Kyselytuokio tänään perjantaina 6.3. klo 15-16. Vieraana erikoiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen!
Seuraava AMA-kyselytuokio järjestetään perjantaina 6.3. klo 15-16!
Vieraaksemme saapuu erikoiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen. Aiheenamme on lukeminen, lasten- ja nuortenkirjallisuus sekä kirjastotyö.
Vieraan esittely omin sanoin: "Emilia Kämäräinen on koulutukseltaan filosofian maisteri ja työskentelee erikoiskirjastonhoitajana Vuosaaren kirjastossa. Työuraa kirjastossa on takana pyöreät kymmenen vuotta ja se sisältää monipuolista lukemisenedistämistyötä erityisesti lasten ja nuorten parissa: vauvalorutuokioita, satutuokioita, kirjavinkkausta, sanataidetuokioita, perhetapahtumia, lukupiirejä, työpajoja ja lukuvalmennusta. Kirjastotyössä sykähdyttää erityisesti se, kun saa auttaa asiakkaita ja pirskotella heidän arkeensa lukuiloa ja kirjallisuudesta kumpuavia elämyksiä."
Mikä on AMA-kyselytuokio? 👀
AMA (Ask Me Anything; kysy minulta mitä vain) on konsepti, jossa vaihtuva vieras tai vieraat vastaavat käyttäjien kysymyksiin avoimesti ja rennosti. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan arjesta asiantuntijuuteen, kokemuksista näkemyksiin. Kyselytuokiot järjestetään Vauva.fi:n aihe vapaa-keskustelupalstalla.
Tärpit onnistuneeseen kyselytuokioon: Saavu ajoissa paikalle (Voit myös esittää kysymyksesi ennakkoon). Kysy asiantuntijalta rohkeasti, mutta muistathan kuitenkin, että kaikki aiheesta poikkeava ei kuulu onnistuneeseen AMA-tuokioon. Kysythän siis asiantuntijaltamme aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Voit myös seurata keskustelua jos et itse keksi kysymyksiä!
Kiitos hyvistä ennakkokysymyksistä! Ennakkokysymyksiä poimitaan täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/6424180/kyselytuokio-perjantaina-63-klo…
Huom! Tämä keskustelu avataan vieraan saapuessa paikalle klo 15 ja sulkeutuu kyselytuokion lopussa klo 16.
AMA
Kommentit (46)
Ennakkokysymys: Mitä työhösi kuuluu erikoiskirjastonhoitajana?
Työhöni kuuluu koordinointi-, viestintä- ja kehittämisvastuuta niin omassa kirjastossani kuin laajemminkin Helsingin kaupunginkirjastossa. Olen suunnitellut erilaisia konsepteja, esimerkiksi Tatu ja Patu -aiheisen kirjastostartin, jota vedetään useassa kirjastossa ympäri kaupunkia. Kuulun myös lasten- ja nuortenkirjallisuuden valintaryhmään, joka tekee keskitetysti hankintapäätökset Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmiin.
Olen suuntautunut tekemään töitä erityisesti lasten ja nuorten parissa. Ohjaan ja suunnittelen Pienten aamuja perheille, satutuokioita päiväkotiryhmille, teen kirjavinkkausta koululaisille, pidän sanataidetuokioita, kehitän ja toteutan perhetapahtumia. Lisäksi työhöni kuuluu asiakaspalvelua, viestintää, kokoelmanhoitoa, digineuvontaa ja logistisia tehtäviä eli aika monipuolinen työnkuva 😊
AMA
Mikä sai sinut ajautumaan kirjastonhoitajaksi, mitkä asiat ohjasivat sinua tämän työn pariin?
Ennakkokysymys: Mikä lukemasi kirja on tehnyt sinuun suurimman vaikutuksen?
Tämä on kirjastolaiselle tosi vaikea kysymys, mutta ajatukset suuntautuvat lapsuuden ja nuoruuden lukukokemuksiin ja pakko vastata, että L. M. Montgomeryn Vihervaaran Anna- ja Emilia-sarjat, joiden inspiroimana olen saanut nimenikin.
AMA
Mikä kirja on tuottanut pettymyksen? Mitä kirjaa suosittelet kaikkien lukemaan?
Luuletko että tekoäly korvaa työpaikkasi tulevaisuudessa? Käytätkö tekoälyä työssäsi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sai sinut ajautumaan kirjastonhoitajaksi, mitkä asiat ohjasivat sinua tämän työn pariin?
Minulle itselleni alkuperäisenä syynä oli rakkaus kirjallisuuteen. Lisäksi työn monipuolisuus innostaa ja kirjaston arvomaailma on sellainen, jonka voin helposti allekirjoittaa.
AMA
Onko Suomen kieli vaarassa kun nuoret puhuvat nykyään niin paljon vieraskielisillä sanoilla?
Mitenkä kirjastotyö on muuttunut sinun urasi aikana?
Itse olin työharjoittelussa josku 90-luvulla juuri kun kirjastoihin tuotiin uusia windows työasemia, oli hauskaa seurata miten wanhat kirjastotädit näitä yrittävät käyttää.
Mieleen painui erityisesti se tilanne kun eräskin täti ihmetteli miksi hiiri ei toimi kun hän liikutteli sitä ruudun edessä odottaen että kursori liikkuu siten, oli siinä itsellä nuorempana antoisa tilaisuus opettaa modernin tietotekniikan ihmeitä.
Mitä kirjastoista puuttuu, jos saisit itse toivoa jotain lisää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirja on tuottanut pettymyksen? Mitä kirjaa suosittelet kaikkien lukemaan?
Lastenkirjastolaisena suosittelen Tove Janssonin Kuka lohduttaisi Nyytiä -kuvakirjaa tai Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonamieli -romaania. Mieluiten suosittelen kuitenkin kirjoja, jos minulla on joitakin taustatietoja kysyjästä ja hänen lukumieltymyksistään :) Pettymyksiä tuottavat esimerkiksi todella geneeriset lastenkirjat.
AMA
Kiinnostaa mikä on pisin lainausjono jota kirjastoilla on? Muistan joskus olleeni 3 vuotta jonossa, ja varmasti on tätäkin pidempiä
Voitko mainita erityisen taidokkaasti kirjoitettuja lasten tai nuortenkirjoja, jotka antavat myös paljon ajateltavaa kirjallisuuden harrastajille ikään katsomatta?
Miltä perinteisten kirjojen lainausluvut näyttävät? Minusta lukuinnostus on supistunut. Jonkin verran äänikirjat kompensoivat sitä, mutta pääasiassa lukeminen on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että tekoäly korvaa työpaikkasi tulevaisuudessa? Käytätkö tekoälyä työssäsi?
En usko, että tekoäly korvaa työpaikkani, koska kirjastotyössä iso osa työtä on kohtaamisia ihmisten kanssa. Joillekin asiakkaille kirjastovierailu saattaa olla päivän ainoa sosiaalinen tapahtuma ja sellaisena hyvin merkityksellinen. Myöskään lastenkirjastotyössä vuorovaikutus ja yhteiset hetket eivät ole korvattavissa tekoälyllä. Selvää on, että tekoäly tulee vaikuttamaan ihan jokaiseen työhön ja sen sisältöihin sekä työtapoihin. Odotan mielenkiinnolla (ja hieman myös kauhulla) tätä :)
AMA
Mikä on kirjaston suosituin kirja, mitä lainataan edelleen? Onko joku joka pysyy aina lukulistojen kärjessä?
miten tuo "erikois" nimike näkyy työssäsi, onko sinulla eri vastuualueita ja kokemusta kuin perinteisellä kirjastonhoitajalla?
Miten voisi innostaa lapsia ja nuoria lukemaan enemmän, ja vähentämään ruutuaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Voitko mainita erityisen taidokkaasti kirjoitettuja lasten tai nuortenkirjoja, jotka antavat myös paljon ajateltavaa kirjallisuuden harrastajille ikään katsomatta?
Oi, näitä on paljon ja varmasti unohdan mainita tässä joitakin suosikkeja (ja jälkikäteen harmittaa), mutta tässä joitakin ensiksi mieleen tupsahtavia:
-Satu Kettusen kuvakirja Aarteitani Suomesta
- Sanna Pelliccionin monissa kuvakirjoissa on käsitelty harvinaisia ja tärkeitä aiheita, kuten pakolaisuutta (Meidän piti lähteä) tai romanikulttuuria (Mirandan mekko)
- Tomi Kontion ja Elina Warstan Koira nimeltään Kissa -kuvakirjat
- Vanhempi kuvakirjaklassikko Herra Kuningas (Raija Siekkinen ja Hannu Taina)
Tässä muutamia suosituksia.
AMA
Näkyykö äänikirjojen suosio kirjastoissa, onko asiakaskunta muuttunut tai kutistunut siitä, mitä se oli esim 10v sitten?
Heippa! Nyt saa kysellä.
AMA