Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Paadarin postaus:
"Millaisia matkailupalveluita saamelaisalueella saa tarjota ja millaisia käsitöitä matkailija täältä saa ostaa? Näihin kysymyksiin tuntuu olevan paljon asiantuntijuutta tarjolla. Erilaisilla poliittisilla työryhmillä, seminaareilla ja hankkeilla on pyritty ohjaamaan elinkeinoelämän toimintaa suuntaan joka olisi sosiaalisesti hyväksyttävää. Mutta kenen mielestä hyväksyttävää? Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella. Mielestäni toimialat pystyvät myös itsenäisesti vahvaan sisäiseen debattiin, jos sille nähdään tarvetta, mutta ulkopuoliselle määrittelylle ja liiketalouden ohjaukselle täytyy olla erittäin vahvat perusteet ja yhteinen hyväksyntä.
Jatkuva keskustelu kulttuurisesta appropriaatiosta alkaa haittaamaan jo vahvasti saamelaiskulttuuria itseään. Saamelaisten käsityöläisten myynnit ovat romahtaneet, koska asiakkaat eivät uskalla ostaa saamelaista käsityötä ja esimerkiksi itse matkailupalveluiden tuottajana saan jatkuvasti vastata kysymyksiin sorretusta kansasta joiden maat on varastettu, vaikka itse haluaisin kertoa asioista jotka ovat parantaneet alkuperäiskansan asemaa kuluneiden vuosikymmenten aikana.
Jokainen meistä saamelaisista ei voi maksaa ruokaostoksiaan, lasten hoitomaksuja tai sähkölaskuaan julkishallinnon maksamasta kuukausipalkasta. Meidän täytyy saada myytyä käsitöitämme tai palveltua asiakkaita ansaitaksemme palkkamme. Eikä kyse ole välttämättä ainoastaan yrittäjän omasta perheestä, vaan myös yrityksen työntekijöiden perheistä."Fiksun oloinen tyyppi.
Minä olen aina palstan Nuorgam- keskusteluissa kysynyt, mitä jänkhän poromiehet mahtavat ajatella siskosten mielipteistä?
Olen tainnut saada vastauksen.
Luulen, että valtaosa saamelaisista -tai muidenkaan alkuperäiskansojen jäsenistä- EI tahdo nähdä itseään urheina, vaan olla ylpeitä hienosta kulttuuristaan. Ehkä jopa jakaa sitä oman kulttuurin hienoutta muille, sen sijaan että syyttelisi omimisesta?
Tai jos perinteiseen tyyliin koittais molempia, eli myy käsitöitä etelän hölmöille ja sitten haukkuu noita minkä kerkiää ja uhriutuu siitä että etelän ihmiset käyttää heidän hienoja käsitöitään. Vähän kuten kotimaan matkailuturismin kanssa on tehty jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun varttimustalaisia sanotaa manneiksi, mutta varttisaamelainen ei olisi sitten saamelainen ollenkaan. Kulttuuri peritään myös epigeneettisesti eli vaikka Miisa ei olisikaan asunut saamelaisalueella, hän on silti osittain saamelainen. Mikä ongelma tämän asian hyväksyminen on? USAssa ihmiset korostavat juuriaan ja kertovat, mistä isovanhemmat ovat kotoisin, ollaan italialais-irlantilais-saksalaisia, mutta täällä ei sitten voi olla edes saamelainen ja lantalainen yhtä aikaa.
Ehkä se outous ilmenee täällä niin, että Ylöjärvellä suomenkielisessä perheessä ikänsä asuneena sekä Miisa että Emmi ovat alkaneet puhua että he eivät voi ymmärtää valkoisia ihmisiä koska he eivät ole itse valkoisia. Emmi tuo usein esille että alkuperäiskansojen ongelmat ovat hänen ongelmiaan ja hän ei missään nimessä ole suomalainen tai valkoinen, vaan saamelainen. Tämä tuntuu todella kummalliselta itsestäni.
Mistä lähtien saamelaiset ei ole valkolaisia? Eikö ne ole sukua suomalaisille ja suomalaiset on valkoisia.
Perusasiat kuntoon. Saamelaiset ovat ruskeita. Ruskeiksi luokitellaan kaikki, jotka eivät kuulu valtaväestöön eli myös saamelaiset ovat ruskeita.
Kulttuurinen omiminen on etenkin ruskeita koskettava ongelma. Miisa on antanut selkeät ohjeet, miten toimia. Ei voi olla kovin vaikeaa kysyä tekijältä, mikä tuotteet merkitys on ja saako sitä käyttää. Tietysti parasta on, jos otetaan ITSE selvää eikä vaivata vähemmistöjen päätä meidän enemmistön aivoituksilla. Tässä on taas tilanne, että vähemmistö joutuu enemmistölle selittämään asioita. Google on keksitty ja Duodji shoppiin voi aina rimpauttaa.
Suomalaiset ja saamelaiset ovat tuhansia vuosia rinnakkain eläneitä kielellisesti ja etnisesti sukulaiskansoja. Eikä kumpikaan ole toista ruskeampi. Älytön ajatuskin. Kielivähemmistö ja valitettavasti aikoinaan väärin kohdeltu kielivähemmistö saamelaiset kylläkin ovat.
Kun ruskeus ei ole kiinni ihonväristä, vaan siitä, missä valta-asemassa olet yhteiskunnassa. Saamelaiset ovat sorrettuna vähemmistönä alisteisessa asemassa, joten täten heidät luetaan myös ruskeiksi. Termit kuntoon.
Saamelaisia ei tällä hetkellä sorreta millään tavalla, joten tuo määritelmä ei heihin sovi. Eivät ole sorrettu vähemmistö.
Saamelaiset joutuvat jatkuvasti taistelemaan oikeudestaan olla olemassa ja näkyä tässä yhteiskunnassa. Maat on viety, anteeksipyyntöä ei ole Suomelta tullut ja arvostusta ei heru. Heitä yritetään pitää jatkuvasti suomalaisina, vaikka ovat saamelaisia. Kaikkea sortoa ei suoraan näe kuten luullaan, vaan se voi olla hyvin pesiytynyt rakenteisiin.
Vai oikein olemassa olon taistelua. Mikähän huuto ja älämölö siitä syntyisi, jos sanottaisiin että saamelaiset eivät todellakaan ole suomalaisia ja kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan? Sanoja mitä saamelaiset itse ovat sanoneet. Naurettavaa suurimman osan muutenkaan väittää etteivät olisi suomalaisia, esimerkkinä tämä Nuorgamin sisaruspari. Molemmat ovat lähes suomalaisia geeniperimältään ja heidän äidinkielensä on suomi. Mutta eivät "identifioidu" suomalaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Paadarin postaus:
"Millaisia matkailupalveluita saamelaisalueella saa tarjota ja millaisia käsitöitä matkailija täältä saa ostaa? Näihin kysymyksiin tuntuu olevan paljon asiantuntijuutta tarjolla. Erilaisilla poliittisilla työryhmillä, seminaareilla ja hankkeilla on pyritty ohjaamaan elinkeinoelämän toimintaa suuntaan joka olisi sosiaalisesti hyväksyttävää. Mutta kenen mielestä hyväksyttävää? Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella. Mielestäni toimialat pystyvät myös itsenäisesti vahvaan sisäiseen debattiin, jos sille nähdään tarvetta, mutta ulkopuoliselle määrittelylle ja liiketalouden ohjaukselle täytyy olla erittäin vahvat perusteet ja yhteinen hyväksyntä.
Jatkuva keskustelu kulttuurisesta appropriaatiosta alkaa haittaamaan jo vahvasti saamelaiskulttuuria itseään. Saamelaisten käsityöläisten myynnit ovat romahtaneet, koska asiakkaat eivät uskalla ostaa saamelaista käsityötä ja esimerkiksi itse matkailupalveluiden tuottajana saan jatkuvasti vastata kysymyksiin sorretusta kansasta joiden maat on varastettu, vaikka itse haluaisin kertoa asioista jotka ovat parantaneet alkuperäiskansan asemaa kuluneiden vuosikymmenten aikana.
Jokainen meistä saamelaisista ei voi maksaa ruokaostoksiaan, lasten hoitomaksuja tai sähkölaskuaan julkishallinnon maksamasta kuukausipalkasta. Meidän täytyy saada myytyä käsitöitämme tai palveltua asiakkaita ansaitaksemme palkkamme. Eikä kyse ole välttämättä ainoastaan yrittäjän omasta perheestä, vaan myös yrityksen työntekijöiden perheistä."Fiksun oloinen tyyppi.
Minä olen aina palstan Nuorgam- keskusteluissa kysynyt, mitä jänkhän poromiehet mahtavat ajatella siskosten mielipteistä?
Luulen, että valtaosa saamelaisista -tai muidenkaan alkuperäiskansojen jäsenistä- EI tahdo nähdä itseään urheina, vaan olla ylpeitä hienosta kulttuuristaan. Ehkä jopa jakaa sitä oman kulttuurin hienoutta muille, sen sijaan että syyttelisi omimisesta?
mikä hieno kultturi??Turisteille yhä uppovaa moinen lässytys. ylpeinä hienosta kultturista, haa. mitä hienoa on riijellä kokoajan naapurin kans? veljensä ja siskon kanssa?suvun kanssa inhota turisteja yli kaiken. purra hammasta, kun suommalaiset taas tulevat. räplätä luusta matka muistova ja päälle polttaa poro kuvio. myydä tyhmäle turistille kalliila. syyvä naapurin poroa ja tietää, että toine kostaa kuitena. ampua turistin rakin, kun jouksee vapaana omistamassatunturissa. kajehtiaa enoa ja paukautella hau likolla por ojen rapavattaan, siinähän kupsahtaa tok kaa poro porolta kuka minnekin, kivvuissaa ja kovija tuskija kärsijen. olla parempi kuin kukkaan. mettästää turisti horotsuja illan huvitukseksi. jakaa samoja su vun kesken . vinkua valtiolta lisää rahaa. entiset juotu ja ostettulissää po roja. laitumet yli täynnä, mutta lihaa pitää saada myyntiin ja lisää rahhaa. jätti mönkkäreillä vejellä mutkat suoriksi ja mettät sileiksi. turistit ei ei terve tulleita. paitsi ostamaan käsi työ tuoteita, kalliila, ja häipyäveks. eikä saa käytää tuotteita, vaan auttaa ostamalla alkuperäis raukka kansaa. kolo nisaation uhreja. kun ryöstetty ja hakatu kansaa satoja vuosija. ja ajetu ahtaale melkein jää merhen. ja sulutettu ja yritety muuttaa suomalaisiks i kansaksi. eikö kukhan jo usko etä auttaaa saa j apittää, mutta käytää ei saaa kultuuri tuotteita koskaan. ihaol asaa ja antaa vaika vähän aina matka rahastoon ja saa ostettuva pensaa, ko pitkät matkat ajaa tunturisa. rahaa ei tule mistää
Hesari on erittäin suuri vallankäyttäjä.
Muun muassa estää ihmisiä kirjoittamasta HS.fi -sivuille (laittavat eston päälle) mielivaltaisesti perustelematta estojaan mitenkään.
Mielestäni estämisten pitää perusta johonkin eikä estot saisi olla "elinkautisia" kuten ilmeisesti on niitää ihmisiä kohtaan, jotka arvostelevat Hesaria ja Sanoma-Mediaa.
Edes kulkisen sanan neuvosto ei uskalla arvostella tätä Hesarin mielivaltaista ihmisten kommentoinnin estokampanjaa. Omalla kohdallani arvostelin Hesarin/Sanomayhtiön huumepomoja glorifioivaa ja lapsille huonoa esimerkkiä antavaa suhtautumista - siitä ilmeisesti seurasi kommentointini täys estäminen. Kyselyihini syistä eston syystä ei ole vastattu ja julkkarineuvosto pesee kätensä ja kieltäytyy kommentoimasta onko Hesarin mielivaltanen ihmisen täydellinen kommentointikielto hyvää journalismia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua, että henkilö kenen isovanhemmista 75% ovat aidosti, oikeita kantasuomalaisia, kokee olevansa jotain muuta kuin suomalainen. Toki sen voi ajatella niin, että isäkin on saamelainen koska toinen vanhemmista saamelainen ja siten myös Miinakin on 100% saamelainen ja baby myös. Tosin vähän hassua logiikkaa, että jos vaikka yksi isoisovanhemmista olisi inkkari, niin se lapsenlapsenlapsi kenestä on oikeasti vain 1/8 inkkariverta kokisi olevansa 100% intiaani ja 0% mitään muuta.
Noin se menee muissakin vähemmistöissä. Itse tunnen paljon juutalaisia Suomessa ja Yhdysvalloissa, ja eihän käytännössä kukaan ole 100 % juutalainen nykyään, paitsi ehkä haredi/hasidipiireissä. Joita ei Suomessa ole.
Juutalaisuus periytyy äidin kautta, joten jos äiti on juutalainen, lapsikin on ilman muuta. Jos taas isä on juutalainen, äiti ei, lapsi voidaan silti kasvattaa juutalaiseksi, ja teini-iässä hän käy bar/bat mistvan ja on sen jälkeen ihan yhtä juutalainen kuin kuka hyvänsä muukin. Kyse on siis hyvin pieneltä osin geeneistä, ja paljon suuremmalta osin kulttuurista ja arvomaailmasta.
Juutalaiseksi voi myös kääntyä. Prosessi vaatii aika tavalla opiskelua, mutta on ihan mahdollista (vaikka minkäänlainen käännytys ei juutalaisuuteen uskontona kuulukaan, pikemminkin salaseuramentaliteetti). Tietenkään ihminen ei ole silloin r-o-d-u-ll-isesti juutalainen, vaan vain uskonnollisesti ja kulttuurillisesti, ja ihmiset ovat tästä toki tietoisia, mutta käsittääkseni isompaa "more jew than thou" -mentaliteettia ei ole. Ongelmaksi muodostuu se, että jos ei ole kulttuuriin kasvanut, on aina ihan hirveitä sokeita pisteitä tietyissä asioissa. Opiskelemalla ei vaan opi kaikkea sitä, mitä lapsi imee kasvuympäristöstään, ei tunne oikeita ihmisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun varttimustalaisia sanotaa manneiksi, mutta varttisaamelainen ei olisi sitten saamelainen ollenkaan. Kulttuuri peritään myös epigeneettisesti eli vaikka Miisa ei olisikaan asunut saamelaisalueella, hän on silti osittain saamelainen. Mikä ongelma tämän asian hyväksyminen on? USAssa ihmiset korostavat juuriaan ja kertovat, mistä isovanhemmat ovat kotoisin, ollaan italialais-irlantilais-saksalaisia, mutta täällä ei sitten voi olla edes saamelainen ja lantalainen yhtä aikaa.
Ehkä se outous ilmenee täällä niin, että Ylöjärvellä suomenkielisessä perheessä ikänsä asuneena sekä Miisa että Emmi ovat alkaneet puhua että he eivät voi ymmärtää valkoisia ihmisiä koska he eivät ole itse valkoisia. Emmi tuo usein esille että alkuperäiskansojen ongelmat ovat hänen ongelmiaan ja hän ei missään nimessä ole suomalainen tai valkoinen, vaan saamelainen. Tämä tuntuu todella kummalliselta itsestäni.
Mistä lähtien saamelaiset ei ole valkolaisia? Eikö ne ole sukua suomalaisille ja suomalaiset on valkoisia.
Perusasiat kuntoon. Saamelaiset ovat ruskeita. Ruskeiksi luokitellaan kaikki, jotka eivät kuulu valtaväestöön eli myös saamelaiset ovat ruskeita.
Kulttuurinen omiminen on etenkin ruskeita koskettava ongelma. Miisa on antanut selkeät ohjeet, miten toimia. Ei voi olla kovin vaikeaa kysyä tekijältä, mikä tuotteet merkitys on ja saako sitä käyttää. Tietysti parasta on, jos otetaan ITSE selvää eikä vaivata vähemmistöjen päätä meidän enemmistön aivoituksilla. Tässä on taas tilanne, että vähemmistö joutuu enemmistölle selittämään asioita. Google on keksitty ja Duodji shoppiin voi aina rimpauttaa.
Suomalaiset ja saamelaiset ovat tuhansia vuosia rinnakkain eläneitä kielellisesti ja etnisesti sukulaiskansoja. Eikä kumpikaan ole toista ruskeampi. Älytön ajatuskin. Kielivähemmistö ja valitettavasti aikoinaan väärin kohdeltu kielivähemmistö saamelaiset kylläkin ovat.
Kun ruskeus ei ole kiinni ihonväristä, vaan siitä, missä valta-asemassa olet yhteiskunnassa. Saamelaiset ovat sorrettuna vähemmistönä alisteisessa asemassa, joten täten heidät luetaan myös ruskeiksi. Termit kuntoon.
Saamelaisia ei tällä hetkellä sorreta millään tavalla, joten tuo määritelmä ei heihin sovi. Eivät ole sorrettu vähemmistö.
Saamelaiset joutuvat jatkuvasti taistelemaan oikeudestaan olla olemassa ja näkyä tässä yhteiskunnassa. Maat on viety, anteeksipyyntöä ei ole Suomelta tullut ja arvostusta ei heru. Heitä yritetään pitää jatkuvasti suomalaisina, vaikka ovat saamelaisia. Kaikkea sortoa ei suoraan näe kuten luullaan, vaan se voi olla hyvin pesiytynyt rakenteisiin.
Vai oikein olemassa olon taistelua. Mikähän huuto ja älämölö siitä syntyisi, jos sanottaisiin että saamelaiset eivät todellakaan ole suomalaisia ja kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan? Sanoja mitä saamelaiset itse ovat sanoneet. Naurettavaa suurimman osan muutenkaan väittää etteivät olisi suomalaisia, esimerkkinä tämä Nuorgamin sisaruspari. Molemmat ovat lähes suomalaisia geeniperimältään ja heidän äidinkielensä on suomi. Mutta eivät "identifioidu" suomalaisiksi.
kyllähän seon niin, että suomalais lapsia kiusataan. Eikä pääse koulun matkoille, vaan saamelais lapset pääsee. Suomalaisia tönitään ja opet ei puutu, ko kulttuuri. saamelaisille on järjestetty työ paikkoja valtion varoin, huippuhyvät palkat. riittää ko ossaa kieltä, pätevyyttä ei vaajita. pätevät ei saa työtä, vaikka ei tarttis puhua sanaakaa saamen kieltä työssä. valtio hyssyttellee ja hiljentää saamelaiset rahalla. minkä tähen, koska se rupusakki raahattii muka väkisin mettistä puita palvomasta sivistyksen parhiin ja koulutukseen. kiitoksena hirviä älämölö ja parkuna ko sorretaa. kulttuuri tuhotaan. mikä kulttuuri. samaa on suomessa harjotettu vuosisatoja suomalaiset kaikkine heimoineen. suurporon omistajia on vaa muutama, siisnä ne kultturilähettiläät. pullot kilisee etessäja takana. tottahan se on! etelässä assuu 95 rosenttia saamelaisista. ne on vallottanu etelänki. ja muka sorretaa. ei oo muilla heimoilla omia kieliopettajia. kirjoja, työpaikkoja suurine palkkoine. arvaa kellä heimola on. vinkujilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä saamelaisten valta-asemassa on oikein vinossa? Teillähän on omakieliset uutisetkin ylellä toisin kuin esim. savolaisilla, kainuulaisilla tai karjalaisilla. Miten tämä alistaminen oikein niin kuin käytännössä näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti toivon, että minulla olisi pokkaa ruveta larppaamaan karjalaisaktivistia, julistaa etten ole suomalainen, pukeutua pelkästään karjalaisiin perinneasuihin ja puhua karjalaa jopa asiakaspalvelijoille. (En tosin osaa karjalaa, vaikka karjalainen olenkin juuriltani, mutta olen kuullut että tämä ongelma ratkeaa helposti alle vuodessa.)
Siis tällähän voisi päästä pitkälle, jos on tarpeeksi pokkaa.
Tai jos ei pitkälle, niin ainakin Aamu-TV:hen.
Mä voisin ehkä "ratsastaa" julkkikseks mun isoisän isän huutolaislapsi- menneisyydellä!!!
Huutolaislapsia myytiin ja kohdeltiin kuin orjia.
Sitten mun mummon äidin 3 veljeä teloitettiin punaisten vankileirillä, nuorin oli 13v.
Paaaljon uhripisteitä mulle!
Lisäksi olen "anti-panseksuaali" eli sytyn seksuaalisesti vain hyvin rajatusta määrästä ihmisiä.
samoin mun isä ja mun isän isää kidutettii viipurin vankileirillä. oli pakko liittyäpunasiin, kun työnantaja pakoti. muutoin ois saanu kenkää ja nuori perhe oli. eli keitä on oikeesti sorrettu ja kidutettu! Suomalaisia!
Vierailija kirjoitti:
Tässä Paadarin postaus:
Jokainen meistä saamelaisista ei voi maksaa ruokaostoksiaan, lasten hoitomaksuja tai sähkölaskuaan julkishallinnon maksamasta kuukausipalkasta. Meidän täytyy saada myytyä käsitöitämme tai palveltua asiakkaita ansaitaksemme palkkamme. Eikä kyse ole välttämättä ainoastaan yrittäjän omasta perheestä, vaan myös yrityksen työntekijöiden perheistä."
Se on "kirjoitus" ei "postaus".
Postata on muutenkin aika turha vierasperäinen sana, kun vaihtoehtoina ovat mm. lähetys ja kirjoitus ja viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä artikkeli saamelaisista. Itse olen myös aina ihmetellyt, miksi vain saamelaiset ovat saaneet alkuperäiskansan statuksen, mutta muut suomalais-ugrilaiset heimot eivät.
myös tuo, että saamelaiset hellivät itsestään ajatusta Suomen alkuperäiskansana, joka ajettiin väkivalloin pois alueiltaan "uudisasukkaiden toimesta. Kuitenkin kaikki tieteelliset julkaisut, mihin itse olen törmännyt, kertovat yhteisestä historiasta ja siitä, miten saamen ja suomenkieli jakautuivat omiksi kielikseen samasta alkukielestä.
https://vapaasana.net/2017/12/02/saamelaisetko-alkuperaiskansa-erkaantu…
Jep, tätä olen netissä yrittänyt oikaista, suomalaisia syrjivää harhaluuloa että saamelaiset olisivat olleet täällä ensiksi. Jopa jotkut professuurit levittävät tätä harhaa. Tieteellinen fakta on että silloin kun saamelaiset saapuivat suomeen meidän esi-isämme asuttivat jo tätä maata, oli jopa omana
alista kulttuuriakin..näkyisihän saamelaisten "esi-isäjuuri" myös kansan dna:ssakin massiivisena jos noin olisi mutta eipä näy. Hyvä että nykyään on dna testaus käytössä niin saadaan karsittua monia luuloja pois.
Tiedättekö että suomiviha on yleistä netissä, siis ihan ulkomaalaistenin kesken. Jopa eurooppa ryhmissä halutaan suomi jättää ulos keskusteluista eikä ketään kiinnosta meidän historia. Meidän pitäisi alkaa tekemään suomalaisiin kohdistuvaa syrjintää näkyväksi.
Ei tuo ole uutinen. Joka välissä Ruotsi ja Norja korostavat kuinka Suomi ei ole Skandinaviaa. Ei tietenkään olekaan maantieteellisesti. Mutta on kummallista miten Suomi halutaan tietoisesti unohtaa.
Itse asiassa tuo edellä mainittukaan ei pidä paikkaansa. Skandinavian niemimaa alkaa Pohjois-Suomesta, joten kyllä Suomikin kuuluu osaltaan Skandinaviaan - vaikkei toki kokonaisuudessaan. Tämä vanha maantiedontunnin väärä fakta tuntuu vaan istuvan todella tiukassa.
Olen luullut, että Skandinavia tarkoittaa niitä maita joilla on kielet sukua keskenään, siksi Suomi ei kuulu niihin. Pohjoismaihin kyllä.
Tämänkin väitteen kuulee usein. Oli sitten mitä mieltä esimerkiksi pakkoruotsista tms. kielikysymyksistä, väitteen esittäjiltä vaikuttaa unohtuneen että Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa. Halusi tai ei, suomalaisuuteen kuuluu myös pitkä ja rikas ruotsinkielisenkin kulttuurin historia ja perinne.
Jännää että Suomen alueen ja suomenkielisten tapauksessa muunkielisen väestön vuosisatoja kestävän miehityksen ja sorron alle joutuminen on "pitkä ja rikas perinne".
Ikävä kyllä tuokin on osa historiaamme. Maailma ei ole kuitenkaan mustavalkoinen, vaan siihen mahtuu myös toisinaan aineksia jotka ovat ristiriidassa keskenään: Vuosisatojen sorto ja Ruotsin "siirtomaana" oleminen, ruotsinkielisten etuoikeutetumpi asema opiskelupaikoissa jne, sekä toisaalta rikas suomenruotsalainen kulttuuriperinne ovat kaikki toteutuneita tosiasioita. Eikö maailma voikin olla ihmeellinen paikka!?
Vaikka nuo edellä mainitut epäkohdat nostattavat minunkin verenpainettani, emme silti saa antaa katkeruuden kaventaa ja yksipuolistaa todellisuuden havainnointia.
japanissa ja englannissa leviää petterin tappo videot. petteriltä päästettiin veret viimeisen kerran siihen loppui etelän vetelien vero rahoin tukema ulkomaan turismi. etelän vetelät pysyvät uudella maalla kuten toivoitte jo koronan alussa.
Saamelaiset eivät ole millään lailla sorrettuja.
Hui.j.aa.v.at pe.t.o.k.o.r.v.auksia Suomen huom! Suomalaisten valtiolta väärin perustein.
Se että joskus on ollut pakkosuomenkielistäminen niin sille ei nyt enää voi mitään. Mutta siitä nuo jaksaa aina vinkua jatkuvasti. Kyllästyttää.
Ei saamelaiset ole mitään ihmeen hienoja ja ihania ihmisiä. Ne on pahapäisiä riitelijöitä ja eläinten ki.d.u.t..tajia. Halveksivat myös ho.m.o.s.e.k.su.aaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin, ettei voi niitä lettejä pitää koska mustia on joskus niiden takia sorrettu, on naurettavaa. Onhan musliminaisiakin sorrettu hameen pitämisestä, käytän sitä silti.
Tekstisi osoittaa ettet oikein ymmärrä mistä puhut. Ne letit on af ro hiuksisille a) osa kulttuuria ja identiteettiä b) käytännön sanelema pakko hiuslaadun takia.
Edelleenkin af ro tukkaiset, oli tukka sitten auki tai lehdille, joutuvat syrjinnän kohteeksi tukan takia. Esim työnsaanti on vaikeampaa koska hiukset ovat ”villit” tai ”ghetto”. Paine kemialliseen suoristamiseen on kova. Siksi jotkut kokevat epäreiluksi että kun joku valkoi nen laittaa ne letit niin se on yhtäkkiä muotia eikä valkoi nen joudu kantamaan muuten sitä mus tien taakkaa, kun cooleista leteistä voi vaikkapa luopua jos tulee työhaastattelu. Eli val koiset voivat säästää kakun ja syödä sen. Tästä se epäreiluus tulee, ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Ja kyllä niitä lettejä saa pitää, jos haluaa, ei kukaan niitä kiellä vaikka jotkut sitä paheksuvatkin. Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää tätä epäreilua asetelmaa siellä taustalla jos on mus tien kulttuurista kiinnostunut ja tiedostaa omat etuoikeudet. Varsinkin jos ottaa ne letit kulttuurisensitiivisesti (esim. on matkalla vaikkapa Keniassa ja siellä ystäväsi haluaa laittaa sinulle letit tässä ei ole mitään vikaa). Ei mielestäni ole verrattavissa tähän saamelaisuuskeskusteluun.
Voi luoja miten vaivaannuttavaa on se että Suomeen yritetään tuoda USA:n ghettopuhetta ja BLM-ongelmatiikkaa. Meillä on ihan omat ongelmamme jotka ovat hyvin erilaisia kuin ne, mitä ryöstettyjen ihmisten ja orjuuden jättämien vaurioiden maassa on. Tällaisella puheella luodaan ongelmia, ei ratkaista.
No niinpä. Ennen tätä harva ihan täällä meillä Suomessa (Huom. ei USA:ssa) tuskin on ajatellut, että pikkuleteissä tai afrossa on mitään vikaa. Nyt kun tällaista toitotetaan jatkuvasti niin äkkiäkös sitä alkaa ajattelemaan, että ahaa niissä sitten ilmeisesti onkin jotain paheksuttavaa. Että kiitos teille valistajille!
Kuulemma sanaa piknik ovat jotkut woket alkaneet karsastaa, koska siihen on saattanut aikoinaan liittyä oheistoimintana tummien lynkkaamista. Kukaan ei tätäkään tietäisi, jos asiaa ei nostettaisi jalustalle. Piknik yksinkertaisuudessaan nykykielessä ihmisille tarkoittaa evästämistä jossain luonnossa. Nyt yritetään väittää ettei näin muka olisi.
Eli mielestäsi syrjintä johtuu siitä että jotkut ovat puhuneet kokemastaan syrjinnästä? Erikoinen ajattelutapa. Valitettavasti voin kertoa faktana että jo ennen viime vuosien woke keskustelua, on af ro hiuksiin kohdistunut syrjintää. Et ole ehkä itse sitä ajatellut tai huomannut kun ei ole ollut tarvetta, eikä se kohdistu sinuun. Woke keskustelu on mennyt monilta osin överiksi kuten tässäkin ketjussa on kuvattu mutta överiksi menee myös toisten ihmisten kokemusten mitätöinti ja ongelmien täysi kiistäminen.
Mitä helkkaria sinä olet täällä länkyttämässä jostain afrohiuksista koko ajan?? Etkö näe että tämä keskustelu koskee suomalaisia ja saamelaisia? Miksi sinua edes joidenkin afrojen hiukset niin helkkaristi kiinnostavat, ihme fetissi..
Itse aloitit niistä leteistä kommentoinnin, ja triggeröidyit täysin asiallisesta vastauksestani. Keskustelupalstalla saanee keskustella. Näyttää asia kovasti sinuakin kiinnostavan kun noin tunteisiin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi ja Miisa ovat muka ylpeitä saamelaisuudestaan, mutteivät käyttäydy eivätkä elä kuten saamelaiset. Erityisen ristiriitaista on heiltä mennä ottamaan kantaa kulttuurin omimisesta, kun se sama liippaa heitäkin läheltä.
Puoliksi saamelaisena voin kertoa, että saamelaisetkaan eivät elä kuten saamelaiset.
Entisinä aikoina oli tapana, että kun poroja joutui "pedon suuhun", niin se hyväksyttiin nöyrästi, että luonto vain "keräsi veroa", otti kymmennyksensä.
Luontoa kunnioitettiin. Nykyään petoja surmataan laittomasti ja säälittä, luontoa ei kunnioiteta, raha on pääasia.
Poroja talviruokitaan koska liian suureksi paisunut porokanta on kalunnut alueet erroosion partaalle. Pedot ammutaan salaa.
Poronlihaa ei voi kutsua eettiseksi valinnaksi.
"Puoliksi saamelaisena voin kertoa", "anna plikka kun mää kerron" Et asu edes siellä päin ja tiedät kaiken kaikesta. Paa pistäen pullo vissyä ja jos vaikka olisit hiljaa, asioista joista et nääs eres tierä?
Käsityöelinkeinoa ovat tuhonneet kulttuurista appropriaatiota vastustavat. Leteistä meuhkaavat ym. tuskin ovat itse kampaajia.
Eikö missikisoissakin joskus vastustettu saamelaisasua?
Mikseivät käsityöläiset perustele, miksi käsitöitä kannattaa ostaa?
Ymmärrän tuon voimakkaan aversion suomalaisuutta kohtaan ihan sen menneisyyden sorron kautta. Vähän kuin yrittäisi rakastaa vanhempaa joka hakkaa.
Minulle on kuitenkin jäänyt epäselväksi, mikä saamelaisten mielestä heidän nykytilassaan on pielessä? He voivat harjoittaa elinkeinojaan Lapissa, ja ainoa mikä sahaa oksaa on liian innokas aktivismi. Haluavat olla rauhassa? No onnistuu sekin, mutta sulkeutuminen lisää epäluuloja. Ette ole suomalaisia, mutta ette myöskään yksin tässä maailmassa.
Eikö nyt olisi parasta unohtaa koko miisa, myös ylen ja hesarin. Neljäosasaamelaisen ei soisi tuhoavan aitojen saamelaisten elinkeinoja. miisalle kyse on seuraajista, muille aidosta elämästä ja toimeentulosta. Yhden semisaamelaisen takia ei liene tarve sotkea muiden elämää.
Fiksun oloinen tyyppi.