Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms. 

Mieluummin tullaan vaikka vartti myöhässä!

Vierailija
2/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla kytiksellä, että saa parhaat paikat ja pääsee heti ensimmäisenä käsiksi tarjoiluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää. 

Vierailija
4/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliasta on. Pahinta on saapua vaadittavien lapsien tai lemmikkien kanssa kesken valmisteluitten. Pitkä matka ei ole riittävä syy. Voit pysähtyä vaikka Huoltsikalle matkalla tms. 

Tätä minäkin mietin, että jos tulisin itse vaikka 10 tunnin ajomatkan päästä niin en silti menisi paikalle liian aikaisin. Joisin kahvit jossain asemalla tai kävisin pyörähtämässä paikallisessa putiikissa tms. Saati ettei tulisi mieleenikään lähteä ajamaan vartin matkaa neljältä alkaviin juhliin klo 15:10.

Ap

Vierailija
5/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää. 

Sitä se nimenomaan on.

Muistan lapsuudesta omia synttärikemujani, kun nämä samat tyypit olivat ovella klo 14:05 kun kolmelta piti olla. Äiti ei ollut vielä käynyt suihkussa ja iskä silitteli paitaansa, piirakka oli uunissa ja pöytä puoliksi katettu.

Ap

Vierailija
6/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai he käyttävät ovikelloa? Älä avaa ovea ennen kuin kutsussa mainittuna aikana. Jos sulla on tapana pitää ulko-ovea auki, opettele se lukitsemaan aina, eivätpähän lampsi sisään kutsumattomina.

Vierailija
7/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä monen sivun keskustelu oli loistava näistä hyvissä ajoin etuajassa olevista. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6243215/jotkut-ne-ovat-aina-etuajassa-m…

Vierailija
8/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai he käyttävät ovikelloa? Älä avaa ovea ennen kuin kutsussa mainittuna aikana. Jos sulla on tapana pitää ulko-ovea auki, opettele se lukitsemaan aina, eivätpähän lampsi sisään kutsumattomina.

Varmaan näin pitäisi toimia, mutta jostain syystä ei sydän anna periksi. Etenkään kun nyt olisivat seisoneet ulkona räntäsateessa.

Omaa vikaa kai tämä osittain on, mutta silti ihmetyttää miten tuollainen tulee osalle edes mieleen.

Ap

Vierailija
9/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää toimintaa tavallaan, mutta niin perin suomalaista! :D ollaan ehkä liiankin täsmällisiä mutta ainakin saavutaan tilaisuuteen kuten on luvattu, kaikkialla ei näin ole.

Vierailija
10/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vastaan jo kutsuun että olen estynyt. Toinen vaihtoehto on juuri lähtiessä ilmaantuva este, autot kun ovat teknisiä laitteita joihin voi tulla vika. En ole ollut vuosiin missään juhlissa.

Vierailija
11/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvaa kuinka monta kertaa myöhästyjät ovat jääneet monessa tilaisuudessa junasta..oli kyse bileistä lennosta junaikatauluista ja monista muistakin asioista jne. minä tulen aina etuajassa jonkin verran ettei tarvitse huolehtia kiirehtiä tai stressata+ 

taitaa näillä juhlien järjestelijöillä olla vaikeuksia pysyä ajassa. totta kai tullaan siihen mennessä kun on sovittu eikä MYÖHÄSSÄ. 

ja mitä ihmettä se ketään riipii että edellä oleva ihminen joka ei halua stressata on vähintäänkin ajoissa. varsinkin jos odottelee rauhassa mitä se teitä riipii??? kysyn vaan ja kysyn vielä uudestaan. on töykeetä olla myöhässä ei AJOISSA tai AJALLAAN.

Vierailija
12/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi, kai he eivät halua olla myöhässä? Mun appivanhemmat tekee samaa. Ovat huomanneet, etten pidä siitä, niin nykyään pyytävät anteeksi. Mutta tulevat silti etuajassa 😂

Vierailija
13/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tasan silloin kun on ilmoitettu. Matti Myöhäsetkin voi palsta tyhjin käsin kotiin.

Vierailija
14/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää toimintaa tavallaan, mutta niin perin suomalaista! :D ollaan ehkä liiankin täsmällisiä mutta ainakin saavutaan tilaisuuteen kuten on luvattu, kaikkialla ei näin ole.

Tuohan juuri nimenomaan ei ole täsmällistä. Jos kutsu koskee kello neljää, ei puolelta paikalle saapuva ihminen ole täsmällinen.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Voisin kuvitella että jossain Italiassa kukaan ei ole missään puolta tuntia etuajassa. :D

Ap

Vierailija
15/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen sairas päästäni. 

Vierailija
16/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

arvaa kuinka monta kertaa myöhästyjät ovat jääneet monessa tilaisuudessa junasta..oli kyse bileistä lennosta junaikatauluista ja monista muistakin asioista jne. minä tulen aina etuajassa jonkin verran ettei tarvitse huolehtia kiirehtiä tai stressata+ 

taitaa näillä juhlien järjestelijöillä olla vaikeuksia pysyä ajassa. totta kai tullaan siihen mennessä kun on sovittu eikä MYÖHÄSSÄ. 

ja mitä ihmettä se ketään riipii että edellä oleva ihminen joka ei halua stressata on vähintäänkin ajoissa. varsinkin jos odottelee rauhassa mitä se teitä riipii??? kysyn vaan ja kysyn vielä uudestaan. on töykeetä olla myöhässä ei AJOISSA tai AJALLAAN.

On törkeää tulla paikalle jonain muuna aikana kuin silloin kun on kutsuttu. Sinua ei ole kutsuttu puoleksi vaan tasaksi. Valmistelut voivat olla kesken, henkisesti tai konkreettisesti tai molempia. Se siinä riipii ja pahasti.

Aina mieluummin paikalle myöhässä kuin liian aikaisin.

Eri asia jos kutsussa sanotaan että saavuthan paikalle kolmeen mennessä. Niin ei yleensä kutsussa kuitenkaan lue, joten ehkä olet ymmärtänyt väärin.

Ap

Vierailija
17/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasin tulla boolin maistajaksi.

Vierailija
18/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi, kai he eivät halua olla myöhässä? Mun appivanhemmat tekee samaa. Ovat huomanneet, etten pidä siitä, niin nykyään pyytävät anteeksi. Mutta tulevat silti etuajassa 😂

Mutta miksi he eivät voi tulla ajallaan? :D Onko heille ainoat vaihtoehdot tulla etuajassa tai myöhästyä? En tajua.

Ap

Vierailija
19/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan töykeää se on olla liian ajoissa. Varsinkin jos on menossa toisen kotiin, missä on mahdollisesti valmistelut kesken. Jos tapaaminen on jossain kahvilassa tai kaupungilla, niin eihän mikään estä sinua töröttämästä siellä vaikka kaksi tuntia ennen, mutta toisen kotiin mentäessä se on epäkohteliasta olla liian ajoissa. Jos on sovittu, että sinä tulet kello 14 niin jos olet paikalla jo 13.30 niin et todellakaan ole sovitussa ajassa. Toisen kotiin mennään  korkeintaan viisi minuuttia ennen sovittua, ei yhtään sen aikaisemmin. Mieluummin paikalla ollaan 14.01, jos sovittu aika oli klo 14.

Vierailija
20/79 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paikalla aina hyvissä ajoin enkä myöhästy mistään. Juhliin pyrin menemään oikealla kellonlyömällä mutta itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän ne myöhästelijät, jotka kiiruhtavat häihin ja hautajaisiinkin juuri kello lyömällä tai vähän yli. 

Itse olen yleensä jo juhlia järjestäessä ottanut huomioon, että joku voi tulla etuajassa enkä ikinä hoida järjestelyjä viime tipassa. 

On erilaisia toimintatapoja ja juhlakulttuuria- riippuu myös juhlista, onko ne syntymäpäivät, ristiäiset, hautajaiset vai häät? Kirkollisiin mennään vähän etuajassa ja esim syntymäpäiville sen sijaan vaikka puoli tuntia kutsujen alkamisesta ellei siellä ole jotain ohjelmanumeroita kellotettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän