Autosta paloi polttimo – Merkkiliikkeen korjausarvio oli niin pöyristyttävä, että mies myi suutuspäissään autonsa
Mietin, että miksi niin monet haluavat olla autonvalmistajan pihtipalliotteissa ostamalla uusia autoja?
Kun uusien autojen ledivalot tai mitkä lie laservalotkin alkavat zippaamaan väistämättä joidenkin vuosien jälkeen, niin ei, sinä et mene "vaihtamaan polttimoa", vaan käytännössä joudut ostamaan valmistajalta uuden umpion tuhansilla euroilla saadaksesi auton takaisin liikennekelpoiseksi.
Tätä tapahtuu nyt jo ihan esimerkiksi Toyota Avensiksissakin ja uusi etu-umpio maksaa noin tonnin.
Ratkaisemattomat ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun auto +15v vanha ja uutta umpiota et saa edes rahalla, vaikka haluaisit. Lisäksi umpiotkin alkavat olla runkonumeroon lukittuja, joten et saa purkuosaa toimimaan.
Kommentit (49)
Ne piirtää joilla on liitua. Aja sinä vaan wanhalla rotiskollasi - ei se ole meiltä muilta pois.
Luin uutisen. Onhan tuo aivan naurettava summa uudesta lampusta, 3000 euroa.
Uudemmissa Bemareissa ja Porscheissa se LED-umpio maksaa 4 tonnia. Mutta ihan itse aiheutettu tilanne.
Ja toisaalta ei ole mikään pakko hankkia sitä tehdaskappaletta Saksasta. 1:1 toimiva kiinalainen kopio toimii noin 10 vuotta ja maksaa vain tonnin.
Lukematta uutista varmaan joku 2018+ BMW tai Land Rover. Ei kukaan pakottanut ostamaan.
Tiesin heti että kyse on uudesta lantikasta edes avaamatta juttua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".
Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Uudemmissa Bemareissa ja Porscheissa se LED-umpio maksaa 4 tonnia. Mutta ihan itse aiheutettu tilanne.
Ja toisaalta ei ole mikään pakko hankkia sitä tehdaskappaletta Saksasta. 1:1 toimiva kiinalainen kopio toimii noin 10 vuotta ja maksaa vain tonnin.
No onhan se tonnikin naurettavan paljon.
Muistan ajan, kun uusi polttimo maksoi kympin markkoina ja itse sai vaihdettua 5 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on aivan sama kirkkaus, tekniset ominaisuudet, ulkonäkö ja laatu millimetriä myöten. Uskallan väittää että myös kalliimmat merkit teettävät Aasiassa näitä umpioita. Ei niitä Saksassa tehdä.
Toki nuo tehtaat sitten off-brand tuotteina myyvät niitä itse ohi Porschen tai BMW:n tai Land Roverin neljäsosalla marmoritiskin hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Mun hybridi toyotaan oli ihan helppo vaihtaa ledit omassa autotallissa, vajaa 20€ maksoi.
Se on silloin led-lamppu, ei kuvioitu led-umpio. Jälkimmäiset maksavat käytetyn auton verran per kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Mun hybridi toyotaan oli ihan helppo vaihtaa ledit omassa autotallissa, vajaa 20€ maksoi.
Se on silloin led-lamppu, ei kuvioitu led-umpio. Jälkimmäiset maksavat käytetyn auton verran per kappale.
No ei todellakaan maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika käytettynä tosiaan autosi ostat eli ns. paalivalmiina jos tuohon hintaan auton saat.
Vierailija kirjoitti:
"vain" tonnin?
Minun uutena ostettuun mutta nyt jo ei-niin uuteen autoon maksaa polttimo vitosen, ja kaksikymppiä, jos ostan laadukkaan. Toki niistä yksi tai kaksi myös kojahtaa joka vuosi, mutta onneksi nykyisessä autossani on riittävästi tilaa miehen käsille, joten vaihto käy alle viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se tonnikin naurettavan paljon.
Muistan ajan, kun uusi polttimo maksoi kympin markkoina ja itse sai vaihdettua 5 minuutissa.
Ei sitä tarvitse muistella. Omassa autossani tämä on edelleenkin todellisuus. Juuri vaihdoin ennen katsastusta parkit, kun olivat mokomat molemmat menneet kärähtämään kahden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan maksa.
No maksaahan, jos ne kerran monta tonnia ovat, kuten tässä ketjussa olemme oppineet.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta uutista varmaan joku 2018+ BMW tai Land Rover. Ei kukaan pakottanut ostamaan.
Neljä vuotta vanha Lantikka juu ja Englannissa tapahtui tämä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".
Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.
Mietin sitä itsekin kun ajelen talvella pimeällä jonkun vanhan rotiskon takana jonka onnettomat kelmeät motonet tuikut valaisee tietä hädintuskin 50m eteenpäin. Omat matriisivaloni näyttää lähelle rotiskon kohdalla ja pitkälle rotiskon kummallakin puolella. Käytännössä minä valaisen tien sivut paljon pidemmälle kuin rotisko. Ihan kiva että näkee onko sieltä joku nutipää tulossa tielle tms.
Ja joo, maksan mielelläni 1500€ uudesta matriisiumpiosta jos sattuu pimenemään. Taikka tilaan Ovokolta purkuosan 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan maksa.
No maksaahan, jos ne kerran monta tonnia ovat, kuten tässä ketjussa olemme oppineet.
750 € kappale e210 corollaan kappale, eli ei montaa tonnia.
Tämä on yksi syy siihen, että meille ei osteta uutta autoa. Meillä tuli polttimon vaihdon hinnaksi erääseen autoon 400€, vaikka vaihdettiin itse kotipihalla.
Ennen vanhaan menin paikalliselle huoltoasemalle, ostin sieltä noin kymmenen markkaa maksavan polttimon, kaivoin meisselin hansikaslokerossa ja kävin vaihtamassa sen. Aikaa meni noin 15 minuuttia, kun en ole mikään ammattiasentaja ja oli käsikäyttöiset vehkeet. Jos huoltoaseman pojat olivat oikein ystävällisiä (usein olivat) , he vaihtoivat sen noin 3 minuutissa ilman lisämaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika käytettynä tosiaan autosi ostat eli ns. paalivalmiina jos tuohon hintaan auton saat.
EI mitenkään huono hankinta, kun ei sellaiseen tule koskaan monen tonnin korjausta.