Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?

Vierailija
09.03.2020 |

Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?

Kommentit (1745)

Vierailija
741/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus. Tiesin ettei itsehillintä oo mulla paras ni on helpompi olla juomatta ku lähtee kokeilee et missä se kohtuuden raja sit kulkee.

Vierailija
742/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä työviikko sen viinanjuonnin aina lopettaa, toki perjantaina aina jatkan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 2 kk sitten terveydellisistä syistä. Olen 50 vuotias, ja juonut enemmän ja vähemmän kohtuullisesti 18 vuotiaasta asti. Juuri tuo kohtuullisen ja kohtuuttoman välinen veteen piirretty viiva oli yksi syy. Juominen kun tahtoo aina pikkuhiljaa lisääntyä toleranssin kasvaessa. Lisäksi alkoi tulla terveyshaittoja, kuten nivelkivut, väsymys, unettomuus, masennus. Ajattelin, että ilmankin pärjää, ja olen pärjännyt. Krapuloita ei ole, ja mielialakin pikkuhiljaa kohenee. Ja rahat voi käyttää johonkin hyödyllisempään, kuten hyvään ruokaan.

Vierailija
744/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taistelu jatkuu kirjoitti:

Ajattelin lopettaa, kun tuntuu ettei viinistä enää humallu vaan tarviin terävän snapsun väli juomaksi, ettei laskuhumala pääse yllättämään.

Tajusin, että nyt on menty aikas pikälle juomisessa, toivon, että korkki pysyy kiinni, viinan himo on hetkittäin todella korkea, mutta vielä en ole langennut, enkä tosin voiton puolellakaan.

Pelkään, että miten pahaksi se lähtisi jos sortuisin.

Päivittäistä juomista +10v lähes joka päivä, ei krapulaa aamuisin, nukun paremmin humalassa, selvin päin näen painajaisia ja vällä loukkan itseni mustelmille, juomisen syy ehkä ison traumaperäisen jutun...

Kaikille tsemppiä pistää ja pitää korkki kiinni!

Miten ajattelit lopettaa?

Päätin vain olla juomatta, helvetillistä taistelua, mutta korkki pysynyt kiinni nyt n. Viikon ja taistelu jatkuu.

Ainoa mihin olen pettynyt, niin en ole huomannut vielä mitään positiivista kehossa/mielessä, rahaa tietysti "teoriassa" säästynyt, siksi teoriassa, että varastossa on viiniä useaa laatua yli 30 litraa, tapsaa n.10l kuoharia +30pulloo lisäksi wiskiä, jekkua yms. Muuta pikku nieltävää.

Toistaiseksi haluan pitää korkin kiinni!

Vierailija
745/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinta

Vierailija
746/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin alkuvuodesta 2020 - kotona koko korona-ajan aika lailla alkoholia mutta nyt päiväykset joistakin menneet. Ok, viiniä käytän ruuanlaittoon ja jotain leivontaan mutta juoden ei maistu.

En ole tosin mitään päätöstä tehnyt mutta on ihan vaan jäänyt pois; ruokajuomana useimmiten kuplavesi.

Vierailija
747/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu pahalta ja tulee ikävä olo. En keksinyt yhtään syytä, miksi käyttäisin alkoholia.

Vierailija
748/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin lopettaa, kun tuntuu ettei viinistä enää humallu vaan tarviin terävän snapsun väli juomaksi, ettei laskuhumala pääse yllättämään.

Tajusin, että nyt on menty aikas pikälle juomisessa, toivon, että korkki pysyy kiinni, viinan himo on hetkittäin todella korkea, mutta vielä en ole langennut, enkä tosin voiton puolellakaan.

Pelkään, että miten pahaksi se lähtisi jos sortuisin.

Päivittäistä juomista +10v lähes joka päivä, ei krapulaa aamuisin, nukun paremmin humalassa, selvin päin näen painajaisia ja vällä loukkan itseni mustelmille, juomisen syy ehkä ison traumaperäisen jutun...

Kaikille tsemppiä pistää ja pitää korkki kiinni!

Miten ajattelit lopettaa?

Päätin vain olla juomatta, helvetillistä taistelua, mutta korkki pysynyt kiinni nyt n. Viikon ja taistelu jatkuu.

Ainoa mihin olen pettynyt, niin en ole huomannut vielä mitään positiivista kehossa/mielessä, rahaa tietysti "teoriassa" säästynyt, siksi teoriassa, että varastossa on viiniä useaa laatua yli 30 litraa, tapsaa n.10l kuoharia +30pulloo lisäksi wiskiä, jekkua yms. Muuta pikku nieltävää.

Toistaiseksi haluan pitää korkin kiinni!

Jos yhtään lohduttaa, niin et ole yksin. Itse olen ollut suurkuluttaja +40 vuotta, olen koko aikuisikäni asunut maissa, joissa alkoholi on helposti saatavilla. En tiedä, olisiko tällaisia määriä viitsinyt raahata viikoittain Alkosta, mutta oma syynihän se on, itse olen kaiken kurkustani alas kaatanut, en väkeviä, mutta viiniä on mennyt pienen järven verran.

Minulla meni vatsa kuralle, googlasin kaikki mahdolliset syövät (ja niitä on monta, voin kertoa) ja joudun tähystykseen YÖK! Onneksi ei löytynyt mitään, itse luulen, että vatsani ei enää kestä alkoholia ja ärtyy. En halua lopettaa kokonaan, sillä on mukavaa ottaa pari lasillista silloin tällöin, joten nyt olen juomatta maanantaista torstaihin ja sitten otan viiniä viikonloppuisin. en mitään perskännejä, mutta aperitiiviski ja ruoan kanssa. Alussa aivot yrittivät koko ajan saada minut luovuttamaan, mutta olen pysynyt ruodussa. Nyt alkaa helpottaa, nukun paremmin, painoa on pudonnut pari kiloa, olen aamuisin pirteämpi. Olen ajatellut ostaa itselleni jonkun kivan, kalliimman tavaran lahjaksi. Sekin vaatii vähän itsekuria, eihän sitä nyt kehtaa itseään huijata sillä tavalla, että ostaisi lahjan ja sitten alkaisi taas litkiä. Mutta täytyy myöntää, että päivittäin käy mielessä  "taidanpa tänään tehdä poikkeuksen, on ollut niin huono päivä, olen ansainnut pari lasillista" jne. Jonkun teorian mukaan aivot tottuvat uusiin tapoihin noin 3 viikon jälkeen, joten toivon, että viikon kuluttua alkaa helpottaa. Taistelkaamme eteenpäin, kyllä me pystymme.

Vierailija
749/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis aperitiiviksi.

Vierailija
750/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni aikani yhden ainoan kerran, teini-iässä maistoin, eikä tehnyt mieli kokeilla uudestaan. Ei edes kymmeniä vuosia myöhemmin.

Lapsuudestani muistan isäni joka kulutti alkoholia usein, oli pelottava humalassa ja etenkin ne viikonloput olivat kamalia.

Vierailija
751/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin herkkä vatsa, närästää jo heti pienikin määrä. Eli en vaan pysty juomaan, kun tulee kauhea polte ja närästys.

Vierailija
752/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kännisekoilu alkoi tuntua tosi typerälle keski-iän kynnyksellä. Eipä ole tehnyt mieli enää vuosikausiin mitään vettä väkevämpää. 

Vierailija
753/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valomerkki baarissa

Vierailija
754/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholidementia.

en enää muistanut alkossa minkä nimisellä viinalla olin aivoni tuhonnut 20 vuoden aikana.

Vierailija
755/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin kotikasvatukseen.

Unen laatu parani, verenpaine laski ja mieliala koheni.

Vierailija
756/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä. Pienetkin määrät lisäävät riskiä. Eipä silti, olin lähes lasiin sylkijä ennenkin. Ei ole muuttanut elämääni juuri mitenkään eikä tuonut mitään hyviä asioita, johtuen varmaan, että käytin niin harvoin ennenkin.

Vierailija
757/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kännisekoilu alkoi tuntua tosi typerälle keski-iän kynnyksellä. Eipä ole tehnyt mieli enää vuosikausiin mitään vettä väkevämpää. 

Tuo keski-ikäisten tai keski-ikää lähestyvien kännisekoilu on todella noloa. Tunnen tällaisia ihmisiä jotka eivät ole joiltain osin osanneet aikuistua. Vedetään pää täyteen usein ja sitten naureskellaan myöhemmin tai muisti on mennyt. Tuossa ei ole mitään hienoa.

Vierailija
758/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pohtinut jo pari vuotta, ettei juomisessa oo omalla kohdallani mitään järkeä. Krapulat on pienenkin alkomäärän jälkeen älyttömät, plus henkinen pahoinvointi a.k.a morkkis vaikkei mitään sen kummempaa ois mokaillukkaan.

Korona-aikana käyttö vähentyny huomattavasti, aiemmin tuli joskus perjantaisin tissuteltua kotona viiniä puolisen pulloa ja 1-2kk välein "tyttöjen iltana" sit enempi.

Viimesen kerran oon ollu humalassa omissa häissä vuosi sitten, ja vaikka juhlat oli ihanat ni humalan takia muistoihin nousee myös pilalle mennyt hääyö kivassa hotellissa (oksensin yön ja aamun), morkkis vaikka en mitään kummempaa mokaillutkaan ja vieraatkin oli pääasiassa päissään, ja seuraava viikko häämatkalla meni keskiviikkoon asti krapulasta toipuessa. Sillon päätin et tää oli mun vika humala ja krapula, ja toistaseksi on pitäny. Arvostan hyvää yöunta ja freesiä seuraavaa päivää, joka ei kulu ahdistuneena ja hikisenä sohvalla pyöriessä.

Olin viime kuussa työporukan kanssa syömässä, ainoana autolla. Meni 15 min kun ensimmäinen jo huomas et juon alkoholitonta juomaa, ja sitä siinä sitte useemmat ihmetteli, tottakai katseet etsi pyöristynyttä vauvavatsaa sitä löytämättä. Totesin ittekseni, ettei tarvii enää näihin iltoihin osallistua, jollei mun selvä seura kelpaa. Mikä siinä on, et jonkun juomattomuus on toisille ongelma? Syöhän ihmiset eri ruokiaki raflassa, enkä kauhistellu kenenkää valintoja :D

Vierailija
759/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus. En kaivannut alkoholia oikeastaan ollenkaan ja lemppareilleni inkiväärioluelle ja valkkarillekin löytyi tuolloin ihan hyvät alkoholittomat vaihtoehdot.

Vierailija
760/1745 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vinkkejä miten sais lopetettua, ilman kerhoja?

Lue tai kuuntele Annie Grace - This Naked Mind -kirja (suomeksi taisi olla ”Selvinpäin”). Aivan älyttömän hyvä teos ja avaa silmät täysin. Kuuntelin itse 2 kertaa putkeen ja välillä satunnaisia otteita muistutukseksi.

Toinen hyvä vaihtoehto on Allen Carr - The Easy Way To Control Alcohol (suomeksi ”Korkki kiinni”).

Minulle tärkeäksi kirjaksi muodostui Lilli Loiri-Sepän Selviämistarinoita. Olin jo ollut muutaman kuukauden juomatta ja sain kirjan joululahjaksi. Erityisesti mieleeni jäi lause, joka meni jotenkin näin: "Minun on vaikea uskoa, että parhaat päivät ovat edessä päin, minun on niin hyvä olla juuri nyt".

Kävin tosin myös ahkerasti kerhossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi