Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita

Vierailija
28.07.2015 |

Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.

Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.

T: Työtön

Kommentit (293)

Vierailija
261/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"] Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). ?   ap [/quote] Herlinien firma. Sisäisessä haussa myös paljon positioita ulkomaisiin yksiköihin. [/quote]   - Jep, kiitoksia. Konecranes tarjosi minulle työsopimusta yli 10 vuotta sitten 4000 €/kk. palkalla myyntipäälliköksi. Minulla oli silloin myös toinen työsopimus kädessäni allekirjoitettavana ja vaikka palkka olikin ripauksen pienempi valitsin sen, sillä se oli lähempänä kotikuntaani ja tehtävä vaikutti ainakin yhtä mielenkiintoiselta. Jälkikäteen arvioituna tein ilmeisesti virheen. Konecranesilla oli ja on kai vieläkin hyvät bonukset. Laitan näihin Herlinienkin firmoihin kesän jälkeen hakemukseni. Ovat hieman kaukana (tai siten eivät, miten sen ottaa) minusta fyysisesti, siksi ehkä eivät ole olleet ihan ykkös haettavia.    ap [/quote] Fakta on että vuonna 2015 manager poistosta maksetaan DI:lle 15 vuoden kokemuksella nelosella alkava palkka , jos hyvin käy. Tuttavani palkkaa suureen yritykseen tietotekniikan diplomi-insinöörejä. Hän sanoi että 10-15 vuoden kokemuksen omaaville he maksavat manager- tason tehtävistä (ei-pk seudulla) 3500-3900 eur/kk, haitari annetaan korporaatiosta. Hän kertoi että viimeksi hakemuksia tuli avoimeen paikkaan noin 50 kpl. Ei siis tarvitsekaan maksaa enempää, paikan ottajia on vaikka kuinka paljon alemmallakin palkalla. Eli kannattaa hyväksyä se fakta että manager poistoista saat noin 3800-4500 eur/kk vaikka saman sait jo 10 vuotta sitten. Nyt vain eri ajat työmarkkinoilla.

[/quote]

No jopas. Helsingissä monille tradenomeille / KTM:lle maksetaan 5600 euroa perushommista. Itse teen IT-alalla koodaushommia / systeemianalyysia enkä lähtisi neuvottelemaan mistään positiosta alle 4000 euron. Ei voi olla maa mennyt niin inflaatioon.

Vierailija
262/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:59"]

Mua hämmentää ap:n tapauksessa tuo palkkakuvio. Rivien välistä näyttää siltä, että ap ei ole valmis hyväksymään sitä, että realistinen palkkatoive ehkä oikeasti alkaa nelosella ja että noin pitkän tauon jälkeen ei olee realistista ajatella, että palaisi samantasoisiin töihin kuin ennen taukoa.

[/quote]

- Onhan tässä oma ongelmansa. En ole määritellyt omaa palkkaani, vaan työnantajien palkkatoiveen mukaan. Pidän myös mielessä, että olen opiskellut varsin paljon tässä välissä, tavalla joka tukee aiempaa työhistoriaa antaen työnantajalle lisäarvoa. Vai mitä maksaisi konepajayritykselle laittaa myyntijohtaja opiskelemaan esim. 3x MBA opinnot pariksi vuodeksi (jota karkeasti opintoni kai vastaava, siltä osin kuin ovat rinnastettavissa). Uskoakseni säästän näin yritykseltä satoja tuhansia euroja? 

Olen myös usein saanut vastaukseksi avoimella hakemuksellani, ettei yrityksellä ole johtajan paikkoja auki, tai että yrityksen johtoryhmä on nyt hyvässä kuosissa. Päällikön paikkoja olisi, mutta niitä hän (potentiaalinen esimies tai työnantaja) ei ole minulle tarjoamassa. Päällikön tehtävissä on siis tällainen probleema.

Toki viime hakemukseni oli juurikin päällikön tehtävään, joskin hieman twistiä antavalla vivahteella.

Olen about kaikissa keskusteluissa antautunut siihen, että työnantajat määrittävät palkan, minä kerron mikä minä olen "teknisesti".

Minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole henkistä estettä ottaa mitään tehtävää vastaan, jos asiat vain etenisivät. Työnantaja siten arvioi, haluaako minut tekemään sitä työtä, jota on heillä tarjolla. En ole itse rajannut itseäni.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:59"]

Mua hämmentää ap:n tapauksessa tuo palkkakuvio. Rivien välistä näyttää siltä, että ap ei ole valmis hyväksymään sitä, että realistinen palkkatoive ehkä oikeasti alkaa nelosella ja että noin pitkän tauon jälkeen ei olee realistista ajatella, että palaisi samantasoisiin töihin kuin ennen taukoa.

[/quote]

- Onhan tässä oma ongelmansa. En ole määritellyt omaa palkkaani, vaan työnantajien palkkatoiveen mukaan. Pidän myös mielessä, että olen opiskellut varsin paljon tässä välissä, tavalla joka tukee aiempaa työhistoriaa antaen työnantajalle lisäarvoa. Vai mitä maksaisi konepajayritykselle laittaa myyntijohtaja opiskelemaan esim. 3x MBA opinnot pariksi vuodeksi (jota karkeasti opintoni kai vastaava, siltä osin kuin ovat rinnastettavissa). Uskoakseni säästän näin yritykseltä satoja tuhansia euroja? 

Olen myös usein saanut vastaukseksi avoimella hakemuksellani, ettei yrityksellä ole johtajan paikkoja auki, tai että yrityksen johtoryhmä on nyt hyvässä kuosissa. Päällikön paikkoja olisi, mutta niitä hän (potentiaalinen esimies tai työnantaja) ei ole minulle tarjoamassa. Päällikön tehtävissä on siis tällainen probleema.

Toki viime hakemukseni oli juurikin päällikön tehtävään, joskin hieman twistiä antavalla vivahteella.

Olen about kaikissa keskusteluissa antautunut siihen, että työnantajat määrittävät palkan, minä kerron mikä minä olen "teknisesti".

Minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole henkistä estettä ottaa mitään tehtävää vastaan, jos asiat vain etenisivät. Työnantaja siten arvioi, haluaako minut tekemään sitä työtä, jota on heillä tarjolla. En ole itse rajannut itseäni.

ap

[/quote]

Korostat koko ajan koulutustasi (ja totta kai teetkin niin, hyvä koulutushan sinulla on), mutta tunnut unohtavan sen, että hyvä koulutus on myös "kilpailijoillasi" työn haussa. Monet muutkin kouluttautuvat jatkuvasti työnkin ohella ja esim. mba-tutkinnon tuottama lisäarvo ei ole aina niin selkeä. Minusta osa tätä ongelmaa on se, ettet "hyväksy" vallitsevaa tilannetta ja että vastaus ongelmaan olisi palkkatoiveen laskemisessa.  Muista myös se, että monilla muilla on työmarkkinoilla sitä tuoreempaa työkokemusta. Musta tuntuu, että tipahdat työnhaussasi johonkin mystiseen välirakoon- johtajien paikkoja ei ole ja päällikön paikkoihin hakemuksiasi ei pidetä mahdollisesti uskottavina (ajatellaan, että et ehkä viipyisi paikassa pitkään).

Ajat ovat todellakin muuttuneet ja ovat kovat. Jossain vastauksessa ehdotettiin trainee-ohjelmaa tai jotain vastaa ja mielestäni ap ei joko vastannut siihen mitään tai vastaus oli ylimalkainen. Mulla on ystävä, joka on tupla-akateeminen (DI+KTM). Hän on sinun ikäisesi, ollut työttömänä, vaihtanut alaa ja nyt sitten päässyt uuteen alaan trainee-ohjelman kautta. Monet muut traineet ovat tietysti paljon nuorempia ja vaatii konkarina kovaa asennetta lähteä moiseen. Työllistyminen siihen lopullisen positioon on kuitenkin todennäköisempää kuin pelkillä hakemuksilla.

Unohda se mitä oli 10 vuotta sitten, nyt on nyt. Kaikki on mahdollista, mutta voi olla, että sinun on pakko nöyrtyä nyt. Hilaa se palkkatoiveesti siihen 3500-4500 euron haarukkaan, niin että työnantajakin hoksaa sen.  Lue, ap, ihan ajatuksella noita muutamia kirjoituksia muiden DI-tyyppien kokemuksista ja realistisista palkoista. Mielestäni ap:n kirjoituksissa tulee ajoittain esille se "työnantajiien pitäisi kilpailla minusta"-asenne. Kysypä itseltäsi, miksi heidän pitäisi kilpailla juuri sinusta. Mikä sinun osaamisessasi on ihan aikuisten oikeasti niin ainutlaatuista tässä ajassa, jolloin osaajia on paljon. Jos olisin ap, harkitsisin myös it-alan opintoja ihan tosissani. Siinä voisi olla toimiva yhtälö.

Työnantajan vinkkelistä yksi DI:n tutkinto ja toinen keskenjäänyt ja läjä tohtoritutkintoon tähtääviä opintoja ei välttämättä ole yhtään sen enempää kuin yksi DI:n tutkinto.

Nimim. kaksi ylempää korkeakoulututkintoa taskussa, palkka hikiseen 4000 euroa ja erittäin tyytyväinen siihen että on töitä

Vierailija
264/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"] Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). ?   ap [/quote] Herlinien firma. Sisäisessä haussa myös paljon positioita ulkomaisiin yksiköihin. [/quote]   - Jep, kiitoksia. Konecranes tarjosi minulle työsopimusta yli 10 vuotta sitten 4000 €/kk. palkalla myyntipäälliköksi. Minulla oli silloin myös toinen työsopimus kädessäni allekirjoitettavana ja vaikka palkka olikin ripauksen pienempi valitsin sen, sillä se oli lähempänä kotikuntaani ja tehtävä vaikutti ainakin yhtä mielenkiintoiselta. Jälkikäteen arvioituna tein ilmeisesti virheen. Konecranesilla oli ja on kai vieläkin hyvät bonukset. Laitan näihin Herlinienkin firmoihin kesän jälkeen hakemukseni. Ovat hieman kaukana (tai siten eivät, miten sen ottaa) minusta fyysisesti, siksi ehkä eivät ole olleet ihan ykkös haettavia.    ap [/quote] Fakta on että vuonna 2015 manager poistosta maksetaan DI:lle 15 vuoden kokemuksella nelosella alkava palkka , jos hyvin käy. Tuttavani palkkaa suureen yritykseen tietotekniikan diplomi-insinöörejä. Hän sanoi että 10-15 vuoden kokemuksen omaaville he maksavat manager- tason tehtävistä (ei-pk seudulla) 3500-3900 eur/kk, haitari annetaan korporaatiosta. Hän kertoi että viimeksi hakemuksia tuli avoimeen paikkaan noin 50 kpl. Ei siis tarvitsekaan maksaa enempää, paikan ottajia on vaikka kuinka paljon alemmallakin palkalla. Eli kannattaa hyväksyä se fakta että manager poistoista saat noin 3800-4500 eur/kk vaikka saman sait jo 10 vuotta sitten. Nyt vain eri ajat työmarkkinoilla.

[/quote]

- Tehtävistä tarkemmin tietämättä olen tehnyt havainnon, että useat vastavalmistuneiden tehtävät ovat "päällikkö tehtäviä". Tehtävän kuvauksena melkein osa-aikaisen sihteerin hommat, vähän paperin pyöritystä ja jne.. ei ollut tarkoitus olla ilkeä tai vähättelevä, mutta titteli "päällikkö" on kärsinyt hurjan inflaation ja on useilla aloilla "tehtävät alkaen" homma. Toki tämä riippuu hoimmasta.  Suurimmalla osasta päälliköistä ei ole nykyään alaisia, mutta maailma taisi olla toisin vielä 80-luvulla.

Eräs fiksu DI ystäväni on suunnittelijana 2800 €/kk palkalla. Ikää lähes 50 ja pitkä työkokemus takana, fiksu mies. Opiskellutkin enemmänkuin keskiverto DI. Tunnen kyllä tämän tilanteen.

On siis aivan mahdollista kaikki tässä ketjussa kirjoitetut. Toki tiedän itsestäni ja kaveristani, että lähtö tulee /tulisi heti, kun joku tarjoaa parempaa palkkaa. On siis yritykselle riski palkata yhtään vastuullisempiin tehtäviin tällaisella palkalla, joita toki suunnittelu (ainakaan perus sellainen) ei olekaan.

Uskoakseni maintsemasi korporaatio teettää tuolla palkalla tehtäviä, joista DI koulutuksesta ei ole suoranaista haittaa, eli ovat heti korvattavia, jos/kun lähtevät pois ja jaksavat useamman vuoden punnertaa asioiden parissa, osa ehkä hyvinkin tyytyväisinä osaten oman tehtävänsä hakien sisältöä elämäänsä muualta.

Tämä oli pähkäilyäni (jossa voin olla väärässäkin), mutta näin kyllä maailmaa hahmotan. Pelkkä titteli ei kerro tehtävästä juuri mitään, siksi itse kysyn palkkaa, koska se kertaa tehtävän vaativuudesta paljon enemmän kuin titteli tai koulutustaso. Eikä työvuodetkaan kerro yksilön kyvyistä, tai kertovat sen mitä pitääkin kertoa.

Arvatenkin Nokian pienimuotoine nkriisi on kohdistunut melko voimakkaasti viime vuosina IT alaan, joten tilanne on ainakin hetkellisesti vääristynyt.

En ole ennustaja, voin löytää itseni päällikkönä 3333 €/kk palkalla. Mieluumin kyllä väikkärin tekijänä perustoimeentulolla, haluan myös haasteita työtehtävältä. Elämä näyttää. Älkää nyt päälliköt pahastuko, kaikki työ on omassa paikassaan ja ajassaan arvokasta, eikä titteli kuvaa sen merkitystä.

ap

Vierailija
265/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:53"]

[/quote]

- Tehtävistä tarkemmin tietämättä olen tehnyt havainnon, että useat vastavalmistuneiden tehtävät ovat "päällikkö tehtäviä". Tehtävän kuvauksena melkein osa-aikaisen sihteerin hommat, vähän paperin pyöritystä ja jne.. ei ollut tarkoitus olla ilkeä tai vähättelevä, mutta titteli "päällikkö" on kärsinyt hurjan inflaation ja on useilla aloilla "tehtävät alkaen" homma. Toki tämä riippuu hoimmasta.  Suurimmalla osasta päälliköistä ei ole nykyään alaisia, mutta maailma taisi olla toisin vielä 80-luvulla.

Eräs fiksu DI ystäväni on suunnittelijana 2800 €/kk palkalla. Ikää lähes 50 ja pitkä työkokemus takana, fiksu mies. Opiskellutkin enemmänkuin keskiverto DI. Tunnen kyllä tämän tilanteen.

On siis aivan mahdollista kaikki tässä ketjussa kirjoitetut. Toki tiedän itsestäni ja kaveristani, että lähtö tulee /tulisi heti, kun joku tarjoaa parempaa palkkaa. On siis yritykselle riski palkata yhtään vastuullisempiin tehtäviin tällaisella palkalla, joita toki suunnittelu (ainakaan perus sellainen) ei olekaan.

Uskoakseni maintsemasi korporaatio teettää tuolla palkalla tehtäviä, joista DI koulutuksesta ei ole suoranaista haittaa, eli ovat heti korvattavia, jos/kun lähtevät pois ja jaksavat useamman vuoden punnertaa asioiden parissa, osa ehkä hyvinkin tyytyväisinä osaten oman tehtävänsä hakien sisältöä elämäänsä muualta.

Tämä oli pähkäilyäni (jossa voin olla väärässäkin), mutta näin kyllä maailmaa hahmotan. Pelkkä titteli ei kerro tehtävästä juuri mitään, siksi itse kysyn palkkaa, koska se kertaa tehtävän vaativuudesta paljon enemmän kuin titteli tai koulutustaso. Eikä työvuodetkaan kerro yksilön kyvyistä, tai kertovat sen mitä pitääkin kertoa.

Arvatenkin Nokian pienimuotoine nkriisi on kohdistunut melko voimakkaasti viime vuosina IT alaan, joten tilanne on ainakin hetkellisesti vääristynyt.

En ole ennustaja, voin löytää itseni päällikkönä 3333 €/kk palkalla. Mieluumin kyllä väikkärin tekijänä perustoimeentulolla, haluan myös haasteita työtehtävältä. Elämä näyttää. Älkää nyt päälliköt pahastuko, kaikki työ on omassa paikassaan ja ajassaan arvokasta, eikä titteli kuvaa sen merkitystä.

ap

[/quote]

Amen, tämä vastaus paljasti ap:n ongelman todellisen syyn. On ehkä parempi, että oikeasti keskityt siihen väikkärin ja haaveilet ajoista jotka jo menivät ja mietit omaa korvaamattomuuttasi työnantajille ;) T

Vierailija
266/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostat koko ajan koulutustasi (ja totta kai teetkin niin, hyvä koulutushan sinulla on), mutta tunnut unohtavan sen, että hyvä koulutus on myös "kilpailijoillasi" työn haussa. Monet muutkin kouluttautuvat jatkuvasti työnkin ohella ja esim. mba-tutkinnon tuottama lisäarvo ei ole aina niin selkeä. Minusta osa tätä ongelmaa on se, ettet "hyväksy" vallitsevaa tilannetta ja että vastaus ongelmaan olisi palkkatoiveen laskemisessa.  Muista myös se, että monilla muilla on työmarkkinoilla sitä tuoreempaa työkokemusta. Musta tuntuu, että tipahdat työnhaussasi johonkin mystiseen välirakoon- johtajien paikkoja ei ole ja päällikön paikkoihin hakemuksiasi ei pidetä mahdollisesti uskottavina (ajatellaan, että et ehkä viipyisi paikassa pitkään).

Ajat ovat todellakin muuttuneet ja ovat kovat. Jossain vastauksessa ehdotettiin trainee-ohjelmaa tai jotain vastaa ja mielestäni ap ei joko vastannut siihen mitään tai vastaus oli ylimalkainen. Mulla on ystävä, joka on tupla-akateeminen (DI+KTM). Hän on sinun ikäisesi, ollut työttömänä, vaihtanut alaa ja nyt sitten päässyt uuteen alaan trainee-ohjelman kautta. Monet muut traineet ovat tietysti paljon nuorempia ja vaatii konkarina kovaa asennetta lähteä moiseen. Työllistyminen siihen lopullisen positioon on kuitenkin todennäköisempää kuin pelkillä hakemuksilla.

Unohda se mitä oli 10 vuotta sitten, nyt on nyt. Kaikki on mahdollista, mutta voi olla, että sinun on pakko nöyrtyä nyt. Hilaa se palkkatoiveesti siihen 3500-4500 euron haarukkaan, niin että työnantajakin hoksaa sen.  Lue, ap, ihan ajatuksella noita muutamia kirjoituksia muiden DI-tyyppien kokemuksista ja realistisista palkoista. Mielestäni ap:n kirjoituksissa tulee ajoittain esille se "työnantajiien pitäisi kilpailla minusta"-asenne. Kysypä itseltäsi, miksi heidän pitäisi kilpailla juuri sinusta. Mikä sinun osaamisessasi on ihan aikuisten oikeasti niin ainutlaatuista tässä ajassa, jolloin osaajia on paljon. Jos olisin ap, harkitsisin myös it-alan opintoja ihan tosissani. Siinä voisi olla toimiva yhtälö.

Työnantajan vinkkelistä yksi DI:n tutkinto ja toinen keskenjäänyt ja läjä tohtoritutkintoon tähtääviä opintoja ei välttämättä ole yhtään sen enempää kuin yksi DI:n tutkinto.

Nimim. kaksi ylempää korkeakoulututkintoa taskussa, palkka hikiseen 4000 euroa ja erittäin tyytyväinen siihen että on töitä

[/quote]

- En ole mielestäni tätä varsinaisesti kiistänyt. Kuten kirjoitan, työnantajat määrittelevät sen haluavatko kanssani neuvotella. Olen valmis pienempäänkin palkkaan ja olen lähettänyt hakemuksia, joissa otan vastaan sellaisia jos tarjotaan.  Niihinkin tehtäviin vain ilmeisesti on riittävästi hakijoita juuri oikeilla specseillä. Eiväkä halua palkata, käytetään nyt sitten termiä "ylikoulutettua".

Hakemuksessani kyllä tuon nipun syitä esiin, miksi olen loogisesti kouluttautunut ja mitä olen työurallani saavuttanut ja siis miksi siis työnantajan tulisi palkata minut.

Olen hakenut erilaisiin trainee ym jalka oven väliin koulutuksiin. Haen jatkossakin.

Käyttämäni termi "työnantajan tulisi kilpailla minusta" on hieman ironinen. Sen soisin välittyvän. Mutta kuitenkin siten faktaa, että tiedän tehneeni ja varsin haasteellisia toteutuksia ja tekoni ovat kaikin mitattavin mittarein erittäin hyvät. Työnantajat etsivät juuri tällaisia ihmisiä.

Työnantajat hakevat varmasti edelleen tekijöitä, eikä muodollista koulutusta (virkamiehet, opettajat jne. erikseen). Elinikäinen koulutus kai on aina hyvästä ja dippatyön puuttumisesta saanee kiittää TE-toimistoa.

Mutta nyt tämä keskustelu menee vänkäämiseksi palkasta. Tästä aiheesta en enää keskustele. Tunnen kyllä tilanteeni. Tunnen isompi palkkaisia ja pienempi palkkaisia kuin minä ja osaan suunnilleen hahmottaa kokonaisuuden ja kuten kirjoitettu, työnantajat määrittävät tämän.

ap

Vierailija
267/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:08"]

[/quote]

- En ole mielestäni tätä varsinaisesti kiistänyt. Kuten kirjoitan, työnantajat määrittelevät sen haluavatko kanssani neuvotella. Olen valmis pienempäänkin palkkaan ja olen lähettänyt hakemuksia, joissa otan vastaan sellaisia jos tarjotaan.  Niihinkin tehtäviin vain ilmeisesti on riittävästi hakijoita juuri oikeilla specseillä. Eiväkä halua palkata, käytetään nyt sitten termiä "ylikoulutettua".

Hakemuksessani kyllä tuon nipun syitä esiin, miksi olen loogisesti kouluttautunut ja mitä olen työurallani saavuttanut ja siis miksi siis työnantajan tulisi palkata minut.

Olen hakenut erilaisiin trainee ym jalka oven väliin koulutuksiin. Haen jatkossakin.

Käyttämäni termi "työnantajan tulisi kilpailla minusta" on hieman ironinen. Sen soisin välittyvän. Mutta kuitenkin siten faktaa, että tiedän tehneeni ja varsin haasteellisia toteutuksia ja tekoni ovat kaikin mitattavin mittarein erittäin hyvät. Työnantajat etsivät juuri tällaisia ihmisiä.

Työnantajat hakevat varmasti edelleen tekijöitä, eikä muodollista koulutusta (virkamiehet, opettajat jne. erikseen). Elinikäinen koulutus kai on aina hyvästä ja dippatyön puuttumisesta saanee kiittää TE-toimistoa.

Mutta nyt tämä keskustelu menee vänkäämiseksi palkasta. Tästä aiheesta en enää keskustele. Tunnen kyllä tilanteeni. Tunnen isompi palkkaisia ja pienempi palkkaisia kuin minä ja osaan suunnilleen hahmottaa kokonaisuuden ja kuten kirjoitettu, työnantajat määrittävät tämän.

ap

[/quote]

Niin, työnantajat hakevat ja työnantajat määrittävät, mutta jokin ongelmahan siinä täytyy olla, ettei sinua ole rekrytoitu? Sinuna tekisin kyllä ihan vahvaa itsepohdiskelua tämän asian tiimoilta. Mutta kuten todettua syy tälle tilanteellesihan taisi löytyäkin. Et oikeasti ole motivoitunut esim. niistä päällikötason paikoista (kuten itse kirjoitit) ja ilmeisesti rekryt pystyvät näkemään tämän. Taidat olla aidosti kiinnostunut vain niistä johtajatason paikoista, joita on sekä määrällisesti vähän ja joihin riittää myös suoraan työpaikasta toiseen siirtyviä. Tämän ohella tuot tuota tupla-akateemisuuttasi jotenkin tosi voimakkaasti esille, sekään ei ole mitenkään tavaton ominaisuus tänä päivänä.  Samaten kerrot, että työnantajat etsivät juuri kaltaisiasi ihmisiä, joiden tekemiset ovat kaikilla mittareilla laskettuina hyviä. Näinhän on toki monella muullakin kuin sinulla.

Mielestäni selitys sille miksi et ole työllistynyt löytyy tästä ketjusta jo muutamastakin kohdasta.

Vierailija
268/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"]

Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää.

[/quote]

Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen?

[/quote]

Jos on 15 vuoden työkokemus tiettyä koulutusta edellyttävistä töistä, tyhmempikin rekrytoija ymmärtää, että ko. henkilöllä on alan koulutus, vaikka sitä ei erikseen mainitsisikaan.

Vierailija
269/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, kyllä tuolla sinnikkyydellä täytyy jossain vaiheessa tulla tuloksia. 

Minuakin ihmetyttää vähän tuo "ylikoulutuksen" korostaminen sekä ap:n että joidenkin vastanneiden kommenteissa. Siis ap:hän on DI, muita opintoja ei voi tutkintona mainostaa ellei siitä tutkinnosta sitten oikeasti ole myös sitä paperia. Eikä tuossa koulutustasossa todellakaan ole mitään ihmeellistä tänä päivänä, tunnen pilvin pimein työttömiä, myös vastavalmistuneita, dippainssejä joiden tiedot ja taidot ovat varmasti ajan tasalla. En myöskään kauheasti toisi hakiessa töitä teollisuudesta esille noita tohtoriopintoja. On hieno juttu että opiskelet ja kehität itseäsi, se ei varmasti koskaan mene hukkaan, mutta ei noi tohtoriopintojen kurssit varmaan se pihvi ole sinun osaamisessasi. Sitä jäin miettimään että jos tosissasi olet tohtoriopintoja tehnyt, niin mitenkäs sen tutkimuksen ja julkaisujen laita? Tohtorin tutkinnossa on ennen kaikkea kyse väitöskirjasta ja sen mahdollisimman kovatasoisista osajulkaisuista, ei mistään sekalaisista kursseista. Tohtorikoulutus on tutkijakoulutusta eli koulutusta joka pätevöittää nimenomaan tutkimustyöhön. Onko se sitä työtä mitä haluaisit tehdä?

Vierailija
270/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin näyttää siltä, että AP ei tunnista/suostu myöntämään omia heikkouksiaan, vaan syyttää vain työnantajia/heikkoa taloustilannetta/suomalaista yhteiskuntaa siitä että hän ei saa töitä.

Aluksi ap antoi ymmärtää olevansa tuplamaisteri ja tohtoriopiskelija, mutta sitten kävikin ilmi että toisesta DI:stä on tehty vain vuoden-kahden opinnot ja ne tohtoriopinnotkin ilmeisesti ihan omatoimisia. Sosiaaliset taidot on huiput (ihan psykologisin testein todettu!), mutta silti ei tarjota töitä.

Mä näen ongelmana sen, että AP luottaa liikaa koulutuksen autuaaksitekevään vaikutukseen ja papereihinsa, vaikka oikeasti rekryssä tärkeintä on verkostot ja se, että on persoonaltaan ja asenteestaan sopiva. Näistä AP:lla on tarjota vain psykologisten testien tulokset, vaikka paljon tärkeämpää olisi käytännön esimerkit. Sopiva koulutus ja substanssiosaaminen on tottakai olennaisinta, mutta se on vain lähtökohta, joka pitää olla kunnossa.

Palkka- ja positiotoive on myös aivan absurdi, kukaan ei palkkaa viisi vuotta työttömänä ollutta suoraan johtajatason tehtäviin.

Vierailija
271/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin, työnantajat hakevat ja työnantajat määrittävät, mutta jokin ongelmahan siinä täytyy olla, ettei sinua ole rekrytoitu? Sinuna tekisin kyllä ihan vahvaa itsepohdiskelua tämän asian tiimoilta. Mutta kuten todettua syy tälle tilanteellesihan taisi löytyäkin. Et oikeasti ole motivoitunut esim. niistä päällikötason paikoista (kuten itse kirjoitit) ja ilmeisesti rekryt pystyvät näkemään tämän. Taidat olla aidosti kiinnostunut vain niistä johtajatason paikoista, joita on sekä määrällisesti vähän ja joihin riittää myös suoraan työpaikasta toiseen siirtyviä. Tämän ohella tuot tuota tupla-akateemisuuttasi jotenkin tosi voimakkaasti esille, sekään ei ole mitenkään tavaton ominaisuus tänä päivänä.  Samaten kerrot, että työnantajat etsivät juuri kaltaisiasi ihmisiä, joiden tekemiset ovat kaikilla mittareilla laskettuina hyviä. Näinhän on toki monella muullakin kuin sinulla.

Mielestäni selitys sille miksi et ole työllistynyt löytyy tästä ketjusta jo muutamastakin kohdasta.

[/quote]

- Meillä kaikilla on vikamme ja plussamme.

Uskon että minusta välittyy innostunut työnhakija aina tilaisuuden tullen. Olen hakenut kaikenlaisia tehtäviä. En osaa sen kummemmin tätä kommentoida, mutta tuosta kirjoittamastasi näkukulmasta ja itsestäni ei työllistymiseni kuitenkaan ole kiinni. Päällikkö taso tehtäviä on hyvin erilaisia ja kaikenmoisia ja osa niistä on vativampiakin kuin esim. johtajan tehtävät. Monet erittäin vaativat asiantuntijatehtävätä ovat sellaisia, uskoakseni. En ole tarkoituksella provosoinut, eikä tule provosoitua.

Jos olen tuonut "tupla-akateemisuutta" liikaa esiin, niin otetaan takaisin. Asenteeni ja ymmärrykseni on, että titteleillä tai koulutuksella ei töitä tehdä, vaan sillä miten sitä osaamista hyödyntää ja onko niin sanotusti aikaansaava persoona. Itselleni opinnot ovat kuitenkin olleet erittäin antoisia ja olen ylpeä "pienistäkin asioita", kuten akateemisesta tutkinnosta, jollaisista jokaisen tulisi olla ylpeä. Se auttaa myös motivoitumaan ja vie eteenpäin. Olen ylpeä itsestäni, kuten kaikista kannustavista ihmisistä, jotka luovat edellytyksiä yhteiselle ylpeydelle.

Totta, monella muullakin on tietysti hienoja suorituksia, ja useilla varmasti vielä omiani merkittävämpiä ja hienompia. Teen parhaani ja olen motivoitunut ja tiedän että on paljon todella hyviä tekijöitä. Töitä toki on Suomessa niin paljon, ettei tarvitse edes olla se huippu saadakseen työtä. Se että työnantajat kilpailevat osaajista, ei tarkoita etteikö niitä osaajia voisi olla paljon. On paljon kaltaisiani, joille on merkitystä saada toteuttaa itseään ja myös saada aikaiseksi yhteistä hyvää. En ole suinkaan ainoa, mutta hyvä kuitenkin.

- Itsepohdiskelua olen tehnyt jo muutaman vuoden ajan ja se non toki vahvistanut näkemyksiäni. Joitain olen toki muuttanut, mutta ennen kaikkea olen löytänyt suuntaa ja tunnen itseäni entistä paremmin.  

ap

Vierailija
272/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen myös tuota ap:n käsitystä "ylikouluttautumisestaan".. Tuttavapiirini on aivan normaali, mutta tunnen useita tuplmaistereita (myös DI+ jotain muuta-taustalla), enkä ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan itsestään "ylikouluttautuneena" vaikkapa juuri päällikkötason pesteihin. Paremminkin tuntuu siltä, että monet ottavat vastaan sen vaatimattomamankin paikan ja etenevät sitten organisaation sisäisissä rekryissä -näin olen itsekin toiminut. Faktahan on oikeasti se, että ap on tällä hetkellä DI, joka on täydentänyt opintojaan (kuten moni muukin) ja omaa epärealistisen oloiset toiveet niin palkasta kuin paikastakin, kuten ketjussa onkin jo todettu. Nyt olisi ehkä oikeasti syytä nöyrtyä ennen kuin se juna menee ihan oikesti ohi Tampereen asemalla seisovan ap:n...  Tää viimeinen lause oli siis hivenen ironinen..

Tulee myös mieleen, että jos ap todella tekisi niin kovan vaikutuksen rekryille niillä psykologisilla testeillään, niin totta kai organisaatiossa vaikka rakennettaisiin sitä urapolkua siitä parjatun päällikkötason hommista alkaen.

Vierailija
273/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:36"]  [/quote] ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen! [/quote]   - Tämä mielestäni karkaa hieman aiheesta. Ainakin esittämäsi näkökulma tuntuu itselleni sen verran vieraalta, että en saa siitä itselleni kosketuspintaa. Olen ilmeisesti tottunut toisenlaiseen työskentelyyn kuin sinä. Kumpikaan tapa ei liene sinälläään parempi tai huonompi, mutta tässä on ehkä eroa, jossa mielelläni toteutan omaani jatkossakin. Koen sen hyvin palkitsevaksi, jolloin työn sisältö nousee itselleni merkitykselliselle tasolle.   Täytyy muistaa että yrityksen toiminnasta  (liikevaihdosta) jää 5 prosenttia viivan alle ja sen eteen pitää tehdä kovin töitä. Ei riitä että tekee työnsä 95 prosenttisesti, sillä silloin toiminta on tappiollista.   ap [/quote] Ei, vaan jos jää viilaamaan edellisen projektin yksityiskohtia kun voisi jo siirtyä seuraavaan, on monesti tehoton. Viimeisiin viilauksiin kuluu paljon aikaa ja merkitys usein vähäinen loppukäyttäjälle. "Riittävän hyvä" on monilla aloilla toivottavaa.

[/quote]

nimenomaan riittävän hyvä riittää nykyajan hektisesä työelämässä. Luin juuri lehdestä, että akateemisellakin puolella tämä sama ilmiö alkaa tulla esiin. Ne tutkijat, jotka viilaavat artikkeleitaan ja tutkimuksiaan liian pitkään, eivät tuota niitä tarpeeksi ja eivät vaikuta aikaansaavilta tutkijoilta.

mitä enemmän keskustelua luen, sitä paremmin ymmärrän miksi et ole työllistynyt. Sorry, että sanon tämän suoraan. 

Jäät liiaksi kiinni asioihin. Anna mennä ja pääset elämässä eteenpäin.

[/quote]

jos tuntuu vieraalta niin ala totutella. Minä olen töissä, sinä et. Ja olen saanut monta työtarjousta vuoden sisään asiantuntijatehtävistä. Olet ap todella ylimielinen. Kyllä sun teksteistä ne syyt paistaa ihan selkeästi. Ehkä joku tehtävä minne luonteeltasi sovit, en tiedä millainen se on mutta olet vaikea ihminen.

Vierailija
274/293 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:28"]

Hassua sanoa mutta saatat yrittää liikaa. Liika yritys näkyy väkinäisyytenä. Unohda ne psykologisten testien tulosten referointi,saatat antaa itsestäsi oudon kuvan. Kantsii myös tässä tilanteessa laskea palkkatoivetta ja pyrkiä nyt edes johonkin työhön. Pikkuisen ylimielisen kuvan susta kyllä saa.

[/quote]

- Luulen itsekin että yritän liikaa. Se vain on rakennettu sisälle ja siitä on vaikea luopua. Tietty väkinäisyys voi hyvinkin näkyä ulospäin tällaisissa tilanteissa.

Olisi hyvä keksiä jotain, joka veisi ajatuksen ja tyylin vähän toiseen suuntaan. LinkedIn sivulle sain laitettua videon. Ei ole varsinainen video CV, mutta ehkäpä tilanteeseen kuitenkin sopiva tukemaan powerpointtia. No vaikuttaako tämä pääni sisäiseen maailmaan, tuskin paljokaan mutta ehkä hieman.

Mutta joo, tässä parannettavaa.

ap

Ps. Nyt kun olette toitottaneet ylimielisyydestäni, alan jo olemaan ylpeä siitä : ) Se on vahvuuteni. Brutaalia sisääntuloa ja äijä tiskiin. Kukas voisi vastustaa luontaista charmiani. En minä ainakaan.

[/quote]

ylimielisyys ei ole koskaan vahvuus. Et kai sanoisi, että skitsofrenia on vahvuus?

Vierailija
275/293 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellakin totta. Mitä suurempi työttömyys sitä enemmän siinä porukassa on todella huippu työntekijöitä ja kovia ammattilaisia. Onko niin, että alasi on ns. kuoleva ala (teollisuus ja konepaja). Rakennemuutos jyllää. Lähtisin siitä, että verkostoituisit muiden kanssa (eri tekniikan alojen huippuja) joiden kanssa voisi kehittää jotain aivan uutta ja innovatiivista yritysideaa. Nyt on takuuvarmasti kaikenlaista teknologian korkeasti koulutettua ammattilaista työttömänä.

Vierailija
276/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaako ulkonäkösi sitä drivea mikä näkyy vastauksissasi? Oletko miel. Ikäistäsi nuoremman oloinen ja näköinen? Entä haastattelut. Miten olet pukeutunut tuolloin?

Vierailija
277/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). Työkokemusta 15 vuotta. Olen kolunnut kaikki metsäyhtiöt Suomessa, päällikkötason töissä. Nyt metalliteollisuudessa noin vuoden ajan managerina. Palkkani on 4300 eur/kk + vuosibonarit. Kun vuosi sitten aloin etsimään uutta työtä ja laitoin tuon palkkatoiveet niin työnantajat taistelivat minusta! Oli monta työpaikkaa tarjolla, tarjottiin palkallisia lomia ja nyt jo ollaan antamassa autoetua kunhan pysyn firmassa . Työvoimaa ja pätevää sellaista on niin paljon tarjolla että kukaan työnantaja ei ota 5500 euron jamppaa kun 4000 eurolla saa yhtä osaavan tai ainakin nopeasti oppivan DI:n joka on ajettu sisään puolessa vuodessa. Työnantajani palkkaa koko ajan uusia diplomi-insinöörejä, ikä 38-45 v ja kaikille palkka 4000-4500. Osa on vanhoja Nokialaisia, metsäyhtiöistä pois potkittuja jne.

Vierailija
278/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"]

Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). Työkokemusta 15 vuotta. Olen kolunnut kaikki metsäyhtiöt Suomessa, päällikkötason töissä. Nyt metalliteollisuudessa noin vuoden ajan managerina. Palkkani on 4300 eur/kk + vuosibonarit. Kun vuosi sitten aloin etsimään uutta työtä ja laitoin tuon palkkatoiveet niin työnantajat taistelivat minusta! Oli monta työpaikkaa tarjolla, tarjottiin palkallisia lomia ja nyt jo ollaan antamassa autoetua kunhan pysyn firmassa . Työvoimaa ja pätevää sellaista on niin paljon tarjolla että kukaan työnantaja ei ota 5500 euron jamppaa kun 4000 eurolla saa yhtä osaavan tai ainakin nopeasti oppivan DI:n joka on ajettu sisään puolessa vuodessa. Työnantajani palkkaa koko ajan uusia diplomi-insinöörejä, ikä 38-45 v ja kaikille palkka 4000-4500. Osa on vanhoja Nokialaisia, metsäyhtiöistä pois potkittuja jne.

[/quote]

- Tämä on varmasti yksi totuus. Ehkä vähän surullinen, mutta totuus kuitenkin. Työpaikkaa hakiessani olen kysynyt palkkahaitaria ja olen asettanut palkatoiveeni sen mukaan noin puoleen väliin tätä haitaria, riippuen tehtävästä. Toki olen arvioinut omat kykyni tehtävään jne. En siis ole pyydellyt mitä sattuu, vaan koittanut vastata työntantajan tarpeisiin.

- Suurin osa työhakemuksistanihan on ilman palkkatoivetta. Mielelläni keskustelen yritykselle sopivasta palkasta, jos vain osaamiseni kiinnostaa.

Vinkkaisitko vielä mikä metalliteollisuuden työnantaja palkkaa Diplomi-insinöörejä töihin, lähetän mielelläni avoimen työhakemukseni ja soittelen perään?

ap

Vierailija
279/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"]

[/quote]

- Tämä on varmasti yksi totuus. Ehkä vähän surullinen, mutta totuus kuitenkin. Työpaikkaa hakiessani olen kysynyt palkkahaitaria ja olen asettanut palkatoiveeni sen mukaan noin puoleen väliin tätä haitaria, riippuen tehtävästä. Toki olen arvioinut omat kykyni tehtävään jne. En siis ole pyydellyt mitä sattuu, vaan koittanut vastata työntantajan tarpeisiin.

- Suurin osa työhakemuksistanihan on ilman palkkatoivetta. Mielelläni keskustelen yritykselle sopivasta palkasta, jos vain osaamiseni kiinnostaa.

Vinkkaisitko vielä mikä metalliteollisuuden työnantaja palkkaa Diplomi-insinöörejä töihin, lähetän mielelläni avoimen työhakemukseni ja soittelen perään?

ap
[/quote]

Herlinien firma. Sisäisessä haussa myös paljon positioita ulkomaisiin yksiköihin.

Vierailija
280/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"]

Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka).

[/quote]

- Ai niin. Eilen laitoin työhakemuksen metalliteollisuusyritykseen, jonka tehtävässä edellytettiin vähintään 2-3 vuoden työkokemusta. Soittelin ja tiedustelin paikasta ja nyt lähettäessäni hakemusta, laitoin palkkatoiveekseni 1250 €/kk alle heidän ilmoittamansa palkkahaitarin yläpään. Ymmärtääkseni olen lähellä alapäätä palkkatoiveellani.

Voi tietysti olla, että valitsevat jonkin 15 vuoden työkokemuksella (2-3 oli minimi) ja maksavat 1250 €/kk yli palkkahaitarinsa yläpään. Mystisiä ovat nämä työnhaun kuviot. Olen mielestäni törmännyt varsin yllättäviinkin lopputulemiin rekryilmoituksen ja valitun henkilön yhteensopivuudessa, voivat valita hyvinkin toisenlaisen kuin mitä ilmoitus antaa ymmärtää. Mielestäni olen monenlaista lähestymistapaa kokeillut.

Toivottavasti valitsevat minut 15 vuoden työkokemuksella ja nostavat sitten palkkaa ensi vuonna jos pyydän liian vähän tai pitävät siinä jos on OK. Tykkäisin kyllä päästä töihin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän