Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:22"]
- Kirjoitat lähes kuten olen ajatellut. Viime opinnoilla oli tarkoitus laajentaa osaamista, eikä esim. syventää tohtoriin. Kyllä mietin melko tarkkaan mitä kannattaa opiskella ja olen periaatteessa valintoihini tyytyväinen.
Jyväskylää en ole miettinyt, sillä juuri nyt koen sen olevan ulkopuolella siitä kokonaisuudesta jota olen rakentanut. Varmasti olisi hyvä lisä, mutta "kolmas tällainen tutkinto" jäisi takuuvarmasti kesken, jos joku tarjoaa työtä. En siis olisi siihen riittävän sitoutunut. Poikkitieteellisyys on juuri se sana, jota olen hakenut viime vuosina ja mielestäni onnistuneesti. Vahvuuteni lienee poikkitieteellisessä hahmottamisessa, ainakin yritys on kova.
Jyväskylän mahdollisista opinnoista vielä se, että kokemukseni mukaan 70 opintopistettä menee, ennenkuin laiva alkaa kääntymään. parista kurssista ei ole mitään hyötyä. Minulla vaatii 70 opintopistettä opintoja, ennen kuin asia alkaa menemään takaraivoon yleiseksi ajattelumalliksi ja elämänkatsomukseksi. Tämä siis itselläni mielessä, jos aion johonkin sitoutua. Elämä ei saisi olla pelkkää oppimista. olen nytkin tehnyt kovasti työtä, saattaessani teoriaa arkielämään. Tässäkin on vielä pureskeltavaa ja se työpaikka helpottaisi oppimisalustana kokonaisuuden hallinnassa.
Olen lähettänyt papereitani vakuutusalalle menneinä aikoina, mutta en riittävän määrätietoisesti. Kesän jälkeen nyt muistuttaessasi asiasta, aion olla pontevasti yhteydessä vakuutusfirmoihin. Pakkohan niiden on näin pätevä sälli palkata, eikö niin?
Kiitos, pidän vinkkisi mielessä ja toteutan soveltuvin osin.
ap
[/quote]
Ymmärrän, että tuo tietojärjestelmätiede (tai tietojenkäsittelytiede) voi tuntua jotenkin kaukaahaetulta varsinkin olet kouluttautunut jo niin paljon. Järkeilin vain että loogisella taustallasi saisit maisteriopinnot varmasti tehtyä ennätystahdilla ja taas laajennettua osaamisalaasi.. Myönnän, että ajatus on ehkä juuri sinun kohdallasi toimimaton, koska osaamisalasi on jo niin laaja.
Vakuutusalaa sen sijaan ehdotin ihan vakavasti. On totta, että monissa vakuutusyhtiöissäkin on ollut yt-neuvotteluja, mutta ala kuitenkin kehittyy ja tietyllä tavalla osaamisprofiilisi voisi soveltua alalle hyvinkin (ja ala kenties sinulle ;))..
Villinä korttina tuli mieleen siitä kun kirjoitit, ettei suomalainen tuotekehittyly oikein vedä tjsp, että mitä jos tulevaisuutesi olisikin palvelualalla. Mieleen tulee esimerkiksi isot kiinteistö- ja ympäristöhuollon ja puhdistuspalvelun yritykset kuten L&T ja ISS. En siis ohjeista sinua hakemaan siivoojan pestiä (vaikka se tärkeää työtä onkin!) vaan katsomaaan muuta tarjontaa. Voihan olla, että olet ulottanut hakusi jo palvelualallekin, mutta tämä tuli minulle villinä korttina mieleen. Palvelualaltakin löytyy hyvinkin teknisiä pestejä ja sitä strategiaa ja liiketalouden johtamistahan tarvitaan palvelualoillakin ;) Tämän ohella kilpailu paikoista ei ehkä ole ihan niin kovaa kuin "kovemmilla aloilla"..
Vakuutusalaa ehdottanut
[/quote]
- Olen huomannut, että kilpailu työpaikoista on tällä hetkeläl sen verran kovaa, etä on oltava juuri haetun alan "erikoisasiantuntija" tullakseen valituksi. Näin ollen, vaikka mielestäni voisi olla pätevä ja innovatiivinen johonkin tehtävään, on paikkaa hakemassa myös 12 kaveria, joilla on juuri tätä nimenomaista osaamista. Työnantajat taas odottavat (tätähän vähän kritisoin) juuri täydellisen tehokasta työntekijää tehtävään heti ja välittömästi, jolloin heille ei perusteluna käy se, mitä kaikkea voisin tuoda osaamisena ja näkökulmana eri alalta.
Siksi siis parempi hakea tehtäviä joissa yhdistyy konepaja/energia ja strategia. Toki jos joku kasvuala vetää ihmisiä alan ulkopuolelta, kuten Nokia 14 vuotta sitten kaikki valmistumatomat koulun penkiltä niin toki tartun tilaisuuteen. Tuntuu vain olevan liikaa työntekijöitä kaikill aloilla.
Kilpailu on siis kovaa kaikilla aloilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:43"]
Ensinnäkin nykyään täytetään sähköinen lomake eikä lähetetä mitään omia hakemuksia. Toiseksi en daanut yhtään mitään selvää että mitä olet opiskellut. Sekoilet jo siinä että mikä olet. Sanot että dippainsinööri Ja diplomityö puuttuuja puolet tohtori tutkinnosta. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Sulle sopis korukurssi kansalaisopistolla.
[/quote]
- No näin, meneehän se helposti sekaisin. Avoimiin työpaikkoihin on pääsääntöisesti sähköinen lomake, totta. Avoimia työhakemuksia olen siis lähettänyt myös, ilman että on varsinaisesti avoinna työtehtävää. Tavoittelen siis myös "piilotyöpaikkoja".
- Koulutukseltani olen siis ylikonemestari + koneinsinööri + energiatekniikan DI + teollisuustalouden DI (tästä puuttuu dippatyö ja tähän opintooni monesti viittaa, kun se on "tuorein" ja panostukseni itseni kehittämiseen viime vuosilta) + 1/2 tohtoriksi valmistumiseen edellytettävistä jatko-opintokelpoisista kursseista (strategia).
Lisäksi olen työn ohessa kouluttanut itseäni jonkin verran liiketoimintaan ym. liittyen. Korukurssi jäänee käymättä.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:00"]
Ap osaa kirjoitta hyvää suomea ja antaa itsestään fiksun kuvan. Toivottavasti löydät töitä. Mä palkkaisin. Oon saanut tarpeekseni kielitaidottomista suomalaismiehistä joiden kinnostus suuntautuu pelkkää lusmuiluun.
[/quote]
- Kiitos.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:04"]
opettele yhdyssanat ensin niin ehkä pääset työharjoittelijaksi apuluokalle koulunkäyntiavustajan sijaisen sijaiseksi.LOL
[/quote]
- Olen ollut koulunkäyntiavustajan sijaisena, mutta en sijaisen sijaisena. Yllätyit ehkä. Tiedän hyvin että yhdyssanat ja pari muutakin kirjalliseen ilmaisuun liittyvää asiaa on "vähän sinnepäin". En murehdi sitä sen kummemmin.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:07"]
Itse ainakin pistää silmään omassa ikäluokassa (nykyiset 20-30 vuotiaat), että ne tulevat menestyjät lähtee ulkomaille työhön tai opiskelemaan.
Suomi on nykyään maa, josta hyväosaiset haluaa eläkepäiviksi veroparatiisiin. Ja ne nuoret, jotka haluaa verkostoitua tai saada koulutusta vastaavaa työtä lähtee ulkomaille.
Kyllä on kauppakeskuksissa kasvanut se toimettomana istuskelevan porukan määrä ja kasvaa edelleen. Ja nykyään irtisanotaan sellaisiakin joilla on vuosikymmenien kokemus!
Kyllä tarvittaisiin jälleen maastamuuttoaalto esim. Ruotsiin tai Amerikkaan.
[/quote]
- Ulkomaille lähtö on entistä helpompaa menneisiin vuosikymmeniin verrattuna. Suosittelen lämpimästä, jos on mahdollisuus. Omat lapseni ovat 13 ja 15 vuotta, viime vuosina se on hieman pidätellyt lähtöä. Jatkossa siis itsekin aktiivisemmin tuohon suuntaan.
Silmääni ja korvaani on pistänyt, että joka vuosi on ollut muutaman tai useamman kuukauden jaksoja, jolloin on tunnelmat taloudessa olleet hyviä ja nousevia. Sitten on taas romahtanut yli puoleksi vuodeksi, kunnes seuraavana vuotena taas hetken hurmassa näyttävät ajat paranevan ja taas romahdus. Nousu ei siis lähde käyntiin. Jotenkin sitä on uskonut, että ajat paranevat. Jälkiviisaana olisi voinut olla fiksua harkita ulkomaille lähtöä aiemmin ja panostaa siihen kunnolla.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:08"]
Puhelinnumero väärin?
[/quote]
-Tarkistettu ja myös sähköpostiosoitteeni on oikein. Tietysti, jos lähettämäni sähköposti menee alun perinkään perille, niin siinäkin on jo kontaktipintaa.
ap
Tuo hän-muodossa kirjoitettu lainaus kuulosti oudolta, avaatko ap mistä on kyse?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:01"]
Puhutko itsestäsi hakemuksissa kolmannessa persoonassa vai oliko tuo lainaus jostain psykologisten testien tuloksista???
[/quote]
- Suora lainaus, paitsi että poistin nimeni.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:10"]
"kun löysit testisi"? mitä tämä tarkoittaa, mistä löysit testin? jostain netin syövereistä? luulen että sua ei auta enää yksikään todistus tai testitulos, vaan sun pitäisi oikeasti mennä ja tavata niitä alan ihmisiä ja hr-vastaavia. soittaa entisille esimiehille ja kollegoille ja kysyä vapaista paikoista, ottaa yhteyttä headhunteriin/rekrykonsultteihin
[/quote]
- Löysin testin koneeltani, joka oli siellä kun olin saanut sen palautetta kysyessäni. Loppukeväästä siis ajattelin uudestaan miten voisin hakemukseni kirjoittaa ja testin löysin tiedostoistani. Ajattelin sen kertovan luonteestani enemmän kuin omat vakuutteluni.
Olen ollut vuoden aikana noin 70 rekryfirmaan yhteydessä ja lähettänyt heille hakemukseni. Elokuussa laittanen taas about 250 avointa hakemusta, joista siis noin 70-80 menee rekryfirmoille, myös headhunteriin.
Rekryfirmoihin soittaessani on vastaus ollut, että ei ole tuon alana töitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:13"]
(229 jatkuu...) ja käydä alan tapahtumissa, verkostoitua ammattiliiton tai vastaan kautta jne. osaaminen ja taidot sulla tuntuu olevan, ilmeisesti kiikastaa sosiaalisista taidoista ja persoonasta. ja kuten joku edellä totesi, psykologisilla testeillä et voi sitä todistaa, vaan sun täytyy opetella "hurmaamaan" ihmiset ihan käytännössä, ei vain paperilla.
[/quote]
- Osaan sen minkä osaan ihmisten hurmaamisessa. En ehkä ole paras, mutta pärjään kyllä kun katsekontaktiin päästään. En pelkää ihmiskontakteja. Se tulee itseltäni luonnostaa käytännössä. En ole onneksi pelkän paperin varassa.
Olen käynyt alan tapahtumissa verkostoitumassa. Otan käyntikortit ja sopivan tullessa vastaan, laitan CV:ni perään.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:16"]
Tuo hän-muodossa kirjoitettu lainaus kuulosti oudolta, avaatko ap mistä on kyse?
[/quote]
- Laitoin Hän muodon nimeni tilalle.
ap
Luulen, että suurin ongelma alkaa olla tuo viiden vuoden työttömyys, vaikka oletkin opiskellut. Lisäksi hieman särähti korvaan tuo puhe noin vain opettajaksi ryhtymisestä ja pedakomiikasta. Olen itse tehnyt pedagogiset opinnot ammatillisella puolella, ja niihin on oikeasti vaikea päästä ellei ole opettajakokemusta/lehtorin pestiä valmiina amk:ssa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Luin koko ketjun ja vaikutat fiksulta ja ihan hyvältä tyypiltä, joskin jotenkin hieman ylimieliseltä. Kuten joku jo sanoi, nöyryyttä kehiin. Tsemppiä joka tapauksessa.
Minulla ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta, mutta tämä on ollut kuitenkin valaisevaa luettavaa omaa uratulevaisuutta ajatellen (näinä aikoina jokaisen olisi syytä olla jossain määrin varautunut työttömyyteen). Itse olen ollut samalla työnantajalla pitkään (toki tehtävät ovat vaihtuneet), joten ei ole oikein kokemusta työnhausta "ulkomaailmasta".
Pari irtoideaa tuli mieleen. En ainakaan ole huomannut, että näitä olisi keskustelussa ehdotettu:
- Oletko yrittänyt hakea paikkaa firmoista diplomityön tekijäksi, jos kerran toinen DI-tutkinto on muuten tehtynä? Tavoitteeksi voisi ottaa dipan kirjoituksen ajaksi minimissään sama tulotaso kuin nyt - siis ei kunnon liksaa, mutta katko työttömyysputkelle. Tekee joka tapauksessa hyvää, jos pääsee oikeaan työympäristöön. Parhaassa tapauksessa pääset näyttämään kyntesi ja saat jatkoksi esim. jonkin määräaikaisen projektin ja sille jatkoa. Palkka tuskin on alussa kovin hyvä, mutta osaamisellasi pitäisi päästä kohtuullisen nopeasti ylemmäs organisaatiossa ja kohti varsinaisia tavoitteitasi.
- Jos et ole sitä jo tehnyt, voit selvittää työkkäristä mahdollisuutta saada nykyisiä tukia vastaavaa tukea työllistymistä edistävään koulutukseen. Tämä saattaa olla mahdollista, koska historiasi perusteella työllistyminen ei onnistu nykyisellä koulutuksella. Tuo työllistymistä edistävä koulutus voi olla jompi kumpi keskeneräisistä tutkinnoistasi. Tämä on näistä kahdesta ideasta kuitenkin toissijainen, koska varmasti työelämään pääsy on tärkeämpää kuin opiskelu tässä vaiheessa.
Tsemppiä joka tapauksessa sinulle, ap.
En sano tätä pahalla, mutta saattaisiko työnhakemuksistasi paistaa läpi pieni ylemmyydentunne? Totta kai halutaan, että uusi työntekijä osaa hommansa, mutta paljon ratkaisee myös persoona. Millainen kaveri tiimiin halutaan, kenen kanssa on luonteva tehdä töitä.
"Olen ollut koulunkäyntiavustajan sijaisena, mutta en sijaisen sijaisena. Yllätyit ehkä. Tiedän hyvin että yhdyssanat ja pari muutakin kirjalliseen ilmaisuun liittyvää asiaa on "vähän sinnepäin". En murehdi sitä sen kummemmin."
en yllättynyt. "vähän sinnepäin" ei valitettavasti toimi jos muka olet ylioppilaaksi päässyt ja vieläpä korkeakoulusta valmistunut. Mene kansalaisopistolle opiskelemaan suomen kielioppia. Turha haaveilla johtotason töistä jos et osaa edes suomea kirjoittaa auttavasti. Sinulla voi olla joku aspergeri tai oppimishäiriö, joka on todellinen syy miksi et työllisty, hoida sitä ongelmaasi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:25"]
Hämmästelen sinnikkyyttäsi ja sitä, ettet siitä huolimatta ole löytänyt vielä töitä. Kaksi asiaa tuli mieleen:
Oletko käyttänyt myös 4000+ palkkatoiveita? Ymmärrän, että aiempi palkkatasosi oli selvästi parempi mutta etenkin pienemmissä ja keskisuurissa yrityksissä palkkataso on aiempia suuryrityksiäsi alempi. On iso kynnys ottaa vähän erilaisemmalla taustalla oleva hakija firman sisäiseen palkkapolitiikkaan nähdem kovalla palkalla. Monesti iso palkkatoive rajaa pois jo heti haun alkumetreillä.
Saako sinusta haastattelussa varmasti myönteisen, sosiaalisen ja aktiivisen kuvan? Valitettavasti on paperilla hyviä hakijoita (jotka voivat olla myös hyviä työntekijöitä) mutta jotka alisuoriutuvat haastatteluissa.
[/quote]
- Käsitykseni on, että suurissa yrityksissä palkkataso on huonompi kuin pienissä ja keskisuurissa. Suurissa yrityksissä suurten johtajien palkat ovat suuret, mutta rivimiesten sitten sellaine npalkka kuin helposti korvattavan miehen palkka on, eli ei ainakaan keskiverto asuurempi.
Pienissä yrityksissä on helpompi olla "korvaamaton", jolloin työnkuvakin laajempi ja toiminnan kannalta keskeisempi, jolloin palkkauskin runsaampi.
- Olen hakenut tarkoituksella myös vaatimattomampia tehtäviä, joissa palkkataso on 4000+. Sitäkin on siis kokeiltu. Oleellista on siis se, että olen ennen hakemustani lähettämistä kysynyt palkahaitaria ja olen passannut sen tehtävään.Ilmeisesti siis "ylikoulutus" on rajannut itseni ulos tai se, että työkokemukseni ei ole esimerkiksi 15 vuotta myyntipäällikön tehtävästä, vaan laajasti useiden eri toimintojen alueelta. Myynti, projekti, kansainvälistyminen, sisäinen laskentatoimi, laitosten käyttööönotto, liiketoiminnan kehitys jne. Tässä makaa siis myös yksi heikkouteni ja vahvuuteni.
Tiedän psykologisten testien kautta, että vahvuuteni on kommunikointi, keskusteleva ote ja vuorovaiktus ihmisten kanssa. Tämä on siis testattu usemmankin kerran ja lienee luonteeni. Voin toki alisuoriutua huonona päivänä haastattelutilanteessa, mutta muuten sanoisin että paperilla olevat (tässäkin ketjussa esiin nousseet asiat, kuten koulutus ja opintomenestys) eivät ole vahvuuteni, vaan työelämässä olen vuorovaikutusta, innostuneisuutta ja muita motivoivaa asennetta tarvittavissa tehtävissä vahvimmillani. Tämä sitkeys ja vuorovaikutteisuus sekä työelämän kehittämisen ilo on vahvuuteni.
Mielestäni on suorastaa ironista tai outoa, että paperilla olen ylikoulutuettu, ylihyvä ja kaiken kokenut (tai näin ainakin itse paperiarvoni tulkitsen), mutta varsinaiset vahvuuteni ovat ne ominaisuuteni, jotka eivät näy paperilla, vaan jotka tulevat esiin työelämän vaativissa arkirutiineissa ja venymistä vaativissa tehtävissä. Käyttäisin jopa sanaa innovatiivisuus, joskin se oikeasti tarkoittaa laajaa osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa, jolla saan muutoksia aikaiseksi.
ap
[/quote]
etkai sano haastattelussa että osaat motivoida muita? Sehän ei ole mahdollista, voit vai. Luoda edellytykset ja epämotivoida.
anyways, tiedän työnhaun haasteet löheltä seuranneena. Sun palkkataso ihan liian kova työttömyysputken jälkeen. Leimaudun. Jos lapset olisi pieniä olisi kannattanut sanoa että hoidit niitä. Ehkä voit kuitenkin sanoa.
Vaikytat tosi teoreettiselta ja vähän jopa "pilkunnussijalta", en tarkoita pahalla. Töyä voisi liennyttää jotenkin.
Yliopiskelu on iso miinus. Työnantajat luulevat ettet ole kiinnostunut työnteosta. Huomioi, että hr:ssä on monesti todella tyhmiä ihmisiä. Jätä osa opintoja pois. Älä ainakaan sano mitään tohtorista.
onko sulla joku yrittäjäkaveri? Hakeudu sinne töihin vaikka ilmaiseksi jottet ole työtön.
Usein halutaan se joka juuri tehnyt vastaavaa tehtävää. Näin Suomessa. Yleensähän tehtävän pitäisi tarjota ainakin 30% mahdollisuus kehittymiseen jotta se motivoisi. Vetoa tähän!
Työnhaku on myös tuuri ja kontaktihommaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 01:51"]
Tarkista pari asiaa: 1. Pukeutuminen 2. Onko sulla hyvät sosiaaliset taidot? 3. Relaa vähän, matkustele ja löydä sisäinen onnellisuutesi. Sitten kysyisin: oletko ahkera ja sinnikäs? Pelkästään viimeisellä ne duunit tehdään. Asenne ja kunnollinen ulkomuoto&sosiaaliset taidot on ne jutut joilla duunit tehdään useimmissa ammateissa. Itse en ikinä lähetä hakemuksia vaan painelen suoraan pomon puheille! Ja nyt oon itse pomo (ryhdyin yrittäjäksi). Tsemppiä!
[/quote]
-Kiitoksia. Koitan toteuttaa kohtia 1-3. Uskoakseni ei tarvitse erityisemmin edes yrittää, vaan löytyy omasta takaa.
- Relaamisen pitäisi onnistua paremmin. Onneksi on elämässä toki muutakin sisältöä, jota olenkoittanut korostaa itselleni. Ukon että aikansa kutakin, vaikka vähän venahtaakin.
- Olen kävellyt pomojen juttusille suoraan tai tyrkyttänyt päästäkseni esittelyyn. En tietenkään edes satoja kertoja, mutta varsin aktiivinen olen siltäkin osin ollut.
- Asenteeni on uskoakseni kunnossa. Niin monilta työmailta/projekteista ovat "kiireisimmät miehet" karanneet ennen minua. Olen vähän turhankin tunnon tarkka ja otan työt henkilökohtaiselle vastuulleni. Koitan jatkossa vähentää tätä ominaisuuttani, sillä se on raskas taakka. Varsinkin yritysten vakavissa ongelmatilanteissa. Hassusti ei löydy vastuunkantajia, ehkä ymmärrettävääkin. Jokaisen pitää elättää perheensä. Sinnikkyyttä kai osoittaa haluni ottaa asioista selvää ja kehittyä, eikä vain kovaa vauhtia edetä uralla, mistä nopeimmin pääsee. En antaisi itselleni sellaista työskentelytapaa anteeksi, enkä arvosta sellaista piirrettä muissakaan. Iso osa työstä tehdään "piilossa" ja rusinoiden poimiminen pullasta on eri asia kuin vastuullinen työnteko.
Kuten aiemmin kirjoitin hyvästä palkastani, on se myös edellyttänyt paljon 70-80 tuntisia työviikkoja. Ei kukaan työnantaja maksa tekemättömästä työstä. Osaan venyä tarpeen mukaan, enkä ensimmäisenä karkaa tilanteista. Jaksan viilata asiaa vielää senkin jälkeen kun se on jo jonkun mielestä valmis. Se toisaalta erottaa opiskelussa arvosanan 5 arvosanasta 4. Kerranhan sitä vaan tehdään, niin tehdään kunnolla.
ap
[/quote]
ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"] Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). ? ap [/quote] Herlinien firma. Sisäisessä haussa myös paljon positioita ulkomaisiin yksiköihin. [/quote] - Jep, kiitoksia. Konecranes tarjosi minulle työsopimusta yli 10 vuotta sitten 4000 €/kk. palkalla myyntipäälliköksi. Minulla oli silloin myös toinen työsopimus kädessäni allekirjoitettavana ja vaikka palkka olikin ripauksen pienempi valitsin sen, sillä se oli lähempänä kotikuntaani ja tehtävä vaikutti ainakin yhtä mielenkiintoiselta. Jälkikäteen arvioituna tein ilmeisesti virheen. Konecranesilla oli ja on kai vieläkin hyvät bonukset. Laitan näihin Herlinienkin firmoihin kesän jälkeen hakemukseni. Ovat hieman kaukana (tai siten eivät, miten sen ottaa) minusta fyysisesti, siksi ehkä eivät ole olleet ihan ykkös haettavia. ap [/quote] Fakta on että vuonna 2015 manager poistosta maksetaan DI:lle 15 vuoden kokemuksella nelosella alkava palkka , jos hyvin käy. Tuttavani palkkaa suureen yritykseen tietotekniikan diplomi-insinöörejä. Hän sanoi että 10-15 vuoden kokemuksen omaaville he maksavat manager- tason tehtävistä (ei-pk seudulla) 3500-3900 eur/kk, haitari annetaan korporaatiosta. Hän kertoi että viimeksi hakemuksia tuli avoimeen paikkaan noin 50 kpl. Ei siis tarvitsekaan maksaa enempää, paikan ottajia on vaikka kuinka paljon alemmallakin palkalla. Eli kannattaa hyväksyä se fakta että manager poistoista saat noin 3800-4500 eur/kk vaikka saman sait jo 10 vuotta sitten. Nyt vain eri ajat työmarkkinoilla.
[/quote]
- Tehtävistä tarkemmin tietämättä olen tehnyt havainnon, että useat vastavalmistuneiden tehtävät ovat "päällikkö tehtäviä". Tehtävän kuvauksena melkein osa-aikaisen sihteerin hommat, vähän paperin pyöritystä ja jne.. ei ollut tarkoitus olla ilkeä tai vähättelevä, mutta titteli "päällikkö" on kärsinyt hurjan inflaation ja on useilla aloilla "tehtävät alkaen" homma. Toki tämä riippuu hoimmasta. Suurimmalla osasta päälliköistä ei ole nykyään alaisia, mutta maailma taisi olla toisin vielä 80-luvulla.
Eräs fiksu DI ystäväni on suunnittelijana 2800 €/kk palkalla. Ikää lähes 50 ja pitkä työkokemus takana, fiksu mies. Opiskellutkin enemmänkuin keskiverto DI. Tunnen kyllä tämän tilanteen.
On siis aivan mahdollista kaikki tässä ketjussa kirjoitetut. Toki tiedän itsestäni ja kaveristani, että lähtö tulee /tulisi heti, kun joku tarjoaa parempaa palkkaa. On siis yritykselle riski palkata yhtään vastuullisempiin tehtäviin tällaisella palkalla, joita toki suunnittelu (ainakaan perus sellainen) ei olekaan.
Uskoakseni maintsemasi korporaatio teettää tuolla palkalla tehtäviä, joista DI koulutuksesta ei ole suoranaista haittaa, eli ovat heti korvattavia, jos/kun lähtevät pois ja jaksavat useamman vuoden punnertaa asioiden parissa, osa ehkä hyvinkin tyytyväisinä osaten oman tehtävänsä hakien sisältöä elämäänsä muualta.
Tämä oli pähkäilyäni (jossa voin olla väärässäkin), mutta näin kyllä maailmaa hahmotan. Pelkkä titteli ei kerro tehtävästä juuri mitään, siksi itse kysyn palkkaa, koska se kertaa tehtävän vaativuudesta paljon enemmän kuin titteli tai koulutustaso. Eikä työvuodetkaan kerro yksilön kyvyistä, tai kertovat sen mitä pitääkin kertoa.
Arvatenkin Nokian pienimuotoine nkriisi on kohdistunut melko voimakkaasti viime vuosina IT alaan, joten tilanne on ainakin hetkellisesti vääristynyt.
En ole ennustaja, voin löytää itseni päällikkönä 3333 €/kk palkalla. Mieluumin kyllä väikkärin tekijänä perustoimeentulolla, haluan myös haasteita työtehtävältä. Elämä näyttää. Älkää nyt päälliköt pahastuko, kaikki työ on omassa paikassaan ja ajassaan arvokasta, eikä titteli kuvaa sen merkitystä.
ap
[/quote]
et siis halua töihin? Älä sitten valita? Et ole työnantajien silmissä kovin haluttua kamaa ja hei haloo, ei ole viiteen vuoteen tullut ns lähtöä. Ja nykyään sillä pienellä palkalla voi olla haastavaksi työ.
Sun pitäisi ainakin tehdä se dippatyö. Jatko-opinnoista ei välttämättä ole paljon hyötyä, jos ei ole jo sopivaa hommaa niiden osalta tarjolla jo työpaikalla, johon sitten etenee. Metsätalouden parissako olet työskennellyt?
Jos on mahdollista lähteä ulkomaille, niin sieltä voisi onnistaa.