Oletko jollain väärällä kodinhoitotavalla tai siivoustuotteella pilannut jotain kotonasi? Paljasta millaisia mokia on sattunut kohdallesi
Oletko joskus käyttänyt liian voimakasta puhdistusainetta tai menetelmää? Tai pessyt aran tekstiilin väärällä tekniikalla tai lämpötilalla?
Mitä kaikkia kodinhoidon kompastuskiviä on sattunut kohdalle?
Onko esimerkiksi villapaita kutistunut nuken kokoon väärällä ohjelmalla?
Kommentit (18)
On kutistunut villapaita. Pilasin joskus miehen monensadan euron toppatakin liian kuumalla pesuohjelmalla.
Elastaania sisältävät farkut menettivät muotonsa, kun pesin pyykinpesukoneessa kovalla linkouksella ja kuivasin kuivurissa.
Olisi varmaan pitänyt pestä ilman linkousta ja kuivata ripustettuna ilman lämpöä.
Pilasin keittiön lavuaarin liian kovilla pesuaineilla. Pellavaliinaan tuli valkoisia läiskiä, kun käytin tahranpoistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Elastaania sisältävät farkut menettivät muotonsa, kun pesin pyykinpesukoneessa kovalla linkouksella ja kuivasin kuivurissa.
Olisi varmaan pitänyt pestä ilman linkousta ja kuivata ripustettuna ilman lämpöä.
Elastaani ja myös erityisesti akryyli ovat hankalia materiaaleja pestä.
Joitain vuosia sitten oli tosi sateinen kesä. Olimme ostaneet vanhan rintamamiestalon vuotta aiemmin. Talon ikkunallisen umpikuistin valkoiseen puiseen sisäkattoon ilmestyi tuhansia harmaita homepilkkuja lomamatkan aikana. Mies asensi sitten ilmanvaihtoräppänät ja minä päätin pestä katon pilkut pois homepesuaineella.
Homepesuaineessa on ilmeisesti klooria, joten kun kattoa jynssäsin rätillä ja harjalla, niin eteisen tasaisen tummanpunainen matto oli sen jälkeen tippuneesta vedestä johtuen mielenkiintoisen vaaleanpunaläikkäinen, sillä lailla luovasti kirjava. Ja siivoajan vaatteet.
Homepilkut kyllä lähti eikä ole sittemmin näkynyt, mutta niin lähti vaatteet ja mattokin...
Noo.. olin 19v ja laiska siivoamaan, kaveri vinkkasi että vessan lattian (heillä olivat suihku ja pytty samassa tilassa) voi huuhdella käsisuihkulla. Tein työtä käskettyä ja pesin vessan, siellä vain ei ollut lattiakaivoa (kylppäri oli erikseen )
Mocca master -kahvinkeittimen muoviosat kärsivät astianpesukoneessa ja pinnan väri muuttui pysyvästi. Pinta muuttui samean kuluneen väriseksi.
Palasin käsin tiskaamiseen kahvinkeittimen osien kanssa ja pysyneet jälleen hyvinä.
Miun lempineule päätyi jotenkin lakanoiden sekaan 90 asteeseen ja meni pilalle :( Mahtui päälle mutta muuttui ohueksi venyneeksi liruksi.
Uudiskohteessa betoninpoistoainetta tuli suihkuteltua varomattomasti ja se tummensi kylppärin hanat ja suhkut pilalle 😬.
Teininä silitin tennissukat ja niistä suli ne raidat pois 😅
Ostin kirppikseltä vanhan SYPin maapallo säästöpankin. Minulla oli ollut sellainen lapsena. Pallo oli hieman likainen, joten sumutin sen Neo-Amiseptilla ja pyyhin talouspaperilla. Kiilto lähti saman tien ja pallo on nyt sumean mattapintainen.
Tässäkin huomaa ettei kaikki osaa siivota
Jaahas, annas kun oikein mietin mitä kaikkea on tullut pilattua.
- Useita vaatteita väärällä ohjelmalla pestäessä tai sitten olen vahingossa värjännyt vaaleita vaatteita värillisillä tai tummilla
- Kahvikeittimen rikoin kun laitoin veissäiliöön pienen määrän tiskiainetta puhdistaakseni sen
- Pölyimurin rikoin imuroimalla lattialle kaatuneet perunajauhot
- Vitriinin värilakatun pinnan pilasin puhdistamalla sitä täysin väärällä aineella (en enää muista millä)
- Polttanut vaatteita liian kuumalla raudalla
- Ruoholeikurin rikoin kaatamalla sinne ilmeisesti öljyä bensan sijasta
Olin alkoholistiperheen lapsi ennen google-aikaa, joten kantapään kautta tuli opittua paljon kun yritin pitää huushollia pystyssä :D
Vierailija kirjoitti:
Ostin kirppikseltä vanhan SYPin maapallo säästöpankin. Minulla oli ollut sellainen lapsena. Pallo oli hieman likainen, joten sumutin sen Neo-Amiseptilla ja pyyhin talouspaperilla. Kiilto lähti saman tien ja pallo on nyt sumean mattapintainen.
Ah, miten elävästi muistan noi SYPin maapallo säästöpankit. Minulla oli vihreä.
Mä sain puolestani kuningasidean piirtää tussilla yhdelle barbielleni vähän vinkeämmät meikit. Ajattelin, että ne voi putsata sitten pois NEO-Amiseptilla pois, koska olin onnistuneesti putsannut barbien jaloista tussisotkun pois. No, lähti se tussi naamastakin, mutta niin lähti myös silmät barbielta.
Eipä ole pitkä aika siitä, kun kutistin neulepaidan 5-vuotiaalle mahtuvaksi. Olin vain katsonut huolimattomasti, minkä ohjelman kohdalle käänsin valitsiminen. Vähän aikaa taas muistaa.
Siivousaineilla en kop-kop ole suurempaa vahinkoa saanut aikaan, mutta ihmesienellä hinkkaaminen koitui tuhoisaksi yhden kaapin ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Noo.. olin 19v ja laiska siivoamaan, kaveri vinkkasi että vessan lattian (heillä olivat suihku ja pytty samassa tilassa) voi huuhdella käsisuihkulla. Tein työtä käskettyä ja pesin vessan, siellä vain ei ollut lattiakaivoa (kylppäri oli erikseen )
Ihana! Mä näen mielessäni niin elävästi vähän flegmaattisen 19-vuotiaan ihmettelemässä, että miten tämä nyt oli muka niin kävetää?
Puiselle pöydälle liika pesuaineiden käyttö teki tuhoja. Ihan vain kevyesti kostutettu nahkaa liina pyyhintään ja pölyjen poisto olisi varmasti riittänyt ja ollut pinnalle hellempi.
Farkut vaalean pyykin seassa ja taskuun unohtunut nenäliina ovat saaneet aikaan sotkun pyykissä ja pilaantuneita värejä.
Itse olen esimerkiksi käyttänyt ihmesientä tiskialtaaseen ja kahvikuppeihin.
Lopputuloksena pintakäsittely hioutunut rikki eikä ole saanut entiseen kuntoon millään! Kallis kokeilu tuli.