Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita

Vierailija
28.07.2015 |

Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.

Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.

T: Työtön

Kommentit (293)

Vierailija
241/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaat sitten, että suomessa on vain yhdenlaisia työttömiä? Että jokainen on hyvin kouluttautunut ja riemusta kiljuen juoksisi avautuvaan työpaikkaan? Että ei ole elämäntapatyöttömiä, jotka ei todellakaan edes yritä työllistyä, vaan nauttivat tuilla loisimisesta ja niiden huijaamisesta? Mä ikävä kyllä tunnen huomattavasti enemmän näitä kuin ap:n kaltaisia työttömiä.

Ap:lle kaikki tsemppi, kurjaa että ei ole tärpännyt, mutta hienoa että jaksat yrittää!

[/quote]

- Arvaan että työttömyys ei koskaan laske alle 2,5 prosentin. Se määrä on aina niitä ns. lusmuja tai opiskelut juuri lopettaneet tai erilaisista syistä työpaikan vaihtajia. Niitä lusmujakin tulee aina olemaan, eikä niihin tukitoimet auta.

Tällä hetkellä työttömiä lienee virallisesti noin 10 %. Osa on jo luovuttanut työnhaun ja "oikea" työttömyysprosentti lienee 13-15. Useilla alueilla Suomessa "oikea" työttömyysprosentti lienee yli 20 %. Näin varmasti esimerkiksi Tampereella.

Ap

Vierailija
242/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä esimerkki siitä, että eivät ne valitut niitä fiksuimpia ole. Ne jotka ovat täällä haukkumassa työttömiä versus ap, jos olisin itse valitsemassa tekijää ja pitäisi valinta tehdä av-kirjoitusten perusteella, ei kahta saana, valinta olisi ilman muuta ap. Luultavasti kyse onkin siitä, että ap on liiankin fiksu. Nämä aikaansa työttömiä mollaavat pelkäävät juuri sitä, että ap:n kaltainen tulee ja tekee työt, samalla kun pomo huomaa että nehän voi tehdä paremmin ja nopeammin. Kokemusta onkin itsellä tästä, pomo oli hiukan ihmeissään kun tein joitakin hommia kylmiltään nopeammin kuin edeltäjäni. Toki selitin pomolle, haluamatta mollata sinänsä mukavaa ihmistä, että koulussa ja harjoitteluissa oli näitä niin paljon että tuli rutiini, on tässä osa totuuttakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

You doin' it wrong. Hakemuksen tehtävä on saada sut haastatteluun. Tähtää siihen, että ne kiinnostuu susta ja haluu tavata, älä siihen, että sut palkataan hakemuksen johdosta. Työnhaku on vähän ku deittailua.

Vierailija
244/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan ollenkaan katsonut, mihin niitä hakemuksia olet lähettänyt? Vaikeaa uskoa, että noin montaa juuri sinun osaamistasi vastaavaa paikkaa olisi ollut avoinna. Määrä ei aina todellakaan korvaa laatua...

Vierailija
245/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku täällä aiemminkin, niin minäkin toivon vilpittömästi kaikkea parasta sinulle. Vaikutat fiksulta ja sinnikkäältä.

Vierailija
246/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:49"]

Mitä enemmän elämäntapatyöttömiä sitä helpompaa meidän "kunnollisten" työttömien on saada töitä. Elämäntapatyöttömät tulevat ongelmaksi sitten kun jokainen aktiivisesti töitä hakeva on töissä. Tällä hetkellä emme ole lähelläkään sitä tilannetta.

[/quote]

- Itse en edes usko, että "elämäntapatyöttömistä" tulee ongelmaa. Ajatus tietysti perustuu siihen, että hyväksytään se muutaman prosentin pohjatyöttömyys, johon ei kannata liikaa käyttää energiaa. Aina on ja tulee olemaan kaikenlaisia ihmisiä.

Itse olen muuten jossain kohtaa toiveikkaati ajatellut, että kun työttömiä tulee lisää, seuraa siitä se, että nousukauden alkaessa on henkilöstön tarve suurempi ja nopeampi. Tästä siis uskoin seuraavan sen, että koska mielestäni erottaudun positiivisella taalla suurimmasta osasta hakijoista, minut pakataan ensimmäisten joukossa. Tämän ajatuksen olenkin jo unohtanut, mutta se kävi esim .Metson Suomen suurimpien irtisanomisten aikana mielessä pari vuotta sitten.

No ei mennyt ihan näin, mutta toisaalta ei ole sitä nousukauttakaan tullut. Pieni toive siis elää vielä. Joskin työttömyys alkaa jo painaa. Itse en varsinaisesti laske opiskelua työttömyydeksi, vaikka työttömyyskorvauksella opiskelinkin ja tietysti henkisesti oli työttömyys mielessä, kuin myös tieto, ettei opiskelu voi jaktua vuodesta toiseen. Ei sitä siis aivan työpaikaksikaan mieltänyt.

Kuluneestä viidestä vuodesta myös ensimmäinen vuosi (siis juuri ennen opiskeluja) oli työnhakua, mutta en ollut työtön. Hain töitä, koska kyseessä oli määräaikainen projekti, jonka tiesin kohta loppuvan. Pari seuraavaa vuotta meni opiskellessa, jonka TE-toimisto keskeytti.

Työttömänä työnhakijana en siis ole ollut viittä vuotta (vaan työtä tekevänä ja opiskelevana)

ap

Vierailija
247/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 02:58"]

2500 hakemusta kuulostaa hurjalta, itse olen vasta menossa jossain 200 tietämillä. Mutta mitäpä tässä voi sanoa, Suomi on hivenen heikossa hapessa tällä haavaa, ja kyllähän toki töitä tekevälle löytyy, palkanmaksu onkin sitten niin ja näin. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kuomaseni.

[/quote]

- Jep, tekemätöntä työtä on paljon, palkanmaksajia vähän. Yhden työpaikan minä ja sinäkin vain tarvitsemme ja se voi osua kohdalle mistä ja milloin vain, vaikka ensimmäisellä hakemuksella. Tai sitten se osuu kohdalle juurikin seuraavalla hakemuksella.

Ei pidä lannistua, vaan tehdään sitten muita asioita tässä vapaa-aikana.

ap

ps. Eilen lähetin yhden hakemuksen, joka on juuri se kerran vuodessa minua hakeva työntantaja.

[/quote]

ohis kun (ei jos) pääset haastatteluun, tee asiat toisin kuin aiemmin, koska aiemmin ei ole tärpännyt. Ihan ensimmäiseksi:Tarvitset uskottavan selityksen 5lle vuodelle. Turn off kertoa, että olet ollut työttömänä. Kerrot, että teitte vaimon kanssa päätöksen satsata hänen uraansa näinä vuosina ja nyt tilanne on muuttunut. Unohda se puvuntakki kotiin. Esitä mielenkiintoa työtä ja tulevia kollegoita kohtaan. Pääsenkö katsomaan toimisto/työskentelytilat- kysymyksellä. Voit myös kysyä Onko  työpaikalla juoksuteam? Jollei ole, voisit esittää, että voisit vetää maratonkoulua halukkaille.  Ja Soita rekrytilanteen perään parin päivän päästä. Päätä, että ne valitsevat sinut! 

[/quote]

- Hyviä ajatuksia. Näihin olen koittanut kiinnittää huomiota. Tiedän, että saatan kertoa liikaa itsestäni ja voisin kiinnittää enemmän huomiota potentiaaliseen työnantajaan. Jos yhteinen sävel löytyy, ovat keskustelut kyllä muokksutuneet yhteisiksi. Huonoissa haastatteluissa rekrytoija kyselee monotoonisesti paperista kysymykset, eikä osoita mielenkiintoa minua kohtaa eikä siitä sitten synny keskusteluakaan. Tuntuu että rekrytoijalla on tärkeintä saada vastaukset muutamaan kysymykseen ja sillä selvä, seuraava haastateltava sisään, "kiitti hei heippa hei".

ap

Vierailija
248/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 02:58"]

2500 hakemusta kuulostaa hurjalta, itse olen vasta menossa jossain 200 tietämillä. Mutta mitäpä tässä voi sanoa, Suomi on hivenen heikossa hapessa tällä haavaa, ja kyllähän toki töitä tekevälle löytyy, palkanmaksu onkin sitten niin ja näin. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kuomaseni.

[/quote]

- Jep, tekemätöntä työtä on paljon, palkanmaksajia vähän. Yhden työpaikan minä ja sinäkin vain tarvitsemme ja se voi osua kohdalle mistä ja milloin vain, vaikka ensimmäisellä hakemuksella. Tai sitten se osuu kohdalle juurikin seuraavalla hakemuksella.

Ei pidä lannistua, vaan tehdään sitten muita asioita tässä vapaa-aikana.

ap

ps. Eilen lähetin yhden hakemuksen, joka on juuri se kerran vuodessa minua hakeva työntantaja.

Vierailija
249/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:10"]

Jos olet saanut edellisessä työpaikassa 10 000e/kk niin sinun on täytynyt olla jo aika iso päällikkö ja täten Suomen kokoisessa maassa työantajapiireissä tunnettu henkilö. Oletko varma, että maineesi on hyvä? 

[/quote]

- Tietääkseni maineen ion hyvä. Viittaan taas tylsästi työtodistuksiin ja siihen, että olen hyvissä väleissä entisten työnantajien kanssa ja ovat koittaneet työllistää minua uudestaan.

10  000 €/kk ansio on osittain tulosta ahkerasta työnteosta, ei ainoastaan siitä että olisin suuri pomo. Itseasiassa siitä ei ole niinkään kyse, vaan osaamisesta joka yritykselle on ollut kriittisen tärkeää yhdistettynä laajaan vastuunottoon ja kykyyn tehdä laajasti tehtäviä.

ap

Vierailija
250/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 20:34"]

You doin' it wrong. Hakemuksen tehtävä on saada sut haastatteluun. Tähtää siihen, että ne kiinnostuu susta ja haluu tavata, älä siihen, että sut palkataan hakemuksen johdosta. Työnhaku on vähän ku deittailua.

[/quote]

- Jep, tämä totta. Olen kiinnittänyt tähän huomiota erityisesti viime aikoina. Yksi tapani on ollut, laittaa alkuun riittävän mielenkiintoista, tymäkkää ja erottuvaa tavaraa. Näin parin rivin lukeminen herättää mielenkiinnon.

En ole vielä onnistunut tavoitteessani.

Kirjoittamasi on kyllä hyvä näkökulma, joka ei itselleni ollut muutama vuosia sitten ajatuksissa.

ap

Vierailija
251/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 07:01"]

Tässä hyvä esimerkki siitä, että eivät ne valitut niitä fiksuimpia ole. Ne jotka ovat täällä haukkumassa työttömiä versus ap, jos olisin itse valitsemassa tekijää ja pitäisi valinta tehdä av-kirjoitusten perusteella, ei kahta saana, valinta olisi ilman muuta ap. Luultavasti kyse onkin siitä, että ap on liiankin fiksu. Nämä aikaansa työttömiä mollaavat pelkäävät juuri sitä, että ap:n kaltainen tulee ja tekee työt, samalla kun pomo huomaa että nehän voi tehdä paremmin ja nopeammin. Kokemusta onkin itsellä tästä, pomo oli hiukan ihmeissään kun tein joitakin hommia kylmiltään nopeammin kuin edeltäjäni. Toki selitin pomolle, haluamatta mollata sinänsä mukavaa ihmistä, että koulussa ja harjoitteluissa oli näitä niin paljon että tuli rutiini, on tässä osa totuuttakin. 

[/quote]

- Motivaatio on tärkeä, sieltä se pikäjänteinen tekeminen kumpuaa. Jokainnen tekee virheitä ja oppii. On kyllä hieno fiilis huomatessaan hallitsevansa tehtävänsä, sekin on motivaation peruspylväitä. Toinen iloinen asia on huomata työskentelevänsä huipputyyppien parissa (ja esim. voivansa oppia heiltä tai voidessaan luottaa heidän tekemiseen).

Kaltaisiasi lisää motivoimaan myös muita.

ap

Vierailija
252/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 20:35"]

Oletkohan ollenkaan katsonut, mihin niitä hakemuksia olet lähettänyt? Vaikeaa uskoa, että noin montaa juuri sinun osaamistasi vastaavaa paikkaa olisi ollut avoinna. Määrä ei aina todellakaan korvaa laatua...

[/quote]

- Muutama sata varsinaisia avoimia julkisesti ilmoitettuja työpaikkoja. Pari tuhatta avointa hakemusta suomalaisille ja ulkomaisillekin yrityksille sekä rekryfirmoille. Monet firmat ovat saaneet avoimen työhakemukseni useaan kertaa. Varsinkin ne yritykset jotka ovat indikoineet, että jos jotain tapauhtuu niin tarvitaan kaltaistasi henkilöstöä lisää. Tätä indikointia on ollut nyt useaman vuoden, ilman konkretiaa.

Ihan niitä kuin nyrkki silmään itselleni soveltuvia tehtäviä on ollut muutamia kappaleita vuodessa, todella vähän siis. Ihan täydellisiä omiin haluihini olevaa tehtävää ei ehkä edes joka vuosi (no en ole varma tästä).

Nyt eilen lähettämäni lienee yksi vuosikymmenen houkuttelevimmista. Hakijoita varmasti yli 200.

ap

Vierailija
253/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 20:36"]

Kuten joku täällä aiemminkin, niin minäkin toivon vilpittömästi kaikkea parasta sinulle. Vaikutat fiksulta ja sinnikkäältä.

[/quote]

KIITOS

ap

Vierailija
254/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:47"]

En voi muuta sanoa kuin tsemppiä ja hatunnosto sinnikkyydellesi, ap. Vaikutat fiksulta tyypiltä, sellaiselta jolla luulisi olevan vientiä työmarkkinoilla. Etköhän ole nämäkin sivut jo nähnyt ja hakemuksen laittanut, mutta laitan linkin silti... Voisin kuvitella että olet käyttänyt Leania työelämässäsi http://www.voima.info/fi/avoimet-tyopaikat/

[/quote]

- Voima on jo hakemukseni saanut, muutamiakin kertoja päitettynä. Kesän jälkeen taas päivitän. LEAN:iä en varsinaisesti sillä nimikkeellä ole tehnyt, mutta asiaan hieman perehdyttyäni olen havainnut sen olevan ajatusmaailma, joka on joillain varsin sisäsyntyisesti. Itselläni se olisi helpohkosti sisäistettävä, sillä hyvä ja tehokas itsensä johtaminen on aika pitkälle järkevää toimintaa.

LEAN:issä tietysti vielä se, että se on myös kulttuurisidonnaista. Loppuunsaattaminen teollisuudessa lienee vaikeaa, mikäli ihmiset eivät ota vastaan ja tue toisiaan ilman sitä pelkoa, että toiset vievät kunnian.

Japanilainen ryhmähenki on eri asia kuin venäläinen työkulttuuri.

ap

Vierailija
255/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua sanoa mutta saatat yrittää liikaa. Liika yritys näkyy väkinäisyytenä. Unohda ne psykologisten testien tulosten referointi,saatat antaa itsestäsi oudon kuvan. Kantsii myös tässä tilanteessa laskea palkkatoivetta ja pyrkiä nyt edes johonkin työhön. Pikkuisen ylimielisen kuvan susta kyllä saa.

Vierailija
256/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 20:32"]

- Arvaan että työttömyys ei koskaan laske alle 2,5 prosentin. Se määrä on aina niitä ns. lusmuja tai opiskelut juuri lopettaneet tai erilaisista syistä työpaikan vaihtajia. Niitä lusmujakin tulee aina olemaan, eikä niihin tukitoimet auta.

Tällä hetkellä työttömiä lienee virallisesti noin 10 %. Osa on jo luovuttanut työnhaun ja "oikea" työttömyysprosentti lienee 13-15. Useilla alueilla Suomessa "oikea" työttömyysprosentti lienee yli 20 %. Näin varmasti esimerkiksi Tampereella.

Ap

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä, että aina tulee olemaan pieni osa niitä elämäntapatyöttömiä ja lusmuja jotka eivät haluakaan töihin. Työvoimapolitiikkaa ei kuitenkaan pitäisi tehdä tämään ryhmän ehdoilla, tällä hetkelläkin tuntuu että kaikki työttömät käsitetään heikosti koulutetuksi ja osaamattomaksi joukoksi joita pitää potkia töihin poistamalla "passivoiva" työttömyysturva. Todellisuudessa meillä on tällä hetkellä valtava hukattu resurssi jota ei laman pitkittyessä saada hyödynnettyä ollenkaan. Puhumattakaan piilotyöttömistä ja siitä jengistä joka roikkuu opiskelijana tai osaamistasoaan vastaamattomassa työssä koska muutakaan ei ole tarjolla. Järkyttävää että Suomi on ajautunut tähän jamaan.

Vierailija
257/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:28"]

Hassua sanoa mutta saatat yrittää liikaa. Liika yritys näkyy väkinäisyytenä. Unohda ne psykologisten testien tulosten referointi,saatat antaa itsestäsi oudon kuvan. Kantsii myös tässä tilanteessa laskea palkkatoivetta ja pyrkiä nyt edes johonkin työhön. Pikkuisen ylimielisen kuvan susta kyllä saa.

[/quote]

- Luulen itsekin että yritän liikaa. Se vain on rakennettu sisälle ja siitä on vaikea luopua. Tietty väkinäisyys voi hyvinkin näkyä ulospäin tällaisissa tilanteissa.

Olisi hyvä keksiä jotain, joka veisi ajatuksen ja tyylin vähän toiseen suuntaan. LinkedIn sivulle sain laitettua videon. Ei ole varsinainen video CV, mutta ehkäpä tilanteeseen kuitenkin sopiva tukemaan powerpointtia. No vaikuttaako tämä pääni sisäiseen maailmaan, tuskin paljokaan mutta ehkä hieman.

Mutta joo, tässä parannettavaa.

ap

Ps. Nyt kun olette toitottaneet ylimielisyydestäni, alan jo olemaan ylpeä siitä : ) Se on vahvuuteni. Brutaalia sisääntuloa ja äijä tiskiin. Kukas voisi vastustaa luontaista charmiani. En minä ainakaan.

Vierailija
258/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä, että aina tulee olemaan pieni osa niitä elämäntapatyöttömiä ja lusmuja jotka eivät haluakaan töihin. Työvoimapolitiikkaa ei kuitenkaan pitäisi tehdä tämään ryhmän ehdoilla, tällä hetkelläkin tuntuu että kaikki työttömät käsitetään heikosti koulutetuksi ja osaamattomaksi joukoksi joita pitää potkia töihin poistamalla "passivoiva" työttömyysturva. Todellisuudessa meillä on tällä hetkellä valtava hukattu resurssi jota ei laman pitkittyessä saada hyödynnettyä ollenkaan. Puhumattakaan piilotyöttömistä ja siitä jengistä joka roikkuu opiskelijana tai osaamistasoaan vastaamattomassa työssä koska muutakaan ei ole tarjolla. Järkyttävää että Suomi on ajautunut tähän jamaan.

[/quote]

- Tätä peesaan. Työttömyys on saanut aivan uusia kasvoja ja vanhat "totuudet" ovat muuttuneet hurjasti kun "pitkäaikaistyöttömien" koulutustaso on noussut "perinteisestä" kansakoulun kesken jättämisestä akateemiseksi, jopa tohtorityöttömyydeksi.

ap

Vierailija
259/293 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:51"]

Ps. Nyt kun olette toitottaneet ylimielisyydestäni, alan jo olemaan ylpeä siitä : ) Se on vahvuuteni. Brutaalia sisääntuloa ja äijä tiskiin. Kukas voisi vastustaa luontaista charmiani. En minä ainakaan.

[/quote]

Ainakin ne sadat, ehkä jopa tuhannet rekryvastaavat tuntuvat pystyvän vastustamaan charmiasi, joten en lähtisi leveilemään ylimielisyydellä.

Lisäksi ihmetyttää miten noin osaavana ja pikkutarkkana henkilönä et osaa lainata oikein. Se kuitenkin on asia, jonka aika moni av-mammakin osaa ja tässä olet näitä viestejä jonkin verran kirjoitellut. Tämä ei tietenkään ole iso asia, mutta koska muuten kirjoitat korrektisti ja koska oikein lainaaminen ei ole kovin vaikeaa mutta tekee tekstistä huomattavasti selkeämpää, herättää se epäilyksen että ehkäpä hakemuksessasi/ilmaisussasi on jotakin vialla, ja se johtaa huonoon ensi vaikutelmaan, muttet itse sitä vain huomaa?

Vierailija
260/293 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"] Ap, palkkatoiveesi on aivan liian korkea. Olen nainen ja DI (tuta& paperi- ja sellutekniikka). ?   ap [/quote] Herlinien firma. Sisäisessä haussa myös paljon positioita ulkomaisiin yksiköihin.

[/quote]

- Jep, kiitoksia. Konecranes tarjosi minulle työsopimusta yli 10 vuotta sitten 4000 €/kk. palkalla myyntipäälliköksi. Minulla oli silloin myös toinen työsopimus kädessäni allekirjoitettavana ja vaikka palkka olikin ripauksen pienempi valitsin sen, sillä se oli lähempänä kotikuntaani ja tehtävä vaikutti ainakin yhtä mielenkiintoiselta. Jälkikäteen arvioituna tein ilmeisesti virheen. Konecranesilla oli ja on kai vieläkin hyvät bonukset.

Laitan näihin Herlinienkin firmoihin kesän jälkeen hakemukseni. Ovat hieman kaukana (tai siten eivät, miten sen ottaa) minusta fyysisesti, siksi ehkä eivät ole olleet ihan ykkös haettavia. 

ap
[/quote]

Fakta on että vuonna 2015 manager poistosta maksetaan DI:lle 15 vuoden kokemuksella nelosella alkava palkka , jos hyvin käy. Tuttavani palkkaa suureen yritykseen tietotekniikan diplomi-insinöörejä. Hän sanoi että 10-15 vuoden kokemuksen omaaville he maksavat manager- tason tehtävistä (ei-pk seudulla) 3500-3900 eur/kk, haitari annetaan korporaatiosta. Hän kertoi että viimeksi hakemuksia tuli avoimeen paikkaan noin 50 kpl. Ei siis tarvitsekaan maksaa enempää, paikan ottajia on vaikka kuinka paljon alemmallakin palkalla. Eli kannattaa hyväksyä se fakta että manager poistoista saat noin 3800-4500 eur/kk vaikka saman sait jo 10 vuotta sitten. Nyt vain eri ajat työmarkkinoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän