Miten puolisonne reagoi teidän itkemiseen riidan aikana?
Jos me riidellään mieheni kanssa ja mies saa minut puheillaan iskettyä niin että alan itkemään. Olen aika herkkä ja kun mies alkaa moittia minua niin itku on herkässä. Ja mies ei todellakaan lopeta tähän vaan lisää vettä myllyyn.. Ero on mielessä.. Meillä on hyviä hetkiä, mutta riitatilanteet ovat kauheita ja itken koko yön ahdistuksissani.
En oo ikinä tavannut noin empatiakyvytöntä ihmistä..
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielestä yritystä itkulla manipuloida miestä. Kasvaaka aikuisiksi.
Totta, itkulla manipulointi on vastenmielistä.
Aikuinen ymmärtää, että toista ei pidä yrittää manipuloida itkulla.
Aikuinen ymmärtää, että aikuinenkin voi itkeä eri syistä.
Aikuinen ymmärtää, että mieskin itkee, kun riittävän pahalta tuntuu.
Aikuinen osaa asettua toisen asemaan.
Itse olen hirveän herkkis ja lähtökohtaisesti muutenkin alkaa herkästi itkettää, jos vastaan tulee joku tunteita herättävä asia. Riitatilanteet saattavat olla tällaisia. Mieheni ei koskaan tahallaan haluaisi pahoittaa mieltäni ja yleensä siinä kohtaa heltyy, tulee halaamaan ja lohduttaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asia olisi sillä loppuunkäsitelty. Aina riitatilanne puhutaan ja selvitetään eikä jätetä roikkumaan. Aikoinaan, kun tehtiin päätös, että ollaan yhdessä, tehtiin myöskin päätös, että kommunikoidaan ja aina voi ääneen sanoa, jos joku asia häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on riita menossa jostain asiasta, niin miksi miehen pitäisi yhtäkkiä hypätä johonkin lohduttajan rooliin? Naisen logiikkaa?
Jos meillä on riita menossa, niin koitan itse ainakin pysyä rauhallisena korottamatta ääntäni ja saada kiinni, että mikä on pohjimmiltaan vialla. Ja rauhoittaa tilanteen et saadaan sopu aikaan ja kumpikin ymmärtää toista. Musta on kivempi koittaa puhua asiat selviksi, ilman itkua ja huutoa. Helpompi ymmärtää toista, kun ei itse joudu huudolla nurkkaan ajetuksi ja yli jyrätyksi.
Mut mä oonkin vaan nainen.
Miehen logiikka: "kas, sainpa huudollani toisen itkemään, huudanpa vähän lisää niin rauhoittuu ja asia jää sikseen"
Alkuosa oli ihan asiallinen, loppuosan vetäisit naiselliseen tapaan omasta päästäsi ja oli siten asiaton.
Olen mies ja minusta tuo oli ihan asiallinen vastaus. Jos toinen purskahtaa itkemään, se on merkki siitä että nyt on kierroksia vähän liikaa. Jos toinen hermostuu itkusta, se kertoo ettei ole ihan tasapainossa omien tunteidensa käsittelyssä. Tasapainoiselle ihmiselle itku ei ole uhka ja pelottava asia, vaan ihan normaali reaktio tuollaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin järkyttynyt siitä, kuinka monen kumppani vaan ärsyyntyy itkemisestä ja kuinka monen mielestä itkua käytetään vaan aseena tai huomionhakemisena. Sehän on ihan normaali reaktio suruun/vihaan/turhautumiseen? Eikö ihmiset osaa hyväksyä ja kohdata negatiivisia tunteita? Meillä ainakin on ihan selkeää, että jos toinen alkaa itkemään niin sitten lohdutetaan, halataan ja pyyhitään kyyneleet silmistä.
Olen lähinnä hämmästynyt, että aikuinen ihminen tarvitsee apua tunteidensa käsittelyyn. Etenkin riitatilanteissa isin/äipän pitäisi halia isoa lasta?
Itkuhan on juuri tunteiden käsittelemistä. Ei siinä apua tarvita, mutta oletko kuullut sellaisesta kuin myötätunto? Sitä voi olla ihan kahden aikuisenkin välillä. Jos toisen itku aiheuttaa itsessä ahdistusta, täytyy olla aika lukossa tunnepuolella.
"Teidän naisten?" Tuolla kirjoittajalla on tosi, tosi pahoja ongelmia, kun sietää tuollaista. Ja sinä kadehdit, että tuollaisen naisen kun saisi itselleen. Niin mukavia, normaaleja naisia on yksin ja miehet haikailevat noiden ongelmakimppujen perään.