Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
1/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Paadarin postaus:

"Millaisia matkailupalveluita saamelaisalueella saa tarjota ja millaisia käsitöitä matkailija täältä saa ostaa? Näihin kysymyksiin tuntuu olevan paljon asiantuntijuutta tarjolla. Erilaisilla poliittisilla työryhmillä, seminaareilla ja hankkeilla on pyritty ohjaamaan elinkeinoelämän toimintaa suuntaan joka olisi sosiaalisesti hyväksyttävää. Mutta kenen mielestä hyväksyttävää? Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella. Mielestäni toimialat pystyvät myös itsenäisesti vahvaan sisäiseen debattiin, jos sille nähdään tarvetta, mutta ulkopuoliselle määrittelylle ja liiketalouden ohjaukselle täytyy olla erittäin vahvat perusteet ja yhteinen hyväksyntä.

Jatkuva keskustelu kulttuurisesta appropriaatiosta alkaa haittaamaan jo vahvasti saamelaiskulttuuria itseään. Saamelaisten käsityöläisten myynnit ovat romahtaneet, koska asiakkaat eivät uskalla ostaa saamelaista käsityötä ja esimerkiksi itse matkailupalveluiden tuottajana saan jatkuvasti vastata kysymyksiin sorretusta kansasta joiden maat on varastettu, vaikka itse haluaisin kertoa asioista jotka ovat parantaneet alkuperäiskansan asemaa kuluneiden vuosikymmenten aikana.

Jokainen meistä saamelaisista ei voi maksaa ruokaostoksiaan, lasten hoitomaksuja tai sähkölaskuaan julkishallinnon maksamasta kuukausipalkasta. Meidän täytyy saada myytyä käsitöitämme tai palveltua asiakkaita ansaitaksemme palkkamme. Eikä kyse ole välttämättä ainoastaan yrittäjän omasta perheestä, vaan myös yrityksen työntekijöiden perheistä."

Vierailija
2/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ylläri taas kerran, tyypit joilla ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa, ovat kovimpia valittajia ja puolestaloukkaantujia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulikin mieleeni, paljonko maksaa kalastusmatka Näätämöjoelle?

Kolttasaamelaisten aluetta kait?

Vierailija
4/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa ei ole edes puoliksi saamelainen vaan 1/4 saamelainen.

Vierailija
5/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä he halusivat.

Vierailija
6/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tässä myös median vastuu. Riittää että muutamat yksittäiset ihmiset riehuvat somessa kulttuurisesta hyödyntämisestä ja lehdet repii klikkiotsikoita. Vaikka kyse saattaa loppujen lopuksi olla aika pienen joukon näkemys, eikä suinkaan enemmistön.

Olen tavannut saamelaisia, jotka eivät tosiaankaan jaa näitä julkisuudessa esillä olleita vouhotuksia, vaan ovat pikemminkin vaivautuneita.

Vierailija
7/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa on se että jos ostat lapissa lapin äijältä neljän tuulen lakin ja pistät sen päähäsi niin hän käärii rahat mielissään taskuunsa ja on iloinen että ostit häneltä hatun, mutta samaan aikaan Helsingissä joku sateenkaaripuolisaamelainen loukkaantuu siitä verisesti.

Vierailija
8/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa on rautainen nainen joka ei anna miehen tai muunkaan kahlita.

Hyvä että yle tukee hänen ajatuksiaan.

Vierailija
9/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan instassa eri saamelaisten käsityö- ja elinkrinosivuja ja niissä keskusteluissa (joita ymmärrän) ei tuota Miisaa oikein arvosteta. Ja ihan syystä.

Vierailija
10/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on se että jos ostat lapissa lapin äijältä neljän tuulen lakin ja pistät sen päähäsi niin hän käärii rahat mielissään taskuunsa ja on iloinen että ostit häneltä hatun, mutta samaan aikaan Helsingissä joku sateenkaaripuolisaamelainen loukkaantuu siitä verisesti.

Vois media jo lopettaa näistä idioottimaisista loukkaantujista uutisoimisen.

Vierailija
11/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan instassa eri saamelaisten käsityö- ja elinkrinosivuja ja niissä keskusteluissa (joita ymmärrän) ei tuota Miisaa oikein arvosteta. Ja ihan syystä.

Miisan agenda on sateenkaaren värinen. Käyttää tuota saamelaisuuttaan lähinnä aseena ja siitä ei varmasti tavalliset saamelaiset pidä. He kun haluavat oikeasti asua rauhassa ilman vastakkainasettelua.

Vierailija
12/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tässä myös median vastuu. Riittää että muutamat yksittäiset ihmiset riehuvat somessa kulttuurisesta hyödyntämisestä ja lehdet repii klikkiotsikoita. Vaikka kyse saattaa loppujen lopuksi olla aika pienen joukon näkemys, eikä suinkaan enemmistön.

Olen tavannut saamelaisia, jotka eivät tosiaankaan jaa näitä julkisuudessa esillä olleita vouhotuksia, vaan ovat pikemminkin vaivautuneita.

Yle ja hesari olleet yllätysyllätys suurimpia lietsojia tässäkin asiassa.

Vierailija
13/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Tätä olen kysynyt jo aikoja sitten mutten ole saanut vastausta. Jo joskus kun joku Pihla 16v Punavuoresta jo kovin loukkaantui intiaanipäähineistä joita itse amerikan alkuperäisasukas möi. Ei edes tiedetä mistä loukkaannutaan.

Vierailija
14/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olemme huomanneet että lapinroinat ei oo tarpeellista

Kuka enää matkamuistoja harrastaa?

Vierailija
15/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miisan agenda on sateenkaaren värinen. Käyttää tuota saamelaisuuttaan lähinnä aseena ja siitä ei varmasti tavalliset saamelaiset pidä. He kun haluavat oikeasti asua rauhassa ilman vastakkainasettelua.

Miisa tekee omaa uraa ja itselleen fyrkkaa tuolla saamelaisten puolesta loukkaantumiselle ja omasta "saamelaisuudestaan" jatkuvasti huutamalla, vaikka ei edes ole kuin 1/4 saamelainen. Eihän se sitä Ylen sarjaakaan olisi saanut ilman tuota "saamelaisuutensa" korostamista, kun ei siinä ole mitään muuta kiinnostavaa. Saamelaisen feikkaaminen on Miisalle vain influensserbrändi jolla tehdä itselleen fyrkkaa. 

Vierailija
16/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että suurimman osan kulttuurien mielestä tällaiset "esitaistelijat" ovat lähinnä kiusallisia. Oli kyse saamelaisista, somaleista tai kenestä tahansa. 

Vierailija
17/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa matki maailmankatsomuksensa ja sosiaaliset asetelmat amerikkalaisesta sosiaalisesta mediasta ja TV-sarjoista. Samalla tekee hallaa niille ihmisille, joille saamelaiskulttuuri on oikeasti keskeinen osa elämää ja elinkeino. Mutta toki kaupunkilaistytön etnolarppaus menee kaiken edelle.

Vierailija
18/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään Miisa vaan Emmi Nuorgam on myös uhriutuva mukasaamelainen, jonka Yle elättää.

Nehän on siskoksia.

Vierailija
19/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että matkamuistot on muutenkin out

Vierailija
20/738 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa tuo melkosaamelainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä