Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat

Ope
05.09.2020 |

Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?

Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.

Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää heidän minä-keskeisyys eli heidän mielestään koko tunti pitää käyttää siihen, että he ymmärtävät, vaikka koko muu ryhmä asian ymmärtää. Ei tajuta millään, ettei voida ihan jokaisen toivetta ottaa huomioon, vaan mennään suunnitelmien ja sen keskiverto-opiskelijan tahtiin

No jos ne muut ymmärtää eikä heitä tarvitse opettaa/heillä ole kysymyksiä, miksi aikuisopiskelija ei saisi esittää kysymyksiä?

Vai onko kyse siitä vain, että se on "aikuinen" niin sillä ei saa olla kysymyksiä?

Itse olen yksi niistä aikuisista meidän ryhmässä. Opettajat on päinvastoin sanoneet, ettö hyvä kun te aikuiset kysytte rohkeasti ja ootte myös mallina, koska noi nuoret ei uskalla avata suutaan eivätkä välttämättä edes välitä siitä, oppivatko.

Ja niillä nuorilla nyt tietty ei ole omia menoja kuten aikuisilla on. Kun ei ole elämässä velvollisuuksiakaan.

Vierailija
142/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas täällä paljon huonoja kokemuksia.

Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.

Totta tämäkin! Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä keskustelu avattiin ärsyttäviin tapoihin liittyvänä. Niille positiivisille asioille voisi avata erillisen keskustelun:)

Ap

Jännä ettei kiinnosta jonkun 15v uran tieto, mutta sitte itte kuitenkin jaat omia kokemuksiasi ja haluat tehdä yleistyksiä aikuisopiskelijoista?

Eiköhän nekin oo kaikki yksilöitä... meilläkin aikuisopiskelijoista 10v ikäero keskenään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.

Totta tämäkin! Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä keskustelu avattiin ärsyttäviin tapoihin liittyvänä. Niille positiivisille asioille voisi avata erillisen keskustelun:)

Ap

Suosittelen rehellistä keskustelua oppilaasi kanssa siitä ettet ole tyytyväinen opiskeluunsa.

jep. Itse suosittelen myös.

Se on se oikea aikuismainen, opettajamainen tapa hoitaa asia. Tosin kuin keskustelupalstalla huutelu.

Ap ottaa opettajana ne ohjat käsiinsä ja käy opiskelijoiden asiallisen keskustelun siitä, mitä heidän toiminnassaan voisi muuttaa.

Vierailija
144/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosia ollut aikuisopiskelijana ensin työn ohessa ja nyt eläkeläisenä. Eniten ärsyttää opettajien liika kohteliaisuus myöhästyjiä kohtaan. Kun maksullinen kurssi on merkitty alkavaksi klo 09.00, sanoo opettaja, että täältä puutuu vielä pari, odotellaan nyt kymmenen minuuttia, ettei tarvitse sitten kahteen kertaan kaikkea selittää. Ei näin. Paikalla olijat ovat maksaneet kurssin koko ajasta, aloitus siis klo 09.00 ja asiat selitetään vain kerran. Myöhästyjät kärsikööt nahoissaan eivätkä paikallaolijat. Joskus on joku opettaja selittänyt perusasiat jopa kolmeen kertaan näille myöhästelijöille.

Toinen ärsyttävä asia on ne muutamat puheliaat kälättäjät jotka esim. taidetunneilla vievät muilta keskittymisrauhan, harva opettaja kohteliaisuuttaan ymmärtää puuttua tähän epäkohtaan. Menen kursseille oppimaan, en seurustelemaan, sitä varten on kahvitauot ja ennen ja jälkeen tunnin voi kyllä tietysti jutella ja tutustua toisiin.

Kiitos, tässä tuli hyvä näkökulma vertaisen suunnalta. Myöhästelijöitä ja "kälättäjiä" riittää, mutta jostain syystä en jaksa ottaa niistä ressiä. Esim. "luennoilla" pulisijoille/supisijoille sanon, että ei ole pakko olla paikalla ja voi halutessaan poistua.  Yleensä hiljenevät tällä.  

Ap

Nuorethan eivät kälätä, supise, pulise, myöhästele, päde, jne....

PS. Meillä mennään tunneilla asiat nuorten tahtiin koska he osaavat asiat jo ennen koulua eikä haluta että ne turhautuu ja meille vain sanotaan että opitte ne sitten joskus. Tästä syystä joudutaan kysymään toisiltamme neuvoa koko ajan. Eli me supatellaan ainakin kouluasioista. Mitä järkeä opettaa pikapikaa ne asiat, jotka ovat nuoremmille itsestäänselvyyksiä ja meille taas aivan uusia? Niin kuka meistä niistä sitten hyötyy? Ja sitte nää nuoremmat naureskelee meille kun ei osata.

Ollaan kaikki eri-ikäisiä aikuisia, itse olen 30v. eli melko nuori vielä.. eikä me opiskella mitään tyyliin sähköpostia siellä vaan ohjelmistoja, joita suurin osa tälläkään palstalla ei varmasti ole koskaan edes nähnyt.

Vierailija
145/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ammattikoulun aikuispuolella oli ongelmana se että huonosti suomea puhuvat ja me suomalaiset sekoitettiin tunneilla samoihin ryhmiin.

Tunteja oli leikattu ja opettajan energia meni siihen kun hän selitti näille ketkä eivät osanneet suomea hyvin asioita ja me suomalaiset jätettiin oman onnensa nojaan.
Tunnit eivät edenneet koska opettaja yritti pitkän kaavan mukaan selittää selkokielelle muille mitä se tarkoittaa.

Tehtävät olivat helppoja lukioon verrattuna.

Opettaja sanoi etsikää vastaukset googlesta.

Jotain on kirjoittaja oppinut. Huono suomi on jo melko sujuvaa.

Vierailija
146/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua mä en päässyt ekaan tilaisuuteen ja kyselen aina opettajalta kaikkea sähköposteissa 🙈😅😅

Mutta ajattelen, että se on opettajan tehtävä. Ja olen ihminen joka tarvitsee myös erityisohjausta koska mulla on adhd. Joten siinäpähän vastailee sitten, minkä minä sille voin etten tajua ?

Ja vaikka olisin infossa, kysyisin silti koska , no, ne asiat menisi vaan ohi..

Joten armoa!! ❤️

En tiedä, missä opiskelet, mutta ainakaan yliopistossa ADHD ei suoraan oikeuta opiskelijaa mihinkään "erityisohjaukseen". Erityisjärjestelyitä on haettava erikseen.

Ja jos olet jo aikuinen, niin nyt olisi korkea aika opetella konsteja, joilla saa itsensä keskittymään esim. tärkeissä infotilaisuuksissa, eikä jumittua tuohon "minkä minä sille voin". Mistä tahansa korkeakoulukaupungista luultavasti löytyy jokin yhdistys, joka tarjoaa koulutusta ja vertaistukea ADHD:hen.

T. Yliopistonlehtori

No ei kaikki välttämättä ole tietoisia siitä, että heillä on tarkkaavaisuushäiriö, kognitiivisia ongelmia jne

Ja itse kun ehdotin adhd testausta lääkärille, sanottiin ettei ole järkeä tässä iässä testata kun on oppinut kompensoimaan ja diagnoosista voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja olen valmistunut amk:sta kiitettävin arvosanoin.

Olihan Einsteinkin adhd.. ja se hänen luova ajatusprosessinsa johtui varmaankin osittain siitä. Olisiko hän ja hänen ajatuksensa yliopistoluennolle tervetulleita? Veikkaan että olisi.

(Ja ei, en vertaa itseäni Einsteiniin).

-eri

Vierailija
147/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nuori opiskelija, jatkanut siitä taas parin vuoden päästä ja jatkanut sitten vielä edelleen. Eli olen ollut sekä nuori yo-opiskelija että "aikuisopiskelija" En koe, että olisin opiskelijana tai ihmisenä radikaalisti muuttunut noiden vuosien välissä. Opiskelutapani eivät ole muuttuneet.

Minusta keskustelu, jossa opiskelijoita laajasti stereotypisoidaan ja yleistetään negatiivisellä sävyllä iän perusteella, on todella surullinen. Tätä voidaan pitää jopa tiettyä väestönosaa syrjivänä keskusteluna ja kiihottamisena sitä vastaan. Pätevien opettajien tehtävä ei myöskään ole ruotia opiskelijoidensa henkilökohtaisia luonteenpiirteitä ja sitä, mikä kenessäkin ärsyttää. Opettajan tehtävä on opettaa, täysin riippumatta oppijan iästä, uskonnosta, ihonväristä, sukupuolesta ja muista piirteistä.

Kiihottamisena tiettyä kansanryhmää vastaan... tuskin nyt sentään niin dramaattista on tässä tapahtunut. Eikö tämä keskustelu ole pysynyt aika yleisellä tasolla ja ainakaan kenenkään yksilön asioita ei ole tässä käsitelty.

Sanot, että pätevien opettajien tehtävä ei myöskään ole ruotia opiskelijoidensa henkilökohtaisia luonteenpiirteitä ja sitä, mikä kenessäkin ärsyttää. Oletko siis sitä mieltä, että opettajilla ei saisi olla mitään omia ajatuksia eikä tunteita mistään tai kenestäkään?

Vierailija
148/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo aikuisopiskelijoiden jatkuva keskeyttely ja kaiken kyseenalaistaminen on ärsyttävää. Pitäisi vaan sen suunsa kiinni, niin saisi kuunnella itse luennoitsijaa.

Vierailija
149/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopettaja täälläkin. Ja kyllä, se ärsyttää, jos ei viitsisi tulla paikalle esimerkiksi jonkun kurssin pakolliseen aloitukseen. Monesti ne nykyään pidetään Teamsilla, eli luulisi osallistumisen olevan varsin helppoa ja ne työt voisi yrittää sumplia siten, että sen 1-2h voi osallistua. Nauhoitankin ne yleensä, mutta sen nauhoitteenkin katsominen tuntuu olevan joillekin liikaa, kun on niin kiire.

Sitten pommitetaan jatkuvasti sähköpostilla, kun joku simppeli asia, joka aloitustilaisuudessa kerrottiin on epäselvää.

Opetan noin 30h/viikossa + valmistelua + hallinnollinen työ, henkilökohtaistaminen jne ja ei, minulla ei ole aikaa vastata näihin peruskysymyksiin sähköpostilla yksitellen. Pidän omilla verkkoalustoillani jopa usein kysyttyjen kysymysten "tietovarastoa", mutta sieltäkin hakeminen on vaan osalle ihan liikaa.

Vierailija
150/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten ankeaa opejen elämä on. Ymmärrän kyllä toisaalta hyvin, että on helpointa sysätä vastuu huonosta menestyksestään opettajan näinä aikoina opettajille. Kun opettajat eivät enää voi tehdä työtään hyvin, kun heillä on ihan liikaa työtä siitä suoriutuakseen,

Vierailija
151/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suosittelen rehellistä keskustelua oppilaasi kanssa siitä ettet ole tyytyväinen opiskeluunsa.

Kiitos kommentista. Tästä tulikin mieleen uusi ärsyttävä "tapa", joka liittyy niemnomaan aikuisopiskelijoihin. Kehittävään palautteeseen saatetaan vastata suoranaisille haukuilla tai ainakin se näkyy opintojakson palautteessa. Esimiehelle/rehtorille saatetaan myös kannella, jos opettaja antaa liian suoraan palautetta, vaikka sen tekisi opiskelijaa kunnioittavalla tavalla.

onpa herkkähipiäistä porukkaa. Mitä alaa opetat?

Sosiaali- ja terveysalaa

Ap

akkojen kotkotuksia siis :D

Vierailija
152/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 36v aikuisopettaja, ja etenkin nuorempana mutta varsin usein edelleen joku opiskelija (tyypillisesti 40+ mies) kokee tarvetta ilmaista ihastumistaan. Nuorempana näitä oli melkein joka ryhmässä. Oikeasti, saa sitä ihastua tai pitää toista viehättävänä, mutta en silti halua asiasta kuulla.

Hyi joo, itsekin hieman päälle 30v ja ehdottelua kuulee jatkuvasti. Olen mielestäni ihan tavis ulkomuodoltani ja pukeudun oppitunneilla ihan arkisesti. Ystävällinen tottakai olen, ja työn takia ihmisistä kiinnostunut. Monilla miehillä vaan tuntuu olevan joku opettajafantasia ja kuvittelevat erilaisten ehdotusten ja tunnustusten imartelevan. Juu ei kiitos.

Vierailija
153/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikuisopiskelija ja kommentoin ja kyselen aina kun kysyttävää tulee. Tämä johtuu siitä että opettaja tunnin alussa aina kannustaa kommentoimaan ja kysymään.  Pidän myös niitä jotka istuvat koko tunnin tuppisuina melko yksinkertaisian lampaina joilla ei ole mitään omaa mielipidettä. eikä kiinnostusta tunnin aiheeseen.

Vierailija
154/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nuori opiskelija, jatkanut siitä taas parin vuoden päästä ja jatkanut sitten vielä edelleen. Eli olen ollut sekä nuori yo-opiskelija että "aikuisopiskelija" En koe, että olisin opiskelijana tai ihmisenä radikaalisti muuttunut noiden vuosien välissä. Opiskelutapani eivät ole muuttuneet.

Minusta keskustelu, jossa opiskelijoita laajasti stereotypisoidaan ja yleistetään negatiivisellä sävyllä iän perusteella, on todella surullinen. Tätä voidaan pitää jopa tiettyä väestönosaa syrjivänä keskusteluna ja kiihottamisena sitä vastaan. Pätevien opettajien tehtävä ei myöskään ole ruotia opiskelijoidensa henkilökohtaisia luonteenpiirteitä ja sitä, mikä kenessäkin ärsyttää. Opettajan tehtävä on opettaa, täysin riippumatta oppijan iästä, uskonnosta, ihonväristä, sukupuolesta ja muista piirteistä.

Tämä.

Kaikista rytmistä löytyy ärsyttäviä piirteitä. Ammattimaisuuden sitä, että työntää ne syrjään j atekee hommat.

Jos kovasti ottaa pataan, olisiko työhönohjaus oikea paikka, eikä tämä palsta? Nykyään on niin paljon ikävää leimaamista, että jo siihen sortuu opettajat, ollaan lapsen kengissä.

Tuo mitä sanot ammattimaisuudesta on ihan totta. Vaan kyllä se vaan on ihan hirmuisen raskasta päivästä toiseen törmätä samoihin ärsytyksenaiheisiin ja kuitenkin olla kuin olisi paras päivä ikinä. Omiin periaatteisiini opettaja kuuluu juurikin se, että kaikki saavat tasapuolisen kohtelun. Ja siksi kai se ärsyttääkin, kun joku yrittää omiin valintoihinsa (esim. keikkatyön vastaanottaminen)  vedoten saada erityiskohtelua (ohjaus sähköpostitse). 

Minulle on loppuviimein ihan sama, että onko ne opiskelijat paikalla vai ei niillä opintojaksojen aloitustunneilla, mutta jos valitsee poissaolon, niin silloin ei ole oikeutettu erityiskohteluun ohjauksen suhteen, vaan saa sen saman kuin paikalla olleetkin. 

Ap

Vierailija
155/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkös juuri sosiaali- ja terveysalalle ohjata kaikkein eniten heitä joilla on pitkä työttömyyshistoria ja ehkä pakotettu työllistymään ?

ei siis ihme jos siellä opettajille siunaantuu huonoja kokemuksia. Ja kun ei opetukseen vaadita pedagogista taustaa niin voi olla vaikeaa opettaa huonosti motivoituneita.

Vierailija
156/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikuisopiskelija ja kommentoin ja kyselen aina kun kysyttävää tulee. Tämä johtuu siitä että opettaja tunnin alussa aina kannustaa kommentoimaan ja kysymään.  Pidän myös niitä jotka istuvat koko tunnin tuppisuina melko yksinkertaisian lampaina joilla ei ole mitään omaa mielipidettä. eikä kiinnostusta tunnin aiheeseen.

Juuri näin pitääkin tehdä jos siihen kehotetaan ja rohkaistaan. Mutta joku aihe/asia voi olla sellainen, ettei sitä tarvitse ääneen kaikille kommentoida, vaan voi keskittyä kuuntelemaan ja tekemään muistiinpanoja. Ja kysyy sitten vaikka asian selostuksen jälkeen, jos jokin jäi epäselväksi. Ja se olisi myös tärkeää, että ei kommenteissaan paljasta ainakaan muiden ihmisten henkilökohtaisia asioita. Tätä josjus tapahtuu sote-alalla, jolla itse opetan.

Ja tämä kommenttini koskee siis niin nuoria kuin aikuisiakin.

Vierailija
157/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän säälittävää keskustelua. Että ihan aikuisopiskelijat kysyvät ja kyseenalaistavat. No eikös itsenäinen ajattelu ole opiskelun pointti? Minä ainakin olisin tyytyväinen jos koku uskaltaa ajatella itse. Kun minä olin opiskelija, kukaan ei kysynyt mitään luennoitsijoilta.

Kun käsitellään jotain aihetta tutkimuksen pohjalta, ei sinun henkilökohtaisella kokemuksellasi ole asiassa mitään painoarvoa. Eikä se kiinnosta ketään. Vänkäämällä luennolla viet vain muiden aikaa. Kukaan ei tule sinne kuuntelemaan sinun henkilökohtaisia näkemyksiäsi.

Kova usko sinulla on näihin tutkimuksiin. Todellisuudessa pääosa tutkimuksista on lähinnä kokoelma tutkijan omia mielipiteitä jotka on puettu "tieteen" kaapuun.

Jos sinä et ymmärrä, miksi sinun henkilökohtaiset kokemuksesi eivät kumoa jokaista laajan ja tarkastetun tutkimuksen tulosta, ei sinun paikkasi ole korkeakoulussa.

Onpa ylimielinen vastaus ja ihmiset peukuttaa. Se teoria ei ole sama kuin totuus. Tutkimuskaan ei kerro kaikkea, tiede korjaa itseään, aiempi asian laita ei ole poikkeuksetta sama kuin tuleva. Siis jos totuutta etsitään.

Vierailija
158/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallintotieteen luennolla, kun aiheena oli kuntajohtaminen, alkoi eräs ~30v äiti-ihminen selittää kolmesta lapsestaan. Pointtina oli, että heidän perheensä pyörittäminen on verrattavissa kuntajohtamiseen, ja hän sen takia ymmärtää ja pystyy soveltamaan täysin kuntajohtamisen periaatteita. Tämä sama toistui aina uudestaan uusilla luennoilla joissa oli eri aihe "minullahan on kolme lasta niin..."

Vierailija
159/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se juttu siinä lapsista puhumisessa on? Tietysti ovat tärkeä osa elämää ja ollaan iloisia ja ylpeitä heistä, sekö?

Vierailija
160/240 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas opiskelijana hyviä kokemuksia vanhemmista opiskelijoista. Ottivat minut nuorempana hyvin mukaan ja puhuivat sekä olivat asiallisia. En ole monestikaan nuorempien kesken kokenut sellaista ja olen jäänyt yksinäisemmäksi. Tuo koulutus olikin sitten se missä juuri itseä huomattavasti vanhemmat auttoivat ja kannustivat ja sinne oli mukavaa mennä. Ehkä olen itsekin vähän vanha luonne ja rauhallisempi, joten monesti tykkään jos löytyy myös vanhempia opiskelijoita. Tietysti ymmärrän epäkohdatkin, mutta omassa ryhmässä en huomannut paljonkaan sellaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi