Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat
Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?
Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.
Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.
Kommentit (240)
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et vastannut kysymykseen millainen olet itse aikuisopiskelijana. Varmasti joissain koulutuksissa käyt. Tunnistatko itsessäsi näitä ärsyttäviä piirteitä? Sanotaan että opettajat ovat erityisen ärsyttäviä ollessaan itse koulutettavana 😉
Hyvä kysymys. Varmaan tosi ärsyttävä. Olen parhaillaan suorittamassa yhtä opetusalani sisältöön liittyvää isompaa koulutuskokonaisuutta ja oli pakko korjata erään monivalintatestin kysymyksiä, kun vaihtoehdoissa oli ihan selviä asiavirheitä. Eli vähän semmonen besservisser olen. Mutta ne vaihtoehdot oli oikeasti väärin.
Toisaalta myös ärsyynnyn hitaasta etenemisestä, myöhästelijöiden odottelusta, pitkistä jaaritteluista ja sellaisesta yleisestä diibadaabasta, mitä koulutusten alussa monesti on. Eli ketä on paikalla ja mitä odotuksia koulutukselle jne. Myös se, jos koulutus ei kestä sitä aikaa mikä luvattiin panee harmittamaan. Ainakin jos koulutus on ollut maksullinen. Kahvi- ja ruokataukojen venyminen harmittaa myös.
Olet siis kontrollifriikki ja luulet olevasi oikeassa niin opiskelijana kuin opettajana, ja aivan erityisesti luulet, että kaikkien pitää totella sinua ja tehdä kuten sinä sanot ja kuten sinulle olisi kiva. Suosittelen sinulle yksityisen sektorin töitä, joissa pitää oikeasti osata jotain ja näyttää tuloksia, eikä niinkään tehdä asiat "kuten kirjassa lukee". Monelle akatemian ja julkkarin käsienheiluttajalle se suurin "haaste" ( -> sana jota vain käsienheiluttelijat käyttävät epäironisesti).
M/40
No oikeesti. Meillä oli kirjanpidossa opettamassa opettaja, joka toi mm. ihan laissa vanhaksi jäänyttä tietoa ja opetti laskemaan veroja jollain ihme monimutkaisella yhtälölaskukaavalla, kun helpompiakin tapoja on. Joukossa oli myös nuoria ja kokemattomia. Olisiko hänen pitänyt antaa opettaa väärin ja nuorten mennä työelämään väärillä tiedoilla? Kyseinen henkilö oli varmasti saanut kurssinsa suoritettua kauppakorkeassa, mutta ei ollut päivittänyt tietojaan ja kyllä hänen tavoillaan sai oikeat vastaukset, mutta miksi tehdä yksinkertaisesta laskutoimituksesta vaikea? En itse korjannut, mutta luokassa oli kaksi ammattikirjanpitäjää, jotka halusivat päivittää merkonomitutkintonsa amk-tasolle. Kyllä minä olen kiitollinen siitä, että he korjasivat virheelliset tiedot. Ei se ole besserwisserismiä. On naiivia ajatella, että opettajat opettavat kaiken oikein ja tietävät kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et vastannut kysymykseen millainen olet itse aikuisopiskelijana. Varmasti joissain koulutuksissa käyt. Tunnistatko itsessäsi näitä ärsyttäviä piirteitä? Sanotaan että opettajat ovat erityisen ärsyttäviä ollessaan itse koulutettavana 😉
Hyvä kysymys. Varmaan tosi ärsyttävä. Olen parhaillaan suorittamassa yhtä opetusalani sisältöön liittyvää isompaa koulutuskokonaisuutta ja oli pakko korjata erään monivalintatestin kysymyksiä, kun vaihtoehdoissa oli ihan selviä asiavirheitä. Eli vähän semmonen besservisser olen. Mutta ne vaihtoehdot oli oikeasti väärin.
Toisaalta myös ärsyynnyn hitaasta etenemisestä, myöhästelijöiden odottelusta, pitkistä jaaritteluista ja sellaisesta yleisestä diibadaabasta, mitä koulutusten alussa monesti on. Eli ketä on paikalla ja mitä odotuksia koulutukselle jne. Myös se, jos koulutus ei kestä sitä aikaa mikä luvattiin panee harmittamaan. Ainakin jos koulutus on ollut maksullinen. Kahvi- ja ruokataukojen venyminen harmittaa myös.
Olet siis kontrollifriikki ja luulet olevasi oikeassa niin opiskelijana kuin opettajana, ja aivan erityisesti luulet, että kaikkien pitää totella sinua ja tehdä kuten sinä sanot ja kuten sinulle olisi kiva. Suosittelen sinulle yksityisen sektorin töitä, joissa pitää oikeasti osata jotain ja näyttää tuloksia, eikä niinkään tehdä asiat "kuten kirjassa lukee". Monelle akatemian ja julkkarin käsienheiluttajalle se suurin "haaste" ( -> sana jota vain käsienheiluttelijat käyttävät epäironisesti).
M/40
Yksityisellä sektorilla ei saa käyttää virheelisiä tietoja töissään. T. eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/40
Yksityisellä sektorilla ei saa käyttää virheelisiä tietoja töissään. T. eri.
Niissä töissä missä minä olen ollut it-alalla, on käytetty tietoja joilla saadaan tuloksia. Sillä ei ole väliä hyväksyykö joku proffa tai ely-keskuksen virkamies ne tiedot. Toki joillain julkkariin liittyvillä projekteilla sillä on väliä hyväksyykö joku käsienheiluttelija, mutta onnekseni en sellaisissa joudu työskentelemään, vaan se ratkaisee toimiiko vaiko eikö toimi.
M/40
Vierailija kirjoitti:
Ap, pystytkö itse hyväksymään sen että joskus opiskelija tietää aiheesta enemmän kuin opettaja? Jotkut opettajat kokevat sen nöyryyttävänä ja ryhtyvät turhaan puolustuskannalle.
Olen opettanut aikuisia ja hyvin usein aikuinen pystyy tuomaan mielenkiintoisen oman kokemuksen keskusteluun. Tietää enemmän -osasto on ongelmallinen. Yksi tai muutama poikkeava näkemys ei kumoa laajaa otantaa. Joskus taas aikuinen vänkää asiasta vastaan, vaikka aiheesta on juuri kerrottu sama asia, jota opiskelija vänkää. Ei ole vain ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, pystytkö itse hyväksymään sen että joskus opiskelija tietää aiheesta enemmän kuin opettaja? Jotkut opettajat kokevat sen nöyryyttävänä ja ryhtyvät turhaan puolustuskannalle.
Tuo on ikuinen ongelma aikuiskoulutuksessa. Opiskelija voi olla tietyn alan asiantuntija, opettaja taas ei. Esim. aineenopettajien pätevöitymiskoulutuksessa se opiskelija saattaa olla vaikka väitellyt tietyltä alalta, kun opettajalla on vain kevyt teoriaosaaminen.
En ymmärrä tätä. Jos opiskelija on kyseisen alan asiantuntija, mitä hän tekee luennoilla? Ja miksi alaa opettaisi opettaja, jolla ei ole kyseisen alan pätevyyttä? Aineenopettajana ei todellakaan toimita "kevyen teoriaosaamisen pohjalta".
Terv. aineenope
Esimerkiksi hankkiakseen sen witun maisterinpaperin, jota ilman ei saa teikäläisten arvostusta joissain paikoissa, vaikka osaisi asiat huomattavasti sinua paremmin.
t. alan asiantuntija
Keitä tarkoitat "teikäläisillä"? Ei kai se nyt aikuisopettajien vika ole, että eri ammateissa on tiettyjä pätevyysvaatimuksia. Eiköhän ole yhteinen etu, että hankitusta osaamisesta on tutkintotodistus eikä tehtäviin valita sen perusteella, millaiseksi hakija itse arvioi osaamisensa.
Maisterin papereita ei sitäpaitsi hankita missään aikuisopistossa vaan yliopistossa. Vaikea kuvitella, miten maisterin osaamisen voisi hankkia käytännön työssä, maisteriopinnothan ovat nimenomaan teoriaa.
Onpa sulla heikot tiedot nykyajan koulutusmahdollisuuksista. Kuka tahansa, missä iässä tahansa, voi opiskella maisteriksi, kunhan vain saa opiskeluoikeuden.
Niin, opiskeluoikeuden yliopistoon. Totta kai oikeuden voi saada missä iässä tahansa. Enhän minä mitään muuta ole väittänytkään. Aikuisopistoilla viittasin toisen asteen oppilaitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
Tai sitten ne opiskelijat ovat lukutaidottomia...
Työkeikkoja ei käsittääkseni ole mikään pakko ottaa aikuisopiskelijankaan, ainakaan pakollisten opintojen päälle/ajankohtiin.
Ei niin, jos on sattunut syntymään kultalusikka suussa ja vanhemmat rahoittavat aikuisia lapsiaan, kunnes perintö kilahtaa.
Itse menin töihin, kun aloitin lukion ja jatkoin opiskelun ohella työntekoa, kunnes valmistuin. Kun vuokra, ruoka ja muut oli maksettavana, eikä isäpappalla ollut rahaa.
Yhtähyvin voidaan kysyä, mikä opettajien asenteissa ärsyttää. Juu, minua ärsyttää, kuinka niin moni opettaja on täysin vieraantunut arjesta ja todellisesta elämästä, vaan kuvittelevat elävänsä tynnyrissä ja pumpulissa ja ummistetaan silmät jopa tv-uutisille.
Ymmärrän työssäkäynnin ja sen tarpeen, mutta keikkaa ei ole varmaankaan ihan pakko ottaa sen ainoan pakolliseksi merkityn tunnin päälle.
Ap
Keikka otetaan silloin kun keikkaa tulee. Oletko ollut keikkaopettajana?
Keikka otetaan silloin kun se itselle sopii. Jos ottaa keikan päällekkäin pakollisen läsnäoloa vaativan luennon tms kanssa, niin valinta on tehty. Silloin ei opiskella vaan tehdään keikkaa.
Minä en hyväksy muita poissaoloja pakollisista tunneista kuin lääkärintodistuksella, ja nekin kerrat on korvattava jollain hyväksymälläni tavalla.
Onpas outoja kommentteja. Aikuisopiskelijoista hyvin harva on päällepäsmäri. Aikuisopiskelijoita yleensä yhdistää motivaatio, nopea opinnoissa eteneminen, selvinpäin ja krapulatta luennoille tuleminen, sovituista asioista kiinnipitäminen.
Yliopistoon olisi hyvä laittaa 25v minimi-ikäraja.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla nuoret opiskelijat kuuntelivat ja vastastivat luennoitsijoiden kysymyksiin, jos jotain kysytään.
Aikuisopiskelijat kommentoivat jatkuvasti väliin jotain nälkävuodenmittaisia monologeja omista kokemuksistaan. Säälittää aina ne luennoitsijat, jotka kärsivällisennäköisesti kuuntelevat näitä turhia viivytyksiä. Aina nuo monologit eivät edes liity aiheeseen kun nimellisesti.
Tässä näyttää olevan ketjun olennainen ero aikuisopiskelijoiden ja nuorempien välillä. Nuoremmat opiskelijat ajatellaan kouluttautuneista. Aikuisopiskelijoissa on paljon heitä joilla ei ole korkeakoulujen orientoivia opintoja tutkimukseen, vaan heidän tausta on oma kokemus. Kaikille ole tullut aikaisemmin opinnoissa vastaan, että se tutkimus sisältää yleensä laajemman otannan kuin heidän kokemus ja he arvioivat opetettua koettua vastaan.
Kun otettaisiin vertailukohdaksi nuoret korkeakouluopiskelijat ja aikuiset jatko-opiskelijat päästäisiin melko vastakkaiseen arvioon, kun molemmat ymmärtävät tutkimusten taustat, mutta jatko-opiskelijat on sen lisäksi tehneet jo itse tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuori opiskelija, jatkanut siitä taas parin vuoden päästä ja jatkanut sitten vielä edelleen. Eli olen ollut sekä nuori yo-opiskelija että "aikuisopiskelija" En koe, että olisin opiskelijana tai ihmisenä radikaalisti muuttunut noiden vuosien välissä. Opiskelutapani eivät ole muuttuneet.
Minusta keskustelu, jossa opiskelijoita laajasti stereotypisoidaan ja yleistetään negatiivisellä sävyllä iän perusteella, on todella surullinen. Tätä voidaan pitää jopa tiettyä väestönosaa syrjivänä keskusteluna ja kiihottamisena sitä vastaan. Pätevien opettajien tehtävä ei myöskään ole ruotia opiskelijoidensa henkilökohtaisia luonteenpiirteitä ja sitä, mikä kenessäkin ärsyttää. Opettajan tehtävä on opettaa, täysin riippumatta oppijan iästä, uskonnosta, ihonväristä, sukupuolesta ja muista piirteistä.
Tämä.
Kaikista rytmistä löytyy ärsyttäviä piirteitä. Ammattimaisuuden sitä, että työntää ne syrjään j atekee hommat.
Jos kovasti ottaa pataan, olisiko työhönohjaus oikea paikka, eikä tämä palsta? Nykyään on niin paljon ikävää leimaamista, että jo siihen sortuu opettajat, ollaan lapsen kengissä.
Mä opiskelin uuden ammatin iltapainotteisessa koulutuksessa, jossa oli noin puolet meitä nuorempia ja puolet keski-ikäisiä naisia, kaikki aikuisia kuitenkin. Tietotekniikka-asiat olivat hyvin vaikeita suurelle osalle näistä noin 50-v. naisista, ja tietokoneisiin liittyvät tunnit yhtä tuskaa, kun opettajan piti käydä näyttämässä oikein kädestä pitäen hyvin monelle vanhemmista naisista aivan perusasiat jonkun ohjelman käynnistämisestä lähtien. Tunneilla edettiin hyvin hitaasti ja se oli turhauttavaa. Kyseisessä ammatissa työskennellään koko työpäivä tietokoneella. Opetuksen laatu kärsi siitä paljon enkä varmasti saanut niin paljon irti opetuksesta, kuin olisin voinut, jos olisi päästy etenemään syvemmälle asiaan.
Vanhemmilla opiskelijoilla oli myös heikko kestävyys tunneilla. Siinä missä itse olen korkeakoulussa tai ihan vaikka lukiossakin tottunut istumaan useamman tunnin ja seuraamaan opetusta, moni viisikymppinen alkoi liikehtiä levottomasti, supista tai puhua häiritsevästi vieruskavereiden kanssa ja ehdotella opettajalle taukoa 30-45 minuutin opetuksen jälkeen. Kai se persaus ei sitten kestä enää vanhempana niin paljon, mutta välillä tuli kyllä olo kuin olisi ollut ala-asteella.
Ärsyttävin juttu ehdottomasti, tuolla ja muissakin koulutuksissa, missä on ollut vanhempaa (noin 50+) väkeä, on juuri tuolla alkupäässä ketjua mainittu omien kokemuksien monologien pitäminen. Jos kyseessä on luento tai joku koulutus, jossa kouluttajan tarkoitus on opettaa joku uusi asia porukalle, siinä ei tarvita kuulijoiden vaivaannuttavan pitkiä ja yksityiskohtaisia, sivuraiteille lipsuvia itsensäkorostamispuheita. Jos on tarkoitus keskustella, niin sitten. Mutta turhat mihinkään liittymättömät lässytykset jostain luennon kannalta epäolennaisesta vain viivyttävät itse asiaa ja häiritsevät muita, eikä vähiten luennoitsijaa. Luento edistyy hitaasti ja pahimmassa tapauksessa venyy, opetuksen taso laskee, jos kouluttaja joutuu käyttämään liikaa aikaa jonkun elämänkoululaisen mielipiteiden kuunteluun kesken koulutuksen. Siinä on yksi hyvä tapa tuoda typeryytensä oikein julki, ruveta paasaamaan ja kuvitella olevansa oikeinkin asiantuntija, joka nyt kertoi ylemmyydentuntoisesti sille opettajanplikalle, miten asiat oikeassa elämässä on.
Aikuislukiossa oli opiskelijakaverina vanhempi henkilö ja hän monta kertaa sanoi lähettäneensä opettajalle aina sähköpostilla kyselyitä mistä tämän ja tämän tunnin videomateriaalin pätkät löytyvät. Nuorena en uskaltanut sanoa mitään, mutta opettajasta varmaan raskasta linkitellä oppilaalle materiaalia. Jokaisen tunnin alussa mainittiin selvästi mikä dokumentti on kyseessä ja mistä sitä katsotaan. Kaikki ilmaispalveluista joten kyseiset videot löytäisi itsekin helposti menemällä sivulle. Säästyisi vaivaa kaikilta.
Olin varmaan hankala aikuisopiskelija. Ammattikoulun puolella siis. Minua ainakin tympäisi käydä yhteiskuntaopin, matematiikan, äidinkielen ja muiden yto-aineiden tunneilla vain siksi, että yo-todistukseni oli opinto-ohjaajan mielestä liian vanha. Olin kirjoittanut pitkän matematiikan ja ruotsin ja englannin ja reaaliaineet ja sen aikaisen arvostelun mukaan yleisarvosanani oli laudatur. Silti minun oli suoritettava matematiikan pluslaskut ja tehtävä yhteiskuntaopin tunnilla budjettia, minkä ohjeet olivat: tee kuukausibudjetti. Ota huomioon opintotukesi ja laske kosmetiikkaostoksesi ja vanhemmiltasi saatu rahallinen apu.
Äidinkielen tunnilla istuin opettelemassa esseen kirjoittamista ja pohdintaa, mitä medioita käytän.
Myönnän, en riemusta hihkunut näillä tunneilla. Kävin ne silti lävitse, koska enhän nyt hyvänen aika voi vanhalla pitkän matematiikan magnan arvosanalla osata jakolaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Onpas outoja kommentteja. Aikuisopiskelijoista hyvin harva on päällepäsmäri. Aikuisopiskelijoita yleensä yhdistää motivaatio, nopea opinnoissa eteneminen, selvinpäin ja krapulatta luennoille tuleminen, sovituista asioista kiinnipitäminen.
Yliopistoon olisi hyvä laittaa 25v minimi-ikäraja.
Tämä pitää paikkansa. Useimmat peilaavat kokemuksensa vain siihen yhteen halveksimaansa, vaikka ainakin amk:ssa opettajat ovat toistuvasti sanoneet samaa. Itsellä on kokemus sekä amk:n nuorisopuolen tutkinnosta että aikuisena opiskellusta toisen alan tutkinnosta. Aikuisia oli siinä nuorisopuolenkin tutkinnon mukana ja moni heistä kyllä oli ihan osaavia motivoituneita opiskelijoita, jotka saivat hyviä arvosanoja eivätkä vängänneet. Samoin aikuispuolella, muutama heikko tapaus, mutta suurimmalla osalla motivaatio ja meidän opettajaksi haluttiin. Kyllä siellä ryhmässä 1-2 kaikentietävää oli, mutta muut kyllä halusivat oppia ja opiskelivat kuten muutkin. Kyllä se kaikki aikuisopiskelijat yleensä tarkoittaa vain sitä yhtä tyyppiä, joka jää mieleen.
Sekä te jotka haukutte aikuisten atk-taitoja, tuo on kyllä omassa päässänne. Ei työelämässä ole enää vuosikymmeniin pärjännyt ilman, 90-luvulta on tuo asenne. Omassa ryhmässäni ihan kaikki osasivat itsestään ne perusasiat, mitkä nuorillle piti vielä opettaa. Opetus alkoi kyllä ihan naurettavista asioista, tyyliin miten Excelillä lasketaan yhteen tai Wordissä tehdään marginaalit, mutta annoimme mennä, saipahan kaikki kiitettävän arvosanan ja yli puolella oli virheettömästi suoritetut tentit, valehtelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja, mutta olen ollut nuori aikuinen aikuisopiskelijoiden joukossa, ja ne varttuneemmat aikuiset usein keskeyttelevät äkäisenä opettajia ja kyseenalaistavat hirveästi asioita. Eivät myöskään osaa tietokoneita yhtä taitavasti kuin nuoremmat, tähän kannattaa varautua, ettei anna liian vaikeita ohjeita kun atk taidot on lähinnä sähköposti ja google search.
Minkä ikäisistä oikein puhut? Esim. 70-80-luvulla syntyneet osaavat yleensä monipuolisemmin käyttää koneita kuin 2000-luvulla syntyneet. Nuoret osaa lähinnä somen käytön, keski-ikäiset hallitsevat myös toimisto-ohjelmat jne.
Ope
Näin. 60-luvulla ole syntynyt ja niin monia ohjelmistoja käyttänyt eri työpaikoissa, että ei ainakaan voi tietotekniikan osaamattomuudesta syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja, mutta olen ollut nuori aikuinen aikuisopiskelijoiden joukossa, ja ne varttuneemmat aikuiset usein keskeyttelevät äkäisenä opettajia ja kyseenalaistavat hirveästi asioita. Eivät myöskään osaa tietokoneita yhtä taitavasti kuin nuoremmat, tähän kannattaa varautua, ettei anna liian vaikeita ohjeita kun atk taidot on lähinnä sähköposti ja google search.
Minkä ikäisistä oikein puhut? Esim. 70-80-luvulla syntyneet osaavat yleensä monipuolisemmin käyttää koneita kuin 2000-luvulla syntyneet. Nuoret osaa lähinnä somen käytön, keski-ikäiset hallitsevat myös toimisto-ohjelmat jne.
Ope
Näin. 60-luvulla ole syntynyt ja niin monia ohjelmistoja käyttänyt eri työpaikoissa, että ei ainakaan voi tietotekniikan osaamattomuudesta syyttää.
Sama. Eikä ohjelmat olleet silloin kun ensimmäisiä kertoja niitä töissä käytin, läheskään niin valmiiksi tehtyjä kuin nyt. Kuulemma nuoriso jakaantuukin hyvin kahteen: toinen puoli hallitsee todella hyvin asiat, osaa koodata, ymmärtää koneen sisältöä. Sitten on se toinen puoli, joka kuvittelee osaavansa hyvät atk-taidot käyttämällä instagramia ja luulee, ettei mun ikäinen osaa mitään, kun ei käytä instagramia. Tosiasiassa opettelen edelleen uudet ohjelmaversiot itse ja mulla on käytössä töissä yli 10 eri ohjelmaa eri tarkoituksiin. Neuvon välillä myös muita, niitä nuorempia juuri, aika perusasioissakin välillä. Kävin kyllä aikoinaan mikrotukihenkilökurssin, mutta sen ajan tiedot on vanhentuneet. Esimerkkinä aika moni nuori ei edes tiedä mikä on Google Drive. Mä tiedän 70-vuotiaita, jotka eivät ole töissään tarvinneet tietokonetta, mutta opetelleet sen vanhuusiällä ja taidot on silti samalla tasolla kuin somenuorison, joka ei töissä paljon ole tarvinnut vielä mitään käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin uuden ammatin iltapainotteisessa koulutuksessa, jossa oli noin puolet meitä nuorempia ja puolet keski-ikäisiä naisia, kaikki aikuisia kuitenkin. Tietotekniikka-asiat olivat hyvin vaikeita suurelle osalle näistä noin 50-v. naisista, ja tietokoneisiin liittyvät tunnit yhtä tuskaa, kun opettajan piti käydä näyttämässä oikein kädestä pitäen hyvin monelle vanhemmista naisista aivan perusasiat jonkun ohjelman käynnistämisestä lähtien. Tunneilla edettiin hyvin hitaasti ja se oli turhauttavaa. Kyseisessä ammatissa työskennellään koko työpäivä tietokoneella. Opetuksen laatu kärsi siitä paljon enkä varmasti saanut niin paljon irti opetuksesta, kuin olisin voinut, jos olisi päästy etenemään syvemmälle asiaan.
Vanhemmilla opiskelijoilla oli myös heikko kestävyys tunneilla. Siinä missä itse olen korkeakoulussa tai ihan vaikka lukiossakin tottunut istumaan useamman tunnin ja seuraamaan opetusta, moni viisikymppinen alkoi liikehtiä levottomasti, supista tai puhua häiritsevästi vieruskavereiden kanssa ja ehdotella opettajalle taukoa 30-45 minuutin opetuksen jälkeen. Kai se persaus ei sitten kestä enää vanhempana niin paljon, mutta välillä tuli kyllä olo kuin olisi ollut ala-asteella.
Ärsyttävin juttu ehdottomasti, tuolla ja muissakin koulutuksissa, missä on ollut vanhempaa (noin 50+) väkeä, on juuri tuolla alkupäässä ketjua mainittu omien kokemuksien monologien pitäminen. Jos kyseessä on luento tai joku koulutus, jossa kouluttajan tarkoitus on opettaa joku uusi asia porukalle, siinä ei tarvita kuulijoiden vaivaannuttavan pitkiä ja yksityiskohtaisia, sivuraiteille lipsuvia itsensäkorostamispuheita. Jos on tarkoitus keskustella, niin sitten. Mutta turhat mihinkään liittymättömät lässytykset jostain luennon kannalta epäolennaisesta vain viivyttävät itse asiaa ja häiritsevät muita, eikä vähiten luennoitsijaa. Luento edistyy hitaasti ja pahimmassa tapauksessa venyy, opetuksen taso laskee, jos kouluttaja joutuu käyttämään liikaa aikaa jonkun elämänkoululaisen mielipiteiden kuunteluun kesken koulutuksen. Siinä on yksi hyvä tapa tuoda typeryytensä oikein julki, ruveta paasaamaan ja kuvitella olevansa oikeinkin asiantuntija, joka nyt kertoi ylemmyydentuntoisesti sille opettajanplikalle, miten asiat oikeassa elämässä on.
Ja tämä tapahtui - 1997? T. 1964 syntynyt, joka opettaa perusasioita nuoremmillekin. En ole omissa töissäni kohdannut tietotekniikan urpoja enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
Työkeikkoja ei käsittääkseni ole mikään pakko ottaa aikuisopiskelijankaan, ainakaan pakollisten opintojen päälle/ajankohtiin.
Ei niin, jos on sattunut syntymään kultalusikka suussa ja vanhemmat rahoittavat aikuisia lapsiaan, kunnes perintö kilahtaa.
Itse menin töihin, kun aloitin lukion ja jatkoin opiskelun ohella työntekoa, kunnes valmistuin. Kun vuokra, ruoka ja muut oli maksettavana, eikä isäpappalla ollut rahaa.
Yhtähyvin voidaan kysyä, mikä opettajien asenteissa ärsyttää. Juu, minua ärsyttää, kuinka niin moni opettaja on täysin vieraantunut arjesta ja todellisesta elämästä, vaan kuvittelevat elävänsä tynnyrissä ja pumpulissa ja ummistetaan silmät jopa tv-uutisille.
Ymmärrän työssäkäynnin ja sen tarpeen, mutta keikkaa ei ole varmaankaan ihan pakko ottaa sen ainoan pakolliseksi merkityn tunnin päälle.
Ap
Keikka otetaan silloin kun keikkaa tulee. Oletko ollut keikkaopettajana?
Keikka otetaan silloin kun se itselle sopii. Jos ottaa keikan päällekkäin pakollisen läsnäoloa vaativan luennon tms kanssa, niin valinta on tehty. Silloin ei opiskella vaan tehdään keikkaa.
Minä en hyväksy muita poissaoloja pakollisista tunneista kuin lääkärintodistuksella, ja nekin kerrat on korvattava jollain hyväksymälläni tavalla.
Ai siis kysymys on siitä että opiskelija "valitsi" oman työnsä sinun oppitunnin sijasta. Mistä sinä tiedät mikä tämän henkilökohtainen työtilanne on. Chillaa ja kasva aikuiseksi.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että taloudellisesti voi olla pakko ottaa vastaan ne vähäisetkin keikkatyöt
Onpa sulla heikot tiedot nykyajan koulutusmahdollisuuksista. Kuka tahansa, missä iässä tahansa, voi opiskella maisteriksi, kunhan vain saa opiskeluoikeuden.