Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vhh-ruokavaliota noudattaville kysymys

Vierailija
07.04.2026 |

Olen viimeiset 5-6 vuotta yrittänyt laihduttaa 5-6 kiloa. Onnistumatta. Olen koko elämäni laihduttanut aina pari kiloa pois, kun ne ovat tulleet, se on ollut helppoa kuin heinänteko. Mutta vaihdevuosissa vanhat keinot eivät toimineetkaan. 

Sitten törmäsin veriarvojen yhteydessä insuliiniresistenssi-käsitteeseen ja ajattelin, että vielä yksi yritys. Eli vhh. Nyt vihdoin viimein olen saanut 2 kg pois viidessä viikossa. 

Syön täysin normaalisti kuin ennenkin muuten, mutta en syö jauhoja, sokereita, pastaa, riisiä tai perunaa. Syön saman määrän kuin ennen, en siis kontrolloi syömistä itsessään. 

Kastikkeet syön keitetyn parsakaalin kanssa. Teen pastaa pavusta tehdystä spageteista. Teen pizzaa kukkakaalimurupohjalla. Syön juustoja ja juon punaviiniä ilman keksejä. Syön porkkanaa välipalaksi ja valkoisia papuja, vaikka molemmissa hiilareita. Olen tyytyväinen, jos hiilarit pysyvät alle 70, ketoosiin en edes yritä.

Tietäisikö joku, onko tämä vain  näin alkuvaiheen tilapäinen ilmiö? Eli tottuuko elimistö vhh:hen ja alkaa taas pihistelemään kulutustaan? Eli jos haluan painon jatkavan laskuun, tuleeko minulle eteen tilanne, että myös kaloreita pitää alkaa rajoittaa? 

Olen 57 v, bmi 26,  liikkuminen arkiliikuntaa. Kaloreita syön päivässä 1500-1800 - olen syönyt tämän määrän jo vuosia, ainakin viimeiset 5-6- vuotta, kun aloitin kaloreiden laskemisen. Olen pätkäpaastonnut 80-luvulta lähtien.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tarviiko sun oikeasti laihduttaa?

Ite aloitin vhh elämäni 15 vuotta sitten. Minäkään en ketoile, pidän hh:t max 50g per päivä. Laihduin vhh:n myötä koosta XL kokoon M. Minulla ei ole vaakaa niin en tiedä paljonko painan. Olo on hyvä ja veriarvot normaalit niin olen tyytyväinen. En lähtenyt vhh:lle laihduttamaan vaan tervehtymään. Se laihtuminen oli kiva bonus ei päätavoite.

Vaa'an tuijottaminen ja painon vahtaaminen voi johtaa stressihormonien nousuun ja ne estää sua laihtumasta vaikka ruokavalio olis kunnossa.

Vierailija
2/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin tuli mieleen, että sun kroppa saattaa nyt keskittyä itsensä korjaamiseen ensin ja vasta myöhemmin lähtee rasvaa polttamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että laihtuminen loppuu, jos pidät hiilihydraatit maltillisina. Hiilihydraatin syöminen nostaa insuliiniarvot.  Insuliini on se hormoni, joka varastoi ylimääräisen sokerin rasvaksi. 

Vierailija
4/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laske kaloreita vaan jos painonlasku jumittaa niin vähennä hiilareita. Myös maitotuotteiden kaseiini voi aiheuttaa jumia painonlaskuun, joten vähennä niitäkin jos paino ei meinaa muuten laskea. Kaikki on henkilökohtaista joten selviää vasta kokeilemalla.

Vierailija
5/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täältä et saa oikeita vastauksia, koska useimmat eivät tiedä, mitä on vhh.

Kirjallisuutta aiheesta on paljon, joten sun kannattaa perehtyä aiheeseen kunnolla, niin tiedät mitä teet ja miksi.

T. Vhh-ruokavaliota noudattava

Vierailija
6/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuutta aiheesta on paljon, joten sun kannattaa perehtyä aiheeseen kunnolla, niin tiedät mitä teet ja miksi.

Taidat olla joku kirjakauppias :D Niin yksinkertainen asia kuin hiilihydraattien rajoittaminen ei vaadi kirjaa vaan kokeilevaa mieltä. Kaikki tieto löytyy ilmaiseksi netistä.

Vierailija
7/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joululta pudottanut hiilihydraatit noin 10-15g/vrk. Ikää 52. Paino putoaa nopeasti, ja elimistö tottui hyvin muutamassa viikossa. Voin hyvin.

Vierailija
8/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla joku kirjakauppias :D Niin yksinkertainen asia kuin hiilihydraattien rajoittaminen ei vaadi kirjaa vaan kokeilevaa mieltä. Kaikki tieto löytyy ilmaiseksi netistä.

Kirjastosta niitä kirjoja löytyy.  Ja tietenkin netistäkin se tieto löytyy.

Mun pointtina oli kuitenkin korostaa asiaan perehtymisen tärkeyttä.

Sori, jos se sulle meni noin tunteisiin.

Vierailija
9/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(

Vierailija
10/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin pudottaa hiilareita ja ketoilla, mutta alussa tulee aina huimaava olo sekä hiilareiden vähentäminen buustaa paniikkihäiriön oireita useaksi päiväksi... ja homma jäänyt aina siihen. Mitenhän ihmeessä onnistuisin ;(

Ns. ketoflunssa voi kestää alkuun muutamia päiviä ja sen jälkeen paranee. Muista myös syödä riittävästi rasvaa sillä hiilarit korvataan ketoillessa rasvalla sekä juoda paljon nestettä. 

Vierailija
11/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistut, kun perehdyt ensin asiaan kunnolla.

Vierailija
12/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.

Vierailija
13/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä päivän aikana voi syödä, kun hiilarit ovat 10-15g/pv? Olisiko esimerkkiä päivän ruoista?

Vierailija
14/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikääntyessä on painon terveellistä ollakin ylärajalla kuten sinulla on. Ja ruokailun monipuolista.

Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.

Vierailija
15/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. ketoflunssa voi kestää alkuun muutamia päiviä ja sen jälkeen paranee. Muista myös syödä riittävästi rasvaa sillä hiilarit korvataan ketoillessa rasvalla sekä juoda paljon nestettä. 

Jeps, näin oon tehnyt. Tuntuu, että oma pää on se, joka eniten muutosta estää. Paniikkihäiriöoireet on niin todellisia, että niitä on tosi vaikea sietää, etenkin, kun pitäisi sitten vielä oman arjen asiat samalla hoitaa. Kiitos asiallisesta vastauksesta, jos sitä taas lähtisi kuitenkin yrittämään :)

Vierailija
16/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä päivän aikana voi syödä, kun hiilarit ovat 10-15g/pv? Olisiko esimerkkiä päivän ruoista?

Vaikea toiselle antaa esimerkkejä, koska mieltymykset on eri ihmisillä erilaiset.

Itse on vain ne ruokavalinnat tehtävä.

Vierailija
17/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiseksi juustomunakas + kahvi.

Päivälliseksi pihvi + vihersalaatti.

Pihvin tilalle vaihtelevasti eri lihoja ja kaloja. Syö harvemmin (1-2 kertaa päivässä) mutta syö niin että olet täynnä.

Vierailija
18/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monipuolinen ruokailu on täyttä huuhaata, sillä eläimetkin noudattavat tiettyä tarkkaa ruokavaliota eivätkä syö kaikkea. Riittää että ravinnosta saa ihmisen tarvitsemat ravintoaineet. Helpoimmin ne saa eläinperäisestä ravinnosta eli lihasta ja eläinrasvasta.

Ihmiskunta ei edes olisi elossa jos lihaa olisivat syöneet pääasiallisena ruokana.

Vierailija
19/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme "statiinien tyrkytys" kun ilmeisen paljon, ainakin vauvalla on kovan rasvan syöjiä ja mainostajia. 

Vierailija
20/73 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunta ei edes olisi elossa jos lihaa olisivat syöneet pääasiallisena ruokana.

Kyllä olisi. Tosin pienempi kooltaan ja maapallo voisi paremmin ilman liikakansoitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme