HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä artikkeli. Tunnistin itseni monesta kohtaa. Isona erona on se, että äänestän Persuja ja en ikinä käy taidenäyttelyissä/opeerassa. Kotona tosin kuuntelen klassista musiikkia, ihan vain siitä syystä kun pidän siitä.
En ole sellainen keskiluokkainen pikkutärkeä "pönöttäjä" vaikka monet keskiluokan kliseet minua kuvaakin.
Varmaan uskomatonta, mutta oopperassa ja taidenäyttelyissäkin voi käydä mielenkiinnosta tai viihteenä. Voi olla että joku ylemmyyttä tarvitseva haluaisi pitää ne omana porvarillisena tonttinaan, ja näyttelyt onkin, jos ei ole varaa ostaa ja keräillä. Mutta ei oman luovuuden puute voi olla syy kieltää nauttimasta taiteista.
Vierailija kirjoitti:
Kommunisti-Kontula on pro-incest:
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/373946/IL+Kansanedustaja+sallisi+seks…Taidan olla pikkuporvari kun en ole samaa mieltä. Lieneekö Kontula kokeillut itse?
Kenenköhän ”seksuaalioikeuksia” tuossa edistetään?
Näiden kahjojen mielestä kaikki esteet vaan pois naimisen tieltä, jotenkin se maailma varmasti muuttuu paremmaksi sitä kautta. Muu on tietenkin vain porvarillista tekopyhää niuhottamista!
Mitä niillä keinotekoisilla rajoilla tekee, pois kaikki vaan!
Vierailija kirjoitti:
Kommunistin mielisairaat hölinät ei minua hetkauta. HS:n kommenteissakin (yllättäen) kirjotus teilataan täysin.
HS:n tilaajista suuri osa kuuluu artikkelin kritiikin kohteisiin. Artikkelissakin taidettiin puhua itsereflektion puutteesta, joten sinänsä artikkelin kommentit tukevat Kontulan näkemystä.
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunistin mielisairaat hölinät ei minua hetkauta. HS:n kommenteissakin (yllättäen) kirjotus teilataan täysin.
HS:n tilaajista suuri osa kuuluu artikkelin kritiikin kohteisiin. Artikkelissakin taidettiin puhua itsereflektion puutteesta, joten sinänsä artikkelin kommentit tukevat Kontulan näkemystä.
En minä tässä ketjussa ole nähnyt palstan vasemmiston osoittavan minkäänlaista kykyä itsereflektioon joten katselkaa ihan rauhassa peiliin vaan ekaksi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tässä ketjussa ole nähnyt palstan vasemmiston osoittavan minkäänlaista kykyä itsereflektioon joten katselkaa ihan rauhassa peiliin vaan ekaksi.
Edelleenkään Anna Kontula ei ole täällä keskustelemassa kanssasi.
Tuo luonnottomasti "hymyilevä" punikkinainen katsoo itse pikkuporvareita alaspäin, koska ei tajua, että ilman heitä ei olisi verotuloja eikä tuolonsiirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään Anna Kontula ei ole täällä keskustelemassa kanssasi.
Tarviitko lisää ajatteluaikaa keksiäksesi jotain sanottavaa itse aiheesta?
Tässä Kontulan teoriassahan on kyse ikivanhasta aiheesta: ryhmään kuulumisesta, johon meillä jokaisella on biologinen tarve. Lapsilla ja eritysesti teini-ikäisillä tämä korostuu melko samoissa pukeutumisessa, maneereissa, kielenkäytössä, mielenkiinnon kohteissa. Aikusuudessa jatketaan. Kontula kuuluu vasemmistoryhmään ja toinen pikkuporvareihin. Ei sen kummempaa, kukin taaplaa tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tarkoittanut, että itsereflektio onnistuisi vasemmistolta yhtään sen paremmin. Kommentoin vain tuota päättelyä, jossa artikkelin kritiikin kohteen esittämä kritiikki artikkelista olisi muka todiste artikkelin näkemysten paikkansapitämättömyydestä.
Mistä sen voi tietää kuka oikeasti nauttii ja ymmärtää jazzia tai oooperaa tai mitä tahansa?
En minä ainakaan osaa sanoa sellaista ellen tunne henkilöä todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ihan huoletta myöntää olevani pikkuporvari. Olen tarkka ja järjestelmällinen, pidän siisteydestä ja turvallisuudesta sekä hyvistä käytöstavoista. Oopperasta en ole kiinnostunut, mutta kuuntelen jazz-musiikkia päivittäin sillä se rauhoittaa ja sopii hyvin taustamusiikiksi samalla kun tekee töitä.
Lisäksi harrastan sijoittamista ja arvostan korkeakoulusta.En nyt ihan ymmärrä että mikä tässä on Anna Kontulalle ongelma. Tietysti muiden ihmisten ylenkatsominen on aina rumaa, mutta kyllä sitä harrastavat muutkin kuin pikkuporvarit.
Kuten itsekin sanoit, ylenkatsominen on rumaa. Jos se yhdistyy keskiluokkaileen nousukkuusaatteeseen, voidaan puhua pikkuporvarismista. Mikään mainitsemasi asia ei puhu sen puolesta, että olisit pikkuporvari. Miksi täällä lähes kukaan ei ymmärrä lukemaansa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.
Hmm.. 'korkesti' koulutettu eliittihumanisti, jolla on isot tulot, mutta joka halveksuu 'porvaristoa' ja muita ihmisiä, jotka eivät elä niin kuin hän haluaa. Omaa nk. vihreät arvot.
Olet siis joko vihreiden tai vasemmistoliiton kansanedustaja
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen voi tietää kuka oikeasti nauttii ja ymmärtää jazzia tai oooperaa tai mitä tahansa?
En minä ainakaan osaa sanoa sellaista ellen tunne henkilöä todella hyvin.
Ketä ylipäänsä kiinnostaa nauttiiko oopperaa tai jazzia kuunteleva kuulemastaan oikeasti tai mistä tällainen ajattelu tulee, että pitää miettiä kuunteleeko hän sitä nyt oikeasti omasta mielenkiinnostaan vai muusta syystä? Miksi tällaista pitää edes miettiä? Tulee mieleen, että näin päästään itsekin katsomaan alaspäin näitä ihmisiä, jotka eivät ehkä kuitenkaan omasta mielenkiinnosta kuuntele jazzia, oopperaa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo on niin osuva omiinkin moniin tuttuihin, näihin Espoossa asuviin rivari + 2 lasta + kultainennoutaja -insinööri-hoitsuperhe-ihmisiin.
Huvittavaa on myös, miten kommenttiosiossa ihmiset on närkästynyt kirjoituksesta ja kieltävät koko ilmiön. Vaikka ihan ilmiselvästi olemassaoleva ilmiö on kyseessä.
Mä tein jo ysärillä lapsena sen huomion, että monesti koulussa alaluokkien kersat saattoi olla levottomia/huonokäytöksisiä mutta läpeensä pahoja nekään harvoin olivat. Sen sijaan juuri ne rikkaiden mukulat olivat yleensä täysin turmeltuneita, vaikka näennäisesti osasivat käyttäytyä, olivat jo sileluiltaan mustia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo on niin osuva omiinkin moniin tuttuihin, näihin Espoossa asuviin rivari + 2 lasta + kultainennoutaja -insinööri-hoitsuperhe-ihmisiin.
Huvittavaa on myös, miten kommenttiosiossa ihmiset on närkästynyt kirjoituksesta ja kieltävät koko ilmiön. Vaikka ihan ilmiselvästi olemassaoleva ilmiö on kyseessä.
Mä tein jo ysärillä lapsena sen huomion, että monesti koulussa alaluokkien kersat saattoi olla levottomia/huonokäytöksisiä mutta läpeensä pahoja nekään harvoin olivat. Sen sijaan juuri ne rikkaiden mukulat olivat yleensä täysin turmeltuneita, vaikka näennäisesti osasivat käyttäytyä, olivat jo sileluiltaan mustia.
Alaluokilla tarkoitin siis yhteiskunnallista asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo luonnottomasti "hymyilevä" punikkinainen katsoo itse pikkuporvareita alaspäin, koska ei tajua, että ilman heitä ei olisi verotuloja eikä tuolonsiirtoja.
Julkikommunisti Anna Kontula ymmärtää myös kapitalismin hyvät puolet, sillä hänellä on 4 asuntoa, joista 2 on Tampereella ja 2 on Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen ne Kontulan teinimurhaajat kalleine kevyttoppatakkeineen ja lähes identtisine asuineen North facet ym brändit esillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.
Kiitos mielenkiintoisesta kommentista, täällä sosiologian tohtorikoulutettava joka mielenkiinnolla lukee näitä näkemyksiä. Suomi on mielenkiintoinen maa, sillä täällä yksilön koulutustaso on jo tarpeeksi nostamaan henkilön yhteiskunnan hierarkiassa ylöspäin yhden sukupolven sisällä. Perinteisissä luokkayhteiskunnissa, kuten Britanniassa eliitistä ei voi tippua pois vaikka koko elämänsä räkisi kattoon - nimi ja verenperintö on tarpeeksi. Ja tätä Suomen obsessiota akateemista koulutusta kohtaan osoittaa myös miten varsinkin naiset arvottavat itsensä koulutuksensa mukaan - miksi minullakin oli tarve mainita viestin alussa koulutustasoni, luulenko että kukaan ottaisi jaaritteluni ja ajatusvirtani sen vakavammin? Voiko viestistäsi tulkita, että kaikkien pikkuporvaripiirteiden kaavan mukaan nyt kulutuksen ja ostamiskultuurin kritisointi on se millä yritetään nostaa itseä toisten yläpuolelle? Ei se että minulla ei ole varaa ostaa, mutta valitsen toisin. Nämä risaksi kuluneet farkut ovat valinta, ei pakko.
Mielenkiintoinen tulkinta ja ehkäpä tuossa on totuuden siemenkin, koska koen kyllä ylpeyttä omasta ei-niin-materialistisesta elämäntyylistäni. Itse koen, että elän nimenomaan omien arvojeni ja ihanteideni mukaisesti, eikä minulla ole mitään näyttämisentarvetta ulospäin. Mutta voisiko tosiaan olla, että tämäki todellisuudessa kumpuaa näyttämisenhalusta muille (en osta, vaikka voisin) ja halusta erottaa itsensä tuosta materialismiin taipuvaisesta keskiluokasta? Ehkäpä näin.
T. Lainaamasi viestin kirjoittaja
Aika paljon on perää tuossa artikkelissa mielestäni. Monesti tuntuu, että ajatuksellinen ja elämäntavallinen yhdenmukaisuus on monelle äärimmäisen tärkeää. Trumpia vihataan vaikka ei ole konkreettista käsitystä Trumpin politiikasta, määhänmuuttopolitiikkaa ei kritisoida koska sivistyneen ja edistyksellisen ihmisen ei kuulu tehdä niin, junttipoppia kuunnellaan auton ikkunat kiinni, jotta naapurit eivät vaan kuulisi, että siellä ei nyt soi Beethovenin Kuutamosonaatti jne jne.
Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään Trumpista, niin tarkennan, että tuo oli vain esimerkki siitä yhdenmukaisuuten perustuvasta ajattelutavasta, jossa ei haasteta konsensusta kirveelläkään, vaan lauletaan kuorossa niitä mielipiteitä, joiden kulloinkin luullaan olevan edistyksellisen ihmisen mielipiteitä. Vaikka omat tiedot asiasta olisivat pyöreä nolla.
Tämän ketjun viestien sisältö välittää hyvin erilaisen asetelman kuin se jota esität. :D