HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi provokatiivinen pamfletti mennä tunteisiin :D
Kyllä voi vasta-argumentit mennä tunteisiin.
Ei täällä Anna Kontula taida olla vastailemassa.
Yritä löysätä vähän pipoa.
Ei kait sitä kukaan ole väittänytkään, mutta hyvä huomio. Ota papukaijamerkki palkinnoksi.
Et ole lukenut kirjaa ja raivoat täällä sivukaupalla ihmisestä, jota et tunne ja joka ei edes osallistu keskusteluun.
Taisit taas unohtaa että täällä on enemmän kuin yksi sinun kanssasi eri mieltä oleva.
Ootko sitä miettinyt että ehkä Anna Kontula on kirjoittanut kyseisen kirjan vähän niinkuin kieli poskessa? Ehkä hänellä on jopa jonkinlaista itseironiankin tajua? Ehkä sun kannattais lukea se kirja ennen kuin kiristelet sitä pipoasi vielä tuota enempää?
Siinä tapauksessa anna onnistui hämäämään hesarin toimittajaakin. Eli mikä oli pointtisi?
Hämäsi miten? Eiköhän Hesarin toimittaja ymmärrä mikä pamfletti on.
Vierailija kirjoitti:
Niin. On talot ja autot. Kuvitellaan että ollaan rikkaita. Juostaan töissä ja kaikki onkin oikeesti pankin omaisuutta. Lampaat pysyy hienosti aitauksessa!
Ja sinuahan ottaa päähän kun ostavat ja elävät niinkuin tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait sitä kukaan ole väittänytkään, mutta hyvä huomio. Ota papukaijamerkki palkinnoksi.
Et ole lukenut kirjaa ja raivoat täällä sivukaupalla ihmisestä, jota et tunne ja joka ei edes osallistu keskusteluun.
Oletko itse lukenut ja toisekseen, ei kai kukaan nyt tuollaiseen älyttömään kirjaan tuhlaa aikaansa kun parempaakin kirjallisuutta on saatavilla?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kommunistin mielisairaat hölinät ei minua hetkauta. HS:n kommenteissakin (yllättäen) kirjotus teilataan täysin.
Ja sinähän sitten kuulostat todella vakaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit taas unohtaa että täällä on enemmän kuin yksi sinun kanssasi eri mieltä oleva.
Ootko sitä miettinyt että ehkä Anna Kontula on kirjoittanut kyseisen kirjan vähän niinkuin kieli poskessa? Ehkä hänellä on jopa jonkinlaista itseironiankin tajua? Ehkä sun kannattais lukea se kirja ennen kuin kiristelet sitä pipoasi vielä tuota enempää?
Kirjoittanut kokonaisen kirjan nillittäen jostain "pikkuporvarillisuudesta" itseironisesti? Sillä on selkeästi aivan liian paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tapauksessa en vapaaehtoisesti rahojani laita Kontulakommarin kassaan.
Kirjastot on keksitty
Sori mutta hallitus leikkasi just kirjastomäärärahoista rahat noiden vähemmän ostettujen kirjojen hankkimiseen. Joten tuskin tätä kontulan läpyskää nähdään kirjastoissa.
Eiköhän kansanedustajien kirjat sieltä löydy. Toki varmasti varauksia voi tällä hetkellä olla aika paljon.
Mutta kyllähän jo tuo kielenkäyttösi ja henkilöönkäyvä asenteesi muutenkin paljastaa miten tosissaan sinut kannattaa tästä aiheesta ottaa. Puhumattakaan siitä että ihan avoimesti myönnät että et ole edes kiinnostunut perehtymään aiheeseen???
Ja lässynlää sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot on keksitty
Sori mutta hallitus leikkasi just kirjastomäärärahoista rahat noiden vähemmän ostettujen kirjojen hankkimiseen. Joten tuskin tätä kontulan läpyskää nähdään kirjastoissa.
Eiköhän kansanedustajien kirjat sieltä löydy. Toki varmasti varauksia voi tällä hetkellä olla aika paljon.
Mutta kyllähän jo tuo kielenkäyttösi ja henkilöönkäyvä asenteesi muutenkin paljastaa miten tosissaan sinut kannattaa tästä aiheesta ottaa. Puhumattakaan siitä että ihan avoimesti myönnät että et ole edes kiinnostunut perehtymään aiheeseen???
Ja lässynlää sullekin.
Niinpä, melkoista lässynläätä panoksesi tähän keskusteluun on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa anna onnistui hämäämään hesarin toimittajaakin. Eli mikä oli pointtisi?
Hämäsi miten? Eiköhän Hesarin toimittaja ymmärrä mikä pamfletti on.
Mitä jos menisit lukemaan edes sen artikkelin niin ei tarvitsisi kysellä tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.
Tämä kommentoija on itse oiva esimerkki pikkuporvarista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunistin mielisairaat hölinät ei minua hetkauta. HS:n kommenteissakin (yllättäen) kirjotus teilataan täysin.
Ja sinähän sitten kuulostat todella vakaalta.
Olen vakaa kuin juna raiteilla. Kommunisti-Kontula sen sijaan on ehdottanut insestin laillistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot on keksitty
Ja lässynlää sullekin.
Niinpä, melkoista lässynläätä panoksesi tähän keskusteluun on ollutkin.
Nukkumaanmenoaikasi on näemmä jo ylitetty eli painus nukkumaan siitä kiukuttelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kertookaan ihmisestä joka katsoo oikeudekseen asettua suuren joukon yläpuolelle ja olettaa, että hän pystyy ymmärtämään heidän ajatuksiaan ja mielenliikkeitään? Ainakin sen, että henkilö on kova tuomitsemaan ja täysin kykenemätön suvaitsemaan muuta elämäntapaa kuin sen oletun ideaalinsa.
Asioista saa ja pitää keskustella ilman mielensäpahoittajaa joka leimaa keskustelun avaajan.
Silloin jos asiasta haluaa herätellä keskustelua pitää olla valmis kestämään myös kritiikki paitsi jos oma mieli pahoittuu siitä jos joku kehtaa nähdä asiasta myös toisen puolen?
Kritiikki on eri asia kuin maalittava ilkeily.
Hetkinen, eli on ok niputtaa suuri joukko ihmisiä hyvin negatiivisesti rakennetun yleiskäsitteen taakse ja istuttaa heihin hyvin epämiellyttävältä kuulostavia luonteenpiirteitä, mutta jos sitten tarjoilee vastaavan ajatusmallin henkilöstä itsestään niin se onkin maalittavaa ilkeilyä? Tulkitsenko oikein?
Et, vaan päin helvettiä.
No kerrohan sitten missä meni pieleen ja mielellään ilman kiroilua, koska muutoin on vaikea uskoa kovin syvälliseen älynpaloon?
Siinä, että kiellät keskustelun, otat jostain syystä itseesi ja vedät herneen nenään samalla kun käännät keskustelunaiheen ylösalaisin.
Et osaa keskustella.
1. Olen nyt sanonut kolme kertaa, että en ole kieltämässä keskustelua. Haluatko, että taivutan saman vielä neljännen kerran ratakiskosta?
2. Minä koen isojen massojen leimaamisen epämiellyttävänä. Sitä on turha kieltää. Yleensä hyvään keskusteluun kuuluu, että asioista saa olla eri mieltä vai onko niin, että tässä keskustelussa asiasta eri mieltä olevien tulee olla nyrkkeilysäkkeinä ja ottaa iskua kädet levällään?
3. Jos rakennetaan teoria jonka varjolla voidaan leimata iso joukko ihmisiä niin onhan se nyt kumma jos ei voi todeta, että eipä laatija itse ole lausuntojensa perusteella kovinkaan korkeassa kurssissa
4. Jos määritelmäsi perustuu siihen, että minä en keskustele niillä ehdoilla joita sinä tälle keskustelulle asetat niin se pitää varmaan paikkaansa, mutta se ongelma on helposti ratkaistavissa eli sinun ei tarvitse enää vastata minulle jonka jälkeen minäkään en vaivaa sinua.
Miksi tälläistä pitää edes kirjoittaa...
Kommunisti-Kontula on pro-incest:
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/373946/IL+Kansanedustaja+sallisi+seks…
Taidan olla pikkuporvari kun en ole samaa mieltä. Lieneekö Kontula kokeillut itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo on niin osuva omiinkin moniin tuttuihin, näihin Espoossa asuviin rivari + 2 lasta + kultainennoutaja -insinööri-hoitsuperhe-ihmisiin.
Huvittavaa on myös, miten kommenttiosiossa ihmiset on närkästynyt kirjoituksesta ja kieltävät koko ilmiön. Vaikka ihan ilmiselvästi olemassaoleva ilmiö on kyseessä.
Jotenkin minusta tuntuu että insinööri-sairaanhoitajapari on niin kaukana Kontulan maalailemasta pikkuporvarista kuin vain voi olla. Enemmänkin kaikki toimii maanläheisesti lasten ehdoilla nykyään.
Kontula itse puoluineen on vasemmistoelitistinen jäänne 60-70 luvun taitteesta, jolloin äärivasemmistoajattelu oli niin intellektuellia ja sosialistinen järjestelmä maailman paras. Nämä intellektuellit osoittelivat kaikkia muita sormella ja vaativat toimimaan niin kuin he opettivat ja tahtoivat.
90-luvun alussa Neuvostoliiton kaaduttua ja marxilaisen kurjuuden paljastuttua, kaikki nauroivat näille intellektueille. Kommunistipuolueet hajosivat ja niistä muodostui vasemmistoliitto ja vihreät, jotka valitettavasti ovat saaneet taas uudestaan nostetta. Nykyään tämä uusi vihermarxilainen sukupolvi osoittelee muita sormella vaatii muita toimimaan juuri niin kuin he opettavat ja haluavat.
Kontula selvästi projisoi kirjoituksessa omaa vallan haluaan vaikuttaa ihmisiin, koska ihmiset toimivat hänen mielestään täysin väärin...
Vihreät ovat näistä uusmarxilaisista vielä astetta etovampia, he kyllä mielellään osittelevat sormella muita ja käskevät elämään kuin he opettavat, mutta sitten itse tekevät päinvastoin, ajelevat takseilla, lentelevät ympäri maailmaa jne...
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo on niin osuva omiinkin moniin tuttuihin, näihin Espoossa asuviin rivari + 2 lasta + kultainennoutaja -insinööri-hoitsuperhe-ihmisiin.
Huvittavaa on myös, miten kommenttiosiossa ihmiset on närkästynyt kirjoituksesta ja kieltävät koko ilmiön. Vaikka ihan ilmiselvästi olemassaoleva ilmiö on kyseessä.
Ilmiö voi olla olemassa mutta se on luonnollinen. Oiskohan jotain tekemistä sillä että ihmiset ainakin jotkut todella haluavat elää niin. Nimitti sitä miksi vaan. Tai ainoastaan kommarit nimittelee. Pitäisi elää heidän määräämällään tavalla vai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen"
Ketä kiinnostaa joidenkin kadulla istuvien työnvälttelijöiden aate?
Montaakin.
Aatteet ja vaatteet. Miksi istut siinä väärin tai huonosti pukeutuneena, etkä ole siistinä tai asianmukaisena tekemässä työtä?No varmaan kiinnostaa ihan ketä tahansa järkevää ihmistä joka omalla ahkeruudella ja työnteolla maksaa näiden työnvälttelijiöden sosiaalituet, asumisen ja sairaalamaksut. Ja aatteesta puheen ollen, mitä ihmeen opittavaa työnvälttekiljän aatteessa olisi opittavaa? Vältellä töitäkö?
Miksi olet noin kateellinen porvaristolle? Ai niin, kateushan on yksi pikkuporvariston keskeinen käyttövoima ja sen hyödyntäminen on siksi erinomainen keino säädellä heidän ajatteluaan ja käyttäytymistään.
Sekoitit nyt vasemmistoon joka jaksaa vuodesta toiseen kyylätä ihmisten palkkoja, valittaa siitä miten milloin kukakin "tienaa liikaa" mutta vain jos palkkatulot ei ole verovaroista vaan yksityiseltä firmalta ja toisaalta tehdä kaikkensa saadakseen nuo tienestit verotettua valtion pohjattomaan kassaan vasemmistolaisten tuhlattavaksi ties mihin outoihin hankkeisiin.
Porvariston ja vasemmiston ero kateuden suhteen on se, että porvaristo käyttää kateutta motiivina pyrkiä itse parempaan. Vasemmisto käyttää kateutta tekosyynä ottaakseen paremmin menestyneeltä liiat pois jotta kaikki tasapäistyy siihen samaan maksimissaan keskiluokkaiseen elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut sen hämmentyneen dissonanssin keskustelukumppanini silmistä kun olen rivien välistä antanut ymmärtää äänestäväni persuja. Asun Helsingin ydinkeskustassa, töissä pidän kravattia ja ulkoinen olemukseni ja ulosantini on hyvin kaukana siitä stereotyyppisestä persusta, jona persut tietyissä piireissä usein nähdään.
Fasismiin ja kansallismielisyyteen turvautuminen on tyypillistä pikkuporvarille silloin, kun asiat kääntyy hänen aivoilleen liian vaikeiksi.
Pikkuporvari rakastaa yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä, joita oikeistopopulismi edustaa.
Siinätapauksessa yllättävän paljon noita pikkuporvareita parveilee nykyään vihervassarien laumoissa. Sen yksinkertaisemmaksi ei maailma enää oikein voi mennä.
Minä voin ihan huoletta myöntää olevani pikkuporvari. Olen tarkka ja järjestelmällinen, pidän siisteydestä ja turvallisuudesta sekä hyvistä käytöstavoista. Oopperasta en ole kiinnostunut, mutta kuuntelen jazz-musiikkia päivittäin sillä se rauhoittaa ja sopii hyvin taustamusiikiksi samalla kun tekee töitä.
Lisäksi harrastan sijoittamista ja arvostan korkeakoulusta.
En nyt ihan ymmärrä että mikä tässä on Anna Kontulalle ongelma. Tietysti muiden ihmisten ylenkatsominen on aina rumaa, mutta kyllä sitä harrastavat muutkin kuin pikkuporvarit.