Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:09"]
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
[/quote]
Minä teen bussissa niin,että jos on ihminen jonka on vaikeampaa seistä bussissa,kuin minun,annan paikkani.Siis keppien kanssa kulkevat,vanhukset,kai se viimeisillään raskaana oleva menisi samaan kategoriaan.Samaten toivon,että jos minulla on selvästi vaikeuksia seistä matkan ajan,joku muu antaa paikkansa.Esimerkiksi nilkka murtuneena keppien kanssa pääsin bussissa ja pysäkillä istumaan,arvostin sitä suuresti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]Vanhaan hyvään aikaan oli selvää, että lapset antoivat paikkansa kelle tahansa aikuiselle. Lasten asema oli selvä, eikä aikuisia häiritty. Nykyisin vanhempien kasvatustaidottomuus on johtanut siihen, että kaksi koulukaveria voivat pelata kännykkäpeliä ja mökeltää kovaäänisesti invapaikoilla, vaikka bussi on täynnä! En ymmärrä, miten näiden pikkunilkkien vanhemmat kehtaavat tunnustaa lapset omikseen.
[/quote]
Mutta uusina huonoina aikoina lapset on nostettu ihmisen asemaan ja sekös vasta hirveetä onkin!!!!?
Itse olen päässyt pysäkillä ja bussissa istumaan silloin kun on ollut vaikea liikkua(nilkka murtunut,keppien kanssa),ja yritän pitää tämän mielessä kun matkustan bussilla,annan paikkani huonojalkaisille,vanhuksille jne.Varmaan se odottava äiti menisi myös tähän kategoriaan,siis ihmiset jotka tarvitsevat istumapaikkaa enemmän kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:20"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Monissa busseissa ei edes ole invapaikkoja enään. Niissä missä on niin siellä on tasan yksi paikka. Raskaana oleva ei ole invalidi. Eikä vanhus ole invalidi.
[/quote]
Sää taidat itse olla invalidi?
Itselläkin on ikää mutta jos kukaan muu ei antaisi niin voin antaa. voin myös sanoa jos näen teini-ikäisen istuvan että annapa paikka raskaana olevalle. Olen vähän suulas.
Olin 11, kun menin nilkka nyrjähtäneenä keppien kanssa täyteen bussiin. Ihmiset vaan tuijotti eikä kukaan nostanut persettään kun sähelsin sinne keskelle seisomaan. Lähimmät istujat katseli kun asettelin keppejä paremmin toiseen käteen ja toisella kädellä otin kiinni tangosta. Kiusallista ja raivostuttavaa. Lopulta, kun bussi kurvasi ja kepit kaatui lattialle, vanha nainen tarjosi mulle paikkaansa. Muut ihmiset vain pönöttivät istuimillaan ja välillä tuijottivat mua. Jotenki junttia ja omahyväistä touhua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Näytä lainkohta, joka kieltää invapaikalla istumisen. Tiesin kyllä, ettei bussikuski ole mikään nero, mutta en tiennyt kuinka tietämättömiä olette.
[/quote]
No, sinähän se varsinainen nero olet, kun et tajua, että jokaisessa palveluja tarjoavassa yksikössä noudatetaan sen yksikön käytössääntöjä.
Oli kyse sitten bussista, ravintolasta tai vaikkapa koulusta.
Jos sääntöjä ei noudateta, niin henkilö voidaan poistaa yksikön tiloista. Ei siihen mitään erillistä lakia tarvita. Käytössääntöjen rikkominen riittää. Jokaisella yksiköllä on oikeus valita asiakkaansa omien kriteeriensä puitteissa. Käytöshäiriöisiä ei kenenkään palveluntarjoajan tarvitse palvella. Ei myöskään linja-autoyhtiön.
Terv. Entinen bussikuski
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Siksi, että minulla on tiettyjä vakavia sairauksia, joiden vuoksi minun on sekä vaikeaa seistä että hengenvaarallista kaatua, jos bussi äkkijarruttaa.
Nämä sairaudet eivät näy ulospäin ja olen melko nuori mies, joten ottaa periaatteesta päähän, että minun pitäisi antaa paikkani terveemmille vain siksi, että se kuuluisi tapoihin.
[/quote]
Vaikutat melko sairaalta. Ei sinun silloin pidäkään antaa paikkaasi muille ellei bussiin sitten astele joku, joka on silminnähden vielä sinuakin sairaampi. Mutta useinhan tämä ei näy päälle päin, joten istu vaan rauhassa paikallasi, emme tuomitse.
Myös aikuinen voi nostaa vieressä istuvan oman lapsensa syliin täpötäydessä bussissa, jos joku on selvästi paikan tarpeessa. Näin voi toimia jopa silloin kun lapsi on niin iso, ettähänelle on ostettu matkalippu. Hui.
Suomessa ei todellakaan syliä kannata paljon tarjoilla. Täällä Tampereella lapset säikkyvät jo sitäkin, jos heille tuntematon puhuu ja katsovat äitiinsä, saako vastata vai ei.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:35"]Minä en saanut istumapaikkaa vaikka olin menossa synnyttämään Helsingissä kättärille, no ei kyllä supistuksia ollut, mutta lapsivettä tihkui ja kolme viikkoa oli laskettuun aikaan. Ensin matkustin metrolla Sörnäisiin ja siitä "hyppäsin" bussiin että pääsin kättärille, seuraavana päivänä lapseni sitten syntyi siellä. Kaipa se just siinä bussissa on niin tavallista että naisia maha pystyssä menee kättärille, paikalliset ovat tottuneet.
[/quote]
Ei käynyt mielessä tilata taksia?
[/quote]
Kuule ei ollut varaa ajella Vuosaaresta asti kättärille tarkastukseen, en silloin tiennyt että lapsi voi jo syntyä, luulin että ensimmäinen lapsi menee lähes väkisinkin aina yliaikaiseksi. Käveleminen oli ollut vaikeaa jo jonkin aikaa, lapsen pää oli laskeutunut alas, eli tuntui kuin jalkovälissä olisi ollut keilapallo, sitä vaan ei neuvolan akkakaan voinut mulle kertoa että se on aika varma merkki että synnytys on lähellä.
[/quote]
Muuten hyvä kirjoitus, mutta en todellakaan pidä siitä, että työtänsä tekeviä ihmisiä kutsutaan nimityksellä "akka"...
Kannattaisi miettiä kahteen kertaan mitä kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 01:55"]
Itselläkin on ikää mutta jos kukaan muu ei antaisi niin voin antaa. voin myös sanoa jos näen teini-ikäisen istuvan että annapa paikka raskaana olevalle. Olen vähän suulas.
[/quote]
Ihan totta, älä tee tuota. Pyydän. Sinä et voi tietää, etteikö juuri se nuori ihminen tarvitsisi paikkaa paljon enemmän kuin se raskaanaoleva nainen.
Kiva jos annatte paikan sitä tarvitseville (itsekin annan), mutta ei ole kenenkään tehtävä vierittää sitä paikan antamista minkään tietyn matkustajan niskoille ja näin nolata vierasta ihmistä.
Mä ainakin sanon, jos kukaan ei huomaa antaa paikkaansa sitä enemän tarvitsevalle.
Esim kun itse toivuin leikkauksesta 18 vuotiaana , eikä siis ollut näkyvää ongelmaa, niin toki istuin inva paikalla. Kun eräs mummo huomautti, niin toki kerroin ja hän ymmärsi.
Itse parikymppisenä olin menossa syövän takia bussilla sairaalalle. Olisin päässyt taksillakin, mutta kaikki se kotona möllöttäminen sai kapinahengen henräämään ja halusin ihmisten ilmoille ja normaaliin elämään, eli matkustamaan bussilla muiden ihmisten kanssa. Olo oli lähtiessä ihan ok mutta pysäkillä huomasin että alkoikin taas heikottamaan ja oksettamaan ja sattumaan. Päätin silti mennä bussiin koska se juuri kurvasi pysäkille.
Bussihan tietysti oli täynnä ja KUKAAN ei antanut paikkaansa minulle vaikka olin selkeästi huonossa jamassa. Luulivat varmaan minun olevan krapulassa. :D No istuinkin sitten keskiosassa alhaalla olevan kaiteen päällä. Onneks matka oli lyhyehkö niin en viitsinyt enää nousta bussista ja tilata taksia.
Muistakaa ihmiset että ei ne nuoretkaan mitään seisojia aina ole.
Aikanaan oli suurinpiirtein rv 35 ja hyppäsin täyteen bussiin. Oli kesäkuuma, eikä kukaan antanut paikkaa. Siellä sitten matkustin seisaaltaan ja alkoi huimaamaan. Lopulta pyörryin. Olisin mielellään istunut, mutta KUKAAN ei siis yksikään ihminen tarjonnut paikkaa. Itse tarjoan paikkaani sekä vahuksille, että odottaville. Minä, aikuinen ihminen pystyn kyllä seistä.
On huomaavaista kysyä raskaana olevalta matkustajalta tai sitten iäkkäämältä ihmiseltä, tai lasten kanssa matkustavalta aikuiselta, tai lapselta joka yksin bussissa että haluaako istua ja tarjota omaa paikkaansa. Jos vaan nousee ylös paikaltaan sanomatta mitään, joskus joku vikkeläkoipinen "nopeat syö hitaat"-tyyppi kiilaa paikan siltä raskaana olevalta tai vanhukselta, joka paikkaa tarvitsisi enemmän...
Parempi on kysyä niin ei tarvitse koko bussimatkaa mielessään arvuutella haluaako toinen istua vai ei tai sitten jälkeenpäin pohtia oliko itsekäs kun ei tarjonnut paikkaansa kun kaksosia odottava äiti tai kumarassa kävelevä vanhus nousi bussiin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:41"]
Raskausvaivatkin voi olla aika monimuotoisia. Itsellä tuli turvotuksen myötä ranteisiin sellaiset hermopinteet, että käsistä meni tunnon lisäksi puristusvoima. Kun sitten noilla raajoilla yritti pitää 15 kg normaalia isomman itsensä pystyssä valoista toiseen nytkyvässä ruuhkabussissa, meinasi itku tulla. Ja kiitollisena kyllä otin tarjotut paikat vastaan siitä huolimatta että jalat kantoivat eikä supistellut.
[/quote]
Ymmärrän. Minulla on sairauden vuoksi olemattomat puristusvoimat, eikä tämä sairaus näy päälle..
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]
En tarkoita provosoida, mutta miksi ihmeessä lapsille tulisi tarjota istumapaikka? Eihän heillä ole edes painavia kasseja mukana..
[/quote]
Lapsille voi tarjota sen paikan jo ihan sen vuoksi etteivät lentele pitkin käytävää kun bussi kurvailee. Heidän kun on todella vaikeaa pitää kiinni siellä bussissa ja ovat siellä aikuisten jaloissa....vaan mitäs se tollanen tollo asiasta mitään ymmärtäiskään.
Whaaat! Tottakai kysyn / annan. Jos joku ei kysy, niin itse kyllä kysyisin.
Kyse on ainakin minulla siitä, että pelkäsin raskaana ollessani äkkijarrutusta ja mielummin istuin. Todella moukkaa olla antamatta paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]
Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Ääliö!
No kyllä minä luovun paikastani jos joku sitä näyttää tarvitsevan enemmän kuin minä. Vanhuksilla ja pienillä lapsilla on vaikeaa pysyä bussissa pystyssä. Raskaana olevia sympatiseeraan myös. Kauheaa seistä varsinkin kesäkuumalla ruuhkabussissa viimeisillään raskaana kun muutenkin on tukala olo. Kyllä tässä joutaa seistä kun on vielä melko hyvässä kunnossa. Minua bussissa eivät ärsytä kiljuvat ja rääkyvät ipanat vaan nämä jotka täydessä bussissa varaavat myös laukuillensa oman paikan. Joskus tekisi mieli olla ilkeä ja kysäistä että onko repulle ostettu oma lippu..