Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
141/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

Vierailija
142/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

[/quote] toki saa mutta kun haluaa opiskella myös historian syventävät, yhteiskuntaopin syventävät ja 3-4 kieltä.

[/quote]

 

Opiskele mielummin pari kieltä niin että ne kunnolla osaat kuin se että luet kieliä millä et tee mitään kun osaat niitä niin huonosti. 

Lukiolaisten kielitaito on muutenkin niin surkealla tolalla että en näe mitään järkeä usean kielen opiskelussa. Oppisin nyt ensiksi sen englannin hyvin ja sitten opiskelisi niitä muita kieliä. Nyt jopa yliopiston käyneillä on niin surkea kielitaito (englanti) että eivät kykene sillä tekemään edes työtä. 

Saati sitten miten huono on noiden muiden kielien osaaminen jos opiskelee jotain 4 kieltä?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä. Koska sitten ei kukaan nuori enää mene amikseen jos jo valmiiksi tietää, että se katkaisee sitten siivet kaikelta myöhemmältä opiskelulta. Monen mieli muuttuu vanhemmiten ja haluaa opiskella lisää ja se pitää sallia jatkossakin.

Vierailija
144/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

Vierailija
145/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän ne oli kaksivuotisia. Pidennettiin kolmivuotisiksi vain sen takia, että saatiin työttömyystilastoja siivottua. Se oli täysin turha muutos. Kahdessa vuodessa ehtii hyvin käydä amisasiat läpi ja silti ehtii opiskella hitaasti. Kolmas "erikoistumisvuosi" vois olla mahdollinen jos ei löydy töitä tai haluaa amk:aan. Yliopistoon ei amiksilla ole asiaa.

Vierailija
146/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote] koska on pääsykokeet paitsi johonkin tekniikan alan dippainssiksi pääsee suoraan jos on matematiikasta L.fysiikasta L ja kemiastaL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:29"]

Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta. 

[/quote]

Jep, ja nämä täällä hihkuvat teinit eivät selkeästikään näytä nyt tajuavan kustannuspuolia.

Henkilö A haluaa sairaanhoitoalalle ja opiskelee itselleen kolmessa vuodessa lähihoitajan ammatin. Hän tekee pari vuotta töitä ja päättää opiskella sairaanhoitajaksi. Mutta koska näiden aivottomien kanojen ehdotus olisi mennyt läpi, hänen täytyisikin mennä lukioon pariksi-kolmeksi vuodeksi ja kirjoittaa yo:ksi, jotta voisi hakea koulutukseen, johon hänellä on lähihoitajan tutkinnon ja -työkokemuksen kautta paljon vankempi tuntemus kuin jollakin valkolakkisella.

Opintotukia kuluu ja yhteiskunta kiittää. 

Niin että menkääpä tosiaan takaisin sinne demiin vertailemaan eri kynsilakkojen sävyä, se sopii teidän kehitystasollenne paremmin kuin tällaiset asiat.

Vierailija
148/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:08"]

Lukiossa ei ole mitään asiaa joka varmistaa sinua paremmin esim. korkeakouluun kuin ammattikoulu. Itseasiassa päinvastoin sillä lukiolainen ei ole oppinut vielä mitään ammatiaineita joten se on pelkkä amatööri. 

[/quote]

Et taida oikeasti tietää mitä ja miten korkeakouluissa opiskellaan?

[/quote]

Siitä sitten vaan kokeilemaan lääkiksen tai oikeustieteellisen pääsykokeita Amis-pohjalta. Tai vaikka matemaattis-luonnontieteelliseen.

[/quote] haluat jollekin missä tarvitaan pitkää matematiikkaa, kemiaa, fysiikkaa niin lukiostahan on parhaimmat edellytykset jos ottaa nuo pakollisten lisäksi syventävät. Onko ammattikoulussa syventävät fysiikka, kemia ja pitkä matematiikka siis mahdollisuus opiskella???? Entä kielet? Kuinka historia, filosofia, yhteiskuntaoppi??? Ei muuten eli jos käyt nk kakksoistutkinnon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

Vierailija
150/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

Tuosta katkerasta vuodatuksesta tulee nyt vaan mieleen, että miksi on ylipäätään mennyt lukioon jos selkeästikään ei ole siellä pärjännyt.

Ei se ole ammattikoululaisten syytä, että joku statuksen takia yrittää väkisin saada sen valkolakin vaikka rahkeet eivät riitä, ja tuloksena tulee surkeat yo-paperit joilla ei ammattikorkeaan tietyille aloille päästä. 

Vierailija
152/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

[/quote] toki saa mutta kun haluaa opiskella myös historian syventävät, yhteiskuntaopin syventävät ja 3-4 kieltä.

[/quote]

 

Opiskele mielummin pari kieltä niin että ne kunnolla osaat kuin se että luet kieliä millä et tee mitään kun osaat niitä niin huonosti. 

Lukiolaisten kielitaito on muutenkin niin surkealla tolalla että en näe mitään järkeä usean kielen opiskelussa. Oppisin nyt ensiksi sen englannin hyvin ja sitten opiskelisi niitä muita kieliä. Nyt jopa yliopiston käyneillä on niin surkea kielitaito (englanti) että eivät kykene sillä tekemään edes työtä. 

Saati sitten miten huono on noiden muiden kielien osaaminen jos opiskelee jotain 4 kieltä?

 

[/quote] jotkut on kiellellisesti lahjakkaita, jotkut matemaattisesti jotkut ovat kumpiakin

Vierailija
154/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

Tuosta katkerasta vuodatuksesta tulee nyt vaan mieleen, että miksi on ylipäätään mennyt lukioon jos selkeästikään ei ole siellä pärjännyt.

Ei se ole ammattikoululaisten syytä, että joku statuksen takia yrittää väkisin saada sen valkolakin vaikka rahkeet eivät riitä, ja tuloksena tulee surkeat yo-paperit joilla ei ammattikorkeaan tietyille aloille päästä. 

[/quote]

En ole katkera, opiskelen itse yliopistossa, mutta vituttaa kavereideni puolesta. Hyvillä M-papereilla heillä on jo neljäs välivuosi menossa, itse pääsin paskapapereillani heti yliopistoon.

Ja onko gaussin käyrä sinulle tuttu?? Joku saa AINA I:n ylioppilaskirjoituksista ja vain 5% saan L:n, koska arviointitapa on mitä on. Siinä ei pärjäämisestä ole kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:08"]

Sanoisin, että kannattaa muistaa, että tämä ehdotus on vain heitto hallitusneuvotteluissa ja tuskin tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä ammattikouluissa laaditaan kovalla vauhdilla uusia opetussuunnitelmia, kun ensi elokuun alusta pitäisi uudet tulla voimaan.

Se, mistä ammattikouluissa nyt puhutaan, on että pitäisikö yhä enemmän oppimista siirtää työssäoppimispaikoille eli kansankielellä työharjoittelupaikkoihin. Suuntaus ja painostus tähän suuntaan on valtava myös siksi, että se toisi säästöjä, koska ei tarvisi maksaa opettajille niin paljon palkkaa. Todennäköisesti jotkut koulut alkavat kokeilla ns. 2+1 - mallia, jossa ollaan ensin 2 vuotta koulussa ja sitten vuosi työssäoppimassa.

 

[/quote] sehän olisi ok ja pystyisi etenemään jos haluaa ja kyvyt riittää

Vierailija
156/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

 

Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.
[/quote]

Kyllä sinne suunnittelu- ja johtoportaaseenkin on hyvä saada henkilöitä, joilla on käytännön kokemusta suorittavan tason töistä.

Amis taas on ihan hyvä kolmivuotisena, koska aika monelle tekee hyvää kasvaa siellä koulussa ne muutamat vuodet. ja jos tahtoa riittää, niin eiköhän niistä voi aiemmin valmistua.

Nykysysteemi on muuten melko hyvä, mutta oppisopimuskoulutusta tulisi kehittää ja lisätä.

Vierailija
157/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"] Mites mahdollinen jatko yliopistoon? [/quote]   Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu. [/quote] Kyllä sinne suunnittelu- ja johtoportaaseenkin on hyvä saada henkilöitä, joilla on käytännön kokemusta suorittavan tason töistä. Amis taas on ihan hyvä kolmivuotisena, koska aika monelle tekee hyvää kasvaa siellä koulussa ne muutamat vuodet. ja jos tahtoa riittää, niin eiköhän niistä voi aiemmin valmistua. Nykysysteemi on muuten melko hyvä, mutta oppisopimuskoulutusta tulisi kehittää ja lisätä.

[/quote]

Ai että lukiolaisilla ei voi olla kokemusta suorittavan tason töistä?? :D

Kuule aika moni on lukion/yliopisto-opintojensa ohella esim. kaupan kassalla töissä. Ei tarpeeksi suorittavaa työtä?

Vierailija
158/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

Tuosta katkerasta vuodatuksesta tulee nyt vaan mieleen, että miksi on ylipäätään mennyt lukioon jos selkeästikään ei ole siellä pärjännyt.

Ei se ole ammattikoululaisten syytä, että joku statuksen takia yrittää väkisin saada sen valkolakin vaikka rahkeet eivät riitä, ja tuloksena tulee surkeat yo-paperit joilla ei ammattikorkeaan tietyille aloille päästä. 

[/quote]

En ole katkera, opiskelen itse yliopistossa, mutta vituttaa kavereideni puolesta. Hyvillä M-papereilla heillä on jo neljäs välivuosi menossa, itse pääsin paskapapereillani heti yliopistoon.

Ja onko gaussin käyrä sinulle tuttu?? Joku saa AINA I:n ylioppilaskirjoituksista ja vain 5% saan L:n, koska arviointitapa on mitä on. Siinä ei pärjäämisestä ole kyse.

[/quote]

No sehän ei ole ammattikoululaisten syytä. Tietysti nämä olisivat tuossa neljässä vuodessa sitten voineet käydä vaikka aikuisammattikoulutuksen ja saada ne helposti ne huippupaperit, joilla päästä pääsykokeeseen ja sisään amk:hon (tosin sote-aloilla katsotaan myös yleistä soveltuvuutta persoonana, eli huippupapereillakaan ei pääse sisään jos huomataan ettei henkilökohtaisesti alalle sovellu), näin ainakin itse junailisin.

Tai sitten hakisivat vaan sinne yliopistoon, kun sinne kerran lukio kerta niin valmistaa.

Vierailija
159/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:48"]

Huomasin ajattelevani, että jos haluaa korkeakouluun niin puree hammasta ja menee lukioon ja siitä sitten pyrkii korkeakouluun. Muuten voi mennä kahdeksi vuodeksi amikseen ja valmistua suorittaviin töihin. En näe tuossa mitään vikaa. Amiksesta valmistuessa tyyppi olisi kai siinä 18 v. Siinä iässä jotkut tekee jo lapsia, joten eiköhän ole kypsä menemään töihinkin.

Jos esitys menee läpi, niin tod. näk. amistutkintoa muokataan siihen kahden vuoden mittaan. 

[/quote]

Siinä on se vika, että mitä kun et saakaan töitä sillä ammattitutkinnolla ja sulta on evätty jatko-opintomahdollisuus?

[/quote] iltalukioon

Vierailija
160/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

[/quote] toki saa mutta kun haluaa opiskella myös historian syventävät, yhteiskuntaopin syventävät ja 3-4 kieltä.

[/quote]

 

Opiskele mielummin pari kieltä niin että ne kunnolla osaat kuin se että luet kieliä millä et tee mitään kun osaat niitä niin huonosti. 

Lukiolaisten kielitaito on muutenkin niin surkealla tolalla että en näe mitään järkeä usean kielen opiskelussa. Oppisin nyt ensiksi sen englannin hyvin ja sitten opiskelisi niitä muita kieliä. Nyt jopa yliopiston käyneillä on niin surkea kielitaito (englanti) että eivät kykene sillä tekemään edes työtä. 

Saati sitten miten huono on noiden muiden kielien osaaminen jos opiskelee jotain 4 kieltä?

 

[/quote] enkkuhan on hyvä monilla, sitä aloitetaan opiskelemaan kolmannella (sais alkaa jo ekalla) vapaaehtoinen kieli voi ottaa neloselta ja jossain saa muodostettua ryhmän esim ranska, saksa, ruotsi tai voi ruotia alkaa lukemaan milloin on pakko. Eli siinä on jo 3 kieltä mitä lukiossa opiskelee koska ruotsi on pakollinen ja jos sulla on saksa ,ranska tai venäjä neloselta niin tottakai jatkat lukiossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme