Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei se veganismi maailmaa pelasta. Intiassa on ylivoimaisesti eniten vegaaneja, mutta Intia on maapallon saastunein maa.

Vierailija
22.06.2026 |

Hyvää veganismissa on se, että ihmiset kuolevat nuorempana, jolloin hiilijalanjälki pienenee; esim. Intiassa elinaikaodote hyvin alhainen ja Intia on elinaikaodotteessa sijalla 150. Suomessa eletään pidempään: Suomi on sijalla 38 elinaikaodotteessa. 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0

Vierailija
2/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Ihmisten aivot ovat eläinrasvasta muodostuneet. Ne eivät kehity kasvisten avulla. Sääliksi käyvät kasvissyöjien aivot, jotka näkevät nälkää ja ravinnon puutetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista ravintoa.

Vierailija
4/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi. 

Vierailija
5/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakansoitus ei ole koskaan kaunista katseltavaa. Ihmispopulaatio on pystynyt kasvamaan luonnottoman suureksi työkalujen ja tieteellisen kehityksen vuoksi.

Vierailija
6/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin Intian saasteet johtuu kasviksista 

Vierailija
8/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0

A-vitamiinia ja B2-vitamiinia saa parhaiten maksasta. B1-vitamiinin vakava puutostila, beriberi, on hengenvaarallinen. B1-vitamiinia saa parhaiten sianlihasta. D-vitamiinia saa parhaiten auringosta ja rasvaisesta kalasta. Rautaa saa parhaiten mm. mustasta makkarasta eli verimakkarasta, veriohukaisista ja maksasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?

Vierailija
10/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset eivät kyllä aiheuta niitä Intian saasteita eikä lihaan siirtyminen varsinkaan vähentäisi saastumista siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?

Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.

Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.

Vierailija
12/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset eivät kyllä aiheuta niitä Intian saasteita eikä lihaan siirtyminen varsinkaan vähentäisi saastumista siellä.

Intiassaon yli miljsrdi asukasta, Sen liikenteen ja teollisuuden päästöt ja saasteet ovat valtavat. Kasvissyönti hillitsee saastumista, mutta eivät millään voi sitä torjua. Tämän käsittää jokainen täyspäinen ja vähänkään sivistynyt.

Intiassa puuttuu suurimmalta osin jätteiden käsittelyn infra, joten vesistöt, erityisesti joet ovat siellä kaatopaikkoja. Tämä taas lisää esim. merien muovisaasteiden kasvua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?

Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.

Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.

Syön vähän eläinperäisiä tuotteita, siksi päivittäin otan B-monivitamiinin, vegaaneille tarkoitetun monivitamiinin, D-vitamiinipillerin ja vielä yhden kalsiumpillerin.
Näillä on menty monta vuotta.

Vierailija
14/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?

Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.

Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.

Jos joutuu ottamaan ravintolisiä purkista, niin todistaa itselleen vain sen tosiasian, että ruokavalio on epäterveellinen. 

Vierailija
16/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille

Siinä on taas joku maalla asuva elämämkoululainen, jonka pääasiallinen tietolähde on seiska tai amiksen käyneet kampaajakaverit. Katkeruus ja persuilu ei ole kauhean in menestyneissä kaupungeissa.

Vierailija
17/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille

Tyypillistä tyhmän persun propagandaa.
Kerrotko edes yhden eliittiä edustavan nimen, jonka tilille ilmastonsuojelua koskevat rahat kilahtaa.

18/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihatuotannon saasteiden kohdalla ollaan yleensä kiinnostuneita kasvihuonekaasuista, joiden haitallinen vaikutus ei ole paikallinen vaan globaalimpi. 

 

Esimerkiksi liikenteestä tai polttolämmityksestä johtuvat pienhiukkaspäästöt ja reaktiiviset orgaaniset yhdisteet aiheuttavat paikallisempaa ilman saastumista, josta on haittaa lähinnä alueella asuville. 

 

Lihatuotantoa kritisoidaan myös mm. veden käytöstä ja eläinten julmasta kohtelusta, mitkä eivät ole varsinaisia "saasteita".

Vierailija
19/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta ero on siinä että vaikka Intia tuhoaa ilmaston niin siellä ei ilmastolla rahasteta, sen sijaan suomalaiset EU eliitti rahastaa rutiköyhiksi ilmastolla ja rahat päätyvät EU eliitin omille tileille

Tyypillistä tyhmän persun propagandaa.
Kerrotko edes yhden eliittiä edustavan nimen, jonka tilille ilmastonsuojelua koskevat rahat kilahtaa.

Vastakysymys: Tietääkö kukaan paljonko ilmasto parani ilmastomaksuihin kerätyillä valtavilla rahoilla? Ja jos ei niin miksi maksuja maksetaan?

Helppo kysymys mutta mitään vastausta ei taida löytyä.

Helppo johtopäätös myös että ilmastomaksut ovat siirtyneet rikkaan eliitin omille tileille.

Muita vastauksia ei ole tullut. Mitään tunnuslukuja kun ei ole siitä että ilmasto parani kerätyillä rahoilla.

Miksi siis olemme niin hulluja että maksamme lisää eliitin tileille? Kapinan on pakko alkaa.

Vierailija
20/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ei ole paljoa  vegaaneja. Intiassa on paljon vegetaristeja. Ne ovat eri ruokavaliot.

 

Oikein koostettu vegaaniruokavalio on terveellinen, mutta jos ruokavaliota ei osaa koostaa oikein tai syö pääasiassa epäterveellisiä ruokia, kuten sipsejä, ranskiksia ja karkkia, ihmiselle syntyy puutostiloja. Puutostiloja on myös sekasyöjillä esimerkiksi B12-vitamiinin osalta. 

 

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla herkästi, jos vähänkään epäilyttää.

Mistä vegaani saa B12-vitamiinin tai D-vitamiinin?

Etkö sinä tiedä, että D-vitamiinia saa auringosta ja D-vitamiinipurkista? Kasvipohjaista D3-vitamiinia saa jäkälästä ja merilevästä.

Maaperässä on B12-vitamiinia. Lisäksi sitä lisätään eläinten rehuun, joten sitä siirtyy tuotantoeläinten lihaan ja maitoon. Vegaani ottaa B12-vitamiinin purkista.

Jos joutuu ottamaan ravintolisiä purkista, niin todistaa itselleen vain sen tosiasian, että ruokavalio on epäterveellinen. 

Teen asiantuntijatyötä ja istun paljon. Eläinperäinen ruoka on kaloripitoista ja lihottaa tällaista keski-ikäistä naista. Salaatti ja kasvikset ja palkokasvit eivät lihota.
Eri asia olisi jos tekisin ruumiillista työtä, mutta kun en tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä