Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat

Ope
05.09.2020 |

Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?

Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.

Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosia ollut aikuisopiskelijana ensin työn ohessa ja nyt eläkeläisenä. Eniten ärsyttää opettajien liika kohteliaisuus myöhästyjiä kohtaan. Kun maksullinen kurssi on merkitty alkavaksi klo 09.00, sanoo opettaja, että täältä puutuu vielä pari, odotellaan nyt kymmenen minuuttia, ettei tarvitse sitten kahteen kertaan kaikkea selittää. Ei näin. Paikalla olijat ovat maksaneet kurssin koko ajasta, aloitus siis klo 09.00 ja asiat selitetään vain kerran. Myöhästyjät kärsikööt nahoissaan eivätkä paikallaolijat. Joskus on joku opettaja selittänyt perusasiat jopa kolmeen kertaan näille myöhästelijöille.

Toinen ärsyttävä asia on ne muutamat puheliaat kälättäjät jotka esim. taidetunneilla vievät muilta keskittymisrauhan, harva opettaja kohteliaisuuttaan ymmärtää puuttua tähän epäkohtaan. Menen kursseille oppimaan, en seurustelemaan, sitä varten on kahvitauot ja ennen ja jälkeen tunnin voi kyllä tietysti jutella ja tutustua toisiin.

Kiitos, tässä tuli hyvä näkökulma vertaisen suunnalta. Myöhästelijöitä ja "kälättäjiä" riittää, mutta jostain syystä en jaksa ottaa niistä ressiä. Esim. "luennoilla" pulisijoille/supisijoille sanon, että ei ole pakko olla paikalla ja voi halutessaan poistua.  Yleensä hiljenevät tällä.  

Ap

Nuorethan eivät kälätä, supise, pulise, myöhästele, päde, jne....

PS. Meillä mennään tunneilla asiat nuorten tahtiin koska he osaavat asiat jo ennen koulua eikä haluta että ne turhautuu ja meille vain sanotaan että opitte ne sitten joskus. Tästä syystä joudutaan kysymään toisiltamme neuvoa koko ajan. Eli me supatellaan ainakin kouluasioista. Mitä järkeä opettaa pikapikaa ne asiat, jotka ovat nuoremmille itsestäänselvyyksiä ja meille taas aivan uusia? Niin kuka meistä niistä sitten hyötyy? Ja sitte nää nuoremmat naureskelee meille kun ei osata.

Ollaan kaikki eri-ikäisiä aikuisia, itse olen 30v. eli melko nuori vielä.. eikä me opiskella mitään tyyliin sähköpostia siellä vaan ohjelmistoja, joita suurin osa tälläkään palstalla ei varmasti ole koskaan edes nähnyt.

Minä olen itsekin alle 30, mutta en kyllä osaa käyttää kaikkia ohjelmistoja yms silti. Ehkä se on vähän itsestäänselvyys, että mitä nuorempi on niin pitäisi osata kaikki jo vähän kuin valmiiksi. Se on jotenkin noloakin sitten olla näin nuori ja silti ei tiedä paljon mitään näistä jutuista. Minusta on myös hyvä jos joku uskaltaa kysyä jotain. Itse en mielelläni edes kysy mitään etten vaan häiritse. En halua olla vaivaksi, mutta samalla pitäisi myös oppia jotain. Kaikki nuoremmatkaan, kun eivät ole mitään huippuja tietotekniikassakaan ja kysyminen ei saisi olla häpeä. Sivusta tämä.

Vierailija
162/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua mä en päässyt ekaan tilaisuuteen ja kyselen aina opettajalta kaikkea sähköposteissa 🙈😅😅

Mutta ajattelen, että se on opettajan tehtävä. Ja olen ihminen joka tarvitsee myös erityisohjausta koska mulla on adhd. Joten siinäpähän vastailee sitten, minkä minä sille voin etten tajua ?

Ja vaikka olisin infossa, kysyisin silti koska , no, ne asiat menisi vaan ohi..

Joten armoa!! ❤️

Tämä onkin uusi ilmiö, n. 20+ -vuotiaat diagnooseilla ratsastavat. Anteeksi vaan. Eivät tule infoon yms, eivätkä ilmoita asiasta, eivätkä kerro syytä (tai syy on "olin kipee" kun ilmiselvästi oikea syy on "ei huvittanut"). Sitten keskeyttävät ja kyselevät koko ajan, eivät edes viitsi yrittää kuunnella, koska heille on päähän taottu pienestä pitäen että sulla on toi ADHD, joten et voi osata tätä ja tuota. Eivät kyllä muuten eroa porukasta niin mitenkään, mutta pakko saada olla spesiaali. Ja opettajien pitää juuri heitä neuvoa koko ajan, koska "se on sun duuni ja mä en voi itselleni mitään, koska diagnoosi". Siellä luokassa voi olla aika monta muutakin joilla on ADHD tai vielä vakavampi ongelma, mutta he eivät tunne tarvetta siitä huutaa jatkuvasti ja häiritä tuntia.

T. Aikuisopiskelija on-off vuodesta 2001

Huhhuh, no nyt kyllä tuli todella vihamielistä ja stereotyyppistä näkemystä adhdstä, joka on neurologinen ongelma. Että mitäpäs jos ihan ensin googlaisit ja tutustuisit siihen, mitä se tarkoittaa !

Ja mä olen 36-vuotias kaksi maisterintutkintoa omaava ihminen enkä mikään 20+ sinun vihamielisten patoutumien muodostama stereotypia.

Että terve!

Ja se opettaja - on se aikuis tai ei-aikuisopettaja, joka ei ymmärrä neurologisia erityispiirteitä ja ota niitä huomioon ja erilaisia tapoja oppia ja opiskella, on vaan huono opettaja. Valitettavasti nykyaikana neurologiset erityispiirteet tulee ottaa huomioon ja tiesitkös että ne oikeuttaa myös erityiseen tukeen, apuvälineisiin ja järjestelyihin paitsi opiskeluissa myös työpaikoilla? Se on sitä nykyaikaa.

Jos sinä olet aikuisopiskellut vuodesta 2001 ja on edelleen kesken- otan osaa, ehkä sullakin on adhd. Senkö vuoksi olet noin vihamielinen 🤯🤣🤔

Ja luuletko että se adhd ihmisen elämä jotenkin helpottuu kun asiasta ei kerro opettajalle ?! Tai kanssaopiskelijoille? Ei todellakaan. En ymmärrä miten fiksuna itseäsi pidät mutta kovin fiksu et voi olla jos kannatat syrjiviä rakenteita joissa ei ole tilaa tai mahdollisuuksia neurologisesti poikkeavilla yhtäläisiin mahdollisuuksiin. Jos se sinua ärsyttää niin antaa ärsyttää, mutta tutustuppa ensin koko aiheeseen minkälaisia neurologiset poikkeavuudet ovat ja miten ne vaikuttaa ihmisen jokapäiväiseen elämään ja oppimiskykyyn yms, ja tule sitten ulisemaan.

Ei muuta kun peace and love sulle ja toivottavasti löydät voimavaroja oppia suvaitsemaan erilaisuutta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua mä en päässyt ekaan tilaisuuteen ja kyselen aina opettajalta kaikkea sähköposteissa 🙈😅😅

Mutta ajattelen, että se on opettajan tehtävä. Ja olen ihminen joka tarvitsee myös erityisohjausta koska mulla on adhd. Joten siinäpähän vastailee sitten, minkä minä sille voin etten tajua ?

Ja vaikka olisin infossa, kysyisin silti koska , no, ne asiat menisi vaan ohi..

Joten armoa!! ❤️

Tämä onkin uusi ilmiö, n. 20+ -vuotiaat diagnooseilla ratsastavat. Anteeksi vaan. Eivät tule infoon yms, eivätkä ilmoita asiasta, eivätkä kerro syytä (tai syy on "olin kipee" kun ilmiselvästi oikea syy on "ei huvittanut"). Sitten keskeyttävät ja kyselevät koko ajan, eivät edes viitsi yrittää kuunnella, koska heille on päähän taottu pienestä pitäen että sulla on toi ADHD, joten et voi osata tätä ja tuota. Eivät kyllä muuten eroa porukasta niin mitenkään, mutta pakko saada olla spesiaali. Ja opettajien pitää juuri heitä neuvoa koko ajan, koska "se on sun duuni ja mä en voi itselleni mitään, koska diagnoosi". Siellä luokassa voi olla aika monta muutakin joilla on ADHD tai vielä vakavampi ongelma, mutta he eivät tunne tarvetta siitä huutaa jatkuvasti ja häiritä tuntia.

T. Aikuisopiskelija on-off vuodesta 2001

Huhhuh, no nyt kyllä tuli todella vihamielistä ja stereotyyppistä näkemystä adhdstä, joka on neurologinen ongelma. Että mitäpäs jos ihan ensin googlaisit ja tutustuisit siihen, mitä se tarkoittaa !

Ja mä olen 36-vuotias kaksi maisterintutkintoa omaava ihminen enkä mikään 20+ sinun vihamielisten patoutumien muodostama stereotypia.

Että terve!

Ja se opettaja - on se aikuis tai ei-aikuisopettaja, joka ei ymmärrä neurologisia erityispiirteitä ja ota niitä huomioon ja erilaisia tapoja oppia ja opiskella, on vaan huono opettaja. Valitettavasti nykyaikana neurologiset erityispiirteet tulee ottaa huomioon ja tiesitkös että ne oikeuttaa myös erityiseen tukeen, apuvälineisiin ja järjestelyihin paitsi opiskeluissa myös työpaikoilla? Se on sitä nykyaikaa.

Jos sinä olet aikuisopiskellut vuodesta 2001 ja on edelleen kesken- otan osaa, ehkä sullakin on adhd. Senkö vuoksi olet noin vihamielinen 🤯🤣🤔

Ja luuletko että se adhd ihmisen elämä jotenkin helpottuu kun asiasta ei kerro opettajalle ?! Tai kanssaopiskelijoille? Ei todellakaan. En ymmärrä miten fiksuna itseäsi pidät mutta kovin fiksu et voi olla jos kannatat syrjiviä rakenteita joissa ei ole tilaa tai mahdollisuuksia neurologisesti poikkeavilla yhtäläisiin mahdollisuuksiin. Jos se sinua ärsyttää niin antaa ärsyttää, mutta tutustuppa ensin koko aiheeseen minkälaisia neurologiset poikkeavuudet ovat ja miten ne vaikuttaa ihmisen jokapäiväiseen elämään ja oppimiskykyyn yms, ja tule sitten ulisemaan.

Ei muuta kun peace and love sulle ja toivottavasti löydät voimavaroja oppia suvaitsemaan erilaisuutta!

... jatkan vielä tässä ragessani:

Tiesitkö että adhd ihminen ei oikeasti välttämättä KUULE tai MUISTA mitä tunnilla sanottiin, ihan minuutti sitten ? Tai vaikka vastaa, tajuamatta mitä itse puhui ja unohtaa sen?

Tiedätkö mistä tämä johtuu? Se johtuu aivorakenteesta. Kyllä, aivoista. Että otti se adhd-ihmisen jatkuva kysely sua päähän miten paljon tahansa niin voi voi ja tikulla silmään. Kun sen ihmisen täytyy kysyä, jotta se pysyy samalla viivalla muiden kanssa. Ja jos se sua nii kovasti häiritsee ja sinun on siihen vaikea sopeutua, suosittelen neurologia testejä sinullekin mikä on sinun oman joustamattomuuden taustasyy tässä asiassa.

Et sä varmaan huonokuuloisellekaan sano, että voitko nyt vaa lopettaa ja kuulla vähän paremmin .

Vierailija
164/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleva opiskelija, jolla on mielipiteitä on rasittava, vaativat perusteluja ja mallivastauksia ja ties mitä. Minun tehtäväni on jakaa tietoa, saa mennä muualle diskuteeraamaan.

Vierailija
165/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

+45 ikäisillä on yleensä hankaluuksia tietokoneiden kanssa, enkä nyt tarkoita mitään somettamista.

Vierailija
166/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen opettanut paljon sekä nuoria, että aikuisia ja väitän että aikuisia on todella paljon helpompi opettaa. Nuorilla on niin paljon

keskenkasvuisuudesta johtuvia tapoja, aikuiset yleensä tietävät mitä haluavat. Opiskelijoiden huonot tavat on kuitenkin aika samanlaisia nuorilla ja aikuisilla, niitä on vaan aikuisilla vähemmän.

Vierailija
167/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleva opiskelija, jolla on mielipiteitä on rasittava, vaativat perusteluja ja mallivastauksia ja ties mitä. Minun tehtäväni on jakaa tietoa, saa mennä muualle diskuteeraamaan.

Tämä on ihan 70-luvun peruspedagogiikkaa, onneksi ei enää nykyään, kai?

Vierailija
168/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opettanut kieliä sekä nuorille että aikuisille ja aikuiset ovat pääosin järkeviä opettavia. Joskus he ovat vain kamalan itsekkäitä ja pyrkivät ottamaan vallan opettajalta.

Yksi rouva vihasi kielentunnilla keskusteluharjoituksia ja aina motkotti niistä että ei tälläisiä, ei näissä opi mitään, käydään vain kirjaa.Muut opiskelijat tykkäsivät välillä vaihtelusta ja käytännön harjoittelusta koska käytännön kielitaito oli varmaan tavoitekin useimmilla. Plus oppilaan aktivoiminen on nykyaikaista kielenopetusta.

Yksi mummeli taas ei oppinut tunnilla mitään ja olisi vain halunnut pyöritellä yksittäisiä sanoja ja sanapelilappuja kun kurssi tietenkin siirtyi lauseiden rakenteluun.

Molemmat tapaukset olivat todella hankalia marttyyrimaisia natkuttajia. Sitten erikseen ovat tietenkin omasta elämästään vuolaasti kertojat ( liittymättä mitenkään aiheeseen).

Kumpikaan ei ole mielestäni toista helpompaa, aikuisten tai lasten opetus.

Vierailija
169/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopettaja täälläkin. Ja kyllä, se ärsyttää, jos ei viitsisi tulla paikalle esimerkiksi jonkun kurssin pakolliseen aloitukseen. Monesti ne nykyään pidetään Teamsilla, eli luulisi osallistumisen olevan varsin helppoa ja ne työt voisi yrittää sumplia siten, että sen 1-2h voi osallistua. Nauhoitankin ne yleensä, mutta sen nauhoitteenkin katsominen tuntuu olevan joillekin liikaa, kun on niin kiire.

Sitten pommitetaan jatkuvasti sähköpostilla, kun joku simppeli asia, joka aloitustilaisuudessa kerrottiin on epäselvää.

Opetan noin 30h/viikossa + valmistelua + hallinnollinen työ, henkilökohtaistaminen jne ja ei, minulla ei ole aikaa vastata näihin peruskysymyksiin sähköpostilla yksitellen. Pidän omilla verkkoalustoillani jopa usein kysyttyjen kysymysten "tietovarastoa", mutta sieltäkin hakeminen on vaan osalle ihan liikaa.

Mutta oletat silti, että muilla on työpäivästään mahdollista järjestää parin tunnin taukoka😩

Vierailija
170/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mielenkiintoinen aloitus ja kokemuksia. En ole opettaja, vaan aikuisopiskelija AMK:ssa. Ryhmämme koostuu sekä nuorista, että monenikäisistä aikuisista. Suurin osa opiskelijoista on asiallisia tapauksia, mutta varttuneimpien keskuudessa tuo jo mainittu päteminen kyllä loistaa.

Minulla on pitkä työkokemus alasta, jota opiskelemme. Kerron havaintojani ja kokemuksiani vain silloin kun opettaja pyytää minulta "oikean elämän" esimerkkejä. Tuli melko yllätyksenä kuinka ensimmäisen harjoittelujakson jälkeen moni aikuisopiskelija oli tullut kerta heitolla ammattilaiseksi ja kuinka tunnit alkoivat koostua siitä pätemisestä kuinka asiat oikein tehdään. Lisäksi nämä näkemykset olivat selkeästi vanhahtavia, joltain harjoittelupaikan menneessä jumittavalta jäärältä omaksuttuja.

Lisäksi olen huomannut, että monet ottavat opettajan rakentavan kritiikin verisenä loukkauksena. Suurin yllätys on ollut se, että nuoret vanhemmat saattavat esitellä kesken etäluennon lapsiaan koko ryhmälle :O

171/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä aloitin AMK - opinnot nuorisoryhmässä, oli ryhmässäni useita 30+ ikäisiä, eli ryhmän mediaani-ikä oli ehkä 24 vuotta aloitettaessa. Huomasin, että nämä vanhemmat opiskelijat olivat ainakin kunnianhimoisia ja vaativia.

Vierailija
172/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopettaja täälläkin. Ja kyllä, se ärsyttää, jos ei viitsisi tulla paikalle esimerkiksi jonkun kurssin pakolliseen aloitukseen. Monesti ne nykyään pidetään Teamsilla, eli luulisi osallistumisen olevan varsin helppoa ja ne työt voisi yrittää sumplia siten, että sen 1-2h voi osallistua. Nauhoitankin ne yleensä, mutta sen nauhoitteenkin katsominen tuntuu olevan joillekin liikaa, kun on niin kiire.

Sitten pommitetaan jatkuvasti sähköpostilla, kun joku simppeli asia, joka aloitustilaisuudessa kerrottiin on epäselvää.

Opetan noin 30h/viikossa + valmistelua + hallinnollinen työ, henkilökohtaistaminen jne ja ei, minulla ei ole aikaa vastata näihin peruskysymyksiin sähköpostilla yksitellen. Pidän omilla verkkoalustoillani jopa usein kysyttyjen kysymysten "tietovarastoa", mutta sieltäkin hakeminen on vaan osalle ihan liikaa.

Mutta oletat silti, että muilla on työpäivästään mahdollista järjestää parin tunnin taukoka😩

No opettaja on työssä, ei opiskelemassa. Miksi ilmoittautua opiskelemaan, jos ei ehdi edes orientaatiotunneille.

Vierailija
173/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopiskelijoiden kanssa ryhmätöitä tehneenä sanoisin että kun ein pysytä aiheessa eikä sisäistetä tehtävänantoa!

Vierailija
174/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan joo, jos opiskelemaan lähtee.

Tai vähintään, että kykenee tallenteesta ja muista materiaaleista sitten itse selvittämään käytännöt.

Vierailija
175/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän säälittävää keskustelua. Että ihan aikuisopiskelijat kysyvät ja kyseenalaistavat. No eikös itsenäinen ajattelu ole opiskelun pointti? Minä ainakin olisin tyytyväinen jos koku uskaltaa ajatella itse. Kun minä olin opiskelija, kukaan ei kysynyt mitään luennoitsijoilta.

Itsenäinen ajattelu opiskelussa tarkoittaa aiheeseen nähden olennaisten ja perusteltujen kysymysten kysymistä, ei oman elämän anekdootteja tai turhanpäiväistä vääntämistä, jossa aikuisopiskelijat olivat myös omana opiskeluaikanani yliedustettuina. Kyseenalaistamiselle massaluento ei sitä paitsi ole millään lailla oikea paikka, pienemmät opintoryhmät on keskustelua varten.

Vierailija
176/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: luulis aikuisopiskelijan ymmärtävän sellaiset aikuisuuden perusjutut, et kaikkea ei voi saada eikä muut oo sulle mitään velkaa. Jos oot sitovassa kokopäivätyössä etkä voi järjestää aikaa edes pakollisille aloitustunneille, miten ihmeessä kehtaat viedä jonkun sitoutuneemman paikan kurssilla ja vielä olettaa, että saat tästä hyvästä erityiskohtelua?

Jos et voi järjestää aikaa opinnoille, sillon et opiskele.

Vierailija
177/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös se vähän se oletus ole, että jos työelämän ohella lähtee opiskelemaan, että työpaikalla on sovittu tästä ja aikaa pystyy järjestämään? Tai sitten valitsee vaikka iltaopinnot tai jonkun muun opiskelun muodon, jossa läsnäolot ovat sellaisina aikoina, että se onnistuu.

Tässä oli vielä kirjoittaja tarjonnut tallennettakin poissaolijoille, mikä on jo tosiaan hyvää palvelua.

Vierailija
178/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettaja on työssä, ei opiskelemassa. Miksi ilmoittautua opiskelemaan, jos ei ehdi edes orientaatiotunneille.

Esim. meillä on tällä hetkellä ryhmässämme varhaiskasvatuksenopettaja, jolla on maisterijakso kesken. Kyllä hän on ihan täysillä töissä ne päivät, kun on töissä ja välillä on tilanteita, kun ei ole päässyt luennolle ( mikä on kyllä harmillista, sillä heillä on myös kursseja joissa ei ole mahdollisuutta yhdellekään hyväksyttävälle poissaololle). Jos hän yhtäkkiä lähtisi parin tunnin tauolle, niin kyllä kismittäisi tehdä sillä aikaa hänenkin työt, ja lisäksi ei hän itsekään haluaisi jättää ryhmää liian vähälle aikuismäärälle.

Vierailija
179/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli vielä kirjoittaja tarjonnut tallennettakin poissaolijoille, mikä on jo tosiaan hyvää palvelua.

se tosiaan olikin ihan hyvää toimintaa :)

Vierailija
180/240 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut, että kouluista ja työpaikoista ollaan myöneisiä koulun ja työn yhteensovittamiselle, mutta tämän ketjun luettuani, epäilen, että ei ollakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme