Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Täti "pesee" salaatin huljuttelemalla sitä vedellä täytetyssä tiskialtaassa.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun laitetaan kaksi pakettia jauhelihaa kylmälle pannulle ja odotetaan, että ne kiehuu kypsäksi.
Öö miten sä ite sit teet? Ensin paketti lisukkeineen ja sitten toinen? Lasketaanko ihan yhdessä kummassa kestää kauemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun laitetaan kaksi pakettia jauhelihaa kylmälle pannulle ja odotetaan, että ne kiehuu kypsäksi.
Öö miten sä ite sit teet? Ensin paketti lisukkeineen ja sitten toinen? Lasketaanko ihan yhdessä kummassa kestää kauemmin?
Avaisitko vähän viestiäsi. Miten aika liittyy tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko vähän viestiäsi. Miten aika liittyy tuohon?
Aa joo, nyt tajusin.
Vierailija kirjoitti:
Täti "pesee" salaatin huljuttelemalla sitä vedellä täytetyssä tiskialtaassa.
Ei pese.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi perunat kuoritaan? parempia kuorineen ja ravinteetkin niissä.
Muusia on pikkasen hankala tehdä kuorimattomista.
Lohkoperunat ovat parhaimpia kuorineen uunissa kypsennettyinä ja muusin kohdalla sama tilanne, perunat kypsennetään uunissa kuorineen, jonka jälkeen puristetaan kuoristaan kattilaan tms. ja lisätään halutut lisukkeet (voi, kerma/maito ja mausteet). Nämä kuoret olen sitten laittanut esim. koirien sapuskoihin, että saavat lisäkuitua. Perunamuusia voi tehdä monella tavalla, jopa pakastekuivatusta perunasta (pussimuusit), ihan oma makuasia on mistä pitää. Valta-osa tosiaan keittää perunat ilman kuoria täydessä vesikattilassa, jonka mukana sitten katoaa ne perunan sisältämät vitamiinit. Perunan kuorissa on itse asiassa ne tärkeimmät ravinto-aineet. Sama homma porkkanalla ja muillakin juureksilla, itse teen nämä, joko uunissa hauduttamalla tai kattilassa höyryttämällä kuorineen päivineen ja ovat todella paremman makuisia, kuin kuorittuina, kun se pää-asiallinen maku tulee juurikin kuorikerroksista. ei ihme, että nykyporukka on näin geneteroitunutta, kun kaikki ravinto-aineet poistetaan erilaisilla jatkokäsittelyillä.
Minua nauratti kun joku mummo kertoi telkkarissa että kun hän oli lapsi niin he olivat ohella köyhiä. Perunatkin piti syödä kuorineen.
Meillä pestään perunat ennen keittämistä ja syödään AINA kuorineen.
Vähän jännitti kun lapsi meni kouluun niin oli ohjeissa että pitää osata kuoria perunat yms.
No hän ei kuorinut. Eikä opettaja puuttunut asiaan. Hyvä että ei ollut niitä kuorittuja kumiperunoita.Olimme kerran syömässä eräässä perheessä, isäntä on kokki hienossa ravintolassa. Pöytään tuotiin vadillinen perunoita. Kuorineen. Seurasimme ensin mitä he tekivät. No, söivät kuorineen.
Miksi se terveellisin osa pitää heittää biojätteisiin, en ymmärrä.
Minä tykkään perunasta kuin hullu puurosta, mutta kuorineen en pysty niitä syömään. En sitten millään. Kaikista kauheinta on perunamuusi, jossa on kuoret mukana.
ei kai nyt perunamuusiin kukaan kuoria laita?
mutta kylläpä vain uunissa laitetut luhkopotut kuorineen on paljon parempia kuin ilman kuoria =)
Perunassahan on kuoret, eli muusi tehdään kuoriperunoista. Tällaista on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.
No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.
Hans Välimäki
Lol. Huomaa kyllä alapeukuttajista, etteivät tiedä gastronomiasta mitään. :D
Knoppitietona, et lihapullaan voi laittaa ihan mitä haluaa, jos se omassa suussa maistuu hyvältä. Reseptikirja on reseptikirja, mut muistakaa se, et hyvä ruoka on hyvää ruokaa ainoastaan sen ihmisen suussa, joka siitä nauttii!
Sinkkumies 38v :(
Vierailija kirjoitti:
Mun on vielä pakko palata tuohon jauhelihan ruskistamiseen. Kai ihmiset tajuavat, että se tarkoittaa sitä, että saadaan jauheliha muuttamaan väriä punaisesta kypsäksi? Vaikka monen mielestä se muuttuu väriltään harmaa, niin ei se tarkoita, että pitää jatkaa paistamista kunnes väri on "ruskea" (toisin sanoen lähes musta eli palanut). Jauheliha on pientä silppua, että siitä tulee helposti super kuivaa. Kun se on "ruskeaa" ja sellaista hampaissa rouskahtelevaa, on se jo palanut ja pilalla. Tämä on ollut varmaan entisaikoina tapana, koska ei ole ollut varaa mausteisiin. Niin piti saada makua vaikka sillä kärventämisellä. Nykyään ihmisiltä suurimmalta osalta löytyy kaapista perusmausteet. Itse tykkään maustaa jauhelihan suolan lisäksi pippurilla (musta- tai valko-), maustepippurilla ja valkosipulilla. Nuo tuovat hyvin lihan makua esiin. Maustamiseen voi käyttää lisäksi vaikka fondia. Kaikki muut, kuten curry, yrtit, chili sopivat tiettyihin jauheliharuokiin, mutta eivät sinällään tuo lihaisaa makua esiin.
Jauhelihaan on sellainen niksi, että jos sen pesee ennen paistamista niin se ruskistuu huomattavasti paremmin.
Eräs tuttava laittaa jauhelihan paketista kuumalle pannulle, paistaa kokonaisena ensin kaikki pinnat nopeasti kiinni, niin kuin pihvistä, ja vasta sitten ”murustaa” ja paistaa loppuun…. Kuulemma jotta nesteet pysyisi sisällä. Ymmärtäisin jos paistaisi pihviä, mutta tuo logiikka ei toimi jauhelihaa paistaessa, nesteet lähtee aina liikkeelle siinä vaiheessa, kun aletaan ”murustamaan”.
Murustus on varmasti väärä sana, mutta en keksinyt muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vielä pakko palata tuohon jauhelihan ruskistamiseen. Kai ihmiset tajuavat, että se tarkoittaa sitä, että saadaan jauheliha muuttamaan väriä punaisesta kypsäksi? Vaikka monen mielestä se muuttuu väriltään harmaa, niin ei se tarkoita, että pitää jatkaa paistamista kunnes väri on "ruskea" (toisin sanoen lähes musta eli palanut). Jauheliha on pientä silppua, että siitä tulee helposti super kuivaa. Kun se on "ruskeaa" ja sellaista hampaissa rouskahtelevaa, on se jo palanut ja pilalla. Tämä on ollut varmaan entisaikoina tapana, koska ei ole ollut varaa mausteisiin. Niin piti saada makua vaikka sillä kärventämisellä. Nykyään ihmisiltä suurimmalta osalta löytyy kaapista perusmausteet. Itse tykkään maustaa jauhelihan suolan lisäksi pippurilla (musta- tai valko-), maustepippurilla ja valkosipulilla. Nuo tuovat hyvin lihan makua esiin. Maustamiseen voi käyttää lisäksi vaikka fondia. Kaikki muut, kuten curry, yrtit, chili sopivat tiettyihin jauheliharuokiin, mutta eivät sinällään tuo lihaisaa makua esiin.
Jauhelihaan on sellainen niksi, että jos sen pesee ennen paistamista niin se ruskistuu huomattavasti paremmin.
Ei ei, peseminen toimii vain jauhenlihalle!
Oudoin mitä oon nähny, salaattiainekset pilkotaan lävikköön ja sit vasta huuhdotaan koko tälli.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava laittaa jauhelihan paketista kuumalle pannulle, paistaa kokonaisena ensin kaikki pinnat nopeasti kiinni, niin kuin pihvistä, ja vasta sitten ”murustaa” ja paistaa loppuun…. Kuulemma jotta nesteet pysyisi sisällä. Ymmärtäisin jos paistaisi pihviä, mutta tuo logiikka ei toimi jauhelihaa paistaessa, nesteet lähtee aina liikkeelle siinä vaiheessa, kun aletaan ”murustamaan”.
Murustus on varmasti väärä sana, mutta en keksinyt muutakaan.
Tuttavasi paistaa jauhelihan oikein. Ammattikokki neuvoo ”Paista jauheliha pihvin tavoin: ensin kokonaisena molemmin puolin. Jaa sen jälkeen jauhelihalevy neljään osaan ja jatka vielä hetki paistamista. Tämän jälkeen voit rikkoa jauhelihan rakenteen. Tämä tekniikka antaa lihan lämmitä tasaisesti paiston aikana, jolloin minimoidaan jauhelihasta irtoavan nesteen määrää.”
Vierailija kirjoitti:
Oudoin mitä oon nähny, salaattiainekset pilkotaan lävikköön ja sit vasta huuhdotaan koko tälli.
Käyhän se salaatin pesu niinkin, kun muistaa kuivata hyvin. Vesimärkä salaatti pilaa päivän.
Puuron keittämistä ilman puurokattilaa. Vaikka kuinka hämmentäisi esim. Riisipuuroa tunnin ajan, se silti palaa pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Puuron keittämistä ilman puurokattilaa. Vaikka kuinka hämmentäisi esim. Riisipuuroa tunnin ajan, se silti palaa pohjaan.
Haudutan aina kaikki maitopohjaiset puurot tavallisessa teräskattilassa, eikä ole koskaan palanut puurot pohjaan. Pohjassa ei ole edes mitään kertymää. Puuroa voi sekoittaa silloin tällöin. Puuroja ei keitetä, ne haudutetaan pienellä lämmöllä. Puuron tekeminen onnistuu induktioliedellä ja kaasuliedellä parhaiten. Mitään erillisiä puurokattiloita ei tarvita.
Ei pese ollenkaan esim. paprikaa tai muita kasviksia salaattiin tai muuten tarjolle laitettaessa.
Amerikassa näki sitä nk. perunamuusia joka oli tehty kuorimattomista perunoista, hyvin linjassa niiden muuhunkin ruanlaittoviitseliäisyyteen
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se palaa pohjaan kun tehdään rasvattomaan maitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hämmennä riisipuuroa kuin 2-3× keiton aikana sen hetken jälkeen kun maito kiehahtaa.
Laitan levyn ykköselle (tai 2 jos monta litraa maitoa) ja annan hautua kypsäksi 45-60 min
Sääntö 1 punainen tai kiehumaito, 2 paksupohjainen tavallinen teräskattila, 3 lempeä lämpö ja aika
Ikinä ei ole palanut pohjaan
Vierailija kirjoitti:
Anoppia joskus ihmettelen. On ehkä maailman hitain kokki. Teki viimeksi kanakastiketta. Huolella tekikin. Haudutti sitä nelisen tuntia. Lopputulos oli suunnilleen saman makuista kuin itse teen parissakymmenessä minuutissa. Ihan hyvää kyllä. Hän käytti sen tekemiseen kahta paistinpannua ja yhtä pataa. Itse olisin käyttänyt vain sitä pataa.
Kuulostaa mun anopilta. En tähän päivään mennessä ole tajunnut, että mikä nakkikeiton keittämisessä vaatii neljä tuntia aktiivista työtä.
Aika paatoksellinen teksti, ja oletan, että ihmiseltä, joka ei tiedä ruuanlaitosta mitään.