nyt pahasti jäljessä. Eikä tämä ole ainoa työvoimahallinnon kapula, jonka he ovat raittaisiini asettaneet.
ap
[/quote]
Uskaltaisitko elää toimeentulokorvauksella voidaksesi opiskella työnhaun ohella?
[/quote]
- Nyt luen paljon alan kirjallisuutta jne. käyn alan seminaareissa. Työvoimatoimisto on jo kertaalleen työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla käskenyt minut lopettamaan opinnot. Silloin, siis vajaa pari vuotta sitten en saanut opiskella, vaan oli pakko jäädä kotiin sylkemään kattoon. Useat kurssit jäivät silloin kesken. Näitä en ole saanut tietenkäään suoritettua. En ole ottanut viime aikoina selvää, mutta voipa olla ettei työvoimatoimista pyörrä päätöstään. Ainahan voin kokeilla. Toisinaan vain miehestä tuntuvat mehut loppuvan, kun pitää tapella työvoimatoimiston kanssa tällaisista asioista.
Kyse ei siis ole uskalluksesta, vaan se on kielletty. Opiskella saisi, mutta silloin menettäisin viimeisenkin tuloni. Nyt jo eletään lainaksi/säästöillä.
ap
[/quote]
Tässä maassa on ihmisiä, jotka kieltäytyvät kaikesta, mutta saavat silti toimeentulotukea. Sitä toki leikattaisiin -20% tai -40%, mutta monet myös opiskelevat sillä. Tuo leikkaus on rangaistus siitä, että olet kieltäytynyt töistä tai jäänyt pois työkkäristä. Suomessa kukaan ei voi jäädä täysin ilman korvausta, siksi tätä haukutaan lusmujen maaksi.
Minulla on myös tuttava, joka tekee työttömyyskorvauksella väitöskirjaa, mutta ei kerro siitä työkkärille.
[/quote]
Väitöskirjan teko on niin pitkä prosessi ja vaatii tulosten julkista esittämistä, että siitä narahtaa aivan varmasti. Kiva sitten maksella takaisin monen vuoden tuet kerralla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:42"]
Miten ihmeessä voi edes teoriassa lähettää 2500 työhakemusta? Olen ollut vuoden työttömänä ja lähetellyt ehkä 20-30 hakemusta ympäri Suomea. Ne ovat olleet sellaisia realistisia työpaikkoja "vasta valmistuneelle" korkeakoulutetulle. Näihinkin on valittu joka kerta joku minua kokeneempi.
[/quote]
- Jep. Tämä hakemusten määrä on tuosta ahkerasta asiaan paneutumisesta. Olen tehnyt asian eteen työtä. Etsin uutisista tietoa yrityksistä joilla menee hyvin. Tutkin nimitysuutiset. Etsin yritysten osto/fuusio/myynti uutisia. Seuraaan uusien toimitusjohtajien valintaa. Seuraan yritysten saamia kauppoja uutisista. Etsin erilaisista rekistereistä alani yrityksiä, joita en aiemmin tunnistanut. jne.
Rekryfirmoille päivitän hakemukseni useamman kerran vuodessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:33"]
Minustakin näyttää siltä, että AP ei tunnista/suostu myöntämään omia heikkouksiaan, vaan syyttää vain työnantajia/heikkoa taloustilannetta/suomalaista yhteiskuntaa siitä että hän ei saa töitä. Aluksi ap antoi ymmärtää olevansa tuplamaisteri ja tohtoriopiskelija, mutta sitten kävikin ilmi että toisesta DI:stä on tehty vain vuoden-kahden opinnot ja ne tohtoriopinnotkin ilmeisesti ihan omatoimisia. Sosiaaliset taidot on huiput (ihan psykologisin testein todettu!), mutta silti ei tarjota töitä. Mä näen ongelmana sen, että AP luottaa liikaa koulutuksen autuaaksitekevään vaikutukseen ja papereihinsa, vaikka oikeasti rekryssä tärkeintä on verkostot ja se, että on persoonaltaan ja asenteestaan sopiva. Näistä AP:lla on tarjota vain psykologisten testien tulokset, vaikka paljon tärkeämpää olisi käytännön esimerkit. Sopiva koulutus ja substanssiosaaminen on tottakai olennaisinta, mutta se on vain lähtökohta, joka pitää olla kunnossa. Palkka- ja positiotoive on myös aivan absurdi, kukaan ei palkkaa viisi vuotta työttömänä ollutta suoraan johtajatason tehtäviin.
[/quote]
- Psykologiset testit ja opinnot sekä työtodistukset ovat sitten sen substanssi osaamisen päälle, jota tietysti pitää olla. Toki kirjoitan siitäkin rekrytilanteessa ja mielestäni sitäkin on työllistymiseen riittävästi.
- Totta, toisesta DI tutkinnosta tehty vain 1,5 vuoden opinnot, eli dippatyö puuttuu. Opiskelin lähes pari vuotta ja se sisältää ne jatko-opintokurssitkin. Tarkoitus on jotenkin selittää, mitä tuon 2 vuoden aikana tein. Sanavalitani ovat saattaneet olla hieman huonoja, mutta jostain piti lähteä liikenteeseen. Hyvä kun on nyt selvinnyt ja korjattu, jos ne on koettu harhaanjohtaviksi.
- Uskon että työtodistukset osaltaan antavat hyvää kuvaa työtavoistani. Ainakin itse olen työtodistuksiini varsin tyytyväinenja kehtaan ne hyvillä mielin lähettää rekryprosessissa.
Olen tarkoituksella lähtenyt ajatuksesta, että kun on todistuksia (työ ja testit ja opinto), niin ei tarvitse niin paljon vakuutella olevansa hyvä ja "puhua pehmeitä", vaan on antaa mahdollisimman konkreettista näyttöä ulkopuolisten arvioijien tekemänä (psykologit, työnantajat, yliopisto). Uskon että sen on ihan hyvä tapa lähestyä.
- Mielestäni sana syyttää on vähän voimakas. Tilanteeseen on vain sopeuduttava ja syyllisten sijaan etsin työnantajaa sekä muuta mielekästä itseäni kehittävää tehtävää.
- Oma heikkouteni voi olla se, että vaikka oletin verkostoituneeni riittävästi alan toimijoiden parissa, en ehkä kuitenkaan riittäväsi. Tai sitten vain alallani suuntaus on ulospäin, (niin työntekijät yrityksistä, kuin toimintakin kehittyville markkinoille). Tähän verkostoitumiseen on toki tässä tilantessa hankala tehdä korjaavia toimenpiteitä. Toki olen seminaareissa käynyt jne. ja koittanut tätä kautta laajentaa verkostoa.
Saan nyt aika tiukasti haastetta, haastakaa vain, mietin mielessäni. Myös toisenlaisia kommentteja otetaan mielellään vastaan. Olen kyllä ajatellut pääni puhki parissa vuodessa ja sparrannut itseäni eri henkilöiden kanssa, joten kaikkien niiden ajatusten välittäminen on tässä kirjoittamalla itseltäni mahdotonta.
ap