Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1961/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vielä pakko palata tuohon jauhelihan ruskistamiseen. Kai ihmiset tajuavat, että se tarkoittaa sitä, että saadaan jauheliha muuttamaan väriä punaisesta kypsäksi? Vaikka monen mielestä se muuttuu väriltään harmaa, niin ei se tarkoita, että pitää jatkaa paistamista kunnes väri on "ruskea" (toisin sanoen lähes musta eli palanut). Jauheliha on pientä silppua, että siitä tulee helposti super kuivaa. Kun se on "ruskeaa" ja sellaista hampaissa rouskahtelevaa, on se jo palanut ja pilalla. Tämä on ollut varmaan entisaikoina tapana, koska ei ole ollut varaa mausteisiin. Niin piti saada makua vaikka sillä kärventämisellä. Nykyään ihmisiltä suurimmalta osalta löytyy kaapista perusmausteet. Itse tykkään maustaa jauhelihan suolan lisäksi pippurilla (musta- tai valko-), maustepippurilla ja valkosipulilla. Nuo tuovat hyvin lihan makua esiin. Maustamiseen voi käyttää lisäksi vaikka fondia. Kaikki muut, kuten curry, yrtit, chili sopivat tiettyihin jauheliharuokiin, mutta eivät sinällään tuo lihaisaa makua esiin.

Vierailija
1962/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran yksi työkaveri laittoi kalakeittoon semmosen KOKONAISEN pakaste seitipalan 😅😅😅😅😅😅 ei siis sulattanut tai paloitellut vaan heitti suoraan pakkasesta kokonaisina kiehuvien perunoiden ja kasvisten sekaan🙈🙈mietin, että kypsyyköhän se koskaan. Ei edes kunnolla mahtunut sekaan vaan törrötti pitkästi sieltä keiton seasta😁

Niin minäkin laitan, siellä se äkkiä sulaa ja sen saa kauhalla pienemmiksi paloiksi kypsymään muiden mukana.

Meinasin tiputtaa silmäni kun sisko teki kalakeittoa, ensin sulatteli tosiaan sitä isoa seitiä aikansa huoneenlämmössä ja sitten veitsellä palotteli.

Oon yllöttynyt aika usein siskoni ruuanlaittotavoista, jotenkin on välillä vaan niin tonttu, ja tekee yksinkertaiset ruuat hemmetin monimutkaisesti. En usein enää viitti huomautella kun pää muuttuu tulipunaseksi eikä suostu kuitenkaan muuttamaan tapojaan. 😂

Jokaisella on omat hyväksi havaitut tapansa. Moni kontrollinhaluinen ei ymmärrä, että asioita voi tehdä monella eri tavalla.

Mun yksi perheenjäsen on sellainen kontrollinhaluinen. Kaikki pitäisi tehdä hänen tavallaan. Kerrankin ärhenteli minulle, kun en keittänyt kananmunia hänen tavallaan. Tai sipulia pilkotessani tulee viereen kyttäämään ja neuvomaan "oikeanlaista" pilkkomistekniikkaa. Jokseenkin rasittavaa.

Kuitenkin minun kotonani suuttui, kun pyysin häntä lopettamaan piereskelyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli verraton palstan aihe.Huomioin että kerrankin joukosta puuttui politiikka.Upeita v.tuilua monelle ja todella ei puuttunut tästäkään te ikuiset toisten teilaajat ja alistajat. Ja jokaisessa on tämä jolla ei ole muuta sanottavaa kuin: UPS.Kyllä maailma tarvitsee tälläsiä palstoja?Jokaiselle jotain yhden asian ympärillä pyörimistä.Asiaa ja asian vierestä. Yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä. Oma sanani aiheen puitteissa: kun kotonani lapsuudessani kananmunat paistettiin vain toiselta puolelta niitä kutsuttiin nimellä härän silmät. Varmaan nyt löytyy valtavasti kielioppi virheitä,mutta hyvä kun saa luottaa siihen että varmasti korjataan. Pohojalaasena mä koriaan jotta pieniminen on meillä: pilippuamista.🤣😁😚

Vierailija
1964/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaani. Olen osannut laittaa hyvää kotiruokaa.

Nyt muutaman vuoden sairasteltuani tein aivan epäonnistuneen lihamurekkeen.

Ihan kun olis aivot jääny sairaalaan.

Vierailija
1965/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä ei ruoanlaittotapa olekaan, kun moni oli maininnut ruoan seisottamisen pöydällä yön yli tai jopa vielä pidempään, niin kerronpa sitten omani:

Minua on monesti sätitty siitä, kuinka pikaruokaa tai muuta takeawaytä ostaessani jätän loput huoneenlämpöön istumaan. :D Saatan esim. perjantai-iltana käydä Mäkkärissä, syödä kotiin päästyä sen mitä syön – ja jättää loput pussissaan pöydälle, syöden ne vaikka vasta sunnuntaina. Esim. ”perinteinen lähipizzeriapitsa” on mielestäni parhaimmillaan vasta seuraavana aamuna.

Myöskään viimeisistä käyttöpäivistä en ole koskaan välittänyt; syön aivan surutta yli viikonkin vanhat (avaamattomat) tuotteet.

Vierailija
1966/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttämättömien lasagnelevyjen roskiin heittämisestä: ne olivat niitä kuivatavarana myytäviä, jotka säilyvät ikuisuuksiin kaapissa. Eli niissä ei ollut mitään vikaa ja paketista jää aina jonkin verran yli ainakin mun kokatessa.

Onko kaverisi jotenkin vähäjärkinen?

Itse olen tehnyt lasagnea pari vuotta(ellei enemmänkin) kaapista löytyneistä lasagnelevyistä, eivät olleet miksikään menneet.

Kun nuo parasta ennen päivät tulivat tuotteisiin niin suomalaisista tuli (jos mahdollista) entistä vähäjärkisempiä. Nyt joistain tuotteista niitä on alettu poistamaan..

Kas kun suolassa ei ole parasta ennen -päiväystä.

Vierailija
1967/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä käytti ruoan teossa tolkuttomasti suolaa ja rasvaa. Hän kävi paljon kalassa ja kotona valmisti kalakeittoa. Jumalattomasti suolaa sekaan. Äitini sitten valitti, kuinka se on niin suolaista, ettei sitä voi syödä muut kuin se itse. Kerran oltiin järvellä onkimassa ja mentiin saareen. Siinä rannassa ukot alkoivat perkaamaan kaloja ja laitettiin nuotio pystyyn. Seurasin huvittuneena sivusta sitä isän ruoan tekoa. Hän laittoi pieneen kattilaan kokonaisen kilon paketin voita ja siihen sitten kalat sekaan. Pirun rasvaista safkaa siinä sitten syötiin. 😆

Pikkasen liioittelua?

Missä myydään kilon voipaketteja?

Vierailija
1968/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi perunat kuoritaan? parempia kuorineen ja ravinteetkin niissä.

Muusia on pikkasen hankala tehdä kuorimattomista.

Lohkoperunat ovat parhaimpia kuorineen uunissa kypsennettyinä ja muusin kohdalla sama tilanne, perunat kypsennetään uunissa kuorineen, jonka jälkeen puristetaan kuoristaan kattilaan tms. ja lisätään halutut lisukkeet (voi, kerma/maito ja mausteet). Nämä kuoret olen sitten laittanut esim. koirien sapuskoihin, että saavat  lisäkuitua. Perunamuusia voi tehdä monella tavalla, jopa pakastekuivatusta perunasta (pussimuusit), ihan oma makuasia on mistä pitää. Valta-osa tosiaan keittää perunat ilman kuoria täydessä vesikattilassa, jonka mukana sitten katoaa ne perunan sisältämät vitamiinit. Perunan kuorissa on itse asiassa ne tärkeimmät ravinto-aineet. Sama homma porkkanalla ja muillakin juureksilla, itse teen nämä, joko uunissa hauduttamalla tai kattilassa höyryttämällä kuorineen päivineen ja ovat todella paremman makuisia, kuin kuorittuina, kun se pää-asiallinen maku tulee juurikin kuorikerroksista. ei ihme, että nykyporukka on näin geneteroitunutta, kun kaikki ravinto-aineet poistetaan erilaisilla jatkokäsittelyillä.

Minua nauratti kun joku mummo kertoi telkkarissa että kun hän oli lapsi niin he olivat ohella köyhiä. Perunatkin piti syödä kuorineen.

Meillä pestään perunat ennen keittämistä ja syödään AINA kuorineen.

Vähän jännitti kun lapsi meni kouluun niin oli ohjeissa että pitää osata kuoria perunat yms.

No hän ei kuorinut. Eikä opettaja puuttunut asiaan. Hyvä että ei ollut niitä kuorittuja kumiperunoita.

Olimme kerran syömässä eräässä perheessä, isäntä on kokki hienossa ravintolassa. Pöytään tuotiin vadillinen perunoita. Kuorineen. Seurasimme ensin mitä he tekivät. No, söivät kuorineen.

Miksi se terveellisin osa pitää heittää biojätteisiin, en ymmärrä.

Vierailija
1969/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppausta en ikinä ymmärrä, ja niitä siihen hurahtaneita, ihan kun joku uskonlahko ja hiilarit on piru itse.. sama pätee mihin tahansa erityisruokavalioon ja sen uskomiseen laput silmillä. Ihmisellä sumentuu aivot tollasissa, aina. Arkijärki katoaa johonkin täysin, eikä kukaan voi väittää ettei näin muka käy. Eihän hänellä itsellään millään..

Vierailija
1970/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisiä jotka syövät kahdella aterialla peräkkäin samaa ruokaa.

Melkoisen sivistymätöntä.

Vierailija
1971/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on monesti sätitty siitä, kuinka pikaruokaa tai muuta takeawaytä ostaessani jätän loput huoneenlämpöön istumaan. :D Saatan esim. perjantai-iltana käydä Mäkkärissä, syödä kotiin päästyä sen mitä syön – ja jättää loput pussissaan pöydälle, syöden ne vaikka vasta sunnuntaina. Esim. ”perinteinen lähipizzeriapitsa” on mielestäni parhaimmillaan vasta seuraavana aamuna.

Yksi vanha opiskelijakaverini saattoi tehdä niin, että jätti ns. "doggy bagin" eli jämät autonsa hattuhyllylle ja nautiskeli sitten päivän tai parin päästä loput.

Pakko myöntää, että etenkin semmoinen paripäivää kesäkuumalla, hattuhyllyllä, tekeytynyt Dillinger-pizza kuulostaa ja näyttää melkoisen karsealta....

Vierailija
1972/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?

Kysyn tosissani.

Jauhot ruskistetaan voissa ja lisätään lihaliemi (+kermaa). Rasva ja vehnäjauho saa mm. letut ja leivonnaiset maistumaan, ovat hyvä yhdistelmä. Suomalaisessa ruokaperinteessä on paljon jauholla suurustettuja ruokia kun viljaa on ollut parhaiten saatavilla kun muusta on ollut pulaa. Ruuat on saatu suurustamalla ruokaisemmiksi.

Muuten hyvä, mutta ei ruskeakastikkeeseen todellakaan mitään kermaa laiteta (eikä lihalientä), maku ja rakenne tulee nimenomaan JAUHOISTA ja rasvasta.

Mitä ihmettä se kerma siellä tekee.

Jotkut taitaa lorottaa varsinkin ruokakermaa nykyään joka paikkaan, sinnekin mihin se ei kuulu.

Ruokakerma ei olekaan mitään kermaa.

Oli mitä kermaa tahansa, ruskeakastikkeeseen ei tule minkäänlaista kermaa.

Se on vallan jotain muuta kastiketta sitten jos kermaa laittaa.

Se on kermakastiketta. Ruskee soosi on perinteinen suomalainen kuoriperunoidn kanssa syötävä soowi.

Vierailija
1973/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttämättömien lasagnelevyjen roskiin heittämisestä: ne olivat niitä kuivatavarana myytäviä, jotka säilyvät ikuisuuksiin kaapissa. Eli niissä ei ollut mitään vikaa ja paketista jää aina jonkin verran yli ainakin mun kokatessa.

Onko kaverisi jotenkin vähäjärkinen?

Itse olen tehnyt lasagnea pari vuotta(ellei enemmänkin) kaapista löytyneistä lasagnelevyistä, eivät olleet miksikään menneet.

Kun nuo parasta ennen päivät tulivat tuotteisiin niin suomalaisista tuli (jos mahdollista) entistä vähäjärkisempiä. Nyt joistain tuotteista niitä on alettu poistamaan..

Kas kun suolassa ei ole parasta ennen -päiväystä.

?? Just katoin, että tossa kaapissa olevassa suolapaketissa on parasta ennen 24.7.2024...

Vierailija
1974/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Victuurian hääillallisella tarjottiin hernesoppaa, kylmänä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HK:n Sininen Lenkki suoraan jääkaapista, nam

Jalostajan hernekeitto suoraan purkista, nam, sellaisenaan lusikalla tai levän päälle

Nötkötti suoraan purkista lusikalla, nam

Siin ihmettelyni herkuistani

Hernekeitto levän päältä kuulostaa gourmeelta, maksaisi varmaan maltaita michelinravintolassa. 😂

Vierailija
1975/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, miksi luin että mitä RUUMIINlaittotapaa olet mielessäsi ihmetellyt...

Vierailija
1976/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohkoperunat ovat parhaimpia kuorineen uunissa kypsennettyinä ja muusin kohdalla sama tilanne, perunat kypsennetään uunissa kuorineen, jonka jälkeen puristetaan kuoristaan kattilaan tms. ja lisätään halutut lisukkeet (voi, kerma/maito ja mausteet). Nämä kuoret olen sitten laittanut esim. koirien sapuskoihin, että saavat  lisäkuitua. Perunamuusia voi tehdä monella tavalla, jopa pakastekuivatusta perunasta (pussimuusit), ihan oma makuasia on mistä pitää. Valta-osa tosiaan keittää perunat ilman kuoria täydessä vesikattilassa, jonka mukana sitten katoaa ne perunan sisältämät vitamiinit. Perunan kuorissa on itse asiassa ne tärkeimmät ravinto-aineet. Sama homma porkkanalla ja muillakin juureksilla, itse teen nämä, joko uunissa hauduttamalla tai kattilassa höyryttämällä kuorineen päivineen ja ovat todella paremman makuisia, kuin kuorittuina, kun se pää-asiallinen maku tulee juurikin kuorikerroksista. ei ihme, että nykyporukka on näin geneteroitunutta, kun kaikki ravinto-aineet poistetaan erilaisilla jatkokäsittelyillä.

Minua nauratti kun joku mummo kertoi telkkarissa että kun hän oli lapsi niin he olivat ohella köyhiä. Perunatkin piti syödä kuorineen.

Vähän jännitti kun lapsi meni kouluun niin oli ohjeissa että pitää osata kuoria perunat yms.

No hän ei kuorinut. Eikä opettaja puuttunut asiaan. Hyvä että ei ollut niitä kuorittuja kumiperunoita.

Olimme kerran syömässä eräässä perheessä, isäntä on kokki hienossa ravintolassa. Pöytään tuotiin vadillinen perunoita. Kuorineen. Seurasimme ensin mitä he tekivät. No, söivät kuorineen.

Minä tykkään perunasta kuin hullu puurosta, mutta kuorineen en pysty niitä syömään. En sitten millään. Kaikista kauheinta on perunamuusi, jossa on kuoret mukana.

Vierailija
1977/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin huuhtoo broilerit hanan alla ja sitten pesee salaatit tiskialtaassa. Salmonella tervetuloa. Täällä joku ei näe mitään outoa salaatin pesussa tiskialtaassa, koska pesee tiskialtaan päivittäin. Mutta lähteekö tuollaiset pöpöt tavallisessa pesussa? En usko ja harva kai riittävällä määrällä kiehuvaa vettä huuhtelee altaan ennen jokaista salaatin tekemistä.

En ikinä pese mitään muuta tiskialtaissa, kuin tiskejä. Niitäkin vähemmän, koska astianpesukone pesee suurimman osan. Salaatin, perunat ym. pesen erillisessä kulhossa, ja broileria en pese ollenkaan. Mahdollinen broilerin käsittely tapahtuu leikkuulaudalla, ja se, sekä veitsi pestään huolellisesti käytön jälkeen. Broilerin, lihojen, kalojen käsittelyssä täytyy olla huolellinen. Tiskialtaat pesen/desinfioin joka päivä. Kun tiskialtaat kiiltävät puhtauttaan, niin näyttää koko keittiö super siistiltä (onkin se).

Vierailija
1978/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jännä vedenjakaja, kun niin moni pakasteita haukkuu. Tiesittekö, että pakastaminen säilöö paitsi tuoreuden, myös ravinteet? Tai kyllä osa niistä tuhoutuu pakastaessa - mutta pienempi osa kuin tuoreiden pitkässä ajassa kuljetuksessa, kaupassa ym. Moni pakaste on tuoreempi ja ravinteikkaampi kuin kaupan tuore, kiitos teollisuuden tehokkaan pikapakastuksen aidosti tuoreena.

Pakasteet on mielestäni toisinaan ihan jees, mutta monien kasvisten koostumus ja maku muuttuu pakastimessa. Esim porkkana ja parsakaali ovat mielestäni paljon parempia tuoreena kuin pakasteena.

Näin on. Itse en ymmärrä kaiken pakastamaista. Yhdelläkin ruokapalstalla kysellään vähän väliä outoja kysymyksiä pakastamisesta. Voiko kermaa, maitoa, puuroa, ruskeata kastiketta ym. pakastaa. Onko pakastin jämäruokien hautausmaa? Pakastin on hyvä säilöntämuoto esim. marjojen pakastamisessa, ja itse tehtyjen leivonnaisten, kuten leipien, pullien ja kuivakakkujen.

Vierailija
1979/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kokin pitää aina seistä kädet puuhkassa ja esitellä tatuointejaan?

Sitä ihmettelen.

Vierailija
1980/2975 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään perunasta kuin hullu puurosta, mutta kuorineen en pysty niitä syömään. En sitten millään. Kaikista kauheinta on perunamuusi, jossa on kuoret mukana.

ei kai nyt perunamuusiin kukaan kuoria laita?

mutta kylläpä vain uunissa laitetut luhkopotut kuorineen on paljon parempia kuin ilman kuoria =)