Miksi korkeasti koulutetut ovat hoikempia?
Oletteko muut huomanneet tämän, että yliopistokoulutuksen käyneet ovat hoikempia ja muutenkin terveemmän näköisiä kuin esimerkiksi pelkän ammattikoulun käyneet? Varsinkin naisissa ero näkyy selvästi: suuri osa esim. siivoajista, keittäjistä tai lähihoitajista on ylipainoisia. Verratkaspa vaikka lääkäreihin, asianajajiin, johtajiin tai opettajiin.
Johtuuko tämä siitä, että parempipalkkaisilla on varaa käydä salilla? Terveellisesti syöminen kun ei taida olla kalliimpaa kuin pikaruoka, sipsit ja pakasteranskikset?
Vai onko tämä vain sitä, että ne jotka jaksavat opiskella pitkään ovat päämäärätietoisempia ja ahkerampia ja näin ollen jaksavat pitää itsestäänkin parempaa huolta?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:27"]
Tässä ketjussa ei ole otettu huomioon sitä, ettei korkeakoulusta valmistunut saa välttämättä enempää rahaa kuin duunarikaan. Esim tutkija yliopistossa saa vähemmän rahaa kuukaudessa kuin roskakuski. Tai joku kirjastontäti, joka on lukenut kirjallisuutta viisi vuotta yliopistossa, taitaa saada vähemmän kuin bussikuski.
[/quote]
miksi se olisi pitänyt ottaa huomioon?
Kyse on tosiaan itsesäätelykyvystä ja impulssikontrollista, sekä stressivasteesta. Ne kaikki ovat yleensä korkeakoulutetuilla paremmat, koska vaativat opinnot, niihin pääseminen ja niiden suorittaminen, vaatii kykyä säädellä ensisijaisia halujaan ja yllykkeitään (ne nopeasti nautintoa tuovat halut) ja tehdä pitkäjänteisesti asioita ja sitä kautta saavuttaa tuloksia. Sitä samaa tarvitaan myös pysymisessä normaalipainossa yhteiskunnassa, mikä pursuaa houkutuksia ja ylenpalttisuutta. Hyvä stressivaste vaikuttaa hormonitoimintaan ja kylläisyyteen ja syömiskäyttäytymiseen sitä kautta, korkeammassa työasemassa olevilla stressisietokyky on parempi kuin sosioekonomisesta heikommilla. Voisi myös kuvitella, että tunnetaidot ovat paremmat, koska ne liittyvät stressiherkkyyteen ja tunnetaidot liittyvät siihen, että tunteiden käsittelyyn voi löytää terveellisempiäkin tapoja kuin tunnesyöminen tai -juominen.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:30"]
Tässä ketjussa ei ole otettu huomioon sitä, ettei korkeakoulusta valmistunut saa välttämättä enempää rahaa kuin duunarikaan. Esim tutkija yliopistossa saa vähemmän rahaa kuukaudessa kuin roskakuski. Tai joku kirjastontäti, joka on lukenut kirjallisuutta viisi vuotta yliopistossa, taitaa saada vähemmän kuin bussikuski.
[/quote]
[/quote]
Koska tässä ketjussa on useampaan kertaan oletettu, että korkeakoulupaperi kädessä on enemmän rahaa. Ja että jos kaikilla olisi käytettävissään enemmän rahaa, se automaattisesti käytettäisiin laadukkaampaan ruokaa. Itse olen tästä hiukan eri mieltä. esimerkkinä voisin antaa reilun kaupan tuotteet, joihin monilla opiskelijoilla on varaa mutta työssäkäyvillä ei välttämättä olekaan.
Korkeasti koulutetut naiset ovat vähemmän koulutettuja naisia hoikempia. Miehillä taas koulutus ei näytä painoon mitenkään vaikuttavan.
"Lihavuuden esiintyvyydessä miehillä ja naisilla on yksi kiinnostava ero: naisilla koulutustausta vaikuttaa painoon (pidemmälle koulutetut ovat harvemmin lihavia), miehillä taas koulutuksen ja lihavuuden välillä ei ole yhteyttä. Tätä on yritetty selittää sillä, että hyvin koulutetut naiset – mutta ei miehet – tuntevat erityistä painetta tarkkailla ulkonäköään."
Ja tulevaisuudessa näyttää vain olevan entistä enemmän varsinkin ylipainoisia korkeasti koulutettuja miehiä:
http://yle.fi/uutiset/tuoreet_luvut_julki_miesopiskelijoista_lahes_puolet_ylipainoisia/6493536
"Suomalaisten opiskelijoiden ylipaino on lisääntynyt dramaattisesti. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön uuden terveystutkimuksen mukaan opiskelijamiehistä 41 prosenttia on ylipainoisia, ja yli kolmekymppisistä ammattikorkeakouluopiskelijoista jopa 65 prosenttia. Naisopiskelijoilla ylipainoa on hieman vähemmän."
Joten koulutus naisilla näyttää vaikuttavan siten, että korkeasti koulutetuilla naisilla on matalammin koulutettuja naisia terveellisemmät elintavat. Korkeasti koulutetuilla miehillä ei sen sijaan ole yhtään sen terveellisemmät elintavat kuin matalammin koulutetuillakaan miehillä.
Vauva-sivuston lukijat tuskin ainakaan mitään kovin kouluttautuneita ovat. Korkeintaan n:n vuoden opiskelijoita, jotka vääntävät kandiaan. Maisterintutkintoja täällä kirjoittavilla lienee hyvin harvalla, ja sen korkeampia tutkintoja tuskin juuri kellään. Itse olen yliopistolla nähnyt, kuinka suurin osa akateemisesta väestä on normaalipainoisia tai lievästi ylipainoisia. Oikeasti todella laihoja on harvassa, sen sijaan lievää ylipainoisuutta esiintyy yleisesti. Itsehillintä on toki hyvällä tasolla, samoin terveyden vaaliminen, mutta sairaalloinen kauneuden ylistys on myös vähäistä. Nuorten naisten ulkonäköpaineet ovat ihan yleinen ilmiö, eikä niinkään koulutustasosta riippuvainen asia.
[/quote]
so?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:47"]Vauva-sivuston lukijat tuskin ainakaan mitään kovin kouluttautuneita ovat. Korkeintaan n:n vuoden opiskelijoita, jotka vääntävät kandiaan. Maisterintutkintoja täällä kirjoittavilla lienee hyvin harvalla, ja sen korkeampia tutkintoja tuskin juuri kellään. Itse olen yliopistolla nähnyt, kuinka suurin osa akateemisesta väestä on normaalipainoisia tai lievästi ylipainoisia. Oikeasti todella laihoja on harvassa, sen sijaan lievää ylipainoisuutta esiintyy yleisesti.[/quote]
Olen itse opiskeijana huomannut täysin saman asian.
Mutta onhan se korkeakoulutus silti korkeakoulutus, vaikka sen vasta n:n vuoden jälkeen saisikin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
Koska tässä ketjussa on useampaan kertaan oletettu, että korkeakoulupaperi kädessä on enemmän rahaa. Ja että jos kaikilla olisi käytettävissään enemmän rahaa, se automaattisesti käytettäisiin laadukkaampaan ruokaa. Itse olen tästä hiukan eri mieltä. esimerkkinä voisin antaa reilun kaupan tuotteet, joihin monilla opiskelijoilla on varaa mutta työssäkäyvillä ei välttämättä olekaan.
[/quote]
Täällähän monenmonta kertaa todettu ettei se terveellinen ruoka maksa yhtään enempää.
Ei taas. Missään ei väitetä, etteikö vähemmän koulutettu voisi olla hoikka. Piste. Ti-las-tol-li-ses-ti. Sinä ET ole tilastollisesti pätevä otanta. Se, että sinä olet hoikka, ei myöskään tuhoa sitä tilastollista tosiasiaa, että akateemiset naiset ovat hoikempia kuin ei-akateemiset. Hyvä homma puolison siskolle, että oikein marjastaa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 10:27"]
No jaa. Minä en ole korkeasti koulutettu omasta mielestäni (aikuisiällä hankittu amk-tutkinto opistotason jatkeeksi) ja äitini oli reilusti ylipainoinen. Silti olen hoikka ja liikunnallinen. Olen ollut myös työttömänä ja liikuin silloinkin paljon ja rahaa ei mennyt muuhun kuin lenkkareihin ja uimahallilippuihin, joista meillä päin saa työtön alennusta. Silloin työttömänä oli kaikkein hoikimmillani, vähän liiankin laiha.
Puolison sisko ei ole korkeasti koulutettu, mutta syö tosi terveellisesti, kun hänellä on pihaa missä kasvattaa kaikki itse ja kalaisat lammet sekä marjametsät vieressä. hänen ei tarvitse käydä saleilla, sillä hän saa liikuntaa arjesta.
[/quote]
Miten niin harvalla täällä on maisterinpaperit?? Joka ketjussahan täällä vastaa akateemisia.
Ja ot, mäkin ehdin olla jo lähes kymmenen vuotta maisteri ennen kuin lihoin!
terv. se lihava ja väsynyt maisteri-uraputkiperheenäiti
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 14:56"]
Täällähän monenmonta kertaa todettu ettei se terveellinen ruoka maksa yhtään enempää.
[/quote]
Ja seuraavaksi taas intetty, ettei ole rahaa ja pitää asua kaukana keskustasta.
Kyllä kokojyväleipä maksaa kaupassa enemmän kuin ranskanleipä. Ja vähärasvainen juusto maksaa samanverran kuin tavallinen, mutta paketti on pienempi. Sikanautaa saa parilla eurolla aikapaljon, mutta ravitsemusterapeuttien suosittamaa kalkkunaa aika paljon vähemmän.
Yksinkertainen vertailu: mieti ystäviäsi, fb-kamujasi, sukulaisia, työkavereita, naapureita, harrastustuttuja ym. ja vertaa kuinka koulutus korreloi lihavuutta vrt. hoikkuutta. Löytyykö mitään viitettä ap:n väitteeseen?
Itselläni tämä pitää enemmän kuin paikkansa. Korkeammin koulutetut ovat hoikempia kuin vähemmän koulutetut tai kouluttamattomat.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:54"]
Tuosta että duunarit eivät voi pyöräillä töihin. Yksi syy on sekin, että koulututetut yleensä asuvat keskustassa tai sen liepeillä. Maalaiset ja vähän koulutetut haluavat sen omakotitalon sinne peltolähiöön. Pihassa kolme autoa ja kaksi skodea. Plus mönkijä.
[/quote]
Kuvailit juuri siskoni, jolla koko perhe lihaviia viimeisimmissä lauseissa.
t.helsinkiläinen yliopisto-opiskelija, cooper 3400m, juniorina kilpaurheilija
[/quote]
Eipä niitä pyöräilijöitä niin kauheasti täällä Espoossakaan ole. Suurin osa tuntuu liikkuvan autolla. Valitettavaa, mutta totta.
t. hieman eri tason ex-urheilija kuin tämän lainaamani, useita arvokisamitaleja ym.
[/quote]
Espoo onkin maan suurin lähiö. Tämäkin sen taas todistaa.
[/quote]
Tilastollisesti Espoossa asuu pk-seudulla eniten muualta Suomesta muuttaneita. SIllähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa....
[/quote]
Nimenomaan sillä on. Samoin on muissa kaupungeissa lähiöiden kanssa. Ei niihin ns. vanhat suvut muuta vaan muualta tulleet pääasiassa.
[/quote]
Ei käväissyt mielessä sarkasmi lainaamasi viestin viimeisessä lauseessa?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 01:14"]
Yksinkertainen vertailu: mieti ystäviäsi, fb-kamujasi, sukulaisia, työkavereita, naapureita, harrastustuttuja ym. ja vertaa kuinka koulutus korreloi lihavuutta vrt. hoikkuutta. Löytyykö mitään viitettä ap:n väitteeseen?
Itselläni tämä pitää enemmän kuin paikkansa. Korkeammin koulutetut ovat hoikempia kuin vähemmän koulutetut tai kouluttamattomat.
[/quote]
Omassa tuttavapiirissäni ei hoikkuus niinkään korreloi tuon kanssa, mutta urheilun harrastaminen korreloi. Korkeasti kouluttautuneet jälkikasvuineen harrastavat enemmän tavoitteellista liikuntaa.
Vaikka koska korkeasti koulutetut ovat tottuneempia tsemppaamaan, koska fyysisesti rankan työpäivän jälkeen ei jaksa enää treenata, huolehtia ruoasta, koska korkeasti koulutetulla voi olla enemmän motivaatiota ja asiat kunnossa, raha ratkaisee ostoskäyttäytymisessä jne.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:54"]
Tuosta että duunarit eivät voi pyöräillä töihin. Yksi syy on sekin, että koulututetut yleensä asuvat keskustassa tai sen liepeillä. Maalaiset ja vähän koulutetut haluavat sen omakotitalon sinne peltolähiöön. Pihassa kolme autoa ja kaksi skodea. Plus mönkijä.
[/quote]
Kuvailit juuri siskoni, jolla koko perhe lihaviia viimeisimmissä lauseissa.
t.helsinkiläinen yliopisto-opiskelija, cooper 3400m, juniorina kilpaurheilija
[/quote]
Eipä niitä pyöräilijöitä niin kauheasti täällä Espoossakaan ole. Suurin osa tuntuu liikkuvan autolla. Valitettavaa, mutta totta.
t. hieman eri tason ex-urheilija kuin tämän lainaamani, useita arvokisamitaleja ym.
[/quote]
Espoo onkin maan suurin lähiö. Tämäkin sen taas todistaa.
[/quote]
Tilastollisesti Espoossa asuu pk-seudulla eniten muualta Suomesta muuttaneita. SIllähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa....
[/quote]
Nimenomaan sillä on. Samoin on muissa kaupungeissa lähiöiden kanssa. Ei niihin ns. vanhat suvut muuta vaan muualta tulleet pääasiassa.
[/quote]
Ei käväissyt mielessä sarkasmi lainaamasi viestin viimeisessä lauseessa?
[/quote]
Kyllä mutta halusin silti vastata
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 08:22"]
Vaikka koska korkeasti koulutetut ovat tottuneempia tsemppaamaan, koska fyysisesti rankan työpäivän jälkeen ei jaksa enää treenata, huolehtia ruoasta, koska korkeasti koulutetulla voi olla enemmän motivaatiota ja asiat kunnossa, raha ratkaisee ostoskäyttäytymisessä jne.
[/quote]
Vaikka tämä kommentti on kirjoitettu aivan käsittämättömällä äidinkielellä haluan silti kommentoida ettei se raha oikeasti vaikuta siihen miten kukin saa ostettua terveellistä ruokaa. Väite on vain lihavien ja itsestään huoltapitämättöminen tekosyy, jonka typeryytä he eivät itse ymmärrä.
No jaa. Minä en ole korkeasti koulutettu omasta mielestäni (aikuisiällä hankittu amk-tutkinto opistotason jatkeeksi) ja äitini oli reilusti ylipainoinen. Silti olen hoikka ja liikunnallinen. Olen ollut myös työttömänä ja liikuin silloinkin paljon ja rahaa ei mennyt muuhun kuin lenkkareihin ja uimahallilippuihin, joista meillä päin saa työtön alennusta. Silloin työttömänä oli kaikkein hoikimmillani, vähän liiankin laiha.
Puolison sisko ei ole korkeasti koulutettu, mutta syö tosi terveellisesti, kun hänellä on pihaa missä kasvattaa kaikki itse ja kalaisat lammet sekä marjametsät vieressä. hänen ei tarvitse käydä saleilla, sillä hän saa liikuntaa arjesta.