Eipä osannut 13v kummityttö kiittää joululahjastaan..
Viimeinen kerta kun postitan paketteja. Synttäritkin olisivat tammikuussa ja jos/kun sinne ei taaskaan tule kutsua, niin enpä koe velvollisuudekseni lähettää lahjaakaan. Voisitteko opettaa teinejänne edes tekstarikiitoksen lähettämään!
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:38"]
Annoin 19 pakettia, 2 kiitosta on tullut, toinen aattona ja toinen eilen, kun tulivat mökiltä .
3 kumilastalla, ei yhtään kiitosta, myöskään lapsemme 6 v, ei saanut yhtään pakettia, ei kummeiltaan, ei keneltäkään muultakaan , minun vanhemmat antoivat rahaa koko perheelle. No siis tietty vanhemmiltaan sai, mutta ei muilta.
Itse sain 3 pakettia ja kiitin kaikista aattona.
mietin kyllä hyvin tarkkaan kenelle ensi jouluna annan lahjoja.
[/quote]
Sulla on varmaan tarkka kirjanpito mitä kenellekin olet antanut ja sitten vastaavasti ruksailet muistivihkoon saamasi kiitokset? Eikö se ole rankkaa tuollainen kiitoskeskeisyys ja itsekkyys?
Tiedättekö te keneltä mikäkin lahja tuli?
Minä tein anopille ja apelle lahjaksi kuvakirjan lastemme vuoden tapahtumista. Otin pitkin vuotta kuvia, heistä ja lapsista yhdessä, mukavista juhlista, yhteisistä hetkistä. Kirja maksoi noin 50 euroa. Mukaan liitin esikoisen itse tekemän kortin. Ei kiitosta. Normaalia?
Kyllä kiitos nyt vaan kuuluu asiaan. Minulla kahdeksan kummilasta, joista osa jo aikuisia. Kolme on kiittänyt, viisi ei. Aikuisten lahjomisen lopetan tähän.
Mä en itsekään tajua aina noita kiitosjuttuja, moukkamaista kyllä.
en hirveesti odotakaan, että mua kiiteltäisiin, jos laitan paketin.
ihan kiva tapa se kyllä on.
aina ei muista, aina ei tajua olla fiksu.
mun mielestä se, että loukkaantuu kauheasti siitä, ettei joku muista kiittää, osoittaa lahjan antajasta jotain määrittämätöntä itsekkyyttä ja sitä, ettei se lahjan antaminen ja muistaminen ollutkaan se pointti vaan se, että MINUA PITÄÄ KIITTÄÄ. MINUA, JOKA OLEN ANTANUT LAHJAN. MINÄ!
mä ajattelen, että lahjan antaminen on se ilo.
Minä olen sitä mieltä, että lahjasta pitää kiittää. Se kuuluu peruskäytöstapoihin. Eri asia toki, jos lahjoja annetaan nimettöminä, silloinhan on vaikeaa tietää, ketä kiittäisi mistäkin. En ymmärrä sitä, että kummin pitäisi pyyteettömästi vain syytää lahjoja. Kummius on parhaimmillaan vastavuoroinen suhde, ja alussa sitä vastavuoroisuutta vaalivat lapsen puolesta vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:58"]Olen kännykällä ja haluan sivulle kaksi. Joten joudun vastaamaan puutaheinää että näen viimeimmät vastaukset. Miksi tätä palstaa ei saada kuntoon??. Monessa työpaikassa tulisi loparit tälläisesta puuhastelusta...
[/quote]
Helpommin pääsisit sivulle kaksi kirjoittamalla /sivu/2 osoitteen perään. Ei sillä, etteikö tätä olisi hyvä korjata.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:29"]
Olen jo 27-v. enkä todellakaan tiedä keneltä sain minkäkin lahjan. Potentiaalisia lahjojia ovat mummo, äiti, sisarukset, sisarusten lapset, kummit, puoliso sekä puolison vanhemmat ja sisarukset. Soittelenko jokaiselle ja kiitän lahjasta, vaikka kaikki eivät lahjaa antaneetkaan? Tapoja on erilaisia ja meillä tapana on laittaa pakettiin vain lahjan saajan nimi.
[/quote]
Ei ehkä kannata vaivata päätään tällaisella asialla, jos et tuohon ikään mennessä osaa käyttää logiikkaa lahjojen suhteen. Voihan se olla, että sun synttärilahjatkin jakaa joulupukki?
Meillä ei kiitellä, koska pukki tuo meidän lahjan. Meillä tosin nuorempia lapsia. Ei sitä lahjaa tarvitse antaa jos odottaa erikseen jotain kiitosta, lahjan antaminen ei ole mikään suoritus josta täytyy jakaa kiitosta ja mitalleja.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:14"]50 euroa meni kummitytölle, 15v. Synttärilahjaksi meni Lumia ja whatsupissa on ahkerasti, mutta lahjasta ei tule kiitosta. Pitääkö teidän mielestä enää tämän ikäiselle edes lähettää lahjoja?
[/quote]En laittaisi noin isoille kuin tiettyinä merkkipäivinä lahjoja: rippijuhla, valmistujaiset. Muuten kortti riittää! Miksi pitää tehdä orjallisesti lajoitus kaava jota pakottaa itsensä noudattamaan! Pienikin muistaminen riittää.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:07"]Kyllä kiitos nyt vaan kuuluu asiaan. Minulla kahdeksan kummilasta, joista osa jo aikuisia. Kolme on kiittänyt, viisi ei. Aikuisten lahjomisen lopetan tähän.
[/quote]miksi ihmisillä on noin valtavasti kummilapsia!? Itsellä vaan yksi jo aikuinen. Kortti riittää synttäreillä ja jouluna. Lopettakaa hyvät ihmiset tuo pakollinen lahjarumba! Vanhemmat ovat ensisijaisia lahjojen antajia ja ehkä isovanhemmat. Muut ovat positiivista ekstraa!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:20"]
Pitäisikö hääparin kiittää jokaista erikeen lahjoista soita paikalle on tuotu, sinä Pirkko siellä ja Matti&Seija suuret kiitokset teillekin, vai miten se menee?
[/quote]
Kyllähän hääparin on tapana lähettää kaikille kiitoskortti.
Mikä ihmeen lahjapalvelu kummi- instituutiosta on oikein muodostunut? Eikö kummin pääasiallinen tehtävä ole osallistua lapsen/nuoren (KRISTILLISEEN) kasvatukseen eikä toimia Joulupukkina? Pyrikääkähän siihen, että pääsette itse vaikuttamaan nuoren kasvatukseen- ideaali tilannehan olisi, että jos kiitosta ei kuulu voi nuorelle itse soittaa ja kysyä että kuinkas pääsi unohtumaan, eikö? Helkkari tätä materialistista maailmaa!!
Olen aina luullut olevani suhteellisen pyyteetön lahjanantaja. En odota vastalahjaa enkä huikeita ylistyspuheita, ja jos lahjasta ei tykkää, sen saa antaa eteenpäin, sitä ei tarvitse minun mielikseni laittaa esille tai hillota kaapeissa vuosikymmeniä. Mutta täytyy sanoa, että kun muutama viikko sitten lähetin ystävälleni yllätyslahjan eikä hänestä kuulunut mitään moneen päivään sen jälkeen, mielessä ehti pyöriä monenlaisia ajatuksia. Kysymys ei ollut niinkään siitä että motiivini lahjanantamiseen olisi ollut kiitoksen saaminen vaan siitä, että kiittäminen on normaali ja useimmille ihmisille lähes automaattinen toimintatapa - niinpä kiitoksen puute sai pohtimaan, mikä on pielessä: eikö paketti mennyt perille? eikö sen sisältö kovasta yrityksestä huolimatta ollut mieluinen? (Tässä tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin: kävi ilmi, että paketti oli koskettanut ystävääni niin paljon, että hän ei halunnut lähettää tekstiviestiä tai soittaa vaan hän halusi säästää kiitokset siihen, kunnes tapaamme kasvotusten.)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:10"]Ihmeellistä kiitos kerjäystä... joululahja on mielestäni eri asia kuin vaikka synttärilahja joka viedään yleensä kouraan. Jouluun kuuluu lahjojen antaminen, ja en nyt tee muutenkaan niin isoa numeroa jos teinit ei kiitä. Ne etsii itseään kaikilla sektoreilla ja jossain hetkessä voi olla niin vaikeeta kiittää. En pidä sitä pakolla pakotettua kiitos sen parempana kuin että ei ollenkaan. Jos kiitos ei tule sydämestä niin ei sillä ole virkaa
[/quote]
Etsikööt itsejään keskenään niin paljon kuin lystäävöt, mutta peruskäytöstavoista ei lipsuta. Näin olen omille opettanut ja siitä kiinni pitänyt.
Jos joululahjojen antaminen tuottaa noin paljon pahaa mieltä, kannattaa tosiaankin olla antamatta enää lahjoja. Lahjalla on tarkoitus vilpittömästi ilahduttaa saajaa eikä pönkittää antajansa egoa. Miten te aikuiset voittekin noin loukkaantua lapsista.
No minun kummipoikani ei ole kiittänyt lahjoistaan 16 (kohta 17) vuoteen. Ei joululahjoista, ei synttärilahjoista, ei ikinä. Eikä äitinsäkään. Rippilahjasti kiitti kun kysyin että saitko sen 100 euroa. Oli pakko sanoa joo, kiitti...
Mutta ihmettelen miksei voi kiittää, ei ikinä. Ei edes ilmoitusta että onko tullut perille.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap
[/quote]
Lähettää tekstarit kun sä pakotat...
[/quote] Lapseni ovat 10v ja 12v ja tottakai muistutan kiitoksen laittamisesta. (12v POIKA muisti tosin tänä vuonna kiittää ihan itsekin.) Ja vanhempien tehtävähän se on ne käytöstavat opettaa, eikö? T.ap
[/quote]
Miksi korostat, että oikein POIKA muisti ihan ITSE laittaa kiitostekstarit? :D Onko se pojille jotenkin ymmärrettävämpää olla kiittämättä/unohtaa kiittää lahjasta? :D Taputitko oikein päähän, kun teki niin hienosti ja ihan itse? :D Ei tarvinnu äidin/isin näyttää kädestä pitäen miten tämä juttu menikään.
t. 15v feminazi, pikkuveli sai kasipuokin kokeesta uuden puhelimen, minä vetelen kymppejä saamatta edes hymyä vanhemmilts. Ei sitten :'D Muutan veke kotoa, heti kun se vain on mahdollista...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap
[/quote]
Lähettää tekstarit kun sä pakotat...
[/quote] Lapseni ovat 10v ja 12v ja tottakai muistutan kiitoksen laittamisesta. (12v POIKA muisti tosin tänä vuonna kiittää ihan itsekin.) Ja vanhempien tehtävähän se on ne käytöstavat opettaa, eikö? T.ap
[/quote]
Miksi korostat, että oikein POIKA muisti ihan ITSE laittaa kiitostekstarit? :D Onko se pojille jotenkin ymmärrettävämpää olla kiittämättä/unohtaa kiittää lahjasta? :D Taputitko oikein päähän, kun teki niin hienosti ja ihan itse? :D Ei tarvinnu äidin/isin näyttää kädestä pitäen miten tämä juttu menikään.
t. 15v feminazi, pikkuveli sai kasipuokin kokeesta uuden puhelimen, minä vetelen kymppejä saamatta edes hymyä vanhemmilts. Ei sitten :'D Muutan veke kotoa, heti kun se vain on mahdollista...
[/quote]
Niin ja minä olen ihan itse laittanut kiitostekstarit jo vuosia :D Ei oo tarvinnu porukoiden muistuttaa. Laitan tekstarit jotain vartin sisään lahjojen avaamisesta.
Olen jo 27-v. enkä todellakaan tiedä keneltä sain minkäkin lahjan. Potentiaalisia lahjojia ovat mummo, äiti, sisarukset, sisarusten lapset, kummit, puoliso sekä puolison vanhemmat ja sisarukset. Soittelenko jokaiselle ja kiitän lahjasta, vaikka kaikki eivät lahjaa antaneetkaan? Tapoja on erilaisia ja meillä tapana on laittaa pakettiin vain lahjan saajan nimi.