Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä osannut 13v kummityttö kiittää joululahjastaan..

Vierailija
26.12.2014 |

Viimeinen kerta kun postitan paketteja. Synttäritkin olisivat tammikuussa ja jos/kun sinne ei taaskaan tule kutsua, niin enpä koe velvollisuudekseni lähettää lahjaakaan. Voisitteko opettaa teinejänne edes tekstarikiitoksen lähettämään!

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:14"]50 euroa meni kummitytölle, 15v. Synttärilahjaksi meni Lumia ja whatsupissa on ahkerasti, mutta lahjasta ei tule kiitosta. Pitääkö teidän mielestä enää tämän ikäiselle edes lähettää lahjoja? 
[/quote] Lopettaisin ja lähettäisin vain euron synttäri-/joulukortit.

Vierailija
142/157 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:17"]Mun 8-vuotiaalle puhutaan vielä joulupukista joka tuo lahjat.. ei kummit tai mummit tai vanhemmat.. :P
[/quote] No 8-vuotias on eri asia kuin melkein 14-vyotias. T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kaikenlaisten lahjojen lähettelyn niille kummilapsilleni, jotka eivät ole ilmoittaneet, onko lahja tullut edes perille. Jos joku heistä sattuisi lahjaa kyselemään, olisi hyvä sanoa, että varmaan on postissa hukkunut. 

Yhden kummilapsen vanhemmat huolehtivat aina, että lapsi kiittää saamastaan lahjasta. Arvelen, että tämä lapsi oppii kotoaan muitakin hyviä käyttäytymistapoja.

Vierailija
144/157 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä kiittää, kun eihän niistä edes tiedä mikä on keneltäkin? Meillä vanhemmat pisti postista tulleet postin laatikosta lahjapaperiin, eikä me ikinä tiedetty kuka kummi lähetti lahjan.

Vierailija
145/157 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:17"]Mun 8-vuotiaalle puhutaan vielä joulupukista joka tuo lahjat.. ei kummit tai mummit tai vanhemmat.. :P [/quote] No 8-vuotias on eri asia kuin melkein 14-vyotias. T. Ap

[/quote]

Niin on. Yritin kommentoida tuohon jossa sanottiin että 8-vuotias laittaa aina kiitokset whatsappissa jne. Mutten onnistunu lainauksessa :)

Vierailija
146/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsittekin ruikuttaa, aikuiset ihmiset. Ei lapsen tarvitse erikseen kiitellä läheisten rakkaudesta ja huomiosta. Enemmänkin säälittää sellainen epävarma lapsi, jonka täytyy "ansaita" itselleen huomiota muita pokkuroimalla. Vieraiden ihmisten kiittäminen on, tietenkin aivan eri asia, mutta kyllä läheisten keskuudessa lapsi saa minusta luottaa siihen että hänestä välitetään pyyteettömästi. Ja että kummin lahjat eivät ole mitään vastapalveluksia kiitosten sanomisesta.

Tuollainen tehtäväänsä leipääntynyt kummi saisi todennäköisesti meidän perheemme osalta jatkaa matkaa omaan suuntaansa, taitaisi olla paras kaikille osapuolille.

Vierailija
147/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:54"]

Se on kuulkaas suurin lahja teille kitisijöille, että ette saa sitä kiitosta. Jos sieltä tulisikin se kiitosviesti, niin menisihän siinä teidän joululta pohja kun ei saisikaan kitistä, sitten pitäisi löytää jokin uusia asia jostta ruikuttaa.

Itse annan lahjat pyyteettä, ilman odotuksia, se on lahja ja täysin vapaaehtoisuuteen perustuva, jos haluaa antaa niin antaa ja silloin on vitun noloa odottaa kiitosta. Onko vielä niin, että kalliimmasta lahjasta pitää saada enemmän kiitosta kuin halvemmasta, no siitä alatte sitten ruikuttamaan jos joku pilaa teidän tulevaisuuden joulut kiittämällä lahjasta, voi voi kun laittoi vaan tekstarin :/

[/quote]Tottakai lahja annetaan pyyteettömästi, mutta silti siitä voi kiittää. Vai onko niin ,että jos joku tekee jotakin hyvästä sydämestään siitä ei tavitse kiittää, koska se teki sen mielellään? Kiitoksen odottaminen ei ole"vitun" noloa,vaan kiittäminen ,kun on saanut jotakin, on hyviin käytöstapuihin kuuluvaa. Tuskin kukaan täällä nyt "kitisee" kitisemisen riemusta, mutta totuus on se että lahjasta voi kiitää. Ei vaadi keneltäkään liikaa olla kohtelias.

Vierailija
148/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tosiasia on se, että ihmissuhteet ovat aina vastavuoroisia"

Kahden aikuisen välillä kyllä, aikuisen ja lapsen välillä ei. Fiksu aikuinen ymmärtää että lapsi vasta opettelee elämää eikä täytä kaikkia aikuisen käytöksen kriteerejä. Lapsuuteen kuuluu sekin, että saa olla kokonaan riippuvainen aikuisten välittämisestä, ilman että "tarvitsee antaa mitään takaisin". Ja normaaliälyinen lapsi kyllä oppii sanomaan sen kiitoksen vaikka läheisiä ihmisiä ei tarvitsisi mielistellä lahjojen toivossa.

Vierailija
149/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:30"]

Viitsittekin ruikuttaa, aikuiset ihmiset. Ei lapsen tarvitse erikseen kiitellä läheisten rakkaudesta ja huomiosta. Enemmänkin säälittää sellainen epävarma lapsi, jonka täytyy "ansaita" itselleen huomiota muita pokkuroimalla. Vieraiden ihmisten kiittäminen on, tietenkin aivan eri asia, mutta kyllä läheisten keskuudessa lapsi saa minusta luottaa siihen että hänestä välitetään pyyteettömästi. Ja että kummin lahjat eivät ole mitään vastapalveluksia kiitosten sanomisesta. Tuollainen tehtäväänsä leipääntynyt kummi saisi todennäköisesti meidän perheemme osalta jatkaa matkaa omaan suuntaansa, taitaisi olla paras kaikille osapuolille.

[/quote]

Hei, se kiittäminen on osa hyviä käytöstapoja, ja aikuisen on syytä se hänelle opettaa. Myös sukulaisten ja kummien suuntaan, miksi he eivät ansaitse edes yhtä pientä kiitosta? Siis ikinä - satunnainen unohdus on edelleen aivan ok.

Sen kummoisemmasta pokkuroinnista tai huomion ansaitsemisesta ei ole kyse. Jännä, että tulet edes tulkinneeksi asian noin... Koet siis, että kiittäminen on NÖYRISTELYÄ?

Ei hyvää päivää...

128

Vierailija
150/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap [/quote] Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa.

[/quote]Tektiviesti ei ketään häiritse:) ja voihan sen lukea vasta tapanina, kyllä se siellä puhelimessa pysyy. Mutta pienestä kyllä menee elämä sekaisin jos tektiviesti aattona sotkee joulun:D

[/quote]

Entä sitten, kun niitä tekstiviestejä ja puheluita tulee enemmän kuin yksi? Minä en ainakaan vietä joulua puhelin kädessä enkä todellakaan vastaa yhteenkään puheluun jouluaterian tai lahjojen jakamisen aikana, mieluiten en koko päivänä.

Vierailija
151/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:37"]

"Mutta tosiasia on se, että ihmissuhteet ovat aina vastavuoroisia" Kahden aikuisen välillä kyllä, aikuisen ja lapsen välillä ei. Fiksu aikuinen ymmärtää että lapsi vasta opettelee elämää eikä täytä kaikkia aikuisen käytöksen kriteerejä. Lapsuuteen kuuluu sekin, että saa olla kokonaan riippuvainen aikuisten välittämisestä, ilman että "tarvitsee antaa mitään takaisin". Ja normaaliälyinen lapsi kyllä oppii sanomaan sen kiitoksen vaikka läheisiä ihmisiä ei tarvitsisi mielistellä lahjojen toivossa.

[/quote]

Ehei, ei opi. Nähty on omien kummilasteni kanssa. Eivät siis aikuisenakaan kiitä. Katsos kun sitä lahjansaantia alkaa hyvin pian pitää itsestäänselvyytenä, kun se tulee joka joulu ja joka synttäri kuin manulle illallinen. Siinä olisi nimenomaan se vanhempien antaman esimerkin ja tapakasvatuksen paikka. Että se isoäiti, kummi ja täti ovat myös ihmisiä, ja heillekin voisi lähettää kiitoksen ja hui, jopa ehkä joskus isona vaikkapa vastalahjankin...

128

Vierailija
152/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap [/quote] Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa.

[/quote]Tektiviesti ei ketään häiritse:) ja voihan sen lukea vasta tapanina, kyllä se siellä puhelimessa pysyy. Mutta pienestä kyllä menee elämä sekaisin jos tektiviesti aattona sotkee joulun:D

[/quote]

Entä sitten, kun niitä tekstiviestejä ja puheluita tulee enemmän kuin yksi? Minä en ainakaan vietä joulua puhelin kädessä enkä todellakaan vastaa yhteenkään puheluun jouluaterian tai lahjojen jakamisen aikana, mieluiten en koko päivänä.

[/quote]

Sitten voi vaikka laittaa kännykän äänettömälle ja lukea saapuneet viestit seuraavana päivänä.

Vierailija
153/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle kummipojalle ostimme pienituloisina mielestämme kivan lelupaketin Lidlistä, hintaa tuli 30e luokkaa. Snobi-vanhemmat katseli nokanvartta pitkin ja tokaisi, että onhan nää ihan kivoja, vaikka nä onkin "tällasia"..lapsi oli tosi innostunut ainakin, toivottavasti ei ota vanhemmiltaan elämään oppeja.

Vierailija
154/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:34"] [quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap [/quote] Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa. [/quote]Tektiviesti ei ketään häiritse:) ja voihan sen lukea vasta tapanina, kyllä se siellä puhelimessa pysyy. Mutta pienestä kyllä menee elämä sekaisin jos tektiviesti aattona sotkee joulun:D [/quote] No kumpi se nyt sitten on oikea tapa? Lähetellä tekstareita aattoiltana välittämättä siitä, että se on joidenkin mielestä epäkohteliasta, vaiko kiittää vasta tapanina vain huomatakseen, että sekin on joidenkin mielestä epäkohteliasta? Itse ihmettelen, että miksi kiitosta ei voisi tapaniin odotella rauhassa? Onko nykyään tosiaan epäkohteliasta rauhoittaa aatto ja joulupäivä muuhun kuin kännyllä näpräämiseen?

[/quote]Minä ainakin olen kiittänyt/laittamut lapset kiittämään heti kun lahjat on tulleet ennen joulua. Kummi tietää että lahjat on tulleet perille ja saa kiitoksen heti. Ei tarvii aattohälinässä lähetellä viestejä.Ihmettelen kyllä jos jonkun mielestä voi olla epäkohteliasta jos saa kiitosviesti aattona . Sama milloin kiittää kuhan kiittää.

Vierailija
155/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:42"]

[/quote]

[/quote]

Sitten voi vaikka laittaa kännykän äänettömälle ja lukea saapuneet viestit seuraavana päivänä.

[/quote]

Ja sitten kummilapsen vanhemmat loukkaantuneena kirjoittelevat palstalle, että kummi ei edes vastannut lapsen puheluun/tekstiviestiin, kun lapsi kiitti lahjasta?

Vierailija
156/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:30"]

Viitsittekin ruikuttaa, aikuiset ihmiset. Ei lapsen tarvitse erikseen kiitellä läheisten rakkaudesta ja huomiosta. Enemmänkin säälittää sellainen epävarma lapsi, jonka täytyy "ansaita" itselleen huomiota muita pokkuroimalla. Vieraiden ihmisten kiittäminen on, tietenkin aivan eri asia, mutta kyllä läheisten keskuudessa lapsi saa minusta luottaa siihen että hänestä välitetään pyyteettömästi. Ja että kummin lahjat eivät ole mitään vastapalveluksia kiitosten sanomisesta. Tuollainen tehtäväänsä leipääntynyt kummi saisi todennäköisesti meidän perheemme osalta jatkaa matkaa omaan suuntaansa, taitaisi olla paras kaikille osapuolille.

[/quote]Onko se kiittäminen oikeasti noin vaikeata?

Vierailija
157/157 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tän vanhan ketjun; itse olen viime päivinä miettinyt , miten kannattaisi ottaa asia oikealla tavalla puheeksi 13-v siskonpojan kanssa. Pari kertaa olen WhatsAppilla lähettänyt joulu- ja synttäritervehdyksen ja samalla kertonut, että olen laittanut lahjarahan hänen ajokorttitililleen. Mitään vastausta ei ole tullut. 11-vuotias veli vastaa aina "kiitos" ja "kiitos samoin". Tulee tunne, että jos lahjaraha ja muistamiseni on niin yhdentekevää niin täytyy laittaa harkintaan, kannattaako enää muistaakaan... Haluaisin kuitenkin ensin jutella asiasta hänen kanssaan - ymmärrän, että hän on iässä, jossa asiaa ei välttämättä tule ajatelleeksi, ellei kotona ole tosi kovasti painotettu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi