Miten tehdä mustikkapiirakka pakastemustikoista ilman vetistymistä?
JA ILMAN PERUNAJAUHOJA, KOSKA NIIDEN KANSSA PIIRAKKAAN JÄÄ INHOTTAVIA HYYTELÖKLIMPPEJÄ !!
Eli miten tehdä mustikka/marjapiirakka pakastemarjoista ilman perunajauhoja ja vieläpä niin, ettei ne marjat sula liikaa ja piirakasta tule liian vetistä? Ja perunajauhoja en enään ikinä tule käyttämään, niin monesti piirakat menneet pilalle typerän pottujauhon takia.
Uskaltaako kokeilla että laittaa valmiin taikinan päälle ne marjat ja sokeria päälle? Vai tuleeko liian vetistä?
Hitsit kun mulla ois ihan mielettömästi marjoja pakastimessa, smoothieen käytän niitä, mutta johonkin muuhunkin pitäs käyttää tai ne ei lopu tätä menoa koskaan.
Kommentit (76)
Toimiskohan marmeladisokeri? Tulee kyllä ällömakea piiras.
Miten sä ne perunajoauhot laitat? Itse jauhotan kohmeiset mustikat ja sitten piirakan päälle ja uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vadelmista ja mustikoista tulee ihan paras piirakka.
Älä ota marjoja sulamaan vaan jäisenä kippaat kermaviili, vaniljasokeri,kananmuna seoksen joukkoon ja uuniin.
Tein vastaavan mansikoista ja mustikoista (pakaste) ja aivan älyttömän hyvää tuli.
Hillosokeria sokerin sijaan. Se on ihan samaa sokeria, paitsi että siinä on hyytelöitymisainetta.
Perunajauho pitää sekoittaa hyvin sokerin kanssa ja sitten kaataa jäisten tai osaksi sulaneiden marjojen päälle ja sekoittaa. Silloin se perunajauho ei klimppiinny.
Ai siis kermaviili, vaniljasokeri ja kananmuna sekoitetaan yhdessä ja sinne ne marjat vaan sekaan ja koko hommeli piirakkapohjan päälle ja uuniin? En oo kermaviiliä käyttäny marjapiirakoissa koskaan, vaan rahkaa. Tuleeko oikeasti kermaviilistä hyvä?
Olen tehnyt ennen niin, että pakastemustikoiden sekaan laitan perunajauhoja noin 1 - 2 rkl ja sekoitan ja sitten pohjan päälle. Ja aina klimppiintyy.
AP
Vierailija kirjoitti:
Hillosokeria sokerin sijaan. Se on ihan samaa sokeria, paitsi että siinä on hyytelöitymisainetta.
ei mitään sokereita lapata marjojen päälle, ellei tiety halua diabetestä
Vierailija kirjoitti:
Ai siis kermaviili, vaniljasokeri ja kananmuna sekoitetaan yhdessä ja sinne ne marjat vaan sekaan ja koko hommeli piirakkapohjan päälle ja uuniin? En oo kermaviiliä käyttäny marjapiirakoissa koskaan, vaan rahkaa. Tuleeko oikeasti kermaviilistä hyvä?
Olen tehnyt ennen niin, että pakastemustikoiden sekaan laitan perunajauhoja noin 1 - 2 rkl ja sekoitan ja sitten pohjan päälle. Ja aina klimppiintyy.
AP
eikö sulle jo kerralla mene perille että tulee jäisistä ilman perunajauhoja ihan hyvää. Lopet jankutus
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho pitää sekoittaa hyvin sokerin kanssa ja sitten kaataa jäisten tai osaksi sulaneiden marjojen päälle ja sekoittaa. Silloin se perunajauho ei klimppiinny.
Pottujauhoja/Majzenaa tarvitaan todella vähän ja se siivilöidään ja sekoitetaan koko marjamäärään kun marjat ovat kohmeisia mutta irtonaisia.
Klimppejä tulee kun ei osaa ja jättää tärkkelyksen kasoiksi ja käyttää liikaa.
1 tl riittää 2 litraan marjoja.
Ei siihen mitään perunajuhoja käytetä. Teen tällä ohjeella ja aina tulee älyttömän hyvää:
”pohja:
150 g margariinia
1,5 dl sokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl vaniliinisokeria
1 tl leivinjauhetta
400 g mustikoita
murutaikina:
100 g margariinia
1 dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja
sekoita sokeri ja pehmeä margariini keskenään. lisää muut aineet ja sekoita taikina tasaiseksi. levitä taikina voidellun ison piirakkavuuan pohjalle (minun piirakkavuuassa on 30cm halkaisija). kaada mustikat piirakkavuokaan ja levitä ne tasaisesti. Valmista murutaikina nyppimällä kaikki aineet murumaiseksi ja ripottele mustikoiden päälle. Paista piirakka 200 astessa uunissa n.30min.”
Mä laitan mustikoiden sekaan hillosokeria, silloin ei vetisty
Toinen vaihtoehto käyttää normaalia sokeria ja lisätä 1 rkl vehnäjauhoja.
Näin saa nopeasti hyvää: Valmismurutaikina pakkasesta (sulaa tunnin) ja päälle heitän jäiset mustikat ja sen päälle levitän lopuksi tuon kermaviilisössön (ei tarvi tarkkaan levittää reunoihin asti, koska leviää uunissa). Hyvä jos tulee yllärivieraita.
Jäiset marjakuulat valmiin piirakkapohjan päälle ja satsi uuniin. Ei vaadi mitään hyytelöitä päälle, hiukan sokeria jos niin haluat.
Niiden marjojen pitää olla sulaneita, ei jäisiä.
Suoraan avaukseen:
Mustikka- tai mikä muu tahansa marjapiirakka ilman kermaviilejä yms. Piirakan päälle ripotellaan tosi vähän perunajauhoja ja SIIVILÄN LÄPI. Mitään klimppejä ei silloin voi muodostua. Laita siivilään vaikka puoli desiä perunajauhoja ja ripottele ne rauhallisella otteella. Jos näyttää, että jauhoja tarvitaan enemmän, laita siivilään vaikka varttidesi ja toista.
Vierailija kirjoitti:
AP
No ethän sä missään rahka/kermaviilimarjapiirakassa mitään pottujauhoja tarvi. Sitä tarvitaan ainoastaan silloin kun tehdään aito oikea mustikkapiirakka pullapohjaan, ilman mitään kermaviilejä, tai rahkoja.
Vierailija kirjoitti:
Siivilöi perunajauhot marjojen päälle, se on paras konsti estää klimpit.
Elämä on sietämättömän tylsä. Minulla ei ole mitään syytä elää.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on sietämättömän tylsä. Minulla ei ole mitään syytä elää.
=D
Mustikkapiirakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei mitään sokereita lapata marjojen päälle, ellei tiety halua diabetestä
Idiootti!
Vadelmista ja mustikoista tulee ihan paras piirakka.
Älä ota marjoja sulamaan vaan jäisenä kippaat kermaviili, vaniljasokeri,kananmuna seoksen joukkoon ja uuniin.