Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työajasta tietäviä paikalla?

Vierailija
07.08.2022 |

Työt alkavat klo 7, mutta tarkoittaako se sitä että tuolloin aloitan availemaan koneita ja käynnistelee ohjelmat vai tarkoittaako se sitä, että klo 7 aloitan työt?

Eli tulisin käytännössä töihin omalla ajalla klo 6:45 availemaan koneet ja ohjelmat jotta tasan klo 7 pääsen aloittamaan oikeat työt?

Työnantajan mukaan minun on nyt tultava ns omalla ajalla töihin, jotta klo 7 olen valmiina töihin. Klo 7 ei availla enää ohjelmia ja koneita

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika alkaa siitä, kun sinä olet valmis aloittamaan työt. Työtä se on koneenkin avaaminen. Sen sijaan jos työssä pitää käyttää työvaatteita, niiden vaihtaminen pukkarissa ei ole vielä työntekoa, vaan valmistautumista siihen. Se tehdään omalla ajalla. Mutta siitä hetkestä, kun sinä olet valmis tekemään työtä, alkaa työaika.

Vierailija
2/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää avata kone ja ohjelmat ja VPN, että voi leimata työpäivän alkaneeksi. Jo kotona joudun pukemaan päälle työvaatteet.

Jos sinulla todella menee 15 minuuttia siihen, että saat koneet ja ohjelmat auki, niin keskustele työnantajan kanssa siitä, voisiko koneet jättää yöksi päälle, jolloin aikaa ei menisi noin paljoa. Meillä käytössä tietokoneet, pari tiskikonetta, kahvikone ja kylmälaitteet, mutta ei mene kuin 3 minuuttia, kun voi aloittaa työt. Tiskikoneet voi laittaa päälle, kun on leimannut itsensä töihin. Ja kylmälaitteet on käynnissä koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestihan ennen seitsemää et koske työvälineisiin jos siitä ei saa rahaa.

Työnantaja on väärässä.

Vierailija
4/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ alkaa klo 7, niin siihen aikaan sinun tulee voida aloittaa työt, oli se sitten meileihin vastaamista tai kahvinkeittoa.

Vierailija
5/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paikalliselta sopimiselta.

Vierailija
6/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
7/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen toimistotöitä. Meillä työpäivä kirjataan alkaneeksi kun istutaan oman päätteen edessä ja kone on saatu auki, sillä työajanseuranta on sillä omalla koneella. Työt alkaa puoli minuuttia myöhemmin, kun saa ohjelman auki. Joten kyllä, klo 7 olet työpisteen edessä valmiina aloittamaan työt ellei esimies muuta ole ohjeistanut.

Vierailija
8/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä koneiden ja ohjelmien avaaminen vie 15 minuuttia?

Vierailija
9/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä huvipuistossa yritettiin laittaa tietämättömiä kesätyöntekijöitä keräilemään kioskin tuotteet varastolta ja hakemaan kassalippaat jne. ennen kellokortin leimaamista, eli siis ilmaiseksi omalla ajalla! Jotkut tuohon suostuivatkin..

Vierailija
10/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain voi olla monta konetta käynnistettävänä.

Vierailija
11/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että työvaatteiden vaihto on vielä omaa aikaa, mutta koneiden starttaus jne työnantajan. Eli ennen seitsämää työvaatteet päälle ja seitsämältä koneet auki.

Kannattaa myös ehkä katsella miten työkaverit tekevät, niin näkee vähän yleistä kulttuuria - meillä on yleistä, että porukka valuu paikalle jo 5-10 min ennen työajan alkua kahvikuppi kädessä valmiina, mutta sitten taas on neljältä jo ovella lähtökuopissa. Ei mene ihan niin kuin työaikaan merkataan, mutta kaikki työt tulee tehtyä ja tunnit kuitenkin täsmää, niin esimies ei välitä.

Mitä tulee noihin 15min starttaaviin kokeisiin, meilläkin osa käynnistyy tosi hitaasti. Sen takia ollaan sovittu, että ne on koko ajan päällä

Vierailija
12/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaikuttaisi olevan työpaikka kysymys, että missä on töissä. Kaupan kassallahan pitää olla valmiina töiden alettua. Itse oon koneistaja ja mä voin ihan seitsemäksi tulla töihin.

Sitä voisi miettiä tulevaisuuttakin, että minkälaisen kuvan antaa itsestä, että oletko hyvä tyyppi jatkamaan kyseisessä firmassa.

Vierailija
13/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi (silloin, kun vielä viitsin käydä töissä), työpäivä tasan silloin, kun leimasin itseni sisään.

Sen jälkeen menikin vähintään tunti, hörppiessä kahvia ja rupatellessa työkaverien kanssa.

Vierailija
14/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kellokortti vain koneella, niin se tarkoittaa sitä että avataan kone omalla ajalla.

Jos kellokortti on oven vieressä, riittää että on paikalla klo 7.

Jos ei ole kellokortti, niin se on siinä 7 pintaan sekä koneen avaaminen että töihin tulo.

Vierailija
15/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet fyysisesti työpaikalla, niin aloitat työt tasan klo 7 avaamalla tietokoneet ym. tarvittavat laitteet.  Ulkovaatteet ja työvaatteet omalla ajalla. Etätöissä saattaa olla eri systeemit. Lue TES tai jos siellä ei ole mitään konkreettista, niin yhteys liittoon ja kysy sieltä.

Vierailija
16/16 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti te laskette tällä tasolla nämä asiat? Itse en ole ikinä tuijottanut noin tiukasti. Olen tehnyt aina vähän extraa ja se on sitten johtanut eteenpäin tehtävissä. Kannattaa tehdä aina vähän muita enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi