Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta:

Lukioon pitäisi olla vaikeampi päästä. En ymmärrä miksi lukioonhakeutuu alle 8,5 keskiarvolla. Ka kuitenkin hieman kertoo kiinnostuksesta lukea.

Amis pitäisi olla pakollinen tiettyjen alojen pohjakoulutukseksi. On parempi osata alansa myös käytännössä ennen kun lähtee jatko-opiskelemaan ollakseen mm esimies tehtäviin joita itse ei osaa suorittaa muuta kuin paperilla. (Tarkoitan tiettyjä aloja, tähän on turha nyt listata puhunko lääkäreistä vai rakennusmestarista).

Emme tarvitse mm. tradenomeja kauppojen kassoille, emme insinöörejä puhelinmyyntiin, emme maistereita sihteerin tehtäviin. Tuo tosin on tilanne nyt, omaa koulutusta vastaavaa työtä ei ole, jossakin on vika. Se vika ei ole siinä joka on opiskellut ja olisi halukas tekemään opintojaan vastaavaa työtä, vika on systeemissä.

 

 

Vierailija
162/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:34"]

Tätähän perustellaan sillä että saadaan nopeammin nuorta työvoimaa markkinoille ja pidennettyä työuria. Kuka siellä päättäjistössä edelleen luulee että meillä on työvoimapula? Kamalaa laittaa nuoria aiemmin kortistoon ja pojille tulee välivuosi armeijan vuoksi. Opettajiahan tässä tarvitaan vähemmän, joten heitäkin työttömiksi. Kyllä mä haluan nähdä 17v joka on "alansa ammattilainen". Tuossa iässä se vuosikin merkitsee paljon.

[/quote] voi mennä iltalukioon ja petrata enkkua, äikkää ja ehkä innostuu lukion suorittamaan loppuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:48"]

Huomasin ajattelevani, että jos haluaa korkeakouluun niin puree hammasta ja menee lukioon ja siitä sitten pyrkii korkeakouluun. Muuten voi mennä kahdeksi vuodeksi amikseen ja valmistua suorittaviin töihin. En näe tuossa mitään vikaa. Amiksesta valmistuessa tyyppi olisi kai siinä 18 v. Siinä iässä jotkut tekee jo lapsia, joten eiköhän ole kypsä menemään töihinkin.

Jos esitys menee läpi, niin tod. näk. amistutkintoa muokataan siihen kahden vuoden mittaan. 

[/quote]

Siinä on se vika, että mitä kun et saakaan töitä sillä ammattitutkinnolla ja sulta on evätty jatko-opintomahdollisuus?

[/quote] iltalukioon

[/quote]

Ja ketä se palvelee, että henkilö opiskelee sen 4 vuoden sijasta 6-7 -vuotta, koska hänen täytyy suorittaa lukio? 

Koko hommahan on täysi vitsi, mutta tässähän nyt valkolakkiset pönkittävät sitä itsetuntoaan, kun "tyhmät amikset" eivät enää saisi jatko-opintomahdollisuutta. Että osaa aikuiset ihmiset olla lapsellisia, hävettää teidän puolesta.

Vierailija
164/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:48"]

Huomasin ajattelevani, että jos haluaa korkeakouluun niin puree hammasta ja menee lukioon ja siitä sitten pyrkii korkeakouluun. Muuten voi mennä kahdeksi vuodeksi amikseen ja valmistua suorittaviin töihin. En näe tuossa mitään vikaa. Amiksesta valmistuessa tyyppi olisi kai siinä 18 v. Siinä iässä jotkut tekee jo lapsia, joten eiköhän ole kypsä menemään töihinkin.

Jos esitys menee läpi, niin tod. näk. amistutkintoa muokataan siihen kahden vuoden mittaan. 

[/quote]

Siinä on se vika, että mitä kun et saakaan töitä sillä ammattitutkinnolla ja sulta on evätty jatko-opintomahdollisuus?

[/quote] iltalukioon

[/quote] nythän on mahdollisuus suorittaa nk kaksoistutkinto, evätäänkö se???? Ei kaikista tarvitse tulla akateemisia, tarvitaan erialojen ammattilaisia.

Vierailija
165/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:28"]

Haista ap pitkä p*ska! Vai lorvitaan? 6 viikkoa olen juuri lorvinut käytöshäiriöisten dementikkojen osastolla työharjoittelussa. Vapaa-ajalle on useita kirjallisia töitä. T: lähihoitajaopiskelija

[/quote]  hyvin sovit sinne ainakin kielen puolesta

Vierailija
166/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]

Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.

[/quote]

Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.

[/quote]

no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.

 

[/quote]

Siis aikuislukioihin. Ei varmasti nuorten puolelle aikuisia oteta.

[/quote] aikuislukioon pääsee vaikka 100 vuotias, siksihän se on aikuislukio ja nuorille on päivälukiot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

Tämä kääntyykin toisinpäin yliopistossa. Siellä ainoastaan ylioppilaat saavat pisteitä yo-papereistaan, kun taas amikset joutuvat tappelemaan paikoista pelkässä pääsykoekiintiössä.

Muuten olen tuosta lähtöpisteasiasta samaa mieltä, amikset saa kovemmat lähtöpisteet "helpommin". Itse sain 57/60 lähtöpisteistä ja keskiarvo 2,75/3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Uutisten saamien tietojen mukaan hallitusneuvotteluissa pohditaan ammattikoulujen tutkintojen muuttamista kaksivuotisiksi

Vierailija
170/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siellä ainakin joillain linjoilla on niin lorvimista, että voisi lyhentää huoletta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii yrittää, aika tiukkaan tahtiin pitäisi joitain aloja opiskella...

Vierailija
172/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tietää ettei se mene läpi. Mitä muuta "uudistusta" sillä koitetaan peitellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

Vierailija
174/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankos se on kolmivuotinen ollut? Ennehän se oli kaksivuotinen ja sitten sai kolmantena vuonna erikoistua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

Yliopistokin on korkeakoulu.

Vierailija
176/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

 

Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.

Vierailija
177/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte alle 18-vuotiaat mennä takaisin demiin.

Vierailija
178/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

Miksi amiksesta pitäisi päästä yliopistoon? Lukiot on sitä varten. Vink vink: ylioppilas -> yliopisto.

Vierailija
179/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

 

yliopisto/ammattikorkea = korkeakoulu

Eli ammattikorkeakouluun tai yliopistoon voisi jatkossa päästä vain lukion käyneet

Vierailija
180/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Vastahan se oli kaksivuotinen. Tunnen 29-vuotiaan, joka kävi vielä kaksivuotisen amiksen. Ehdotan ratkaisuksi tuohon jatko-opintopulmaan tätä:

- perustutkinto 2 vuotta

- mahdollisuus suorittaa joku "erikoisammattitutkinto" yhdistettynä yleissivistäviin aineisiin 1 vuosi

Näin olleen töihin haluavat voivat häipyä kahden vuoden jälkeen, jatko-opintoja harkitsevat tehdä kolmannen vuoden tai sitten olla muutaman vuoden töissä ja sitten palata lukemaan se kolmas vuosi ja sitä kautta hakea jatko-opintokelpoisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme