Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Itse tilasin tuolta tämän: https://indianheaddress.com/collections/bestsellers/products/indian-hea…
Saa loukkaantua ihan vapaasti =D
Voisihan tuosta joku loukkaantuakin, kun FAQ:ssa kysytään:
"Are the headdresses made by real native american indians?" ja vastaus on:
"No. However, every Indian Headdress we offer is an authentic looking replica made by indigenous Balinese artists"
Eli sivusto antaa melko vahvasti ymmärtää, että intiaanituotteitahan nämä ovat, mutta pienellä kerrotaan, että tuotteet tehdään Balilla eli ihan toisessa maanosassa. Taitaa täyttää kulttuurisen omimisen määritelmän eli jonkin toisen kulttuurin edustajat hankkivat taloudellista etua toisen kulttuurien edustajien kustannuksella. Tekisivät balilaisia koristeita ja myisivät niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kansallismaisemaitku on ihan käsittämätöntä. Että suomalainen ei saisi sanoa Suomen valtion maisemia omaksi kansallismaisemakseen? Entä jos on Lapissa asuva suomalainen? Saako varsinaissuomalainen pitää Kainuun korpea kansallismaisemana? Varsinaissuomalainen maisema on kuitenkin hyvin erinäköistä.
Saamelaiset ovat toki aivan vapaita itsenäistymään ja perustamaan ihan virallisen valtion Saamenmaasta. Silloin ei tarvitse surra kansallismaisema-sanan väärinkäyttöä. Jostain syystä tällaisia pyrkimyksiä ei kuitenkaan taida olla, miksei?
Enää 1/3 saamelaisista asuu Saamenmaalla. Jos itsenäistyisivät, niin joutuisivat muuttamaan takaisin sinne kansallismaisemiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka yleensäki haluaa sitä krääsää. Sen ymmärrän, että niitä puukkoja ostetaan, mutta muut on kyllä ihan hirveää Kiinassa tehtyä krääsää.
Minulla on ihan paikallisten tekemiä tuotteita. Kokevat kyllä hikipajojen tuotteet enemmän loukkauksina omia taitojaan kohtaan kuin sen, että joku käyttäisi heidän omin käsin tekemiään tuotteita.
Ihan reppu, päähine ja laukku löytyvät. Esimerkiksi Islannissa perinteisen islantilaisen lampaan villasta aikuisen neuloman neuleen ostaminen mielletään eettisempi ja hyväksi teoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nettisivu, mistä voi tilata aitoja saamelaiskäsitöitä suoraan tekijöiltä? Minulla on kaukaisia saamelaisia juuria ja koen että nyt tulee jeesata "omiaan". Lapissa käydessäni niissä harvoissa putiikeissa, missä olen käynyt, olen nähnyt vain kiinankrääsää. Siksi jäänyt kauppaan.
Käsittääkseni Saamen Siidasta kannattaa kysyä asiasta. Aiemmin sieltä sai ostettua ainakin musiikkia ja jos oikein muistan niin kirjojakin.
Miksi Saamelaiset syyttävät muita aina?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa on se että jos ostat lapissa lapin äijältä neljän tuulen lakin ja pistät sen päähäsi niin hän käärii rahat mielissään taskuunsa ja on iloinen että ostit häneltä hatun, mutta samaan aikaan Helsingissä joku sateenkaaripuolisaamelainen loukkaantuu siitä verisesti.
Minua ärsyttää tässä saamelaiskeskustelussa eniten se, että tuntuu että he haluavat omia koko Lapin itselleen. Lapissa asuu muitakin, saamelaiset eivät omista sitä! Lisäksi Lappi on tärkeä monelle muualta kotoisin olevalle, itsestäni lappilaisena se tuntuu vain hienolta.
Minä olen kotoisin aivan pohjoisesta Lapista, mutta en ole saamelainen. Sukuni on tosin metsäsaamelaisia, joiden kieli ja kulttuuri on aikanaan myöskin hävitetty. Sikäli metsäsaamelaisten asema on vielä huonompi, koska he eivät myöskään kelpaa saamelaiksi näille ns. oikeille saamelaisille. Noh, joka tapauksessa, minulla tai sukulaisillani ei ole mitään tarvetta identifioitua yhtään miksikään, vaan me olemme ihan vaan suomalaisia ja lappilaisia.
Olen useita kertoja törmännyt vaientamiseen yrittäessäni keskustella esimerkiksi Lapin luonnon tilanteesta kotiseuduillani, kuten ylisuuren poronhoidon vaikutuksesta kasvillisuuteen, vesistöjen ryöstökalastuksesta, petoeläinten tappamisesta jne., jotka oikeutetaan kulttuurilla ja perinteillä (tosin nykyään näissä perinteissä käytetään täysin moderneja ja tehokkaita välineitä). Näistä asioista minulla ei kuitenkaan ei-saamelaisena ole oikeutta esittää mielipiteitä, huolimatta siitä että sukuni on asunut alueilla iän kaiken.
Maailma olisi vaan niin paljon parempi paikka ilman näitä kahta pelleä.
Larppaajia loukkaa syvästi sanan kulttuurinen omiminen haukkumasanaksi. Larppaus ei ole teeskentelyä tai uhriutumista vaan se on rehellinen harrastus.
Saamelaisuudessa on nähtävästi ylimielisyyttä. Kaikki vähemmistöt, siis myös kantasuomalaiset esim. Venäjän ja Ruotsin silmissä ovat sortaneet meitä vuosisatoja ja Suomi on viime sodassa menettänyt alueita, joissa asui kantasuomalaisia paljon enemmän kuin mitä saamelaisia on täällä ikinä ollut.
Silti emme ole itkeneet sukupolvesta toiseen sortamista, vaan jatkaneet eteenpäin. Emme ole ylimielisiä ruikuttajia, vaan vahvoja selviytyjiä.
Tuossahan Padar ite huutaa rasismia ja että ei muut saa tehdä näitä. Ettei olis ihan oma vika että mennyt tähän pisteeseen.
Häneltä kyllä saa ostaa ja käyttää rahaa hänen palveluihin, mutta että kukaan muu tekisi tai mainostaisi niin ei saa! Rasismia!
Älä puhu saamelaisista, älä osta mitään saamelaista, älä ole kiinnostunut saamelaisesta kulttuurista, älä matkusta saamelaisalueille, älä ole missään tekemisisssä saamelaisuuden kanssa. Näin Nuorgamin sisarukset haluavat sinun toimivan. Saamelaisuus kuuluu vain saamelaisille.
Tuo nainen on tehnyt harvinaisen paljon vahinkoa saamelaiskuvalle. Olen varmaan puoliksi hänen ansiostaan saanut viime vuosina sen kuvan että saamelaiset ovat milloin mistäkin loukkaantuvia tyhjännaukujia. Tiedä sitten kuinka moni oikeasti on, mutta tekee mieli välttää kaikkea saamelaisuuteen liittyvää varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisten ulostulot ovat saaneet minut kiinnostumaan enemmän inkeriläistaustastani ja sukuani kohtaan tehdyistä rikoksista (karkotukset, murhat). Uusi identiteettini on tästä lähin inkeriläinen, ja olen koko ikäni tullut sorretuksi r-y-ssätaustani takia (vaikka siis omaksuinkin tämän identiteetin vasta kolmekymppisenä). Miksen minäkin voisi tehdä näin, jos Nuorgamin siskoksetkin voivat? Taidanpa myös vaihtaa nimeni sukumme venäläiseen nimeen, joka myöhemmin suomennettiin. Tulisi heti selväksi, että vähemmistöähän tässä ollaan.
Absurdiltahan tämä tuntuu, mutta näin tämä nykymaailma kaiketi toimii.
Itellä on kanssa sukua Sallan itäpuolen evakoista ja Lapista sekä Ruotsista. En tiedä millä tavalla loukkaantuisin ja mikä olisi sopiva tulokulma siihen. Täytyy pohtia...
Niin totta tässäki oli kaksi eri Paadaria. Käsityöläinen ja sitten tuo journalisti. Onhan siellä monet ihan paikoissa olevat huudellu samaa.
- Saamelaisten puheenjohtaja Klemetti erosi vuonna 2015 kun meni niin tunteisiin että ulos heitetyt saamelaiset pakotettiin takasin sisään. Yksi näistä ulosheitetyistä, Pekka Kyrö, sai 3. eniten ääniä ja oli tosi suosittu saamelaisten keskuudessa.
- Nuorten puheenjohtaja Petra ollut huutelemassa jo monta vuotta kaikkea tätä.
- Outi Länsman oli huutelemassa ja hänet valittiin vuoden saamelaiseksi ja on saamelaisten koulussa lehtorina.
Sitten on viellä nämä metsäsaamelaiset keitä ei edes päästetä saamekäräjille. Heillä on syrjintää omissa piireissäkin.
Nuorgamin siskokset on tekopyhiä..netissä paasataan ja esitetään "hyvää ihmistä". Huvittavinta, että alkuperäiskansaan kuuluvat ihmiset puhuu paskaa toisesta alkuperäiskansasta, mutta kun kyseessä on juutalaiset niin tottakai muka vastustavat vaan "sionismia" ja heidän oikeutta puolustaa itseään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun varttimustalaisia sanotaa manneiksi, mutta varttisaamelainen ei olisi sitten saamelainen ollenkaan. Kulttuuri peritään myös epigeneettisesti eli vaikka Miisa ei olisikaan asunut saamelaisalueella, hän on silti osittain saamelainen. Mikä ongelma tämän asian hyväksyminen on? USAssa ihmiset korostavat juuriaan ja kertovat, mistä isovanhemmat ovat kotoisin, ollaan italialais-irlantilais-saksalaisia, mutta täällä ei sitten voi olla edes saamelainen ja lantalainen yhtä aikaa.
Ehkä se outous ilmenee täällä niin, että Ylöjärvellä suomenkielisessä perheessä ikänsä asuneena sekä Miisa että Emmi ovat alkaneet puhua että he eivät voi ymmärtää valkoisia ihmisiä koska he eivät ole itse valkoisia. Emmi tuo usein esi
Kommenttisi oli aikaansa edellä.
Saamelaisten ulostulot ovat saaneet minut kiinnostumaan enemmän inkeriläistaustastani ja sukuani kohtaan tehdyistä rikoksista (karkotukset, murhat). Uusi identiteettini on tästä lähin inkeriläinen, ja olen koko ikäni tullut sorretuksi r-y-ssätaustani takia (vaikka siis omaksuinkin tämän identiteetin vasta kolmekymppisenä). Miksen minäkin voisi tehdä näin, jos Nuorgamin siskoksetkin voivat? Taidanpa myös vaihtaa nimeni sukumme venäläiseen nimeen, joka myöhemmin suomennettiin. Tulisi heti selväksi, että vähemmistöähän tässä ollaan.
Absurdiltahan tämä tuntuu, mutta näin tämä nykymaailma kaiketi toimii.