Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
701/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu ihmisillä muutenkin kovin menneen puurot ja vellit sekaisin. On eri asia ostaa turistikrääsäkaupasta feikki-gákti tai lakki, kuin se, että ostaa saamelaisten tekemää käsityötä. Siinä tuetaan aivan eri asioita. Käsityökaupoista voi aika lailla huoletta ostaa koruja, vanttuita, laukkuja yms. Kaupoissa ei edes myydä oikeita gákteja (saamenpukuja) tai lakkeja, ne tehdään aina ihmiselle itselleen. Oikeat puvut kertovat yksilön ja tämän perheen ja suvun tarinaa, puhuvat omaa kieltänsä. Joten miksi Pirkko Lahdesta edes haluaisi pukea ylleen lakin tai puvun joka sanoo "olen naimaton mies Enontekiöltä kotoisin, ja kuulun sukuun X (johon Pirkko ei kuulu)".

Kiitos. Tällaista selitystä olen kaivannutkin tälle asialle näin ei-saamelaisena. Toki sen olen aiemmin oppinutkin että saamenpuvut ovat hyvin henkilökohtaisia, mutta tuo onkin hyvä painottaa että "yleisessä myynnissä" olevat saamelaisten käsityöt ovat ihan kaikkien ostettavissa.

Olisin myös halunnut seurata tästä ihan saamelaisten kesken käytävää keskustelua, mutta valitettavasti suurin osa nettiin tulleista kommenteista on kaikilta muilta kuin itse saamelaisilta.

Vierailija
702/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paada"

Koskee ihan kaikkea. Suurimmat muiden puolesta ammatikseen loukkaantuvat eivät kuulu millään tavalla ko. ryhmään joiden oletetaan loukkaantuvan. Keskiverto m*mua ei esim. kiinnosta pätkän vertaa lauletaanko kevätjuhlissa uskonnollisviritteisiä lauluja vai ei. 

Miksi kuvittelet, että asia ei liity suomalaisiin? Kaikki suomalaiset ei halua, että kouluissa heidän lasten pitää harjoittaa uskontoa perustuslain vastaisesti.

Aika vähissä oli urputus ennen kuin alkoi löytyä enempi tummapaahtoista käkkäräpäätä lasten joukossa. Ja vuosikymmeniä ollut perinne eli laulu ei ole uskonnon harjoittamista ellet sitä itse sellaiseksi miellä. Ja pikku lapsille se on ihan yksi ja sama mitä siellä lauletaan.

Olin hyvin kummallisella luokalla ollessani ala-asteella 1970-luvulla: luokallani oli 5 kpl lapsia, jotka eivät kuuluneet kirkkoon. Osa edusti eri uskontoa, osa tiettyä lahkoa ja olipa sielä ateistikin.

Siihen aikaan opettaja veivasi urkuharmonilla ja lapset seisoivat asennossa laulamassa aamuvirren JOKA aamu. Perjantaisiin marssittiin sotilaallisessa jonossa päivänavaukseen juhlasaliin taas veisaamaan ja kuulemaan herran sanaa. Yläasteella olimme jo esihistoriallisessa digiajassa, koska aamusaarnat olivat joskus "aamunavauksia" ja tulivat keskusradiosta.

Nämä epäuskovaiset pikkupakanat olivat siellä luokassa meidän kanssa, mutta heidän ei tarvinnut seistä eikä laulaa ja uskonnontuntien ajaksi saivat häipyä, heillä oli osalla omia tunteja jossain muualla.

Ketään ei häirinnyt tämä meno, kukaan ei tainnut vaihtaa uskontoaan ja muutama pakanalapsi oli tosi hyvä ystäväni.

Ehkä olimme sokeita heidän kärsimykselleen, tai sitten sitä ei ollut. Itse olen aina vaan sulkenut korvani jos en ole halunnut kuunnella jotain, mutta se on ehkä katoava taito.

Ehkäpä tosiaan olit sokea, koska itse vihasin

uskonnollisia aamunavauksia ja tiedostin, että ne oli väärin. Sinä et enemmistön edustajana tätä tosiaan tajua näköjään vieläkään ja uskonnonvapauskin taitaa olla tuntematon käsite.

Ai että olit ihan kaveri pakanoiden kanssa? Saanko ojentaa mitalin?

Milloin näitä uskonnollisia aamunavauksia on viimeksi ollut? Minä menin alakouluun 90-luvulla, enkä ole koko koulu-urallani tällaisiin törmännyt.

-eri

Meillä ei ollut aamunavauksia, mutta ruokarukous luettiin luokassa päivittäin. Menin ala-asteelle 1998.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu ihmisillä muutenkin kovin menneen puurot ja vellit sekaisin. On eri asia ostaa turistikrääsäkaupasta feikki-gákti tai lakki, kuin se, että ostaa saamelaisten tekemää käsityötä. Siinä tuetaan aivan eri asioita. Käsityökaupoista voi aika lailla huoletta ostaa koruja, vanttuita, laukkuja yms. Kaupoissa ei edes myydä oikeita gákteja (saamenpukuja) tai lakkeja, ne tehdään aina ihmiselle itselleen. Oikeat puvut kertovat yksilön ja tämän perheen ja suvun tarinaa, puhuvat omaa kieltänsä. Joten miksi Pirkko Lahdesta edes haluaisi pukea ylleen lakin tai puvun joka sanoo "olen naimaton mies Enontekiöltä kotoisin, ja kuulun sukuun X (johon Pirkko ei kuulu)".

Kiitos. Tällaista selitystä olen kaivannutkin tälle asialle näin ei-saamelaisena. Toki sen olen aiemmin oppinutkin että saamenpuvut ovat hyvin henkilökohtaisia, mutta tuo onkin hyvä painottaa että "yleisessä myynnissä" olevat saamelaisten käsityöt ovat ihan kaikkien ostettavissa.

Olisin myös halunnut seurata tästä ihan saamelaisten kesken käytävää keskustelua, mutta valitettavasti suurin osa nettiin tulleista kommenteista on kaikilta muilta kuin itse saamelaisilta.

Ei se kyllä näin ole, että kaikki muu kuin gákti olisi yleisesti suomalaistenkin käytettävissä. Olen saanut negatiivista kommenttia lapasista, helmikirjaillusta sisna-kaulakorusta sekä poronsarvi-korviksista joissa on riskutyyliset hopealaukkaset, koska olen suomalainen. Kaikki on lahjaksi saatuja ja siksi olen niitä pitänyt aikanaan, mutta saamelaisilla on pistänyt ärsyttämään että riukunainen niitä kantaa. En pidä enää, otan toki lahjat vastaan ystäviltä mutta eihän niitä missään voi käyttää.

Vierailija
704/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä näin ole, että kaikki muu kuin gákti olisi yleisesti suomalaistenkin käytettävissä. Olen saanut negatiivista kommenttia lapasista, helmikirjaillusta sisna-kaulakorusta sekä poronsarvi-korviksista joissa on riskutyyliset hopealaukkaset, koska olen suomalainen. Kaikki on lahjaksi saatuja ja siksi olen niitä pitänyt aikanaan, mutta saamelaisilla on pistänyt ärsyttämään että riukunainen niitä kantaa. En pidä enää, otan toki lahjat vastaan ystäviltä mutta eihän niitä missään voi käyttää.

Lisään vielä että kaikki nämä lahjaksi saamani ovat perinteisiä saamenkäsitöitä ja arvokkaita, eivät mitään kiinakrääsää.

Vierailija
705/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä noissa aidoissa Saame kaupoissakin on sen näköistä tavaraa myynnissä, että epäilen vahvasti palautetta tulevan napakasti jostakin suunnasta, jos julkisesti käyttää. Kerran niistä leteistäkin tulee.

Minusta Miisan pölinät nyt vaikuttaa muuten vain ja ainoastaan kasvojensa pelastamisyritykseltä. Kyllä on aikaisemmin valittanut vähän kaikesta ja nyt kun palaute omilta onkin negatiivista keksikin yhtäkkiä, että kyllähän noita aitoja käsitöitä saa muutkin käyttää daa. 

Vierailija
706/738 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaisia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi elättämään sitä käsityöläisten joukkoa, jonka pitäisi elantonsa saada myymällä tuotteitaan. Tämä on tunnustettu ongelma saamelaisyhteisössä ja nyt siellä yritetään hankkeiden avulla löytää ratkaisua asiaan. Nuorgamit ja Laitit tietysti jatkavat vihapuheitaan, koska heidän leipänsä on siitä kiinni, samoin kuin matkailualalla toimivien saamelaisten tai saamelaiskäsityöläisten leipä on kiinni yhteisön ulkopuolelta tulevasta ostovoimasta. Tästähän Paadarin artikkelissa on kyse. Aktivistisaamelaiset haluavat provosoida, kärjistää ja kirjoittaa rasistisesti suomalaisista, vastakkainasettelua hakemalla haetaan, vaikka viisaampi ymmärtäisi ettei se aiheuta mitään hyvää kenellekään.

Vierailija
707/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kansallismaisemaitku on ihan käsittämätöntä. Että suomalainen ei saisi sanoa Suomen valtion maisemia omaksi kansallismaisemakseen? Entä jos on Lapissa asuva suomalainen? Saako varsinaissuomalainen pitää Kainuun korpea kansallismaisemana? Varsinaissuomalainen maisema on kuitenkin hyvin erinäköistä.

Varmaan siksi, kun Saarenmaa sijaitsee neljän valtion alueella.

Saamelaiset ovat toki aivan vapaita itsenäistymään ja perustamaan ihan virallisen valtion Saamenmaasta. Silloin ei tarvitse surra kansallismaisema-sanan väärinkäyttöä. Jostain syystä tällaisia pyrkimyksiä ei kuitenkaan taida olla, miksei?

Vierailija
708/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kansallismaisemaitku on ihan käsittämätöntä. Että suomalainen ei saisi sanoa Suomen valtion maisemia omaksi kansallismaisemakseen? Entä jos on Lapissa asuva suomalainen? Saako varsinaissuomalainen pitää Kainuun korpea kansallismaisemana? Varsinaissuomalainen maisema on kuitenkin hyvin erinäköistä.

Saamelaiset ovat toki aivan vapaita itsenäistymään ja perustamaan ihan virallisen valtion Saamenmaasta. Silloin ei tarvitse surra kansallismaisema-sanan väärinkäyttöä. Jostain syystä tällaisia pyrkimyksiä ei kuitenkaan taida olla, miksei?

Varmaan siksi, että saamenmaa on neljän eri valtion alueella.

Vierailija
709/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällaiset kärkevät ulostulot väistämättä lisäävät vastakkainasettelua ja vähentävät yhteistyön mahdollisuuksia.

Moniko turista tai suomalainen on lukenut mitään kannanottoja? Olisiko aika ajamassa ylipäänsä matkamuistojen ja turistikrääsän ohi? Ihmisiä kannustetaan kuluttamaan fiksusti, joten miksi ihmeessä pitäisi reissusta ostaa jotain muistoksi vain ostamisen takia? Tälläkin foorumilla on toinen ketju, missä ihmiset kannustavat toisiaan kohti elämää ilman ylenpalttista tavaroiden hankkimista.

Vierailija
710/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi, Ruotsi ja Norja olisivat varmaan houkuteltavissa keskustelemaan Saamenmaan itsenäistymisestä. Ei tarvitsisi saamelaisten kärsiä muista.

Vierailija
711/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällaiset kärkevät ulostulot väistämättä lisäävät vastakkainasettelua ja vähentävät yhteistyön mahdollisuuksia.

Moniko turista tai suomalainen on lukenut mitään kannanottoja? Olisiko aika ajamassa ylipäänsä matkamuistojen ja turistikrääsän ohi? Ihmisiä kannustetaan kuluttamaan fiksusti, joten miksi ihmeessä pitäisi reissusta ostaa jotain muistoksi vain ostamisen takia? Tälläkin foorumilla on toinen ketju, missä ihmiset kannustavat toisiaan kohti elämää ilman ylenpalttista tavaroiden hankkimista.

Varmaan aika moni, kun kyselevät joka korviksen kohdalla saako sitä käyttää. Aidot saamelaiset käsityöt ovat tunnetusti käyttöesineitä. Ei ole kyse turistikrääsästä.

Vierailija
712/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpasivat suomalaiset kuitenkin kuolemaan ja haavoittumaan Lapinkin puolesta sota-aikaan.

Vierailija
713/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi, Ruotsi ja Norja olisivat varmaan houkuteltavissa keskustelemaan Saamenmaan itsenäistymisestä. Ei tarvitsisi saamelaisten kärsiä muista.

Ja Venäjä.

Vierailija
714/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpasivat suomalaiset kuitenkin kuolemaan ja haavoittumaan Lapinkin puolesta sota-aikaan.

Olis pitäny koltat jättää sinne Neuvostoliiton puolelle.

Vierailija
715/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulonkin itselleni Lapin lapaset. Ja puhdistan hopeakoruni joissa on noitarumpu kuvioita. Ja Risku-kaulakoru ja korviksetkin olleet kauan käyttämättä.

Tv. Suomalainen jolle lappi ja lapin maisemat ovat minun sieluni maisemat.

Vierailija
716/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa kirjoitti:

Hesari on erittäin suuri vallankäyttäjä.

Muun muassa estää ihmisiä kirjoittamasta HS.fi -sivuille (laittavat eston päälle) mielivaltaisesti perustelematta estojaan mitenkään.

Mielestäni estämisten pitää perusta johonkin eikä estot saisi olla "elinkautisia" kuten ilmeisesti on niitää ihmisiä kohtaan,  jotka arvostelevat Hesaria ja Sanoma-Mediaa.

Edes kulkisen sanan neuvosto ei uskalla arvostella tätä Hesarin mielivaltaista ihmisten kommentoinnin estokampanjaa. Omalla kohdallani arvostelin Hesarin/Sanomayhtiön huumepomoja glorifioivaa ja lapsille huonoa esimerkkiä antavaa suhtautumista - siitä ilmeisesti seurasi kommentointini täys estäminen. Kyselyihini syistä eston syystä ei ole vastattu ja julkkarineuvosto pesee kätensä ja kieltäytyy kommentoimasta onko Hesarin mielivaltanen ihmisen täydellinen kommentointikielto hyvää journalismia.

Katsoisin että julkaisijalla on oikeus valita mitä julkaisee, noin yleensä. Mutta jos on kyse vastineesta johonkin missä julkaisija on käsitellyt vastineen antajaa tavalla tai toisella, niin ilman muuta julkaisijalla on velvollisuus antaa tilaa vastineelle. Tällaisen mahdollisuuden epääminen on törkeää. Pelkästään vain noin yleinen julkaisemisen torjuminen voi olla huonoa journalismia. HS menettelee ajoittain huonosti ja ajoittain suorastaan törkeästi. (Onneksi en ole koskaan maksanut hesarille tilauksesta, kerran olen sortunut ostamaan yhden irtonumeron vuosikymmeniä sitten.)

Vierailija
717/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa koko keskustelu keskittynytkin alun perin siitä feikkisaamelaisesta kiinakrääsästä varoittamiseen (pointti, jonka ymmärrän hyvin), mutta Miisan sisko Emmi ja mm. Petra Laiti ovat kirjoitelleet todella ärhäköitä ulostuloja tyyliin "hei suomalaiset, saamelaiset eivät ole mikään teidän oma pikku alkuperäiskansanne, joten näpit irti saamelaiskulttuurista". Tällaisen tulehtuneen keskustelun perusteella ymmärrän hyvin, miksi myös ihan legitiimisti turistien ostettavaksi tarkoitettuja saamelaistuotteita kohtaan kohtaan on alettu suhtautua hyvin varovaisesti. 

Tämä! Ja on jopa kielletty Lapin maisemien pitämistä sielunmaiseminaan eikä saa sanoa sanaa Lappi tai Suomen luonto, koska se on kuulemma kolonialisista. On suhtauduttu nyrpeästi suomalaisiin turisteihin, kielletty kysymästä asioista "koska ei ole vähemmistön tehtävä selittää enemmistölle näitä juttuja" (tosin tämä vaihtelee, nyt sitten kysyminen onkin ok) ja vihamielinen suhtautuminen ylipäätään, jos on vähän kiinnostunut saamelaiskulttuurista. Tulee äkkiä syytökset eksotisoinnista, vähemmistöstressin lisäämisestä yms. Paljon helpompi siis vain jättää kokonaan rauhaan, mutta nyt sekään ei sitten ilmeisesti ole hyvä. Kyse on tosiaan nyt isommasta asiasta kuin feikkigakteista, joiden käytön ongelmallisuuden sinällään ymmärrän.

Vierailija
718/738 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa koko keskustelu keskittynytkin alun perin siitä feikkisaamelaisesta kiinakrääsästä varoittamiseen (pointti, jonka ymmärrän hyvin), mutta Miisan sisko Emmi ja mm. Petra Laiti ovat kirjoitelleet todella ärhäköitä ulostuloja tyyliin "hei suomalaiset, saamelaiset eivät ole mikään teidän oma pikku alkuperäiskansanne, joten näpit irti saamelaiskulttuurista". Tällaisen tulehtuneen keskustelun perusteella ymmärrän hyvin, miksi myös ihan legitiimisti turistien ostettavaksi tarkoitettuja saamelaistuotteita kohtaan kohtaan on alettu suhtautua hyvin varovaisesti. 

Tämä! Ja on jopa kielletty Lapin maisemien pitämistä sielunmaiseminaan eikä saa sanoa sanaa Lappi tai Suomen luonto, koska se on kuulemma kolonialisista. On suhtauduttu nyrpeästi suomalaisiin turisteihin, kielletty kysymästä asioista "koska ei ole vähemmistön tehtävä selittää enemmistölle näitä juttuja" (tosin tämä vaihtelee, nyt sitten kysyminen onkin ok) ja vihamielinen suhtautuminen ylipäätään, jos on vähän kiinnostunut saamelaiskulttuurista. Tulee äkkiä syytökset eksotisoinnista, vähemmistöstressin lisäämisestä yms. Paljon helpompi siis vain jättää kokonaan rauhaan, mutta nyt sekään ei sitten ilmeisesti ole hyvä. Kyse on tosiaan nyt isommasta asiasta kuin feikkigakteista, joiden käytön ongelmallisuuden sinällään ymmärrän.

Olen lukenut somessa, kuinka joku saamelainen on loukkaantunut myös sanasta "erämaa". Ei saa puhua Lapin erämaista, koska se viittaa johonkin joutomaahan, jonne voi tulla ulkopuoliset mellastamaan ja tuhoamaan luontoa. Eikä Lapissa ole erämaata, koska ne on saamelaisten maita.

Vierailija
719/738 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ylläri taas kerran, tyypit joilla ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa, ovat kovimpia valittajia ja puolestaloukkaantujia.

Saamelaiset ovat kovia naristemaan  joka asiasta syövät  oma leipäpuutaan..en ymmäär miten jaksavastkin valittaa missään en ole moista kuullut ..yks kolttu jonkun päällä se on ihan  sama pitäväthän hekin  tavan vaatteita..mutta kohta taas valitetan tästkin  tekstistä!

Vierailija
720/738 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rahoittamaan ovastkin  vieneet pohjan pois hyvätä asiasta tuon vikinän kera!