JOS selviää, että äiti on syyntakeeton, niin häpeättekö
te, jotka olette karmeita kommentteja ko. naisesta kirjoittaneetja hänelle hirveitä asioita toivoneet? Tuntisitteko piston sydämessänne?
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:51"]
Ei murhia voi sivuuttaa millään syyntakeettomuudella. Mistä me tiedetään mitä harhoja hitlerkin kuuli. Ei se hänestä silti söpöä uhria tee.
[/quote]
Onneksi nykyään murhat tuomitaan sen mukaan onko syyntakeinen vai ei, sinun mielipiteestäsi riippumatta. Ennenhän ei paljon sairaille ihmisille sympatioita herunut, nykyään sivistyneet ihmiset ymmärtävät rajan terveen ja sairaan ja vielä todella sairaan välillä. sairaat hoitoon ja rikolliset vankilaan.
Ihmettelen, ettei joku tällaista tiedä tai hyväksy nykypäivänä, kun tietämys ja sivistys on lisääntynyt tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Sitten kun sun lapsi/puoliso/rakkain ystävä/ihan kuka tahansa joutuu tapetuksi, sinä vaan silität päätä ja ymmärrät? No voi tui tui, olitko sä vähän pipi päästäs, mut hei ei se mitään!
[/quote]
Mulla ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa kun hyväksyä se, ettei ihminen voinut sairaudelleen mitään. Mielummin niin, kuin se että ihmisiä tuomitaan mielivaltaisesti silloin kun ei ole syytä tuomiota antaa. Samoin mun on hyväksyttävä ajatus siitä, että voin itse joku päivä sairastua ja toimia tavalla, jolla en toimisi jos olisin terve.
Psykoosissa ihminen ei tajua mitä tekee ! todellisuuden taju on hävinnyt.
Olen hoitanut naista joka heti lapsen syntymän jälkeen vaipui psykoosiin. Ei edes ymmärtänyt olevansa äiti. Ei kannata syyllistää täällä naista kun ei taustoja tiedetä.
Tästä tapauksesta en tiedä mitään. Mutta tuntuu tosiaan vähän oudolta, että AV:n mukaan ei ole edes olemassa mitään sellaista mielisairautta, joka tekisi ihmisestä syyntakeettoman?
Ensinnäkään pelkkä persoonallisuushäiriö tms. ei tee ketään syyntakeettomaksi. (Olen huomannut, että monelta menee AV:llä psykopatia ja psykoosi sekaisin keskenään.) Toisekseen, mikään mielisairaus ei tietenkään oikeuta tappoa, mutta voi selittää, miksi se tapahtui.
Minulla itselläni ei ole mt-ongelmia (ellei lievää ahdistuneisuushäiriötä lasketa), mutta olen kokenut hyvin ikävän ajan, kun läheiselläni oli psykoosi. Kyseinen henkilö esimerkiksi yritti hirveässä paniikissa avata haarukoilla ja veitsillä kelloja, koska oli vakuuttunut, että niiden sisällä oli jotain. En tiedä mitä hän oikeasti ajatteli, koska hänen puheensa oli niinsanottua "sanasalaattia". Siinä ei ollut mitään tolkkua, täysin merkityksettömiä sanoja toistensa perään. Välillä hän puhui kiihtyneesti jollekin näkymättömälle.
Läheiseni pääsi nopeasti hoitoon, koska psykoosilla oli tietty fyysiseen sairauteen liittyvä syy, joka oli helposti hoidettavissa. Mutta jos läheiseni olisi tuossa tilassa vaikkapa nähnyt minut kolmipäisenä zombihirviönä ja iskenyt minua veitsellä, olisi todellakin kohtuutonta, että hänet olisi tuomittu syyntakeellisena murhasta. En ymmärrä, miten joku voi noin edes ajatella?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:51"]
Ei murhia voi sivuuttaa millään syyntakeettomuudella. Mistä me tiedetään mitä harhoja hitlerkin kuuli. Ei se hänestä silti söpöä uhria tee.
[/quote]
Onneksi nykyään murhat tuomitaan sen mukaan onko syyntakeinen vai ei, sinun mielipiteestäsi riippumatta. Ennenhän ei paljon sairaille ihmisille sympatioita herunut, nykyään sivistyneet ihmiset ymmärtävät rajan terveen ja sairaan ja vielä todella sairaan välillä. sairaat hoitoon ja rikolliset vankilaan.
Ihmettelen, ettei joku tällaista tiedä tai hyväksy nykypäivänä, kun tietämys ja sivistys on lisääntynyt tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Itse asiassa se on aika epäoikeudenmukaista. Mielisairaus ei oikeuta yhtään sen enempää murhiin yms pahoihin tekoihin, eikä niille tarvitse antaa ymmärrystä. Vastuu on silti tekijän vaikka omaisikin jonkun mielenhäiriön. Vastuuta ei voi paeta. Pelkkä mielisairaus ei riitä tollaisiin tekoihin, vaan siinä on mukana myös silkkaa pahuutta. Muutenhan tällaista tapahtusi päivittäin. Läheskään kaikki joilla on mt- ongelmia ei edes harkitse tällaista.
[/quote]
Koska mielenterveydellisiä häiriöitä on monenlaisia ja eritasoisia. Oletko sitä mieltä että lapsi, 3 tai 4 vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa? Miksei sitten kehitysvammainen samalla tasolla oleva olisi? Kuinka perustelet tämän?
Onneksi teidän "tunteilla ajattelevien" mukaan ei näitä päätöksiä tehdä, huh!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:10"]
Synnytyksen jälkeinen masennus ja psykoosi on vähän eri asia kuin se, että pelkkää pahuutaan tappoi. Psykoosissa ihminen järjiltään, ihan käytännössä ja juridisestikin. Ja tuolle käsittääkseni altistuu juuri synnytyksen jälkeen, ei ihan heti, mutta ensimmäisinä kuukausina. Ihminen on tällöin täysin sekaisin, ei kosketusta normaaliin maailmaan, osa psykoosiin sairastuneista äideistä pistänyt jopa mikroon vauvansa tällöin. Jotkut kuulevat radiosta salaviestejä itselleen siinä tilassa ja osa juoksee metsään pakoon itseään ja niitä harhoja.
Itselläni ei ole kokemusta psykooseistä, mutta yksi miestuttu kuuli ääniä, joiden mukaan tämän piti tappaa äitinsä ja mies viilsikin tältä kurkun auki, yritti vielä karata poliisia kun huomasi mitä tuli tehtyä ja on nyt siellä Kuopion suunnalla loppuikänsä hoidossa - ainakin toivottavasti.
Murha on silti murha, mutta järjiltään olevaa ihmistä ei tuomita edes tällöin yhtä ankarasti kuin niitä, joilla se kylmä järki pelaa myös silloin, kun antaa sen viimeisen iskun uhrilleen.
[/quote]
Mites se psykoosi ei näkynyt muutama päivä aiemmin kun lasu oli vierailulla? Oliko kenties niin ovelassa psykoosissa, että osasi tarpeen tullen/halutessaan peittää sen? Ai niinkö ne psykoosit toimii?
Jos on niin pahassa psykoosissa, että näkee lapsensa kolmipäisinä zombihirviöinä ja puukottaa - molemmat lapsensa - kuoliaaksi, ei siitä varmaan niin nopeasti omin avuin tokene, että on hetken päässä soittamassa hätäkeskukseen.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:40"] te, jotka olette karmeita kommentteja ko. naisesta kirjoittaneetja hänelle hirveitä asioita toivoneet? Tuntisitteko piston sydämessänne? [/quote] Miksi ihmeessä? Kusipää murhasi lapsia. Ei tipu ymmärrystä ikinä hänelle. [/quote] Ei se mitään, tolla perusteella sunkaanlaiselle kusipäälle ei todellakaa tarvi herua ymmärrystä ikinä! :)
[/quote]
Yksi pikku juttu vaan: en ole murhannut ketään. :)
Mutta eihän moisella pikkuseikalla nyt väliä ole, eihän? :)
Syyntakeiset murhaajat joutuvat aina vankilaan. Syyntakeettomat murhaajat passitetaan valtion mielisairaalaan.
Entäs jos selviää, että oli täydessä ymmärryksessä ja sai vain jonkun raivokohtauksen? Ei tätä vaihtoehtoa ole vielä poissuljettu. Aika iso osa murhista tehdään, kun hermostutaan jolle kulle.
Synnytyksen jälkeinen masennus ja nk.lapsivuodepsykoosi ovat vähän kaksi eri asiaa. Ihan googlaamalla ja oikeat lähteet valitsemalla löytää asiatietoa lapsivuodepsykoosista, oireista ja hoidosta.
Sosiaalityöntekijät tai perhetyöntekijät, mitkä siellä nyt ovatkaan käyneet, eivät kuitenkaan ole terveyspuolen ihmisiä, vaan sosiaalipuolen työntekijöitä. Heidän koulutukseensa ei kuulu lapsivuodepsykoosin tunnistaminen eikä hoito. Oireista mainittiin mm. unettomuus, ärtyvyys, ylihuolehtiminen lapsesta jne.
Kyseisiä oireita oli minullakin kolmannen lapsen jälkeen, johtuen unenpuutteesta ja hirvittävästä huolesta lapseni terveydestä, joka sitten osoittautui aiheelliseksi.
Ei psykoosista kärsivän mielentila välttämättä aukea kristallinkirkkaana sossuille, riippuu toki myös sossujen kokemuksesta.
Erään psykiatrin luennolla kuuntelin hänen kertomustaan psykoosista. Se on kuulemma eräänlainen "matka hulluuteen" , ihmisen realiteettitestaus on täysin kadoksissa. Kukaan teistä, joka ei ole psykoosissa ikinä ollut, älkööt arvostelko ihmisiä, jotka sen ovat kokeneet.
Emmehän tiedä on tässä tapauksessa psykoosi taustalla, mutta varmasti jotain on, koska tämä teon tehnyt on jatkuvassa tarkkailussa.
Eihän kukaan terve, täysipäinen ja tasapainoinen äiti lapsiaan tapa. Kyse on sitten vaan siitä, että kuinka sairas on ollut teot tehdessään, varttihullu, hullu vaiko sitten persoonallisuushäiriöinen tms.
Mikään ei oikeuta hengenriistoon, ei mikään. Muistakaa tämä myös silloin kun vaaditte rikokseen syyllistyneen hengenriistoa. Kertoo teistä enemmän kuin arvaattekaan.
Okei. Leikitään nyt sit teidän mieliksi. Kyseinen äiti oli psykoosissa kun tappoi lapsensa ja on kaiketi syyntakeeton. Nyt käsi sydämellä, voiko mistään psykoosista toipua niin pian, että pystyy heti teon jälkneen täysin selväjärkisenä soittamaan hätäkeskukseen? Äiti esitteli itsensä, kertoi mistä soitti ja miksi. Sit istui alas odottamaan poliiseja. Kun poliisit tuli hän avasi oven jne.
Onko tarinan äiti ollut psykoosissa? Tuntuuko vaan paremmalta uskoa et hän oli psykoosissa kuin myöntää et hän murhasi lapsensa syyntakeisena, koska halusi tehdä niin. Miksi on niin mahdoton ajatus myöntää sekin mahdollisuus et tämä nainen/äiti halusi tappaa lapsensa? Hän halusi, että lapset kuolee ja et hän pääsee niistä eroon?
On taas niin älykäs viesti ja otsikointi, että. Siis äiti vain yleisesti? Ja häpeätkö, mitä?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:40"]
te, jotka olette karmeita kommentteja ko. naisesta kirjoittaneetja hänelle hirveitä asioita toivoneet? Tuntisitteko piston sydämessänne?
[/quote] Syyntakettomuus on vain tekosyy. Ihminen on vastuussa kaikista teoistaan vaikka sekoisi mitenkä.
Oli se syyntakeeton tai ei niin sitä ei ikinä pitäisi päästää vapaaksi.
Jokaisella on vastuu itsestään, myös omasta hulluudestaan. Jossain vaiheessa ihminen tajuaa, että todellisuus alkaa hämärtyä, silloin toiset hakevat apua, mutta toiset jäävät paikoilleen.
Pidän sitä jopa todennäköisenä ja se todistaa vain sen että naiset pääsee raakalaismaisista teoista kuin koira veräjästä.
Jos mies tappaa lapsensa, hän on pohjattoman paha ja joutaa iäksi vankilaan (koska kuolemantuomio ei ole mahdollinen)
Jos nainen tappaa lapsensa, hän on uhri ja pohjattoman epätoivoinen. Todennäköisin todetaan sairaaksi tai syyntakeettomaksi ja jätetään tuomitsematta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim??
[/quote]
mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:51"]
Ei murhia voi sivuuttaa millään syyntakeettomuudella. Mistä me tiedetään mitä harhoja hitlerkin kuuli. Ei se hänestä silti söpöä uhria tee.
[/quote]
Onneksi nykyään murhat tuomitaan sen mukaan onko syyntakeinen vai ei, sinun mielipiteestäsi riippumatta. Ennenhän ei paljon sairaille ihmisille sympatioita herunut, nykyään sivistyneet ihmiset ymmärtävät rajan terveen ja sairaan ja vielä todella sairaan välillä. sairaat hoitoon ja rikolliset vankilaan.
Ihmettelen, ettei joku tällaista tiedä tai hyväksy nykypäivänä, kun tietämys ja sivistys on lisääntynyt tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Muista että mielensairauksia ei voi hoitaa. Eli jos hän on nyt kykenevä tappamaan niin hän voi tappaa koska tahansa muulloinkin.
Tuollainen ihminen on vaarallisempi kuin sarjamurhaaja koska hän voi tappaa koska vaan ja kenet vaan. Sellaista ihmistä ei koskaan saa päästää vapaaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:51"]
Ei murhia voi sivuuttaa millään syyntakeettomuudella. Mistä me tiedetään mitä harhoja hitlerkin kuuli. Ei se hänestä silti söpöä uhria tee.
[/quote]
On ihan oikeudenmukaista mielestäni, että ihmiseltä, joka ei kykene vastaamaan teoistaan ei tuomita rangaistukseen. Tästä syystä Suomessa ei tuomita lapsia (toisin kuin englannissa ja usassa) eikä mielenterveyspotilaita rangasitukseen.
Kuka tahansa voi sairastua milloin vain. Mielenterveydelliset sairaudet eivät ole yhtään sen vähäpätöisempiä kuin muutkaan sairaudet. Todella julma asenne. Muista, ettet ole ikinä itsekään 100 % turvassa sairastumiselta.
[/quote]
Jos hän voi seota kerran niin hän tulee sekoamaan toisenkin kerran. Ihminen EI parane mielenvikaisuudesta. Jokainen ihminen on vaarassa tuollaisen ihmisen lähellä
Alapa ap koota näitä kuolemattomia ajatuksiasi yhteen ketjuun ja panosta edes vähän sisältöön sekä muotoon. Muutan ilmoitan sekavat massapostauksesi asiattomina.
Itse todella vaikeasti sairaiden kanssa työskennelleenä tiedän, että on ihmisiä vailla mitään todellista ymmärrystä oikean ja väärän välillä. Heihin eivät päde ns. Normaalit yhteiskunnan säännöt kun oma mieli on niin pirstaleina. Eivät välttämättä edes muista tai ymmärrä tekojaan. He kuuluvat hoidon piiriin. Tiedostettu murha on asia erikseen. Sosiopaatteja ja psykopaatteja ei enää edes hoideta missään mielisairaaloissa vaan tämä ihmistyyppi menee suoraan vankilaan.
Skitsofrenia tai muu vakava persoonallisuuden häiriö tms (psykopatiaa lukuunottamatta) hoidetaan tai yritetään hoitaa mielisairaaloissa. Tosin sinnekin joutuvat vain todella pieni prosentti esim skitsofreenikoista, ääripäätapaukset.
kuitenkin, vaikka kuinka tiedostaa itse että nämä ihmiset ovat sairaita jotka tälläisiä tekoja tekevät on minun, terveen ihmisen, todella vaikea ymmärtää asiaa. Minulla on myös kaksi alle kouluikäistä lasta, ja jos joku tekisi heille pahaa en voi kuvitella hirveämpää. Tämän asian kanssa kamppailin myös ollessani ja toimiessani mielisairaanhoitajana. Pystyin kohtaamaan nämä ihmiset ja toimimaan ammatillisesti ja myös heidän oikeuksiaan ja ihmisarvoaan ajaen, mutta jos omalle kohdalleni tällainen tragedia sattuisi, en tiedä pystyisinkö samaan. Ja silloin kaikkien kannalta olisi järkevintä vaihtaa alaa.
töitä ei voi viedä tässä työssä kotiin. Ja lasteni kasvettua en enää jaksanut itse. Lastenraiskaajat ja murhaajat, vaikkakin täyttä ymmärrystä vailla, en vain pystynyt siihen enää. En voi sanoa että koskaan voisin YMMÄRTÄÄ, mutta siitäkin huolimatta kukaan ei valitse itselleen esim skitsofreniaa. Ja ansaitsee inhimillisen hoidon.
Onneksi näitäkin hoitajia on, jotka jaksavat tässä työssä ja meitä, jotka tunnistaa itsessään ne piirteet kun on parempi lopettaa. Ihan omankin jaksamisen kannalta sekä turvatakseen osaltaan laadukasta hoitotyötä.