Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kanssa reissuun vai ei?

Vierailija
07.04.2026 |

Saimme kesäksi kutsun ystäväpariskunnan häihin. Vauvamme on silloin 9 kk. Kutsu on vain meille kahdelle, eli vauva ei häihin tule. Kutsuun pitäisi pian vastata ja olemme miettineet, miten reissun järjestäisi. Matkaa kertyy 350 km suuntaana, eli yön yli reissu tulee. Vaihtoehtoina on:

A) Mies lähtee häihin yksin ja jään vauvan kanssa kotiin.

B) Lähdemme molemmat reissuun, mutta mies menee hääjuhlaan ja itse jään vauvan kanssa hotellille.

C) Vauvan mummi lähtee mukaan ja hän on vauvan kanssa hotellilla, kun itse pyörähdän kirkossa ja hetken hääjuhlassa. Vauva ei ole toki vielä ikinä ollut missään hoidossa. Entäpä jos alkaakin vierastaa mummia? Silloin tämä suunnitelma ei toimi.

Lisäksi mietimme, menemmekö autolla vai junalla. Ikinä ei ole vielä oltu vauvan kansa junassa ja mietityttää, millaista säätöä se tulee olemaan kaikkien tavaroiden kanssa. Autoon saisi kätevästi lastattua kaikki tavarat ja olis helppo pysähtyä koska vain, mutta ajallisesti matka on pidempi kuin junalla. Muutenkaan vauvan kanssa ei ole vielä reissattu missään, paitsi käyty kaupassa, isovanhemmilla ja neuvolassa, koska jännitän kovasti kaikkea kulkemista. Tällä hetkellä helpoimmalta tuntuisi, että mies lähtee reissuun yksin ja itse jäisin vauvan kanssa kotiin tai sitten sinne hotellille. Alkaa jo valmiiksi ahdistaa koko lähteminen.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt herranjestas menkö!

Vierailija
2/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööä, mikä ongelma? Mummi mukaan, menette häihin ja olet niin kauan kuin huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette jos itse haluatte. Turha tehdä kaikesta ongelmaa. Kyllä se vauva kulkee teidän mukana niinkuin muuallakin, esim. kaupassa. Ja ottakaa se mummi mukaan jos suostuu tulemaan. 

Vierailija
4/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toi on paras vaihtoehto, sä tartutat vaan sen ahdistuksesi kaikkiin muihin ja kellään ei ole sit kivaa. Itse oon ollut 3v ikäisen ja 1kk ikäisen kanssa häissä, ei mitään ongelmaa. Päin vastoin, mm morsiamen äiti oli aivan onnensa kukkuloilla kuin sai sylitellä meidän vauvaa. Samoin on reissattu ulkomailla esikoisen kanssa vauvavuonna kun tämä oli 4kk ja 11kk. Keskimmäinen oli 5kk ekalla ulkomaan reissullaan ja kuopus 5kk ikäinen. Kaikesta saa vaikeaa jos niin haluaa. 

Vierailija
5/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkää kotiin, niin vaikeaa tuntuu olevan ja tippaleipäaivot sauhuaa. Häihin ei ainakaan ole vauvalla mitään asiaa.

Vierailija
6/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelliin ja mummi mukaan. Tutustutte sitä ennen niin että lapsi tunnistaa mummin eikä vierasta. Jos nyt sattuu että lapsi ei halua jäädä niin sitten jäät lapsen luo yhdessä mummin kanssa. Menette autolla, se on paljon helpompaa kuin junalla kulkeminen. 

Vierailija
7/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan toi on paras vaihtoehto, sä tartutat vaan sen ahdistuksesi kaikkiin muihin ja kellään ei ole sit kivaa. Itse oon ollut 3v ikäisen ja 1kk ikäisen kanssa häissä, ei mitään ongelmaa. Päin vastoin, mm morsiamen äiti oli aivan onnensa kukkuloilla kuin sai sylitellä meidän vauvaa. Samoin on reissattu ulkomailla esikoisen kanssa vauvavuonna kun tämä oli 4kk ja 11kk. Keskimmäinen oli 5kk ekalla ulkomaan reissullaan ja kuopus 5kk ikäinen. Kaikesta saa vaikeaa jos niin haluaa. 

Täysin älyvapaata toimintaa 🤦‍

Vierailija
8/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko  9  kk vielä vauva ?  No joka tapauksessa,  mikä estää.  

Lapsenlapseni oli Ranskan matkalla 2kk ikäisenä  ja teillä lyhyt kotimaan reissu

Vierailija
9/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Nimenomaan kutsu on vain meille kahdelle, eli hät ovat lapsettomat juhlat. En tiedä missä vaiheessa vauvan kanssa kulkemisesta tuli niin vaikeaa, olen poteroitunut hänen kanssaan vain kotiin. Kahteenkuukauteen ei olla oltu muualla kuin vaunulenkillä, isovanhemmilla ja neuvolassa. Tämä reissu jo itsessään jännittää valtavasti jo matkan pituudenkin takia. 

Vierailija
10/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin älyvapaata toimintaa 🤦‍

Miksi ?

Vierailija
11/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla ettei mummi ole saanut kontaktia lapseen 9 kuukauden aikana?? Asutteko eri maissa vai yli 500km etäisyydellä?

Itse halusin lastenlapset heti hoitoon ja se sopi miniällekin. 1kk ikäisestä koko 1. vuoden pienet olivat meillä kerran viikossa useamman tunnin. Meille kehittyi upea suhde.

Vierailija
12/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisikö vauva mummin kanssa sen yhden yön vaikka ihan kotona? 

Vierailija
13/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää häät väliin.

Vierailija
14/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Nimenomaan kutsu on vain meille kahdelle, eli hät ovat lapsettomat juhlat. En tiedä missä vaiheessa vauvan kanssa kulkemisesta tuli niin vaikeaa, olen poteroitunut hänen kanssaan vain kotiin. Kahteenkuukauteen ei olla oltu muualla kuin vaunulenkillä, isovanhemmilla ja neuvolassa. Tämä reissu jo itsessään jännittää valtavasti jo matkan pituudenkin takia. 

No nyt kannattaisi alkaa opetella poistumaan kotoa. Vauvallekin tekee hyvää nähdä muita ympäristöjä kuin koti ja samat naamat. 

Vierailija
15/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosissasi? Ethän? Lapsesi on reilu puoli vuotias eikä ole käynyt missään. Just. 

Taitaa olla nyt parempi että olet vielä ainakin kaksi vuotta pullossa lapsesi kanssa. Eli vaihtoehto A on ainoa oikea. 

Vierailija
16/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä niihin häihin. Voi vastata, että kiitos kutsusta, mutta emme pääse tulemaan.

Vierailija
17/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en välitä häistä, joten itse jäisin vauvan kanssa kotiin ja pistäisin ukon yksin reissuun. Kaikille stressittömin vaihtoehto.

Vierailija
18/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vaikka D) kysyt hääparilta voiko vauvan ottaa mukaan ja olet sitten sivummalla ja poistut tilasta jos vauva alkaa huutamaan.

Vierailija
19/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi asuu 10 km päässä ja nähdään lähes viikoittain. Pitäisi siis olla tuttu vauvalle, mutta eihän sitä tiedä, jos alkaakin yhtäkkiä vierastaa. Hoidossa ei ole vielä ollut, koska täyttää vasta nyt 6 kk, eli on ollut vielä niin pieni, ettei ole voinut jättää hoitoon.

Vierailija
20/57 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko häihin jotenkin pakko pakko pakko osallistua? Jos nyt noin pähkäillään, mieskin voi sanoa,että kumpikaan ei osallistu häihin jos yhdessä ei päästä. Enkä ymmärrä mitä kaikkea pitää ottaa mukaan,jos se meinaa olla säätöä kaikkien tavaroiden kanssa? Juhlavaatteet,vähän puhdasta vaatetta. Toivottavasti teillä on matka rattaat,mutta yhden yön hotellilla nyt voi pärjätä ilman rattaitakin jos autolla menee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme