Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:17"]

Onko tämän takana siis se että ylioppilaita ja muita akateemisia kiukuttaa että amikset saavat mahdollisuuden korkeakoulutukseen.

eikö kuitenkin tärkeää ole että parhaimmat pääsevät sisään ja muut jäävät rannalle.

jos lukio menee penkinalle niin sitten vain amikseen jos ammattikorkeaan ei pääse.

[/quote]

REILU PELI!

Vierailija
242/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]

Eihän kuitenkaan kaikilla ammattikoululaisilla ole edes edellytyksiä lukioon. Eikä haluja, tosin ne halut voi tulla myöhemmin ja siitä osoituksena on iltalukiot. Totta että siellä amiksessa on sellaisia joiden paikka olis lukiossa koska ovat eteviä ja nämä pääsevät kyllä yliopistoon halutessaan ja varsinkin pojat jotka matemaattisesti lahjakkaita.[/quote]

Eihän kuitenkaan kaikilla lukiolaisilla ole edes edellytyksiä yliopistoon. Eikä haluja, vaan ovat menneet lukioon siksi kuin ei ole muutakaan keksinyt heti peruskoulun jälkeen. Onneksi ammattikouluissa on ylioppilaslinjoja, joilla opinnot voi suorittaa lyhemmässä ajassa, kun atto-aineet on periaatteessa suoritettu jo lukiossa, ja niin kielet kuin matematiikka on kyseisen alan erityisasiaa.

Entiseen aikaan oli olemassa hyvin "välivuoden" opinnoiksi sopivia, mm. emäntäkoulu. Se kesti vuoden, mutta alkoi vielä 1970-luvulla hassusti vuoden alussa, eli kesti kalenterivuoden. Sitten sekin muuttui muiden koulujen tapaan syksyllä alkavaksi. Olikohan mitään vastaavaa, paremmin kaupunkilaispojille sopivaa?

[/quote]

Intti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on amiksessa. Minä olen lukion käynyt maisteri. Isoin ero meillä on yleissivistyksessä, ei älyssä.

Vierailija
244/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

[/quote]

 

Lukion kestoksi 2 vuotta ja KAIKKI aineet pitää kirjoittaa kerralla ja uusintaa EI saa. 

[/quote]  antaa lukion olla vaan tuollaisenaan, ihan ok.
[/quote]
Samaa mieltä. Amista voi hyvin lyhentää jättämällä pois ne ATTO-aineet. Lukiossa taas opiskellaan niitä pitemmälle, joten on ihan perusteltua, että lukio on kolmivuotinen. Amiksessa niistä muutenkin raapaistaan vaan pintaa, sillä niitä on vain se oisko 50 opintoviikkoa koko tutkinnosta. Eri asia on sitten kaksoistutkinto tai joku kolmoistutkinto, että saa ammattitodistuksen ja yo-todistuksen lisäksi vielä lukion päättötodistuksen.

Vierailija
245/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 235:lle. Vähennetään atto-aineista eli ammattitaitoa täydentävistä opinnoista.

Äidinkieli (4 opintoviikkoa)
Toinen kotimainen kieli (1 opintoviikko)
Vieras kieli (2 opintoviikkoa)
Matematiikka (3 opintoviikkoa)
Fysiikka ja kemia (2 opintoviikkoa)
Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto (1 opintoviikko)
Terveystieto (1 opintoviikko)
Liikunta (1 opintoviikko)
Taide ja kulttuuri (1 opintoviikko)

Opettajille tämä on myös aika tilanne, jos pääaine on esim. äidinkieli, tunnit tippuvat ja riittääkö työt?

Äidinkielen opettajilla on pienin opetusvelvollisuus ja jääräpäisin rotu tyyliin - muuta ainettahan en opeta...

Vierailija
246/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:59"] Amista voi hyvin lyhentää jättämällä pois ne ATTO-aineet. Lukiossa taas opiskellaan niitä pitemmälle, joten on ihan perusteltua, että lukio on kolmivuotinen. Amiksessa niistä muutenkin raapaistaan vaan pintaa, sillä niitä on vain se oisko 50 opintoviikkoa koko tutkinnosta. Eri asia on sitten kaksoistutkinto tai joku kolmoistutkinto, että saa ammattitodistuksen ja yo-todistuksen lisäksi vielä lukion päättötodistuksen.

[/quote]

Et voi olla tosissasi. Olisit valmis lyhentämään ammattikoulusta reilusti yli puoli vuotta oppilaitoksen oleellisista eli ammatillista opiskelua, mutta lukiota ei saisi lyhentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:59"] Amista voi hyvin lyhentää jättämällä pois ne ATTO-aineet. Lukiossa taas opiskellaan niitä pitemmälle, joten on ihan perusteltua, että lukio on kolmivuotinen. Amiksessa niistä muutenkin raapaistaan vaan pintaa, sillä niitä on vain se oisko 50 opintoviikkoa koko tutkinnosta. Eri asia on sitten kaksoistutkinto tai joku kolmoistutkinto, että saa ammattitodistuksen ja yo-todistuksen lisäksi vielä lukion päättötodistuksen.

[/quote]

Et voi olla tosissasi. Olisit valmis lyhentämään ammattikoulusta reilusti yli puoli vuotta oppilaitoksen oleellisista eli ammatillista opiskelua, mutta lukiota ei saisi lyhentää.

[/quote]

Lukio on joillekkin pyhä lehmä.

Vierailija
248/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]

Eihän kuitenkaan kaikilla ammattikoululaisilla ole edes edellytyksiä lukioon. Eikä haluja, tosin ne halut voi tulla myöhemmin ja siitä osoituksena on iltalukiot. Totta että siellä amiksessa on sellaisia joiden paikka olis lukiossa koska ovat eteviä ja nämä pääsevät kyllä yliopistoon halutessaan ja varsinkin pojat jotka matemaattisesti lahjakkaita.

[/quote]

Kuka tahansa oppimisvaikeuksistakin kärsivä pääsee kyllä lukiosta läpi. Sen suorittamiseen ei mitään älykkyysrajaa ole. Jollei nyt ihan kehitysvammainen ole. Mutta ne halut tosiaan se toinen juttu, kaikilla ei ole sitä motivaatiota. Varsinkaan siinä iässä.

Mutta miksi niiden etevien pitäisi olla lukiossa? Omasta mielestä esim tekniikan alalla ammatitutkinto on paljon luontevampi ponnahduslauta inssiksi kuin lukio. Lukiossa on käytännössä vain matematiikka ja fysiikka ne hyödylliset aineet tässä tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi olla nipottamista, mutta huomautan silti. Ketjussa käytetään aika huolettomasti termiä ammattitutkinto, vaikka mitä ilmeisimmin tarkoitetaan ammatillista perustutkintoa. Järjestys on siis perustutkinto -> ammattitutkinto (ns. kisällitutkinto) -> erikoisammattitutkinto (ns. mestarin tutkinto).

Vierailija
250/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

[/quote]

mutta ei ihmiselle saa tulla lopullinen seinä vastaan jos valitsee ammattikoulun. Kyllä ainakin ammattikorkeaan tulisi pystyä pyrkimään. 

[/quote] tietysti pitäisi olla mahdollisuus edetä myös ammattikoululaisen koska siellä on myös niitä jotka ovat eteviä, ehkä alunperin valinneet väärin ja into on tullut opiskella lisää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:47"]

Kyllä pitäisi päästä pyrkimään amk-opintoihin.Kurjaa panna nuorelle tie pystyyn.

[/quote]

Tätä ollaan tukkimassa sen takia, että AMK:t aiotaan yhdistää yliopistoihin. Tampereellahan päätös on jo tehty... Toivottavasti HY ei lähde samaan!

Vierailija
252/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 04:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

[/quote] Voin valottaa sen verran että jos käy jonkun erityislinjan suhteellisen pienessä lukiossa ja kursseja menee 1x per vuosi kukin, ja päällekkäisyyksiä muiden kurssien kanssa ilmenee väkisinkin, niin se on aika mahdotonta sumplimista se homma. 3,5 menee helposti ainakin.


Lukion käyminen kahdessa vuodessa on vielä helvetin paljon hankalampaa yo kokeineen päivineen.

[/quote]

 

Höpsistä. Kun olin lukiossa, vietin siellä niin vähän aikaa, että opettajat eivät enää oikein tunnistaneet.

Yo-kokeisiin en valmistautunut lukemalla. Ja läpi pääsin, jopa ihan hyvillä arvosanoilla.

Joku toinen vastaavasti joutuu lukemaan asiat moneen kertaan ennen kuin ymmärtää ja muistaa lukemansa. 

Olemme erilaisia ihmisiä siinäkin suhteessa. Kyllä, olisin kevyesti selvittänyt lukion kahdessa vuodessa.

 

 

[/quote] oliko sulla pelkästään pakolliset vai oliko syventäviä kuten fysiikka, kemia, kenties pitkä matematiikka, kolme kieltä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:43"]

Tämä voi olla nipottamista, mutta huomautan silti. Ketjussa käytetään aika huolettomasti termiä ammattitutkinto, vaikka mitä ilmeisimmin tarkoitetaan ammatillista perustutkintoa. Järjestys on siis perustutkinto -> ammattitutkinto (ns. kisällitutkinto) -> erikoisammattitutkinto (ns. mestarin tutkinto).

[/quote]

Niin itse olen ainakin tarkoittanut sitä ammattitutkintoa. Itsellä on asentajan ammattitutkinto, jolla työllistyminen on ollut mahdotonta. Onneksi oli kuitenkin jatko-opintomahdollisuus.

Mutta yleensähän nämä tosiaan menee sekaisin.

Vierailija
254/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin vanha, etten ole käynyt päivääkään peruskoulua. Mun kouluaikoinani ensimmäiset 4 vuotta oltiin kansakoulussa ja sen jälkeen mentiin joko oppikouluun tai kansalaiskouluun. Jälkimmäisestä ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä yliopistoon. Lapset olivat tuon valinnan tehdessään 10-11 -vuotiaita. Oppikouluun menijät kävivät 5 vuotta keskikoulua ja sen jälkeen valitsivat joko lukion tai ammattikoulun. Jälkimmäisestä ei ollut mitään mahdollisuuksia yliopistoon. Lapset olivat tuolloin 15-16 -vuotiaita. Minä olisin halunnut mennä keskikoulun jälkeen ammattikouluun, mutta vanhempani kielsivät sen jyrkästi. Ihan vain siksi, että ammattikouluun mennessäni olisin sulkenut ovet yliopisto-opinnoilta. Kuinka moni 15-16 v tietää,  mitä elämältään haluaa? 

Toinen lapsistani on suorittanut ammattikoulun ja sen jälkeen ammattikorkeakoulun. Toinen on ylioppilas ja miettii jatko-opintojaan...ammattikorkea vai yliopisto. Olen pitänyt erittäin hyvänä nykyistä systeemiä, jossa 15-16 -vuotiaan ei vielä tarvitse tehdä koko loppuelämäänsä koskevia päätöksiä. En siis todellakaan kannata tuota uudistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote]

 

Ei tee mutta sen pitäisi se osata. Sähköinsinööri joka ei osaa edes perussähköasennuksia on suorastaan vaarallinen. Näitä näkee todella paljon ja niiden tieto on sillä tasolla. 

Vähän sama kuin rakennusinsinööri joka ei tajua talonrakentamisesta tuon taivaallista. Koska sitäkään ei opi lukemalla

[/quote] Dippainssit suunnittelee, ei ne tee asennuksia

Vierailija
256/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

[/quote]

Entä jos tarkoitus on jatkaa ammattikorkeassa samaa alaa kuin ammattikoulussa on opiskellut? Onko silloin hyödyllisempää käydä lukio vai ammattikoulu?

Vierailija
257/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ammatillisessa koulutuksessa sitten maksaa niin paljon? Kertokaahan joku jos tiedätte. Minulle ei tule mieleen muuta kuin opetusvälineet, kalliit ammattilaistason koneet ja laitteet. Mutta nehän on joka tapauksessa hankittava ja niitä on silloin tällöin uusittava, riippumatta siitä kestääkö koulutus kaksi vai kolme vuotta. Toki ryhmäkoko on välillä aika pieni, joten yhden opettajan "tuottavuus" voi olla vähäinen verrattuna vaikka peruskoulun tai lukion opettajiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän