Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Siitä ilmiöstä kännääminen tai alkoholia elimistössään tuli enemmänkin rasite.
Ei enää iloa vaan enemmän huonoa.
Halusin elämältäni jotakin muuta.
Krapulat ovat nykyään ihan hirveitä. Nuorena heitti Buranan huiviin,nukkui pari tuntia ja se oli siinä. Nykyään on viikon kestävä heikko ja höntti olo johon ei auta muu kuin aika.
Päätin testata mitä tapahtuu, jos on pari kuukautta juomatta. Paino laski, energiatasot nousivat huimasti, tarvitsen tunnin vähemmän unta päivässä, rahaa säästyy ja lauantaina voi käydä aamulla vaikka urheilemassa tai rakentelemassa jotain krapulan sijaan.
Testasin tämän jälkeen viinaa. Maistui käsidesiltä ja siitä tuli vastenmielinen olotila ja olin selvästi vetämättömämpi monta päivää.
Syyt alkoholista pitämiseen oli ollut ehkä 1980-luvun viinanjuontia ihannoiva kulttuuri ja tottumus. Alussa oli hieman ihmeellistä mennä perjantaina juhlimisen sijaan aikaisin nukkumaan. Nyt tuntuisi ihmeelliseltä maksaa 15 euroa käsidesiltä haisevasta litkusta jolla saa hetken sekavuutta ja tiistahin asti vetämättömän olon.
Verensokeri laski liian nopeasti alkoholin käytön jälkeen, koska esidiabetes iski.
Ajatukset pysyy koossa paremmin, ei turhia ripuleita, rahaa säästyy rutkasti. Depisfiiliksiä on rutkasti vähemmän.
Mitä kivaa on juomisessa?
Joka kerta samalla kaavalla ja loppuillasta tuhannen humalassa. Järkyttävä määrä rahaa on mennyt huonon olon saamiseksi. Hetkittäin on ollut mukavaa tai jopa hauskaa, noin vartti koko illasta.
Sitten vähintään kaksi päivää krapulaa, vetämätöntä oloa.
Kun vaihtoehtona nukkua hyvin, ulkoilla hyvin ja ylipään olla oma itsensä. Käytän ne säästyvät sataset johonkin mikä on itselle oikeasti luksusta.
känniääliöt on syvältä, en halua olla sellainen eikä se ole edes kivaa.
Kun tulee vanhaksi, niin sietokyky alenee. Kun huomasin, että viinilasillinenkin tekee vähän huonon olon aamuksi, niin päätin että nyt riitti. Varmaan yli 10 vuotta siitä on, eikä ole kaduttanut. Eikä ole ollut kiusauksia. Olin äskettäin päivällisillä, missä oli vahvaa punaviiniä tarjolla ja se naapurin lasillinen haisi hirveän voimakkaalle, entinen herkkuni.
Ja lopettaminen silloin oli yllättävän helppoa, toki olin vähentänyt siitä, mitä joskus nuorempana meni alkoholia joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Usko
Eli sairastuit mieleltäsi. Tosi noloa, että joku tulee vielä nykypäivänä uskoon. Tirsk!
Kauheat, pelon ja ahdistuksen täyttämät krapulapäivät. Pöhöttynyt ulkonäkö ja huono vointi ja kunto. Mokailut ja ihmissuhteiden torpedointi humalassa. Ärsytys rahanmenosta - alkoholivero on järkyttävän korkea, ja totesin, että maksan tarpeeksi veroja muutenkin.
pöhötys,huono kunto lihominen, huono olo ja tyhjyys aamuisin, rahattomuus, se, että muisti on poikki joka kerta ja muutaman jälkeen menee aina kori, se, että tulee muka hyvä olo vähäksi aikaa, mutta se haihtuu ja unohtuu, se että alkoholi on saatana ja syntiä, masennus ja luovuttaminen alkon takia,
tilalla urheilu ja askeesi ja Jeesuksen antama usko vaikka yksinolo ja tyhjyys masentaa ja työttömyys, joskus miettii että entä jos jouluna nappaisin 3 litraa viiniä , toki se menee yhdessä päivässä. raittiina jo 3. viikkoa!
mutta lankeshan Furykin juomaan lähes joka päivä kun sanoi olevansa masentunut vaikak oli voittanut maailmanmestaruuden nyrkkeilyssä, uskossa oli. ja on edelleen, nousi ja voitti wilderin ja on mestari taas. Jeesus-lippis päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa mielialaani niin että alkaa masentaa. Tulee vaan paha olo.
Vaihdoin kannabikseen. Suosittelen!
Hohhoijaa. Narkkarit ja pilviveikot puolustelevat taas huumeriippuvuuttaan. Väärä ketju, menkää muualle! Huumeidenkäyttöä ei voi puolustella.
Ei sitä tarvitse käsittää puolusteluna kunhan joku toteaa vaan miten kävi ja miten menee. Ei siihen tarvita mitään yleistä hyväksyntää kaikilta jota pitäisi puolustella sen kummemmin.
Lasten tulo aiheutti pitkiä katkoja juomisessa (kolme lasta, joista kutakin imetin pitkään, en juonut alkolia imetyksenkään aikana). Lasten vartuttua olen ollut nauttinut alkoholia enintään kerran kuussa, ja silloinkin määrät ovat olleet yhden, kahden annoksen luokkaa. Vuosi sitten aloitin lääkityksen, joka nosti maksa-arvoja, se oli viimeinen niitti siihen että laitoin korkin kokonaan kiinni.
Oisko vinkkejä miten sais lopetettua, ilman kerhoja?
Ei mikään. Hain just mäyriksen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mennä baariin keskustelemaan tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mennä baariin keskustelemaan tästä?
Ei, en liiku baareissa, kalsaroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulat on niin hirveitä ja yöunet menee, että ei vain halua sitä kokea.
Tämä. 20-kymppisenä pystyi vetämään 5 päivää muutaman tunnin yöunilla eikä mitään krapulaa päivän päästä lopettamisesta. Jos nyt tempoisin 40-vuotiaan 5 päivää viinaa putkeen, niin sais saman tien soittaa ambulanssin että vievät heräämöön ja pumppaavat rauhoittavia ettei tule delirum tremensis.
20-kymppinen?
Vierailija kirjoitti:
Lue tai kuuntele Annie Grace - This Naked Mind -kirja (suomeksi taisi olla ”Selvinpäin”). Aivan älyttömän hyvä teos ja avaa silmät täysin. Kuuntelin itse 2 kertaa putkeen ja välillä satunnaisia otteita muistutukseksi.
Toinen hyvä vaihtoehto on Allen Carr - The Easy Way To Control Alcohol (suomeksi ”Korkki kiinni”).
Käytännössä olen lopettanut kokonaan, mutten ole ihan absolutisti.
Kyllästyin juomiseen jo alle 18 vuotiaana, alkoi tuntua että tämä on jo nähty. Kävin vielä baareissa aikuistuttua, mutta se uutuuden viehätys loppui lyhyeen. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomasin kyllästyneeni päihtyneenä olemiseen ja löytäväni elämässä paljon kivampia asioita, joita on mukava kokea aistit terävänä.
Aikuisiässä olen vielä muutaman kerran jossain firman reissussa ollut humalassa, mutta se on tuntunut joka kerta yhtä tympeältä, samaa humalaisten muka viisasta ja filosofista keskustelua, tai turhaa jauhamista. Rentoutumiseenkin olen löytänyt paljon parempia keinoja kuin alkoholi. Liikkuminen, luonto, kivat harrastukset, taiden jne.
Alkoholista voi tulla hetken piristys, mutta koska joudun jatkuvasti toimimaan yli voimavarojeni, selviydyn paremmin absolutistina. Yhteenkään humaltumiseen tai krapulahetkeen ei ole ollut varaa vuosikymmeniin. Alkoholi ei tuo lisäarvoa elämääni, vaikka pidän kovasti joistakin viineistä. Jätän vain ne juomatta.
Jos joskus vielä tulee jokin kunnon loma tai huoleton elämänvaihe, olen joka tapauksessa ollut jo niin suuren osan elämästäni absolutistina että tuskin tulee houkutustakaan yrittää rentoutua alkoholin avulla. Onneksi on olemassa paljon tehokkaampia ja samalla edullisia keinoja.