Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]

yliopisto/ammattikorkea = korkeakoulu

Eli ammattikorkeakouluun tai yliopistoon voisi jatkossa päästä vain lukion käyneet

[/quote]

Ammattikorkea on sellainen pilipalikoulu (ent. opistotasoinen koulutus), että sinne voisi mennä myös ammattikoulusta. Yliopistoon mentäisiin vain lukiosta.

Vierailija
182/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Vähät korkeakoulukelpoisuudesta, mutta kaksi vuotta on tosi lyhyt aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta. 

Vierailija
184/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö kaksivuotisen ammattikolun jälkeen esim. ravintolaan töihin 17-vuotiaat tarjoilijat? "Joo, ei mulla ikä riitä baariin, mutta mä oonkin täällä töissä."

Vierailija
185/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan hyvä idea, jos siihen jäisi joku mahdollisuus suorittaa halutessaan lisäopintoja, joilla saisi sen jatko-opintokelpoisuuden. Ammattikorkeissa opiskelee kuitenkin aika paljon amispohjalta porukkaa, joten tuo kelpoisuus on monelle tärkeä juttu. Ja toisaalta ne, keitä ei kiinnosta, ei ole sitten häiritsemässä opiskelua.

Varmaan pitäisi miettiä myös alakohtaisesti, että miten onnistuu. On aloja, joilla on todella lyhyet päivät ja hirveästi vapaata olemista, mutta taitaa olla myös niitä, joilla aikataulut ovat jo nyt tiukat, eikä tiivistäminen ole niin helppoa?

Vierailija
186/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:26"]

Hyvä idea! Vastahan se oli kaksivuotinen. Tunnen 29-vuotiaan, joka kävi vielä kaksivuotisen amiksen. Ehdotan ratkaisuksi tuohon jatko-opintopulmaan tätä:

- perustutkinto 2 vuotta

- mahdollisuus suorittaa joku "erikoisammattitutkinto" yhdistettynä yleissivistäviin aineisiin 1 vuosi

Näin olleen töihin haluavat voivat häipyä kahden vuoden jälkeen, jatko-opintoja harkitsevat tehdä kolmannen vuoden tai sitten olla muutaman vuoden töissä ja sitten palata lukemaan se kolmas vuosi ja sitä kautta hakea jatko-opintokelpoisuus.

[/quote]

Suomessa on jo erikoisammattitutkinto, eikä sellaista todellakaan suoriteta kahden vuoden perustutkinnon jälkeen. Nykyinen koulutusjärjestelmä on pääpiirteissään todella hyvä. 

Vierailija
188/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duaalimalli voitaisiin laajentaa niin, niin, että ammattikoulusta voisi jatkaa ammattikorkeakouluun ja lukiosta voisi jatkaa yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuispuolella sais tietyt tutkinnot (esim merkonomi) typistää 1.5 vuoteen tai vuoteen.

Vierailija
190/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niitä uusia työpaikkoja syntyy, kun otetaan kaikki pois opiskelemasta ja työkkärin asiakkaaksi koko Suomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:26"]

Hyvä idea! Vastahan se oli kaksivuotinen. Tunnen 29-vuotiaan, joka kävi vielä kaksivuotisen amiksen. Ehdotan ratkaisuksi tuohon jatko-opintopulmaan tätä:

- perustutkinto 2 vuotta

- mahdollisuus suorittaa joku "erikoisammattitutkinto" yhdistettynä yleissivistäviin aineisiin 1 vuosi

Näin olleen töihin haluavat voivat häipyä kahden vuoden jälkeen, jatko-opintoja harkitsevat tehdä kolmannen vuoden tai sitten olla muutaman vuoden töissä ja sitten palata lukemaan se kolmas vuosi ja sitä kautta hakea jatko-opintokelpoisuus.

[/quote]

Suomessa on jo erikoisammattitutkinto, eikä sellaista todellakaan suoriteta kahden vuoden perustutkinnon jälkeen. Nykyinen koulutusjärjestelmä on pääpiirteissään todella hyvä. 

[/quote]

Ei ole hyvä. Amis on menettänyt otteensa, kun opiskelu on puolipäiväistä. Ennen ajateltiin, että amis on 8-16, koska opiskelijoilla ei käytännössä ole kotitöitä ja tottuvat samalla normaaliin työrytmiin. Filosofia oli taustalla siis erinomainen. Nyt ne samat kurssit on laajennettu kolmelle vuodelle ja opiskelu puolitehoista. Ihan kuin se tekisi tutkinnon paremmaksi, kun se kestää kauemmin.

Ja kyllä, olen tietoinen erikoisammattitutkinnoista. Siksi laitinkin sen hipsuihin eli kyse olisi jostain vähän siihen suuntaan olevasta lisätutkinnosta ihan sen perussetin päälle.

Vierailija
192/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri valmistuin lähihoitajaksi aikuispuolelta ja kyllähän tämä on ollut järkyttävää haipakkaa tämä kaksi vuotta. Kelpoisuus korkeakouluun minulla on, mutta kuulostaa kyllä aika ikävältä että edes ammattikorkeaan ei voi hakea ammattikoulupohjalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:32"]Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas.
[/quote]

Tää mullaki tuli mieleen. Duunareita me tarvitaan.

Vierailija
194/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä. Paluu siihen että ei joka koulun tarvitse kestää vuositolkulla saati oikeuttaa yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

Vierailija
196/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

Vierailija
197/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu antaako ammattikorkeakoulut erivapauksia amispohjalla hakeville.

Vierailija
198/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset ruotsin opinnot voisi poistaa kaikista opinnoista. Nopeuttaisi valmistumista. Monissa kielikeskuksissa iso osa resursseja menee ruotsin kurssien pitämiseen, mikä on muiden tarpeellisempien kielten resursseista pois.

Vierailija
199/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

[/quote]

Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?

Vierailija
200/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

jaahas ja olet ilmeisesti käynyt amiksen kun tiedät kuinka helppoa se on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä