Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita

Vierailija
28.07.2015 |

Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.

Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.

T: Työtön

Kommentit (293)

Vierailija
201/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Pahoittelen, jos tätä jo ehdotettiin. Viimeisimmät kolme sivua jäivät minulta lukematta)

Suosittelen harkitsemaan hakua palkallisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin, joita rahoittavat mm. Ulkoministeriö, YK, jne. Useat yrityksissä johtavassa positiossa olleet kollegani ovat ottaneet välivuoden päivätyöstään tällaisen parissa ja ovat olleet erittäin tyytyväisiä - niin oman kompetenssinssa horisontaalisen laajentamisen kuin rutiinityöstä poikkeamisen tuoman vaihtelun, ja työilon jälleen saavuttamisen kannalta.

Ensimmäinen mielikuva kehitysyhteistyöhankkeista saattaa olla, että sinut lähetetään Afrikkaan kaivamaan kaivoja, mutta näissä hankkeissa on tarkoituksena hyödyntää länsimaista osaamista paikallisen teollisuuden kehittämisessä. Eritoten, kun perhetilanteesi mahdollistaa jo työskentelyn ulkomailla hieman pitempäänkin (l. ei välttämättä joka viikonloppu kotiin), niin suosittelen näitä

https://www.kepa.fi/tyopaikat/toihin-kehitysmaihin

https://careers.un.org/lbw/home.aspx?viewtype=VOL

Onnea työnhakuun!

Vierailija
202/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 07:01"]

Tässä hyvä esimerkki siitä, että eivät ne valitut niitä fiksuimpia ole. Ne jotka ovat täällä haukkumassa työttömiä versus ap, jos olisin itse valitsemassa tekijää ja pitäisi valinta tehdä av-kirjoitusten perusteella, ei kahta saana, valinta olisi ilman muuta ap. Luultavasti kyse onkin siitä, että ap on liiankin fiksu. Nämä aikaansa työttömiä mollaavat pelkäävät juuri sitä, että ap:n kaltainen tulee ja tekee työt, samalla kun pomo huomaa että nehän voi tehdä paremmin ja nopeammin. Kokemusta onkin itsellä tästä, pomo oli hiukan ihmeissään kun tein joitakin hommia kylmiltään nopeammin kuin edeltäjäni. Toki selitin pomolle, haluamatta mollata sinänsä mukavaa ihmistä, että koulussa ja harjoitteluissa oli näitä niin paljon että tuli rutiini, on tässä osa totuuttakin. 

[/quote]

CV:een ensimmäiseksi linkki tähän Vauva.fi:n AV-palstan keskusteluun, niin varmasti tärppää. :)

Tai sitten soitto iltapäivälehteen, jotta voivat kirjoittaa jutun tilanteestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:31"]

Minulla ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta, mutta tämä on ollut kuitenkin valaisevaa luettavaa omaa uratulevaisuutta ajatellen (näinä aikoina jokaisen olisi syytä olla jossain määrin varautunut työttömyyteen). Itse olen ollut samalla työnantajalla pitkään (toki tehtävät ovat vaihtuneet), joten ei ole oikein kokemusta työnhausta "ulkomaailmasta".

Pari irtoideaa tuli mieleen. En ainakaan ole huomannut, että näitä olisi keskustelussa ehdotettu:

- Oletko yrittänyt hakea paikkaa firmoista diplomityön tekijäksi, jos kerran toinen DI-tutkinto on muuten tehtynä? Tavoitteeksi voisi ottaa dipan kirjoituksen ajaksi minimissään sama tulotaso kuin nyt - siis ei kunnon liksaa, mutta katko työttömyysputkelle. Tekee joka tapauksessa hyvää, jos pääsee oikeaan työympäristöön. Parhaassa tapauksessa pääset näyttämään kyntesi ja saat jatkoksi esim. jonkin määräaikaisen projektin ja sille jatkoa. Palkka tuskin on alussa kovin hyvä, mutta osaamisellasi pitäisi päästä kohtuullisen nopeasti ylemmäs organisaatiossa ja kohti varsinaisia tavoitteitasi.

- Jos et ole sitä jo tehnyt, voit selvittää työkkäristä mahdollisuutta saada nykyisiä tukia vastaavaa tukea työllistymistä edistävään koulutukseen. Tämä saattaa olla mahdollista, koska historiasi perusteella työllistyminen ei onnistu nykyisellä koulutuksella. Tuo työllistymistä edistävä koulutus voi olla jompi kumpi keskeneräisistä tutkinnoistasi. Tämä on näistä kahdesta ideasta kuitenkin toissijainen, koska varmasti työelämään pääsy on tärkeämpää kuin opiskelu tässä vaiheessa.

Tsemppiä joka tapauksessa sinulle, ap.

[/quote]

- Näitäkin olen kokeillut, mutta vähän vähemmällä voimalla kuin vakinaisen työpaikan hakemista. Avoimessa työhakemuksessani lukee myös dippatyön tekeminen yhtenä vaihtoehtona.

- TE-toimisto keskeytti työllistymistäni edistävän koulutuksen (työttömyyskorvauksen lopettamisen uhalla) pari vuotta sitten, enkä ole sitä sen jälkeen kysynyt. Voisin ehkä kysyä uudestaan, jos muuten sopiva tilaisuus tulee vstaan.

ap

Vierailija
204/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:01"]

Sun pitäisi ainakin tehdä se dippatyö. Jatko-opinnoista ei välttämättä ole paljon hyötyä, jos ei ole jo sopivaa hommaa niiden osalta tarjolla jo työpaikalla, johon sitten etenee. Metsätalouden parissako olet työskennellyt?

Jos on mahdollista lähteä ulkomaille, niin sieltä voisi onnistaa.

[/quote]

- Olen rakennellut, myyty, suunnitellut ja toteuttanut voimalaitoksia ja sellutehtaita sekä kansainvälistänyt suomalaisia yrityksiä. Metsätalous ei ole ihanoikea termi,mutta sellu ja esim. hakkeen kautta bioenergia. Luonnollisesti olen kiinnostunut esim. UPM:n biotalousmahdollisuuksista ym kiertotalous/biotalous toteutuksista prosessiteollisuuden kautta.

- Teen mielelläni dippatyön, jos se tulevalle työnantajalle sopii. Sitä kysyn ja toivon että onnistuu, jolloin saisin lopullisesti toisen DI tutkinnon kasaan. Jatko-opintoja voin tehdä vaikka työn ohella tai en ollenkaan, siihen ei maailmani kaadu. Olen kylläkin hakemassa yhtä väitöskirja paikkaa (4 vuoden pesti) Oulusta. Jos natsaa, niin sinne.

- Ulkomaille... kelpaa. Olen hakenut suomalaisiin firmoihin ulkomaan komennuksiin, mutta kaupat on yrityksillä jääneet tekemättä, jolloin ei ole tullut työtäkään. Lähden ulkomaille jos tilaisuus tulee.

ap

[/quote]

suomalaisfirmojen ulkomaankomennuksiin...hae suoraan ulkomaille esim. Ruotsi, Saksa, Viro töihin, EI Suomalainen firma ota 5 vuotta työttömänä ollutta ulkomaankomennuspestiin

Vierailija
205/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:49"]Meilläkin joskus laitettiin työhakemus oikein seinälle, sillä oli se niin vailla vertaa. Ilmoitus kuului:

"Hajen paikkaa, olen olut töisä apu poikana puol vuota"

Teksti oli vielä kirjoitettu vinoon kuin kirkonrotta.

[/quote]

Mitäs tuosta? Tuskin oli hakemassa mitään toimitusjohtajan paikkaa ja apupojan hommissa pärjää vähän huonommallakin kirjoitustaidolla. Nykyajan ongelma on just tää kun työnantajat kuvittelee että heidän työt on niin hienoja, ettei niitä voi tehdä ilman kaiken maailman koulutuksia ja kymmenen vuoden työkokemusta vaikka todellisuudessa heidän hanttihommista suoriutuisi Kädetön apinakin välttävästi, riittää kun motivaatio on kohdallaan.

Vierailija
206/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]

Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi? 

[/quote]

- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.

- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on  opinnoissani yleisin)  ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.

- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.

- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.

- Omanarvontunto on tietysti koetuksella

ap

[/quote

vaikutat liian fiksulta. Työnantaja EI palkkaa häntä fiksumpaa henkilöä. Jos hat duunaritason tason paikkaa tuolla koulutuksella ja ulkomaantyökokemyksella et pääse töihin.onko työnhaku sumentanur ajatukset vai onko tämä provo, kun et ole asiaa itse jo ymmärtänyt. Mielestäni voit saada työn vain ulkomailta tai isosta kauoungista tre, hki.

[/quote]

- Tämä lienee yksi realiteetti. En itse ainakaan kovin helposti palkkaisi alaisekseni henkilöä, joka on oleellisesti koulutetumpi. Toisaalta, maailma on sellainen, että liiketoiminnan kehittäminen tai asiantuntijatehtävät ovat varsin itsenäisiä. Itsenäisissä tehtävissä esimies - seuraaja suhde on hieman toisenlainen kuin duunari tehtävissä.

Niin sanottua duunari tehtävää en ole hakemassakaan, en sellaisia osaa, tai ainakin ammattimiehet osaavat ne paljon itseäni paremmin. Toisaalta valtaosa DI tehtävistä on duunari tehtäviä. Kokemukseni perusteella osa DI tehtävistä on enemmän duunarihommaa kuin duunarihomma itse. Siis hyvin pakkotahtista ja suorituskeskeitä ja jopa sellaista, jossa DI:lle annetaan lupaus mielenkiintoisista tehtävistä ja etenemismahdollisuuksista ja näin revitään 107 % kaverista irti lupauksilla, jotka osoittautuvat katteettomiksi. En kirjoita nyt välttämättä itsestäni, mutta tämänkin olen huomannut.

- Uskon että osaamiseni tulee tehokkaaseen käyttöön varsin pienessä osassa teollisuuden työtehtäviä. Olen oikeasti pohtinut, löytyykö suomesta lainkaan riittävän vaativia tehtäviä osaamiselleni. Ennen opintojani olin turhautunut näkemääni teollisuudessa ja opintojen jälkeen olen vielä turhautuneempi, sillä olen oppinut paljon ja se on vahvistanut käsitystäni.

Toisaalta voin todeta, että suurissa yrityksissä tilanne on aivan eri kuin pienissä yrityksissä. Suomalaiset PK yritykset kyntävät varsin syvällä suoranaisen osaamattomuuden valtamerellä, mutta suurissa yrityksissä (ainakin joissain, mainitaan vaikka Andritz nimeltä) tehdään hurjan hyvää työtä.

Oikeasti tiedän, että suomesta löytyy itselleni riittävän vaativia tehtäviä, paljon on opittavaa. En ole liian fiksu, mutta kyvykäs kylläkin.

ap

Ps. Professori oli tehnyt saman huomion kuin minäkin, Kun suomalainen yritys saa ulkomaisen omistajan, tapahtuu muutamassa vuodessa merkittävä parannus parempaan suuntaan. Tyypillisesti saksankieliseltä alueelta tulevat omistajat nostavat yrityksen toiminnan tasoa monta pykälää. Tämä on oma huomioni ja myös professoiri yhtyi tähän varsin vuolaasti. 

Vierailija
207/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"]

Vastaako ulkonäkösi sitä drivea mikä näkyy vastauksissasi? Oletko miel. Ikäistäsi nuoremman oloinen ja näköinen? Entä haastattelut. Miten olet pukeutunut tuolloin?

[/quote]

- Uskoakseni ulkonäköni vastaa sanomaani. Tämän tietysti muut osaisivat sanoa tarkemmin, mutta olen melko varma asiasta. En ole kokenut ulkonäköäni, vaatetustani tai yleistä olemustani ongelmaksi. Olen mielestäni ikäiseni näköinen, en ainakaan vanhemman oloinen. Minulle on jopa sanottu useamman kerran, että olen trendikäs. Jos olisin kokenut olemukseni ongelmaksi, olisin pyrkinyt muutokseen. Olen tehnyt muutoksia ongelmaksi kokemallani alueella, eli koittanut tiivistää sanomaani ja nostaa esiin ominaisuuksiani hakemuksissa. Vaikeaa.

- Haastatteluihin menen pääsääntöisesti puku päällä. Koitan tietysti hieman miettiä tilannetta, mutta puku lipsahtaa päälle lähes aina. En muutenkaan pelkää ihmisten kohtaamista, vaan koen oloni suht rentoutuneeksi, vaikka tokihan ne aina ovat itselle tärkeitä (nyky tilanteessa liiankin tärkeitä) tilanteita.

ap

Vierailija
208/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:01"]

Sun pitäisi ainakin tehdä se dippatyö. Jatko-opinnoista ei välttämättä ole paljon hyötyä, jos ei ole jo sopivaa hommaa niiden osalta tarjolla jo työpaikalla, johon sitten etenee. Metsätalouden parissako olet työskennellyt?

Jos on mahdollista lähteä ulkomaille, niin sieltä voisi onnistaa.

[/quote]

- Olen rakennellut, myyty, suunnitellut ja toteuttanut voimalaitoksia ja sellutehtaita sekä kansainvälistänyt suomalaisia yrityksiä. Metsätalous ei ole ihanoikea termi,mutta sellu ja esim. hakkeen kautta bioenergia. Luonnollisesti olen kiinnostunut esim. UPM:n biotalousmahdollisuuksista ym kiertotalous/biotalous toteutuksista prosessiteollisuuden kautta.

- Teen mielelläni dippatyön, jos se tulevalle työnantajalle sopii. Sitä kysyn ja toivon että onnistuu, jolloin saisin lopullisesti toisen DI tutkinnon kasaan. Jatko-opintoja voin tehdä vaikka työn ohella tai en ollenkaan, siihen ei maailmani kaadu. Olen kylläkin hakemassa yhtä väitöskirja paikkaa (4 vuoden pesti) Oulusta. Jos natsaa, niin sinne.

- Ulkomaille... kelpaa. Olen hakenut suomalaisiin firmoihin ulkomaan komennuksiin, mutta kaupat on yrityksillä jääneet tekemättä, jolloin ei ole tullut työtäkään. Lähden ulkomaille jos tilaisuus tulee.

ap

[/quote]

suomalaisfirmojen ulkomaankomennuksiin...hae suoraan ulkomaille esim. Ruotsi, Saksa, Viro töihin, EI Suomalainen firma ota 5 vuotta työttömänä ollutta ulkomaankomennuspestiin

[/quote]

- Koitan jatkossa löytää yrityksiä suoraan ulkomailta. olen jo tehnyt asian eteen hieman töitä, mutta jatkossa enemmän.

ap

Vierailija
209/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:49"]Meilläkin joskus laitettiin työhakemus oikein seinälle, sillä oli se niin vailla vertaa. Ilmoitus kuului: "Hajen paikkaa, olen olut töisä apu poikana puol vuota" Teksti oli vielä kirjoitettu vinoon kuin kirkonrotta.   [/quote] Mitäs tuosta? Tuskin oli hakemassa mitään toimitusjohtajan paikkaa ja apupojan hommissa pärjää vähän huonommallakin kirjoitustaidolla. Nykyajan ongelma on just tää kun työnantajat kuvittelee että heidän työt on niin hienoja, ettei niitä voi tehdä ilman kaiken maailman koulutuksia ja kymmenen vuoden työkokemusta vaikka todellisuudessa heidän hanttihommista suoriutuisi Kädetön apinakin välttävästi, riittää kun motivaatio on kohdallaan.

[/quote]

- Tämäkin totta. Suomesas onhieman liikaa tätä "koulutususkovaisuutta". Uskotaan että kaikkiin tehtäviin pitää olla koulutus ja että ilman koulutusta ei muka pärjää. Lähes kaikissa tehtävissä pärjäisi reilusti pienemmällä koulutuksella. Tässä voisi säästää valtion rahoja paljon.

Kannatan vahvasti suomalaisen koulutusjärjestelmän rukkausta. Mielestäni suomessa on hurjasti ylikoulutusta ja samalla koulutuksen laatu heikkoa ja näin menetämme koulutuksen antamat mahdollisuudet. Koulutus ei tee ketään autuaaksi tai osaajaksi. On tärkeää mitä sillä koulutuksellaan tekee ja onko oikeasti oppinut jotain vai suorittaako vain kursseja koulusta pois pääsemiseksi.

Motivaatio on oikeasti yksi tärkeimmistä menestyksen tekijöistä. Motivaatioon taas vaikuttavat monet asiat, se ei tule ainoastan työntekijästä.

ap

Vierailija
210/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että kilpailu työpaikoista on tällä hetkeläl sen verran kovaa, etä on oltava juuri haetun alan "erikoisasiantuntija" tullakseen valituksi.  Näin ollen, vaikka mielestäni voisi olla pätevä ja innovatiivinen johonkin tehtävään, on paikkaa hakemassa myös 12 kaveria, joilla on juuri tätä nimenomaista osaamista. Työnantajat taas odottavat (tätähän vähän kritisoin) juuri täydellisen tehokasta työntekijää tehtävään heti ja välittömästi, jolloin heille ei perusteluna käy se, mitä kaikkea voisin tuoda osaamisena ja näkökulmana eri alalta.

Siksi siis parempi hakea tehtäviä joissa yhdistyy konepaja/energia ja strategia. Toki jos joku kasvuala vetää ihmisiä alan ulkopuolelta, kuten Nokia 14 vuotta sitten kaikki valmistumatomat koulun penkiltä niin toki tartun tilaisuuteen. Tuntuu vain olevan liikaa työntekijöitä kaikill aloilla.

Kilpailu on siis kovaa kaikilla aloilla.

ap

[/quote]

Tuosta ensimmäisestä kirjoittamastasi kohdasta rohkenen esittää hivenen eriävän näkemyksen. Uskoakseni tänä päivänä tulee tiukoissa tilanteissa olla "asennetta" siirtyä alalta toiselle. Asennettahan sinulla toki onkin, kun jaksat hakea työpaikkoja sinnikkäästi. Esimerkiksi palvelualla on vetoa aina edes jonkun verrran, koska palveluita tarvitaan eikä niitä pystytä ajamaan niin helposti alas kuin vaikka jotain tiettyä teollisuuden alaa. Jos pystyy riittävän uskottavasti antamaan rekrytoijalle kuvan siitä, että on kiinnostunut vaihtamaan alaa ja että aidosti tuntee kutsumusta alanvaihtoa kohtaan, niin uskon että mahdollisuuksia on. Itse olen omalla urallani siirtynyt alalta toiselle (päällikkötason tehtäviä mm. projektipäällikön tehtävät) aika jouhevastikin. Toki olen pyrkinyt koulutuksellani ja täydennyskoulutuksella aina rakentamaan jonkinlaista loogista jatkuvuutta.

Alan erikoisasiantuntijoita tarvitaan aina mutta niin tarvitaan myös ihmisiä, jotka voivat rohkeasti tuoda omaa osaamistaan myös toiselta alalta. Jos miettii vielä vaikka sitä vakuutusalaa, niin sehän periaatteessa liittyy kaikkiin toimialoihin. Vakuutusyhtiöissä tarvitaan esim. ihmisiä, joilla on osaamista vaikka metsäteollisuuden riskienhallintaan liittyen näin esimerkkinä.

Onnea työnhakuusi! Omana vinkkinä sanoisin, että yritä vielä rohkeammin katsoa "oman boksisi" ulkopuolelle..

Vakuutusalaa ehdottanut

Vierailija
211/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hakemukseesi sisälly tuota jossain viestissä kirjoittamaasi lausetta "haluan kehittää osaamistani"?

Työnantaja ei halua toimia kouluttajana. Muotoile asia mieluummin jotenkin kuten "haluan olla mukana kehittämässä yrityksen tuottavuutta ja samalla omaksua ja oivaltaa itsekin uusia toimintatapamahdollisuuksia ja johtamisulottuvuuksia". 

T. yrittäjä/työnantaja

Vierailija
212/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:06"]

Olen huomannut, että kilpailu työpaikoista on tällä hetkeläl sen verran kovaa, etä on oltava juuri haetun alan "erikoisasiantuntija" tullakseen valituksi.  Näin ollen, vaikka mielestäni voisi olla pätevä ja innovatiivinen johonkin tehtävään, on paikkaa hakemassa myös 12 kaveria, joilla on juuri tätä nimenomaista osaamista. Työnantajat taas odottavat (tätähän vähän kritisoin) juuri täydellisen tehokasta työntekijää tehtävään heti ja välittömästi, jolloin heille ei perusteluna käy se, mitä kaikkea voisin tuoda osaamisena ja näkökulmana eri alalta.

Siksi siis parempi hakea tehtäviä joissa yhdistyy konepaja/energia ja strategia. Toki jos joku kasvuala vetää ihmisiä alan ulkopuolelta, kuten Nokia 14 vuotta sitten kaikki valmistumatomat koulun penkiltä niin toki tartun tilaisuuteen. Tuntuu vain olevan liikaa työntekijöitä kaikill aloilla.

Kilpailu on siis kovaa kaikilla aloilla.

ap

[/quote]

Tuosta ensimmäisestä kirjoittamastasi kohdasta rohkenen esittää hivenen eriävän näkemyksen. Uskoakseni tänä päivänä tulee tiukoissa tilanteissa olla "asennetta" siirtyä alalta toiselle. Asennettahan sinulla toki onkin, kun jaksat hakea työpaikkoja sinnikkäästi. Esimerkiksi palvelualla on vetoa aina edes jonkun verrran, koska palveluita tarvitaan eikä niitä pystytä ajamaan niin helposti alas kuin vaikka jotain tiettyä teollisuuden alaa. Jos pystyy riittävän uskottavasti antamaan rekrytoijalle kuvan siitä, että on kiinnostunut vaihtamaan alaa ja että aidosti tuntee kutsumusta alanvaihtoa kohtaan, niin uskon että mahdollisuuksia on. Itse olen omalla urallani siirtynyt alalta toiselle (päällikkötason tehtäviä mm. projektipäällikön tehtävät) aika jouhevastikin. Toki olen pyrkinyt koulutuksellani ja täydennyskoulutuksella aina rakentamaan jonkinlaista loogista jatkuvuutta.

Alan erikoisasiantuntijoita tarvitaan aina mutta niin tarvitaan myös ihmisiä, jotka voivat rohkeasti tuoda omaa osaamistaan myös toiselta alalta. Jos miettii vielä vaikka sitä vakuutusalaa, niin sehän periaatteessa liittyy kaikkiin toimialoihin. Vakuutusyhtiöissä tarvitaan esim. ihmisiä, joilla on osaamista vaikka metsäteollisuuden riskienhallintaan liittyen näin esimerkkinä.

Onnea työnhakuusi! Omana vinkkinä sanoisin, että yritä vielä rohkeammin katsoa "oman boksisi" ulkopuolelle..

Vakuutusalaa ehdottanut

[/quote]

- Hyvä. Näin minäkin ajattelen, mutta työnantajat harvemmin ajattelevat (valitettavasti). Olen katsellut varsin reippaasti boxini ulkopuolelle ja siksi siis laajensin opintojakin tämä mielessä (olin näkevinäni perinteisen koneenrakennuksen olevan kriisissä suomessa). Tähän väliin voin vielä kirjoittaa, että en ole tainnut lukea yhtään strategiakirjallisuutta jossa kiistettäisiin laaja-alaisuuden ja boxin ulkopuolelta tulemisen etua. Minun mielestäni kaltaistani henkilöä tulisi hyödyntää melkein alalla kuin alalla, juuri tämä kirjoittamasi näkökulma mielessä.

Olen rakentanut loogisen jatkumon ja kuvannut sen hakemuksessani mindmapilla, josta tulee ilmi elämänkaareni tapahtumien vaikutus valintoihini ja looginen jatkumo eri valintoineen. Ajatustyötä olen tehnyt juuri välittääkseni tätä kokonaisuutta.

Pidän ajatuksestasi vakuutusyhtiöistä. Elokuussa saavat kuulla minusta.

Itseasiassa pari vuotta sitten lähettelin innokkaasti "kauaskin" omalta alaltani hakemuksia. Viime vuosina kuitenkin ainoat haastattelupyynnöt ovat tulleet juuri tehtävistä, jotka ovat "omaa alaani". Itselläni riittää mielenkiintoa laajentaa tehtäväkenttää nimenomaan teollisuustalouden kautta ja olen mielessäni kuvannut tilannetta siten, että kaikki missä raha liikku on teollisuustaloutta. On sama myykö makkaraa, sellua vai pölynimuria. Kunhan raha virtaa ja prosessit ovat kunnossa tiukalla näkemyksellä tulevaisuudesta.

Järjellä ajateltuna (lähes) kaikkien soumalaisten yritysten tulisi kilapilla päästäni, mutta valitettavasti työnhaussa ei tältä osin ole kyse järjestä, vaan laskevilla markkinoilla puolustetaan asioita, ideologiaa ja tottumuksia vähemmän järkisyillä. Varsinkin rohkeus puuttuu suomalaiseta teollisuudesta. Tai voinhan minä olla väärässäkin. Toisaalta raha ratkaisee lyhyellä tähtäimellä, jos on konkurssi käsillä ja omistajat haluavat osinkoa.

Hyvä ja kiitos.

ap

Vierailija
213/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:35"]

Eihän hakemukseesi sisälly tuota jossain viestissä kirjoittamaasi lausetta "haluan kehittää osaamistani"?

Työnantaja ei halua toimia kouluttajana. Muotoile asia mieluummin jotenkin kuten "haluan olla mukana kehittämässä yrityksen tuottavuutta ja samalla omaksua ja oivaltaa itsekin uusia toimintatapamahdollisuuksia ja johtamisulottuvuuksia". 

T. yrittäjä/työnantaja

[/quote]

- Kiitos, kiinnitän huomiota tähän ilmaisuun ja sen asiasisältöön

ap

Vierailija
214/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en ehdi lukea kaikkia, mutta meille sanottiin tänä vuonna eräässä tohtorikoulutettavien tilaisuudessa HY:ssa, että työkkäri ei voi evätä työttömyyskorvauksia sillä perusteella, että tekee väitöskirjaa. Tarkoitti siis, että jos ei ole mitään rahoitusta vk:n tekemiseen.

Paljonhan tästä tutkijoiden sosiaaliturvasta on keskusteltu, jo vuosia. Jokin aika sitten tuli se parannus, että on oikeutettu työttömyysturvaan. Aiemmin oli kylläkin vaikeuksia saada tätä kaikkien te-toimistojen byrokraattien tajuntaan. En tiedä miten nykyään.

Vierailija
215/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:58"]

Sori en ehdi lukea kaikkia, mutta meille sanottiin tänä vuonna eräässä tohtorikoulutettavien tilaisuudessa HY:ssa, että työkkäri ei voi evätä työttömyyskorvauksia sillä perusteella, että tekee väitöskirjaa. Tarkoitti siis, että jos ei ole mitään rahoitusta vk:n tekemiseen.

Paljonhan tästä tutkijoiden sosiaaliturvasta on keskusteltu, jo vuosia. Jokin aika sitten tuli se parannus, että on oikeutettu työttömyysturvaan. Aiemmin oli kylläkin vaikeuksia saada tätä kaikkien te-toimistojen byrokraattien tajuntaan. En tiedä miten nykyään.

[/quote]

- Hyvä tieto. Kiitos.

ap

Vierailija
216/293 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:58"]

[/quote]

Ei ole ihan näin yksiselitteistä. Jos esim. on tehnyt apurahalla väikkäriä ja jää työttömäksi, niin tulee pystyä osoittamaan ja vakuuttamaan TE-toimistolle, että työskentely ei jatku vaan ihminen on "oikeasti" työtön.

Sunnuntaisin saa tehdä harrastusluontoisesti väitöskirjaa, mutta itse en ainakaan uskaltaisi julkaisuja lähteä kirjoittamaan työttömyysrahalla. Samaten en ole mennyt  karenssin pelossa seminaareihin/tilaisuuksiiin kutsutuksi puhujaksi.

Eihän niillä TE-toimistossa toki ole aikaa jokaista työtöntä vahtia ja suhtautuminen tuntuu oman ja lähipiirin kokemuksen mukaan riippuvan todella paljon virkailijasta, mutta ei kannata ottaa turhia riskejä. Jos teet ansiosidonnaisella väikkäriä, niin on hyvin mahdollista, että TE-toimisto katsoo sinun "työllistyvän omassa työssäsi" (=käytännössä yrittäjä) ja katkaisee etuudet. 

Sama sudenkuoppa vaanii muuten toiminimen perustajiakin. Tutkimusalalla niiden käyttö on yleistynyt hurjasti kun työntantajat eivät halua kustantaa työtiloja, työterveyshuoltoa tai työsuhteen sivukuluja. 

T: Nyt onneksi jo työllistynyt VTT

Vierailija
217/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:50"]- Työttömänä ollessani olen opiskellut työttömyyskorvauksella yhden akateemisen tutkinnon (dippatyö puuttuu) + 1/2 tohtoriopinnoista.

- Yritin näin opetella uusia taitoja

- aiempi alani oli energia/konepaja/teollisuus/selluteollisuus (energia DI), nyt viimeisten opintojen jälkeen kaikki liiketoiminnen kehittäminen ja johtaminen (Teollisuustalous DI ja strateginen johtaminen jatko-opinnot)

- työkokemusta noin 15 vuotta

ap
[/quote]

Meille metsäteollisuuteen otetaan toimistotöihin nuoria di-insinööriopiskelijoita. Managerien paikkoja harvoin auki ja tietysti kovat seulat.

Vierailija
218/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:56"]

[/quote]

Niin, työnantajat hakevat ja työnantajat määrittävät, mutta jokin ongelmahan siinä täytyy olla, ettei sinua ole rekrytoitu? Sinuna tekisin kyllä ihan vahvaa itsepohdiskelua tämän asian tiimoilta. Mutta kuten todettua syy tälle tilanteellesihan taisi löytyäkin. Et oikeasti ole motivoitunut esim. niistä päällikötason paikoista (kuten itse kirjoitit) ja ilmeisesti rekryt pystyvät näkemään tämän. Taidat olla aidosti kiinnostunut vain niistä johtajatason paikoista, joita on sekä määrällisesti vähän ja joihin riittää myös suoraan työpaikasta toiseen siirtyviä. Tämän ohella tuot tuota tupla-akateemisuuttasi jotenkin tosi voimakkaasti esille, sekään ei ole mitenkään tavaton ominaisuus tänä päivänä.  Samaten kerrot, että työnantajat etsivät juuri kaltaisiasi ihmisiä, joiden tekemiset ovat kaikilla mittareilla laskettuina hyviä. Näinhän on toki monella muullakin kuin sinulla.

Mielestäni selitys sille miksi et ole työllistynyt löytyy tästä ketjusta jo muutamastakin kohdasta.

[/quote]

- Meillä kaikilla on vikamme ja plussamme.

Uskon että minusta välittyy innostunut työnhakija aina tilaisuuden tullen. Olen hakenut kaikenlaisia tehtäviä. En osaa sen kummemmin tätä kommentoida, mutta tuosta kirjoittamastasi näkukulmasta ja itsestäni ei työllistymiseni kuitenkaan ole kiinni. Päällikkö taso tehtäviä on hyvin erilaisia ja kaikenmoisia ja osa niistä on vativampiakin kuin esim. johtajan tehtävät. Monet erittäin vaativat asiantuntijatehtävätä ovat sellaisia, uskoakseni. En ole tarkoituksella provosoinut, eikä tule provosoitua.

Jos olen tuonut "tupla-akateemisuutta" liikaa esiin, niin otetaan takaisin. Asenteeni ja ymmärrykseni on, että titteleillä tai koulutuksella ei töitä tehdä, vaan sillä miten sitä osaamista hyödyntää ja onko niin sanotusti aikaansaava persoona. Itselleni opinnot ovat kuitenkin olleet erittäin antoisia ja olen ylpeä "pienistäkin asioita", kuten akateemisesta tutkinnosta, jollaisista jokaisen tulisi olla ylpeä. Se auttaa myös motivoitumaan ja vie eteenpäin. Olen ylpeä itsestäni, kuten kaikista kannustavista ihmisistä, jotka luovat edellytyksiä yhteiselle ylpeydelle.

Totta, monella muullakin on tietysti hienoja suorituksia, ja useilla varmasti vielä omiani merkittävämpiä ja hienompia. Teen parhaani ja olen motivoitunut ja tiedän että on paljon todella hyviä tekijöitä. Töitä toki on Suomessa niin paljon, ettei tarvitse edes olla se huippu saadakseen työtä. Se että työnantajat kilpailevat osaajista, ei tarkoita etteikö niitä osaajia voisi olla paljon. On paljon kaltaisiani, joille on merkitystä saada toteuttaa itseään ja myös saada aikaiseksi yhteistä hyvää. En ole suinkaan ainoa, mutta hyvä kuitenkin.

- Itsepohdiskelua olen tehnyt jo muutaman vuoden ajan ja se non toki vahvistanut näkemyksiäni. Joitain olen toki muuttanut, mutta ennen kaikkea olen löytänyt suuntaa ja tunnen itseäni entistä paremmin.  

ap

[/quote]

Toivotaan totta kai sinulle kaikkea parasta työnhaussa. Mielestäni ilmaiset itseäsi jossain määrin ristiriitaisesti. Osassa viesteissä viestität "kuinka riuska mies on valmis tehtävään kuin tehtävään" *huom. tässä siis vähän ironiaa*. Seuraavassa viestissä sitten ilmoitatkin, ettei vaikkapa se 3333 euron päällikköpesti kiinnostaisikaan. Huomaatko ristiriidan? Ymmärrän kyllä, että saatoit kirjoittaa tuon viestin provosoituneena. Ymmärrän myös, että on kova paikka tippua korkealta ja ymmärtää se, että ne entisaikojen palkat eivät ole ehkä juuri tässä hetkessä realistisia haaveita tilanteessasi.

Tietysti on hienoa että kouluttaudut, et kuitenkaan ole ainut jolla on samantasoinen koulutus ja monelle muulle kelpaavat ne vaatimattommatkin paikat ja kyllä vaan moni vaatimattomamman paikan vastaanottanut sitten luonnollisesti etenee yrityksen sisäisessä rekryssä.

Sinä hamuat kapealla sektorille (tarkoitan siis niitä johtajapaikkoja), jonne on tunkua muutenkin niin organisaation sisältä kuin ulkopuoleltakin. Totta kai on hienoa, että kouluttaudut ja siitä pitääkin olla  ylpeä. Faktaa on kuitenkin se, että 5 vuoden tauko työelämästä alkaa painamaan rekrytoinnissa.

En jauha enää enempää palkkatoiveista tai mistään muustakaan mutta kehottaisin sinua ihan oikeasti lukemaan näitä viimeisten sivujen vastauksia, joita olet saanut. Jos oikeasti pystyisit kaivamaan ihan aidon motivaation myös muihinkin kuin niihin "unelmapaikkoihin", niin uskoisin että se alkaa näkymään myös haastatteluissa.

Tsemppiä!

202 tai mikä nyt olinkaan

Vierailija
219/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:24"]

Tsemppiä ap, kyllä tuolla sinnikkyydellä täytyy jossain vaiheessa tulla tuloksia. 

Minuakin ihmetyttää vähän tuo "ylikoulutuksen" korostaminen sekä ap:n että joidenkin vastanneiden kommenteissa. Siis ap:hän on DI, muita opintoja ei voi tutkintona mainostaa ellei siitä tutkinnosta sitten oikeasti ole myös sitä paperia. Eikä tuossa koulutustasossa todellakaan ole mitään ihmeellistä tänä päivänä, tunnen pilvin pimein työttömiä, myös vastavalmistuneita, dippainssejä joiden tiedot ja taidot ovat varmasti ajan tasalla. En myöskään kauheasti toisi hakiessa töitä teollisuudesta esille noita tohtoriopintoja. On hieno juttu että opiskelet ja kehität itseäsi, se ei varmasti koskaan mene hukkaan, mutta ei noi tohtoriopintojen kurssit varmaan se pihvi ole sinun osaamisessasi. Sitä jäin miettimään että jos tosissasi olet tohtoriopintoja tehnyt, niin mitenkäs sen tutkimuksen ja julkaisujen laita? Tohtorin tutkinnossa on ennen kaikkea kyse väitöskirjasta ja sen mahdollisimman kovatasoisista osajulkaisuista, ei mistään sekalaisista kursseista. Tohtorikoulutus on tutkijakoulutusta eli koulutusta joka pätevöittää nimenomaan tutkimustyöhön. Onko se sitä työtä mitä haluaisit tehdä?

[/quote]

- Tarkoitukseni ei ollut korostaa "ylikoulutusta". Mielestäni ei edes ole ylikoulutusta, ellei se tarkoita sitä, että kyseinen henkilö on elämäsnä aikana vain opiskellut, eikä luonteeltaan esim. yhteistyökyinen työelämää. 

Tuota termiä olen pari viimeistä kertaa käyttänyt, kun sitä tunnutaan muutamassa kirjoituksessa korastettavan (ehkä itsekin sitten liikaa)  ja toki itsekin tunnistan mahdollisen haittatekijän esimerkiksi joihinkin työtehtäviin/organisaatioihin.

Niin, pitäisikö kokonaan luopua termistä "tohtoriopinnot", ehkä pitäisi. Olen miettinyt nostanko niitä ollenkaan missään yhteydessä esiin, mutta niin olen tehnyt jos esim. työtehtävä on ollut sellainen jossa niistä voisi olla hyötyä ja ne kuvastavat harrastuneisuuttani asiaa kohtaan. Itselleni ne ovat tärkeitä myös siksi, että tiedän tehneeni jotain, enkä vain syljeksinyt kattoon. Luonnollisesti myös mielenkiintoni on kohdistunut juuri tälle osa-alueelle. On mielestäni luonnollista puhua, että mielenkiinnon kohteestani olen suorittanut jatko-opintoja. Toivonkin että tuleva työtehtävä avautuisi tältä alueelta.

Kaikkea mitä olen kirjoittanut tänne en välttämättä sano ääneen tulevalle esimiehelle, ja ihan vain siksi, että pään saa pyörälle pienemmälläkin. Täälläkin on asia jo hieman karannut aiheesta. Pitäisi kai olla huolellisempi.

Taisin jo kirjoittaa, että nämä opinnot tulivat vähän varkain, opiskellessani itseäni kiinnostavia asioita ja hups, olikin nämäkin suoritettu. Tämän "vahingon" kautta havaitsin tarkemmin mikä minua kiinnostaa ja että tieteellinenkin työskentely onnistuisi, vaikka se ei vielä muutamia vuosia sitten ollut varsinaisesti tähtäimessä. Elämä heittelee.

Ja aivan totta, väitöskirja on se pihvi eivätkä suoritetut kurssit, mutta tässä kontekstissa mielenkiinnon kohteitani olen kuitenkin korostanut.

Olisi väärin sanoa yksiselitteisesti, että mikä kiinnostaa. Minua kiinostavat monet mielenkiintoiset asiat. Välillä tuntuu oudolta, että pitäisi olla kiinnostunut jostain yhdestä asiasta. Mitä kun sattuu olemaan kyvykäs ja kiinnostunut monesta asiasta.

Olen kiinnostunut tehtävistä, jotka ovat itsenäisiä ja jotka tarjoavat resurssit asian eteenpäin viemiseksi ja joissa yhdistyy kommunikointi erilaisten ihmisten ja sidosryhmien kanssa. Mielellään myös älyllisestikin haastavia, kun nyt tälle raiteelle on päästy. Tehtäväthän voivat olla monipuolisesti teollisuuden eri osa-alueilta, ekonomien tai juristien erityisosaamista vaativia työtehtäviä lukuunottamatta. Tai miten tämän nyt sitten ilmaisisi.

Julkaisun laita on huonoilla kantimille. Sattuneesta syystä, jota en tässä tarkemmin valaise, ei ole ollut mahdollisuutta viedä asiaa kunnolla eteenpäin. Laitoin kyllä hakemukseni tohtorikoulutettavaksi joka selviää ensi kuussa. Kiitollisena otetaan vastaan jos tulen valituksi. 

ap

Vierailija
220/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti sulla on ollut huono tuuri! Monet työpaikat menee nykyään suhteilla.

Kannattaisiko sun hakea ihan mitä vaan töitä, jotka olis edes lähelle sun osaamista ja sitä kautta lähteä hakemaan "korkea-arvoisempia" duuneja
Itsw tein keväällä töitä, johon tarvitsisi oikeasti vain ammattikoulu-tutkinnon. Minulla on korkeakoulututkinto ja niin oli minua edeltävälläkin työntekijällä maisterin paperit kädessä. Tuntuihan se hullulta, mutta nyt syksyllä onneksi tiedossa edes osa-aikaista oman alan hommaa. Ei oo helppoa työttömänä, tiedän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan