JOS selviää, että äiti on syyntakeeton, niin häpeättekö
te, jotka olette karmeita kommentteja ko. naisesta kirjoittaneetja hänelle hirveitä asioita toivoneet? Tuntisitteko piston sydämessänne?
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Vauva on täysin eri asia on aikuinen ihminen. Yhteiskunnan EI pidä kustantaa mitään dementikkojen hoitoja
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:26"] Tästä tapauksesta en tiedä mitään. Mutta tuntuu tosiaan vähän oudolta, että AV:n mukaan ei ole edes olemassa mitään sellaista mielisairautta, joka tekisi ihmisestä syyntakeettoman? Ensinnäkään pelkkä persoonallisuushäiriö tms. ei tee ketään syyntakeettomaksi. (Olen huomannut, että monelta menee AV:llä psykopatia ja psykoosi sekaisin keskenään.) Toisekseen, mikään mielisairaus ei tietenkään oikeuta tappoa, mutta voi selittää, miksi se tapahtui. Minulla itselläni ei ole mt-ongelmia (ellei lievää ahdistuneisuushäiriötä lasketa), mutta olen kokenut hyvin ikävän ajan, kun läheiselläni oli psykoosi. Kyseinen henkilö esimerkiksi yritti hirveässä paniikissa avata haarukoilla ja veitsillä kelloja, koska oli vakuuttunut, että niiden sisällä oli jotain. En tiedä mitä hän oikeasti ajatteli, koska hänen puheensa oli niinsanottua "sanasalaattia". Siinä ei ollut mitään tolkkua, täysin merkityksettömiä sanoja toistensa perään. Välillä hän puhui kiihtyneesti jollekin näkymättömälle. Läheiseni pääsi nopeasti hoitoon, koska psykoosilla oli tietty fyysiseen sairauteen liittyvä syy, joka oli helposti hoidettavissa. Mutta jos läheiseni olisi tuossa tilassa vaikkapa nähnyt minut kolmipäisenä zombihirviönä ja iskenyt minua veitsellä, olisi todellakin kohtuutonta, että hänet olisi tuomittu syyntakeellisena murhasta. En ymmärrä, miten joku voi noin edes ajatella? [/quote] Älä sitten myöskään soita poliisille kun kaverisi yrittää sinua tappaa. [/quote] Miksi?
[/quote]
Koska puolustelet häntä. Kaksinaismoralistista ja tekopyhää soittaa poliisille ja sitten lässyttää että hän ei ole vastuussa teoistaan.
Jokainen joka ei halua näitä ihmisiä vankilaan pitäisi hyväksyä nämä ihmiset omaan asuntoon asumaan ja hyväksyä heidän kaikki tekonsa
[/quote]
Mielenkiintoista. Kutsutko apua paikalle, jos läheisesi saa vaikkapa yllättäen epileptisen kohtauksen tai aivoinfarktin? Oletettavasti kyllä? Mutta mielestäsi on tekopyhää kutsua apua paikalle, jos läheiselle tulee jokin sellainen kohtaus, joka näkyy ulospäin vain mielen järkkymisenä? Ok.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:51"]
Ei murhia voi sivuuttaa millään syyntakeettomuudella. Mistä me tiedetään mitä harhoja hitlerkin kuuli. Ei se hänestä silti söpöä uhria tee.
[/quote]
Onneksi nykyään murhat tuomitaan sen mukaan onko syyntakeinen vai ei, sinun mielipiteestäsi riippumatta. Ennenhän ei paljon sairaille ihmisille sympatioita herunut, nykyään sivistyneet ihmiset ymmärtävät rajan terveen ja sairaan ja vielä todella sairaan välillä. sairaat hoitoon ja rikolliset vankilaan.
Ihmettelen, ettei joku tällaista tiedä tai hyväksy nykypäivänä, kun tietämys ja sivistys on lisääntynyt tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Sitten kun sun lapsi/puoliso/rakkain ystävä/ihan kuka tahansa joutuu tapetuksi, sinä vaan silität päätä ja ymmärrät? No voi tui tui, olitko sä vähän pipi päästäs, mut hei ei se mitään!
[/quote]
Mulla ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa kun hyväksyä se, ettei ihminen voinut sairaudelleen mitään. Mielummin niin, kuin se että ihmisiä tuomitaan mielivaltaisesti silloin kun ei ole syytä tuomiota antaa. Samoin mun on hyväksyttävä ajatus siitä, että voin itse joku päivä sairastua ja toimia tavalla, jolla en toimisi jos olisin terve.
[/quote]
Kai ymmärrät että hän tulee tappamaan uudestaan? Jos hän sekoaa kerran niin hän sekoaa toisen kerran. Sinäkö kannat vastuun hänen teoistaan?
Minusta ihminen joka puolustaa tuollaisia ihmisiä ei ansaitse mitään apua eikä sääliä jos hänen lapsensa kuolee tuollaisen käsissä.
[/quote]
Todella karmea kommentti, suorastaan sairas.
[/quote]
Totuus se on
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Vauva on täysin eri asia on aikuinen ihminen. Yhteiskunnan EI pidä kustantaa mitään dementikkojen hoitoja
[/quote]
Mitä hittoa? Trollaatko? Pliis kerro että trollaat.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Suomessa aika moni mt-ongelmainen asuu itsekseen ts. yhteiskunnan silmissä on kelpoinen ottamaan vastuun itsestään. Jos tuo äiti on syyntakeeton jonkun sairauden takia, miksi tämän on katsottu olevan kykenevä hoitamaan itse lapsensa kotonaan? Eivätkö kotona vierailleet ls-työntekijät olisi toimittaneet äidin psykiatriselle ja lapset sijoitukseen, mikäli olisi katsottu tämän olevan kyvytön ottamaan vastuuta itsestään ja lapsistaan?
Vai napsahtaako psykoosi tms "syyntakeisuus" päälle sattumalta, esim. aiemmin viikolla äiti on ollut ihan tolkuissaan, lauantaina napsahti syyntakeettomaksi surmatyön ajaksi ja jälleen tolkkuihinsa, kun hoksasi soittaa hätäkeskukseen?
[/quote]
Alkuunsa sanottava, että hyvin huomaa ettet tiedä mt-puolen sairauksists tuon taivahallistakaan. Psykoosi voi laueta vaikka kaatuneesta kahvikupposesta, ilman ennakko varoituksia.
On myös huomioitava, ettei sossuntantoilla ole hoitajan saati lääkärin koulutusta. He eivät ole siis kykeneviä tekemään kovin kauas kantoisia diagnooseja ihmisistä. Eikä heillä ole siihen lupiakaan.
Se miksi valtiossamme asuu paljon mt-ongelmaisia omissa kodeissaan johtuu huonosta hoitoon pääsystä. Aina ei oteta edes avohoidon piiriin, jos osaat olla riittävän tervejärkisen oloinen vastaanotolla.
Mt-sairauksissa onkin mielenkii toisinta juurikin se miten mieli voi yhtenä hetkenä ola täysin rationaalinen ja tässä päivässä, kun taas hetken kuluttua se voi olla jotain ihan muuta.
Psykoosin aikana ihminen pystyy myös toimimaan rationaalisesti. Ja voihan tuo olla (en tiedä varmaksi), että äidillä päässä napsahtanut ja sen jälkeen tullutkin selvempi hetki jolloin osannut toimia täysin eri tavoin.
On myös toki mahdollista, että äiti on kokoajan toiminut täysin järjissään ja tehnyt teot tahallisesti. Sitä mikä on totuus tässä asiassa, ei toivottavasti ikinä tuoda julkisuuteen. Silloin täälläkin liian moni korppikotka saa liikaa ajattelun aihetta ja se ollaa nähty mitä tällä palstalla liiallinen ajattelu aiheuttaa.
Tapetun ihmishenki on aina arvokas riippumatta siitä, onko tappaja aikuinen vai lapsi, järjissään vai syyntakeeton, dementikko, psykopaatti tai skitsofreenikko. Tappaminen on aina väärin ja siitä tulee seurata rangaistus, sen verran pitää antaa arvoa tapetun menetetylle elämälle.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Vauva on täysin eri asia on aikuinen ihminen. Yhteiskunnan EI pidä kustantaa mitään dementikkojen hoitoja
[/quote]
Ihminen se vauvakin on ja pahasti dementoitunut on verrattavissa vauvaan.
Tosin, toivon syvästi, että lähiomaisesi sairastuisi todella pahaan alzheimerin tautiin, EHKÄ silloin osaisit ottaa pääsi perseestäsi ja katsoa maailmaa pikkusen toisin silmin. Kaikki kun ei ole niin musta-valkoista mitä täl hetkel kuvittelet olevan.
Kenestä äidistä tässä puhutaan? Vauvasurmaajastako? Epäilen vahvasti, että ei ole syyntakeeton. Jos olisi, niin olenkin koko ajan pitänyt häntä sairaana, enkä ole ottanut kantaa muuhun. Voin mä silti sitä paheksua, että jopa syyntakeeton (joka en siis usko hänen olevan) tekee tuollaista.
Saati sitten voin paheksua, että syyntakeinen, vaikkakin sairaan mielen omaava, tekee jotain tuollaista. Eli en kadu arvosteluani, jos kyse on siis oululaisäidistä. Syyntakeettomiahan ovat sellaiset psykoosin tms:n vallassa olevat, jotka eivät käsitä mitä heidän teoistaan seuraa (toisen kuolema). Tuskin tämä nainen on ollut niin huonossa kunnossa 5 kertaa aina vauvan raskauden (kun ei mene neuvolaan) ja syntymän ajan, koska on silloinkin huolehtinut perheestään ja ollut ihan työkykyinen. Juu ei.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim??
[/quote]
mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu)
[/quote]
Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään
[/quote]
Vain sun mielessäsi. Jostain syystä tiede (lääke- ja oikeustiede) on kanssasi eri mieltä.
[/quote]
Suomalainen oikeustiede on koko maailman surkein ja sairain. Tämän maan oikeustieteen mielestä ihmisen saa raiskata ja hakata ja siitä saa pari kuukautta ehdollista.
Joten en todellakaan käyttäisi tämän maan oikeusjärjestelmää perusteena millekkään asialle
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim??
[/quote]
mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu)
[/quote]
Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään
[/quote]
Vain sun mielessäsi. Jostain syystä tiede (lääke- ja oikeustiede) on kanssasi eri mieltä.
[/quote]
Suomalainen oikeustiede on koko maailman surkein ja sairain. Tämän maan oikeustieteen mielestä ihmisen saa raiskata ja hakata ja siitä saa pari kuukautta ehdollista.
Joten en todellakaan käyttäisi tämän maan oikeusjärjestelmää perusteena millekkään asialle
[/quote]
Muuta sit semmosee maahan jossa ymmärrät asioista enemmän.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:45"]
Kenestä äidistä tässä puhutaan? Vauvasurmaajastako? Epäilen vahvasti, että ei ole syyntakeeton. Jos olisi, niin olenkin koko ajan pitänyt häntä sairaana, enkä ole ottanut kantaa muuhun. Voin mä silti sitä paheksua, että jopa syyntakeeton (joka en siis usko hänen olevan) tekee tuollaista.
Saati sitten voin paheksua, että syyntakeinen, vaikkakin sairaan mielen omaava, tekee jotain tuollaista. Eli en kadu arvosteluani, jos kyse on siis oululaisäidistä. Syyntakeettomiahan ovat sellaiset psykoosin tms:n vallassa olevat, jotka eivät käsitä mitä heidän teoistaan seuraa (toisen kuolema). Tuskin tämä nainen on ollut niin huonossa kunnossa 5 kertaa aina vauvan raskauden (kun ei mene neuvolaan) ja syntymän ajan, koska on silloinkin huolehtinut perheestään ja ollut ihan työkykyinen. Juu ei.
[/quote]
Puhutaan nyt Kuopion perhesurmaajasta, joka tappoi eilen 2,5- vuotiaan ja 1,5kk vanhat lapsensa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"]
Joo en olekaan. Olen kärsinyt useista erinäisistä mielenterveysongelmista 15-vuotiaasta saakka, enkä ikinä synkimpinäkään aikoina ole miettinyt kenenkään muun kuin itseni tappamista. JOKAINEN on ITSE vastuussa omista teoistaan, siitä ei ole mitään oikotietä onneen. Huhhuh hyysärit jaksaa taas päätä silittää. Jos omat lapsesi tapettaisiin, jaksaisitko silloinkin vielä sympata ja sääliä? Niinpä.
[/quote]
Miksi Suomessa edes koulutetaan psykiatreja ja muita mielenterveysasiantuntijoita, jos itse koetut ongelmat pätevöittävät diagnosoimaan muita ja tekemään heistä syyntakeellisuusarvioita? Tässä olisikin oiva säästökeino, pitänee ottaa yhteyttä vaikka Kokoomusjohtoon, siellä lienevät nyt hyvät neuvot tarpeen. Ja tämä kaikki vieläpä netissä! Aivan turhaan siis pidetään tekijöitä kalliissa mielentilatutkimuksissa, kun aivan hyvin he voivat istua poliisin pidätyssellissä ja heidät tutkii internetin kautta joku olenitsekärsinytmielenterveysongelmista™. Aaveepalstaa voi konsultoida kimuranteimmissa tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:26"] Tästä tapauksesta en tiedä mitään. Mutta tuntuu tosiaan vähän oudolta, että AV:n mukaan ei ole edes olemassa mitään sellaista mielisairautta, joka tekisi ihmisestä syyntakeettoman? Ensinnäkään pelkkä persoonallisuushäiriö tms. ei tee ketään syyntakeettomaksi. (Olen huomannut, että monelta menee AV:llä psykopatia ja psykoosi sekaisin keskenään.) Toisekseen, mikään mielisairaus ei tietenkään oikeuta tappoa, mutta voi selittää, miksi se tapahtui. Minulla itselläni ei ole mt-ongelmia (ellei lievää ahdistuneisuushäiriötä lasketa), mutta olen kokenut hyvin ikävän ajan, kun läheiselläni oli psykoosi. Kyseinen henkilö esimerkiksi yritti hirveässä paniikissa avata haarukoilla ja veitsillä kelloja, koska oli vakuuttunut, että niiden sisällä oli jotain. En tiedä mitä hän oikeasti ajatteli, koska hänen puheensa oli niinsanottua "sanasalaattia". Siinä ei ollut mitään tolkkua, täysin merkityksettömiä sanoja toistensa perään. Välillä hän puhui kiihtyneesti jollekin näkymättömälle. Läheiseni pääsi nopeasti hoitoon, koska psykoosilla oli tietty fyysiseen sairauteen liittyvä syy, joka oli helposti hoidettavissa. Mutta jos läheiseni olisi tuossa tilassa vaikkapa nähnyt minut kolmipäisenä zombihirviönä ja iskenyt minua veitsellä, olisi todellakin kohtuutonta, että hänet olisi tuomittu syyntakeellisena murhasta. En ymmärrä, miten joku voi noin edes ajatella? [/quote] Älä sitten myöskään soita poliisille kun kaverisi yrittää sinua tappaa. [/quote] Miksi?
[/quote]
Koska puolustelet häntä. Kaksinaismoralistista ja tekopyhää soittaa poliisille ja sitten lässyttää että hän ei ole vastuussa teoistaan.
Jokainen joka ei halua näitä ihmisiä vankilaan pitäisi hyväksyä nämä ihmiset omaan asuntoon asumaan ja hyväksyä heidän kaikki tekonsa
[/quote]
Mielenkiintoista. Kutsutko apua paikalle, jos läheisesi saa vaikkapa yllättäen epileptisen kohtauksen tai aivoinfarktin? Oletettavasti kyllä? Mutta mielestäsi on tekopyhää kutsua apua paikalle, jos läheiselle tulee jokin sellainen kohtaus, joka näkyy ulospäin vain mielen järkkymisenä? Ok.
[/quote]
Ihminen ei ole itse syyllinen siihen että saa sydänkohtauksen mutta on siihen jos hän tappaa toisen
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
Pitempäänhän se nainen mielisairaalassa viettäisi kuin vankilassa, jos pakkohoitoon syyntakeettomana tuomittaisiin...
[/quote]
Mutta kun hän ei varmaan joudu sinnekkään. Moni ei joudu ollenkaan hoitoon vaan pääsee heti vapaaksi
[/quote]
Nyt oikeesti tilastotietoa tähän pohjalle! Ei ole näin, todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:10"]
Synnytyksen jälkeinen masennus ja psykoosi on vähän eri asia kuin se, että pelkkää pahuutaan tappoi. Psykoosissa ihminen järjiltään, ihan käytännössä ja juridisestikin. Ja tuolle käsittääkseni altistuu juuri synnytyksen jälkeen, ei ihan heti, mutta ensimmäisinä kuukausina. Ihminen on tällöin täysin sekaisin, ei kosketusta normaaliin maailmaan, osa psykoosiin sairastuneista äideistä pistänyt jopa mikroon vauvansa tällöin. Jotkut kuulevat radiosta salaviestejä itselleen siinä tilassa ja osa juoksee metsään pakoon itseään ja niitä harhoja.
Itselläni ei ole kokemusta psykooseistä, mutta yksi miestuttu kuuli ääniä, joiden mukaan tämän piti tappaa äitinsä ja mies viilsikin tältä kurkun auki, yritti vielä karata poliisia kun huomasi mitä tuli tehtyä ja on nyt siellä Kuopion suunnalla loppuikänsä hoidossa - ainakin toivottavasti.
Murha on silti murha, mutta järjiltään olevaa ihmistä ei tuomita edes tällöin yhtä ankarasti kuin niitä, joilla se kylmä järki pelaa myös silloin, kun antaa sen viimeisen iskun uhrilleen.
[/quote]
99% sarjamurhaajista kuulee ääniä. Pitäisikö heidät vapauttaa?
Millä takaat 100% varmasti että ihminen ei sekoa uudestaan? Koska oikeusjärjestelmän tehtävä on varmistaa että ihminen ei murhaa enää
[/quote]
Oikeusjärjestelmän tarkoitus on varmistaa ettei rangaistusta kärsi ne, jotka eivät ole vastuussa teoistaan. Laittaisitteko lapset vankilaan?
Ja sairaille arvioidaan hoidon tarve erikseen. (Josta on muuten vaikeampaa päästä vapauteen kuin vankilasta) Miksi sairaat pitäisi laitta vankilaan eikä yrittää hoitaa?
[/quote]
Koska niitä ei voi hoitaa. Eikä kaikkia laiteta edes hoitoon vaan päästetään vapaaksi heti.
Kyllä laittaisin lapsen vankilaan jos hän tappaa. Minulla oli todella vaikea lapsuus mutta ikinä en olisi voinut vahingoittaa toisia tahalleen saati tappaa. Jos ajatus saa minut voimaan pahoin.
[/quote]
No sit ei voi kun todeta, että onneksi sinä et ole päättämässä näistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Vauva on täysin eri asia on aikuinen ihminen. Yhteiskunnan EI pidä kustantaa mitään dementikkojen hoitoja
[/quote]
Ja sairas on eri asia kuin terve, mut tää on joidenkin hirveen vaikeaa ymmärtää
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään.
[/quote]
Vauva on täysin eri asia on aikuinen ihminen. Yhteiskunnan EI pidä kustantaa mitään dementikkojen hoitoja
[/quote]
Mitä hittoa? Trollaatko? Pliis kerro että trollaat.
[/quote]
Ei ole trolli. Yhteiskunta ei ole sitä varten että se maksaa ihmisten elämisen. Yhteiskunta on sitä varten että ihmisillä on mahdollisuus työskennellä ja elää elämäänsä mistä he kantavat vastuunsa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:21"] Ei ole. Ethän sinäkään dementikkoa yksin jätä kotiinsa asumaan, jos on todettu ettei tämä pärjää kotonaan. Tai jos jätät, niin toivon todella sulle tulevan siitä seurauksia silloin. Tai hei! Jätäkö vauvan yksinää päiväksi kun menet kaupoille ja vaikkapa hemmotteluhoitoon kosmentologille? Ihminenhän on vastuussa itsestään. [/quote] Suomessa aika moni mt-ongelmainen asuu itsekseen ts. yhteiskunnan silmissä on kelpoinen ottamaan vastuun itsestään. Jos tuo äiti on syyntakeeton jonkun sairauden takia, miksi tämän on katsottu olevan kykenevä hoitamaan itse lapsensa kotonaan? Eivätkö kotona vierailleet ls-työntekijät olisi toimittaneet äidin psykiatriselle ja lapset sijoitukseen, mikäli olisi katsottu tämän olevan kyvytön ottamaan vastuuta itsestään ja lapsistaan? Vai napsahtaako psykoosi tms "syyntakeisuus" päälle sattumalta, esim. aiemmin viikolla äiti on ollut ihan tolkuissaan, lauantaina napsahti syyntakeettomaksi surmatyön ajaksi ja jälleen tolkkuihinsa, kun hoksasi soittaa hätäkeskukseen? [/quote] Alkuunsa sanottava, että hyvin huomaa ettet tiedä mt-puolen sairauksists tuon taivahallistakaan. Psykoosi voi laueta vaikka kaatuneesta kahvikupposesta, ilman ennakko varoituksia. On myös huomioitava, ettei sossuntantoilla ole hoitajan saati lääkärin koulutusta. He eivät ole siis kykeneviä tekemään kovin kauas kantoisia diagnooseja ihmisistä. Eikä heillä ole siihen lupiakaan. Se miksi valtiossamme asuu paljon mt-ongelmaisia omissa kodeissaan johtuu huonosta hoitoon pääsystä. Aina ei oteta edes avohoidon piiriin, jos osaat olla riittävän tervejärkisen oloinen vastaanotolla. Mt-sairauksissa onkin mielenkii toisinta juurikin se miten mieli voi yhtenä hetkenä ola täysin rationaalinen ja tässä päivässä, kun taas hetken kuluttua se voi olla jotain ihan muuta. Psykoosin aikana ihminen pystyy myös toimimaan rationaalisesti. Ja voihan tuo olla (en tiedä varmaksi), että äidillä päässä napsahtanut ja sen jälkeen tullutkin selvempi hetki jolloin osannut toimia täysin eri tavoin. On myös toki mahdollista, että äiti on kokoajan toiminut täysin järjissään ja tehnyt teot tahallisesti. Sitä mikä on totuus tässä asiassa, ei toivottavasti ikinä tuoda julkisuuteen. Silloin täälläkin liian moni korppikotka saa liikaa ajattelun aihetta ja se ollaa nähty mitä tällä palstalla liiallinen ajattelu aiheuttaa.
[/quote]
Ei se ole yhteiskunnan asiakaan hoitaa niitä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:27"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:13"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 19:04"] [quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:43"] Ei ole olemassa syyntakeettomutta, ei sellaista mielenhäiriötä ole olemassakaan, ettei ihminen tietäisi että tappaminen on väärin. [/quote] No onpa [/quote] Esim?? [/quote] mielisairaus, vaikea dementia, vaikea kehitysvammaisuus, tajunnan häiriö esim epileptinen kohtaus tai myrkytys (ei itseaiheutettu) [/quote] Kuitenkin on täysin vastuussa itsestään ja tekemisistään [/quote] Vain sun mielessäsi. Jostain syystä tiede (lääke- ja oikeustiede) on kanssasi eri mieltä. [/quote] Suomalainen oikeustiede on koko maailman surkein ja sairain. Tämän maan oikeustieteen mielestä ihmisen saa raiskata ja hakata ja siitä saa pari kuukautta ehdollista. Joten en todellakaan käyttäisi tämän maan oikeusjärjestelmää perusteena millekkään asialle [/quote] Muuta sit semmosee maahan jossa ymmärrät asioista enemmän.
[/quote]
No sittenhän raiskaukset voisi laillistaa. Koska nyt ne käytännössä jo on? Mitään tuomiota siitä ei tule
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:02"]Vastatkaa te ymmärtäjät että jos joku hullu tappaa teidän lapsenne, niin oletteko vieläkin yhtä ymmärtäväisiä ja pidätte murhaajaa syyntakeettomana? Kyllä ihminen on vastuussa teoistaan.
[/quote]
Tappoiko tämä nainen sinun tai vaikkapa sukulaisesi lapset? Ei, vaan omansa.
On ihan eri asia se, että joku ulkopuolinen tulee ja tappaa lapsesi, kuin se, että sulla flippaa päässä ja tapat ne itse.
Ihminen on vastuussa teoistaan, kas kun tätä ei sovelleta lasten kohdalla. Aina selitetään "Mut ku se on VAAN lapsi". Ihminen on vastuussa teoistaan, samoin ne skiditkin kuuluu kategoriaan "ihminen".
Mutta on myös sairauksia, jotka aiheuttaa sen, ettei ihminen tiedä toimivansa väärin. Silloin toimitaan tunteiden mukaan ja jälki ei aina ole kaunista katseltavaa. Tästä tilanteesta on toisaalta turha koittaa vielä spekuloida mitä on tapahtunut ja miksi. Tapaus on tuore eikä poliisitkaan kaikkea tiedä. Miten siis täällä kukaan voisi asiasta tietää enemmän? Ei mitenkään.
[/quote]
Ei ne ollut pelkästään hänen omansa ne lapset. Ne oli myös isänsä lapset. Vai äiditkö omistavat lapsensa ja saavat vaikka tappaakin nämä jos siltä tuntuu?