Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä osannut 13v kummityttö kiittää joululahjastaan..

Vierailija
26.12.2014 |

Viimeinen kerta kun postitan paketteja. Synttäritkin olisivat tammikuussa ja jos/kun sinne ei taaskaan tule kutsua, niin enpä koe velvollisuudekseni lähettää lahjaakaan. Voisitteko opettaa teinejänne edes tekstarikiitoksen lähettämään!

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti kun lapset luuli että pukki tuo lahjat kiitin itse kummeja lahjoista heti kun posti oli ne tuonut. Nyt kun lapset jo isompia olen pyytänyt heitä lähettämään kiitos viesti kun lahjat ovat saapuneet.Nyt tajuavat jo itsekkin ,että lahjasta kiitetään. Olipa lahja sitten joulu-syntymäpäivä tai mikä lahja tahansa. Oma kummityttöni ei koskaan kiitä lähettämistäni lahjoista(11v), mutta ymmärrän,että se on vanhempien vika. Ei lapsi sellaista tajua jos ei vanhemmat opeta. Tyttö on fb kaveri , joten kiittäminen kävisi helposti.

Vierailija
102/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:00"]

Ne jotka täällä vonkuatte kiitoksia lahjoista hyvien tapojen nojalla ( pakko vedota tapoihin koska lahjanne oli niin vitun huono ettei siitä kukaan oikeasti sydämestään voi kiittää). Kun itse käytte esim kaupassa kiitättekö palvelusta tai kassaneitiä vaihtorahoista? Tuskin. Kunhan kuljette nenä pystyssä ja vingutte kun ette saa edes oikeanlaista lohta tiskistä. Turha vaiva sekin rutisevat hienosto pellet kun ei erota lohta sillistä ( ja juu sitä silliä saa ihan kalanakin eikä vain abban tölkeissä pyydettynä). Koskas olette viimeksi kiittänyt jotakuta joka avasi oven teille? Oletteko yleensäkään ikinä kiittänyt lasta mistään? Tuskin kun olette parempaa väkeä kun muut. Joulun kunniaksi maustakaa kinkkunne katkeruudella ja toivokaa ensi vuodelle teitä palvovia kummilapsia jotka nöyrästi kumartavat kun saavat teiltä käytetyn saippuan.

[/quote]

Kyllä minä kiitän niin palvelusta kuin vaihtorahoista, miksi ihmeessä en kiittäisi?

[/quote]Ompas siellä katkeraa kirjoitusta. Jos rahalla maksan(harvoin) tottakai kiitän vaihtorahoista. Kiitän jopa kuitista jonka saan kun maksan kortilla.Tervehdin kaupankassaa ja vaihdan pari sanaa muutenkin. Nykyään joka lapsella on puhelin joten kiittäminen tektiviestillä ei paljoa vaivaa vaadi. Ja jos lapsella ei puhelinta ole vanhempi voi viestin lapsen puolesta lähettää.Meillä lapset ovat huomioineet kummeja muutenkin kuin kiitoksella, esim. lähettämällä kummeille itsetehdyt kortit jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä.

Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille.
[/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap
[/quote]

Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa.

Vierailija
104/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap, minulla on kolme kummilasta, joista kaksi on aikuisia ja yksi teini. Vain nuorin on koskaan kiittänyt saamistaan lahjoista, nuo kaksi aikuista eivät koskaan. Tänä vuonn aion jättää vanhimman ainakin jo ilman lahjaa. Kyllästyttää olla itsestäänselvyys.

Vierailija
105/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:23"]

Siihen asti kun lapset luuli että pukki tuo lahjat kiitin itse kummeja lahjoista heti kun posti oli ne tuonut. Nyt kun lapset jo isompia olen pyytänyt heitä lähettämään kiitos viesti kun lahjat ovat saapuneet.Nyt tajuavat jo itsekkin ,että lahjasta kiitetään. Olipa lahja sitten joulu-syntymäpäivä tai mikä lahja tahansa. Oma kummityttöni ei koskaan kiitä lähettämistäni lahjoista(11v), mutta ymmärrän,että se on vanhempien vika. Ei lapsi sellaista tajua jos ei vanhemmat opeta. Tyttö on fb kaveri , joten kiittäminen kävisi helposti.

[/quote]

niinpä! Kyllä se on vanhempien tehtävä opettaa kiittämään. Mä jotenkin järkytyin, kun luin tätä ketjua, että todellakin on ihmisiä, jotka eivät kiitä saamistaan lahjoista. Mutta yritän ajatella asiasta kuin asiasta, että tapansa kullakin. Itse en vaan viitsisi syytää lahjoja jollekin vuodesta toiseen ilman kiitosta.

Vierailija
106/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:29"]

Olen jo 27-v. enkä todellakaan tiedä keneltä sain minkäkin lahjan. Potentiaalisia lahjojia ovat mummo, äiti, sisarukset, sisarusten lapset, kummit, puoliso sekä puolison vanhemmat ja sisarukset. Soittelenko jokaiselle ja kiitän lahjasta, vaikka kaikki eivät lahjaa antaneetkaan? Tapoja on erilaisia ja meillä tapana on laittaa pakettiin vain lahjan saajan nimi.

[/quote]Tämä onvähän eri asia. Itse ainakin vanhempana tiedän mitkä lahjat lasten kummit ovat lähettäneet ja voin pyytää lapsiani kiittämään kummeja lahjoista. Ei ole lapset hirveästi kärsineet vaikka ovat kummeille kiitosviestin laittaneet. Itseasiassa ja ennen joulua kun paketti on perille tullut, on kummeille  laitettu kiitokset muistamisesta.

Vierailija
107/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap [/quote] Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa.

[/quote]Tektiviesti ei ketään häiritse:) ja voihan sen lukea vasta tapanina, kyllä se siellä puhelimessa pysyy. Mutta pienestä kyllä menee elämä sekaisin jos tektiviesti aattona sotkee joulun:D

Vierailija
108/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:41"]

Outoa, että on näin paljon pyyteettömyyteen kykenemättömiä kummeja. Mä olen luullut, että kummin hommana on toimia pyyteettömästi. Mutta te olette rakentaneet kummiudesta itsellenne velvollisuuden olla jotakin (lähettää lahjoja, vaikka mielenne pahoittuu, kun ei kiitetä) ja sitten haluatte sädekehää päänne päälle hyvästä kummiudesta? Outoa. 

Jos mä saan neuvoa, niin jos teette jotain, tehkää se pyyteettömästi. Silloin ette pahastu, jos ei kiitetä, koska teidän ei tarvitse ajatella, että toinen on velkaa jotakin. Te itse ajattelette pahaa muista, ettekö huomaa?

[/quote]Näin paljon ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja? Ei osata itse kiittää mistään ja opetetaan lapset samanlaisiksi. Omat lapset ovat aina kiittäneet kummeja lahjoista. Ei niin vaikeaa ja aikaavievää näin kännykkä aikana. Silloin kun lapset oli pieniä, minä lapsen vanhempana kiitin kummeja muistamisesta. Ei ollut vaikeaa.Kyllä siitä hyvästä, että toinen ihminen muistaa sinua lahjalla jouluna voi vaivautua kiittämään. Ja sitten nämä aikuiset jotka jotka valittavat, että eivät tiedä keneltä mikäkin lahja on eivätkä kiitä.Se on eri juttu.Lapsen vanhemmat luultavasti tietävät jos kummi on lahjan lähettänyt ja voivat lahjasta kiittää tai pyytää lasta itseään kiittämään. Ihan normaalia kohteliasta käytöstä.

Vierailija
109/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi morjes mikä marttyyriketju. Eikö se ole tärkeintä että tietää antaneensa mieluisen lahjan ja tietää antaneensa hyvän mielen lahjan saajalle. Minusta olisi ainakin kiusallista saada kiitospuhelu/tekstari joku helkutin paketista jonka annan, eihän niihin jaksaisi vastata kaikkiin.

Vierailija
110/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua en tiedä kummejeni puhelinnumeroita ja sain lahjat :o

Vierailija
111/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:20"]

Pitäisikö hääparin kiittää jokaista erikeen lahjoista soita paikalle on tuotu, sinä Pirkko siellä ja Matti&Seija suuret kiitokset teillekin, vai miten se menee?

[/quote]

Kyllä pitää. Häiden jälkeen hääpari lähettää jokaiselle kiitoskortin. Kuuluu ihan perushyviin tapoihin.

Vierailija
112/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:57"]

No voi morjes mikä marttyyriketju. Eikö se ole tärkeintä että tietää antaneensa mieluisen lahjan ja tietää antaneensa hyvän mielen lahjan saajalle. Minusta olisi ainakin kiusallista saada kiitospuhelu/tekstari joku helkutin paketista jonka annan, eihän niihin jaksaisi vastata kaikkiin.

[/quote]Mistä sen tietää? Kerropa. Siis antaneensa mieluisen lahjan. Kun sen perillemenosta ei tiedä, eikä siitä, onko se mieluisa ja sopiva - kun lahjan saaja ei anna mitään elonmerkkiä itsestään. Juu, voisin itse soitella perään ja kysyä, ONHAN se paketti nyt tullut ja OLIKO se mieluinen, mutta sellainen kiitoksen ruinaaminen vasta omituiselta tuntuukin.

Kun kumminkin normaaleihin käytöstapoihin kuuluu kiittää lahjoista. Tekstariin kuluu aikaa muutama sekuntti, ja minä ainakin tykkään vastatata sellaiseen... Ei luulisi viestittelyn olevan nykylapsista ja teineistä ja nuorista aikuisista niin työlästä ja tylsää, kun muutenkin ovat merkittävän osan päivästä viestittelemässä somessa tms.

Mutta pointti taisikin sinulla olla, että kun se on vaivalloista ja tylsää nimenomaan KUMMIN suuntaan.... Jep jep, juurihan siitä tässä puhutaan. Kummi on otettu aikanaan, kun kaste ei muuten ole mahdollinen, mutta sen jälkeen kummi on jäänyt lahja-automaatin rooliin, mitä nyt välillä on lapsen ollessa pieni kelvannut ilmaiseksi lastenvahdiksi. Eikös vaan. 

Ei siinä mitään, ymmärrän, jos välit väljähtyvät. Ehkä olen itse ollut vähän turhankin pyyteentön, kun olen silti pitänyt kummilapsiini yhteyttä yksipuolisesti ja vasta nyt harkitsen lahjojen lähettelyn lopettamista, aikuisilta kummilapsiltani. Mutta ei tämä sitä poista, että kiittämättömyys ja huonot käyyöstavat eivät edelleenkään kaunista mielestäni ketään.

Tuntekoot ne pistoksen sydämessään, joihin tuo osuu. Ehkä muistatte ensi kerralla kiittää. Voisitte vaikka soittaa uutena vuonna, toivottaa hyvää uutta vuotta JA samalla kiittää joululahjasta. Sekin lämmittää kummin mieltä.

128

Vierailija
113/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:56"]Minusta olette nyt aika hätäisiä, jos ihmettelette, että vielä ei ole tullut kiitosta paketista, jonka on saanut toissapäivänä. Kyllä on ihan normaalia, että kiitosten lähettämiseen menee muutama päivä. Mutta kieltämättä minuakin on harmittanut, kun olen lähettänyt kummilapselle postissa lahjan eikä siitä ole tullut minkäänlaista kiitosta missään vaiheessa. Jää vähän mietityttämään, onko lahja tullut edes perille. [/quote] Kyllä omat lapseni lähettävät kiitostekstarit heti aattona! Ja tiedän kyllä paketin menneen perille sillä onhan mulla seurantakoodi paketille. T. Ap [/quote] Varmistathan kuitenkin, että kummia ei häiritse saada tekstareita jouluaattona? Vielä 80-luvulla pidettiin epäkohteliaana soitella ihmisille joulun pyhinä eivätkä kaikki tykkää vieläkään sellaisesta. Mielestäni Tapanin voi hyvin kiitosta odotella. Ei kaikissa perheissä vietetä joulua puhelin kourassa.

[/quote]Tektiviesti ei ketään häiritse:) ja voihan sen lukea vasta tapanina, kyllä se siellä puhelimessa pysyy. Mutta pienestä kyllä menee elämä sekaisin jos tektiviesti aattona sotkee joulun:D
[/quote]

No kumpi se nyt sitten on oikea tapa? Lähetellä tekstareita aattoiltana välittämättä siitä, että se on joidenkin mielestä epäkohteliasta, vaiko kiittää vasta tapanina vain huomatakseen, että sekin on joidenkin mielestä epäkohteliasta? Itse ihmettelen, että miksi kiitosta ei voisi tapaniin odotella rauhassa? Onko nykyään tosiaan epäkohteliasta rauhoittaa aatto ja joulupäivä muuhun kuin kännyllä näpräämiseen?

Vierailija
114/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:33"]

Kiittämättömiä kakaroita ja niiden vanhempia riittää..

[/quote]Lapset eivät varmaan ole kiittämättömiä, ja nauttivat lahjoista. Mutta vanhempien pitäisi kiittää lastensa puolesta, silloin kun lapset itse ovat liian pieniä ymmärtääkseen kiittää. Isompana opetetaan lapset itse huolehtimaan kiittämisestä. Pienen lapsen kohdalla tehtävä kuuluu vanhemmille.Moni kummi todellakin lopettaa lahjan lähettämisen kun koskaan ei kiitosta kuulu, eikä mitään kommentia siitä oliko lahja mieluinen. Ja tämä on vanhempien vika ei lapsen. Lapsi ei tajua kiittää jos ei vanhemmat häntä siihen opeta ja kannusta. Kiittäminen ei nyky tekniikalla ole niin vaikeaa, kun täälläkin moni antaa ymmärtää. Kummit kuitenkin ovat luultavasti vanhempien sukulaisia tai ystäviä. Vaikka fb:iin laittaa kiitoksen tai tekstari menemään.

Vierailija
115/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka hoette että lahjan antaisen pitää olla pyyteetöntä:

pyyteettömyyden ajatus on ihan kaunis, noin teoriassa. Mutta tosiasia on se, että ihmissuhteet ovat aina vastavuoroisia, muuten ne eivät ole ihmissuhteita. Ei kukaan jaksa missään ihmissuhteessa olla se, joka aina vain antaa ja antaa saamatta koskaan mitään vastavuoroisesti.

Minkälaisesta maailmankuvasta lähtee se ajatus, että minun on ihan OK aina vain saada ja saada, eikä minun  tarvitse kiittää tai antaa mitään itse, kun nuo toiset ovat niin ihanan pyyteettömiä?

Vierailija
116/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:04"]

Apua en tiedä kummejeni puhelinnumeroita ja sain lahjat :o

[/quote]Jos edes nimen tiedät niin numerotiedustelusta saa numeron;) Tai jos vanhempasi tietävät numeron kun ovat tämän henkilon sinulle kummiksi laittaneet, ovat varmaan jollainlailla tuttuja.

Vierailija
117/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:06"]

Joululahjat tuo joulupukki. Ei niistä kiitellä kuin joulupukkia.

[/quote]Vanhemmat voi kiittää lasten saamista lahjoista.Ei ne pienet lapset osaa muutenkaan itsekseen soitella tai viestitellä.

Vierailija
118/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:15"]

Teille jotka hoette että lahjan antaisen pitää olla pyyteetöntä:

pyyteettömyyden ajatus on ihan kaunis, noin teoriassa. Mutta tosiasia on se, että ihmissuhteet ovat aina vastavuoroisia, muuten ne eivät ole ihmissuhteita. Ei kukaan jaksa missään ihmissuhteessa olla se, joka aina vain antaa ja antaa saamatta koskaan mitään vastavuoroisesti.

Minkälaisesta maailmankuvasta lähtee se ajatus, että minun on ihan OK aina vain saada ja saada, eikä minun  tarvitse kiittää tai antaa mitään itse, kun nuo toiset ovat niin ihanan pyyteettömiä?

[/quote]

näinpä! Minä ainakin olen siinä mielessä aika rento tapaus, etten kyttää jokaista antamaani tai tarjoamaani asiaa tai tekemääni palvelusta, että niihin tulee vastine säntillisesti. Mutta kyllä se, jos vuosia ja jopa yli parikymmentä vuotta juna kulkee pelkästään yhteen suuntaan - se alkaa jo kyllästyttää.

Toisin sanoen pidemmällä aikavälillä vastavuoroisuuden on syytä pelittää. Satunnainen unohtaminen tai yhdensuuntaisuus vaikkapa toisen osapuolen elämäntilanteesta johtuen on aivan ok.

128

Vierailija
119/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:35"]

Sinulla on aika vääristynyt maailmankuva ja ihmiskäsitys, jos mielestäsi normaalit käytöstavat ovat pokkurointia ja nöyristelyä.

[/quote]

Monille suomalaisille tavalliset käytöstavat on nöyristelyä.

Mieluiten sylkisivät vaikkapa sen lahjan antaneen kummin naamalle "meillä ei ainakaan nöyristellä ja pokkuroida, niih"!

Oksettavaa, onneksi en itse tunne tuollaisia suomalaisia.

Ja tosi surullista teidän lapsille, siis teidän, joilla ei ole käytöstapoja ja halveksitte hyviä käytöstapoja, teette todella karhunpalveluksen lapsillenne tuolla asenteella, teidän lapsia tullaan aikuisena pitämään hirveinä juntteina, ehkä jopa vajaina, ns. kylähulluina. Tai sitten ne opettelee käytöstapoja aikuisena, koska te ette niitä opettaneet.

Varsinkin, jos teidän lapset siirtyy ulkomaille opiskelemaan ja töihin tulevaisuudessa, ne tulee olemaan täysin pulassa tuolla "kohteliaisuus on nöyristelyä ja pokkurointia" asenteella.

Vierailija
120/157 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:30"]

Viitsittekin ruikuttaa, aikuiset ihmiset. Ei lapsen tarvitse erikseen kiitellä läheisten rakkaudesta ja huomiosta. Enemmänkin säälittää sellainen epävarma lapsi, jonka täytyy "ansaita" itselleen huomiota muita pokkuroimalla. Vieraiden ihmisten kiittäminen on, tietenkin aivan eri asia, mutta kyllä läheisten keskuudessa lapsi saa minusta luottaa siihen että hänestä välitetään pyyteettömästi. Ja että kummin lahjat eivät ole mitään vastapalveluksia kiitosten sanomisesta. Tuollainen tehtäväänsä leipääntynyt kummi saisi todennäköisesti meidän perheemme osalta jatkaa matkaa omaan suuntaansa, taitaisi olla paras kaikille osapuolille.

[/quote]

Sinulla on aika vääristynyt maailmankuva ja ihmiskäsitys, jos mielestäsi normaalit käytöstavat ovat pokkurointia ja nöyristelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän