Ei se veganismi maailmaa pelasta. Intiassa on ylivoimaisesti eniten vegaaneja, mutta Intia on maapallon saastunein maa.
Hyvää veganismissa on se, että ihmiset kuolevat nuorempana, jolloin hiilijalanjälki pienenee; esim. Intiassa elinaikaodote hyvin alhainen ja Intia on elinaikaodotteessa sijalla 150. Suomessa eletään pidempään: Suomi on sijalla 38 elinaikaodotteessa.
Kommentit (37)
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Ihmisten aivot ovat eläinrasvasta muodostuneet. Ne eivät kehity kasvisten avulla. Sääliksi käyvät kasvissyöjien aivot, jotka näkevät nälkää ja ravinnon puutetta.
Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista ravintoa.
Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.
Liikakansoitus ei ole koskaan kaunista katseltavaa. Ihmispopulaatio on pystynyt kasvamaan luonnottoman suureksi työkalujen ja tieteellisen kehityksen vuoksi.
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Tuskin Intian saasteet johtuu kasviksista
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoista tuli varoitus
Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.
Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.
Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0
A-vitamiinia ja B2-vitamiinia saa parhaiten maksasta. B1-vitamiinin vakava puutostila, beriberi, on hengenvaarallinen. B1-vitamiinia saa parhaiten sianlihasta. D-vitamiinia saa parhaiten auringosta ja rasvaisesta kalasta. Rautaa saa parhaiten mm. mustasta makkarasta eli verimakkarasta, veriohukaisista ja maksasta.
Vierailija kirjoitti:
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?
Kasvikset eivät kyllä aiheuta niitä Intian saasteita eikä lihaan siirtyminen varsinkaan vähentäisi saastumista siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?
Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.
Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset eivät kyllä aiheuta niitä Intian saasteita eikä lihaan siirtyminen varsinkaan vähentäisi saastumista siellä.
Intiassaon yli miljsrdi asukasta, Sen liikenteen ja teollisuuden päästöt ja saasteet ovat valtavat. Kasvissyönti hillitsee saastumista, mutta eivät millään voi sitä torjua. Tämän käsittää jokainen täyspäinen ja vähänkään sivistynyt.
Intiassa puuttuu suurimmalta osin jätteiden käsittelyn infra, joten vesistöt, erityisesti joet ovat siellä kaatopaikkoja. Tämä taas lisää esim. merien muovisaasteiden kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?
Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.
Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.
Syön vähän eläinperäisiä tuotteita, siksi päivittäin otan B-monivitamiinin, vegaaneille tarkoitetun monivitamiinin, D-vitamiinipillerin ja vielä yhden kalsiumpillerin.
Näillä on menty monta vuotta.
mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?
Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.
Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.
Jos joutuu ottamaan ravintolisiä purkista, niin todistaa itselleen vain sen tosiasian, että ruokavalio on epäterveellinen.
Vierailija kirjoitti:
mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille
Siinä on taas joku maalla asuva elämämkoululainen, jonka pääasiallinen tietolähde on seiska tai amiksen käyneet kampaajakaverit. Katkeruus ja persuilu ei ole kauhean in menestyneissä kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille
Tyypillistä tyhmän persun propagandaa.
Kerrotko edes yhden eliittiä edustavan nimen, jonka tilille ilmastonsuojelua koskevat rahat kilahtaa.
Lihatuotannon saasteiden kohdalla ollaan yleensä kiinnostuneita kasvihuonekaasuista, joiden haitallinen vaikutus ei ole paikallinen vaan globaalimpi.
Esimerkiksi liikenteestä tai polttolämmityksestä johtuvat pienhiukkaspäästöt ja reaktiiviset orgaaniset yhdisteet aiheuttavat paikallisempaa ilman saastumista, josta on haittaa lähinnä alueella asuville.
Lihatuotantoa kritisoidaan myös mm. veden käytöstä ja eläinten julmasta kohtelusta, mitkä eivät ole varsinaisia "saasteita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille
Tyypillistä tyhmän persun propagandaa.
Kerrotko edes yhden eliittiä edustavan nimen, jonka tilille ilmastonsuojelua koskevat rahat kilahtaa.
Vastakysymys: Tietääkö kukaan paljonko ilmasto parani ilmastomaksuihin kerätyillä valtavilla rahoilla? Ja jos ei niin miksi maksuja maksetaan?
Helppo kysymys mutta mitään vastausta ei taida löytyä.
Helppo johtopäätös myös että ilmastomaksut ovat siirtyneet rikkaan eliitin omille tileille.
Muita vastauksia ei ole tullut. Mitään tunnuslukuja kun ei ole siitä että ilmasto parani kerätyillä rahoilla.
Miksi siis olemme niin hulluja että maksamme lisää eliitin tileille? Kapinan on pakko alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa ei ole paljoa vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.
Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.
Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?
Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.
Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.
Jos joutuu ottamaan ravintolisiä purkista, niin todistaa itselleen vain sen tosiasian, että ruokavalio on epäterveellinen.
Teen asiantuntijatyötä ja istun paljon. Eläinperäinen ruoka on kaloripitoista ja lihottaa tällaista keski-ikäistä naista. Salaatti ja kasvikset ja palkokasvit eivät lihota.
Eri asia olisi jos tekisin ruumiillista työtä, mutta kun en tee.
Kasvisruoista tuli varoitus
Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.
Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.
Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0