Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei suomessa meinaa palkalla pärjätä

Vierailija
08.10.2019 |

Mulla on palkka kolmisen tonnia josta käteen jää kuukaudessa reilu 2 tonnia. No juuri ja juuri sillä toimeen tulen mutta ei puhettakaan että mitään isoja rahoja tilille kertyisi makaamaan. Sitäpä vaan ihmettelen että miten tonnin vähemmän tienaava perheellinen tai yksinhuoltaja oikeasti maksaa asumisen, auton, kaikki muut kulut ja lasten kulut ja saa vielä jotain säästöönkin? Kun ei se meinaa onnistua mullakaan vaikka sinkkuna elän, ei lapsia. Saati pääkaupunkiseudulla joku parin tonnin peruspalkalla jolla 3-4 lasta.

Uralla ei kauheita etenemismahdollisuuksia enään ole ja palkankorotuksista ei paljon käteen jää kun verottajalle tuntuu menevän suurin osa. Kyllä suomi on kallis maa elää ja palkkataso jäänyt jälkeen aika pahasti.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän me työttömät pärjätään... 🤔 😃 Asumistuen kanssa vajaa 800e/kk, plus ehkä reilu satanen tt-tukea laskuista riippuen 😁

Missä perähikiällä asut? Mä sain Jyväskylässä muistaakseni 1024e/kk opiskeluiden jälkeen kun jäin työttömäksi.

Lapualla.

Vierailija
62/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se v*tuttaa vielä enemmän, kun tietää, että maksamillamme veroilla tuolla juhlii, syö ja juo sellaiset ihmiset, jotka saavat triplasti enemmän rahaa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvituntilainen. kirjoitti:

Työttömänä sentään on varaa, kun voi säästää syömisistä. Työläisenä tulee kustannuksia.

Itse voi tehdä ruokansa.

Niin voi jos ylitöiden jälkeen kotiin päästyä klo 20:o0 jaksaa enää ostoksille lähteä. Muuten pitää tyytyä parin euron banaaninippuun ja ruisleipään. Sekin käy ikävä kyllä kukkarolle.

Eli ei ole varaa edes tuollaiseen. Välillä pitää jättää kaikki ostamatta.

Ei tuolla 1500e kk pärjää mitenkään.

Työttömänä voi syödä vähemmän, kun kuluttaa vähemmän. Voi jopa paastota päiviä.

Teet jotakin väärin.

T: 1500 netolla puolet asuntolainasta ja lapsen maksanut

Miten muuten tuollaisessa tilanteessa voi edes hankkia lapsen, jos on kotona vasta klo 20:00 ja ei ole kotona mitään syömistä?

Lapsethan pitää hakea päiväkodista viimeistään 16?

Jos työnantaja painostaa jäämään ylitöihin kun on alipalkkausta, niin?

Miten ihmeessä olet onnistunut lapsen hankkimaan. Sen 1500e kk eteen pitää tehdä melkein joka päivä 10h työpäiviä ja jos työmatkoihin menee tunti suuntaan, niin huh huh vaan.

Ei alle 10e tuntipalkalla pärjää Suomessa. Olen tehnyt pikaiset laskelmat että minimipalkka pitäisi olla noin 15e tunti.

Mä olen julkisella sektorilla perusduunailemassa, idioottivarma vakiduuni (se laina heltisi), työpaikka 20 min päässä (lähempääkin löytyisi) ja päivä max 8 h. Päiväkotivuosista on jo aikaa (lapsi 18), vuoropk ja varahakijat. Toinen vanhemmista vielä vähän pienempipalkkainen ja jäi kokonaan pois työelämästä lapsen ollessa 10. Me vaan eleltiin vanhanaikaisesti, ei tupakoitu, kapakoit, harrastettu kalliisti tai shoppailtu. Ja tehtiin ruoat itse.

Vierailija
64/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, aika jännä. Mulla jää vastaavasta palkasta tonni säästöön vaikka mulla on myös auto mukavuudenhalusta. En tosin asukaan pääkaupunkiseudulla ja katson vähän mihin rahaa syydän. 

Tässä sulle hieman tietoa. Jyväskylä 36m2 saunallinen+parvekkeelinen yksi tupakeittiöllä eli siis pieni kaksio keskustaan 5min kävelymatka ja vuokra kaikkineen 550€. Helsinki 27m2 yksiö johon et saa edes pesukonetta 750€/kk sijainti sen verran perseessä, että tarvitset matkakortin tai auton, joten ab vyöhykelippu kuukaudeksi 59,70€. Joten ero on jo tässä kohin 259,70€. Työn puolesta pakko asua täällä.

Vierailija
65/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.

Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.

No jos sä laitat vaikka sen ylimääräisen "500e" joka kuukausi säästöön? Motivoiko sitten paremmin, jos ajattelet noin?

Mun palkka ollut korkeimmillaan (perheettömänä) ennen veroja n. 2600-2700, yleensä 2200/2300.

Anteeksi, vähän huvittaa tämä keskustelu näin työttömän näkökulmasta.

Nykyisin saan alle 500e kuukaudessa, niin tota...

Voin sanoo, että sen jälkeen palkkapäivä tuntuu lottovoitolta. Olen siis pätkätyöläinen.

Vierailija
66/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulot ovat noin 10 000/v, vuokra 7 200/v.

Pysyn hengissä...

Vierailija
67/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä sentään on varaa, kun voi säästää syömisistä. Työläisenä tulee kustannuksia.

Itse voi tehdä ruokansa.

Niin voi jos ylitöiden jälkeen kotiin päästyä klo 20:o0 jaksaa enää ostoksille lähteä. Muuten pitää tyytyä parin euron banaaninippuun ja ruisleipään. Sekin käy ikävä kyllä kukkarolle.

Teet jotakin väärin.

Miten muuten tuollaisessa tilanteessa voi edes hankkia lapsen, jos on kotona vasta klo 20:00 ja ei ole kotona mitään syömistä?

Miten ihmeessä olet onnistunut lapsen hankkimaan. Sen 1500e kk eteen pitää tehdä melkein joka päivä 10h työpäiviä ja jos työmatkoihin menee tunti suuntaan, niin huh huh vaan.

Ei alle 10e tuntipalkalla pärjää Suomessa. Olen tehnyt pikaiset laskelmat että minimipalkka pitäisi olla noin 15e tunti.

Mä olen julkisella sektorilla perusduunailemassa, idioottivarma vakiduuni (se laina heltisi), työpaikka 20 min päässä (lähempääkin löytyisi) ja päivä max 8 h. Päiväkotivuosista on jo aikaa (lapsi 18), vuoropk ja varahakijat. Toinen vanhemmista vielä vähän pienempipalkkainen ja jäi kokonaan pois työelämästä lapsen ollessa 10. Me vaan eleltiin vanhanaikaisesti, ei tupakoitu, kapakoit, harrastettu kalliisti tai shoppailtu. Ja tehtiin ruoat itse.

Tänä päivänä kun siihen asuntolainaan vaaditaan se 10-30% omia säästöjä, niin siinä saa hetken kärvistellä kun 100-200€ laitat säästöön

Vierailija
68/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu insinööri vetää saman suuruista ansiosidonnaista kuin minä saan töistä ylitöineen.

Tulee vaan mieleen että jostain syystä tiettyä väkeä pidetään parempana ja maksetaan tehdystä työstä enemmän rahaa kuin työstä jota tehdään.

Ei ihme että talous murenee, kun tietty väki vetää eläkkeitä ja tukia suurempina summina mitä matalapalkka-alan työstä saa käteen kuukaudessa.

Ei oikein istu minun ymmärrykseen se että tekemättä saa enemmän rahaa kuin tekijä.

Vierailija
69/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.

Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.

Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy. 

Kuinka paljon tämä sosiaaliturva olisi? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

Sehän riippuu ihmisestä. Se voi olla esim. työttömille maksettavia tukia, pitkäaikaissairaille maksettavia tukia, leskelle maksettavia tukia, työikäisille maksettavia eläkkeitä tai pieniä kansaneläkkeitä... 

Paljon riippuu siitä, kuinka suuri ruokakunta on ja tekeekö esim. puoliso töitä. Jos on kysymyksessä yhden aikuisen kotitalous, on ehkä mahdollisuus saada myös asumistukea ja viimeisenä vaihtoehtona toimeentulotukea. Toimeentulotukea myönnettäessä esim. lapsilisät otetaan huomioon tulona, joka pienentää toimeentulotukea. 

Älkää luulko, että kukaan saisi näitä kaikkia tukia yhtä aikaa. Niillä ei parhaimillaankaan voi saavuttaa kokoaikaista palkkatyötä vastaavia tuloja, jos niillä elää vuosikausia. 

Vierailija
70/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosta brutosta ainoa hyöty on parempi eläkekertymä

Ei sekään enää koska takuueläke takaa kohtuullisen eläkkeen myös työttömille.

Pidät n. 800 euron eläkettä kohtuullisena?

ohis

Vierailija
71/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opojen pitäisi minusta keskittyä enemmän siihen millä aloilla on suhteellisen varma työllisyys ja jolla tienaa. Käyt sen lukion jälkeen yliopistoa sen 7v, kun vedät sen pitkäksi ja opiskelit jotain kivaa ja mielenkiintoisra ja kun olet se diibadaaban maisteri, niin alalla ei ole töitä ja jos saat niin palkkakin on duunaritasoa. Ois voinut vaikka lakia opiskella ja repiä sitä 4000€/kk

Vierailija
72/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan pointti oli se että pk seudulla on vaikea tulla toimeen pienellä palkalla, niin että voisi elää huolettomasti. 

Alkaa itsekkin miettiä että onko meitä huijattu opiskelemaan kun palkka ei silti riitä "mukavaan" elämään. 

Aina pystyy kaikesta säästämään, mutta on kiva käydä kaupassa siten ettei tarttee jokaista kilohintaa verrata ja miettiä miten rahat riittää. Lisäksi olisi mukava harrastaa sitä mitä haluaa eikä sitä mihin on varaa. 

Rupeaa väkisinkin miettii että edelleen vaikka on korkeakoulututkinto, työtä tehty opiskeluajoista asti, niin milloin se palkka palkitsee?

Vierailija
73/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Teet jotakin väärin.

Tänä päivänä kun siihen asuntolainaan vaaditaan se 10-30% omia säästöjä, niin siinä saa hetken kärvistellä kun 100-200€ laitat säästöön

Ihan totta, ensimmäisen saaminen on nykyään vaikeampaa, vivuttamaan pystyy sen jälkeen edelleen. Vuokrat ovat kai karanneet...olihan se jo 15 v sitten ihan selvää, että pk-seutu on tällä palkkatasolla kannattamaton.

Vierailija
74/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sä laitat vaikka sen ylimääräisen "500e" joka kuukausi säästöön? Motivoiko sitten paremmin, jos ajattelet noin?

Mun palkka ollut korkeimmillaan (perheettömänä) ennen veroja n. 2600-2700, yleensä 2200/2300.

Anteeksi, vähän huvittaa tämä keskustelu näin työttömän näkökulmasta.

Nykyisin saan alle 500e kuukaudessa, niin tota...

Voin sanoo, että sen jälkeen palkkapäivä tuntuu lottovoitolta. Olen siis pätkätyöläinen.

PS. Ikinä en oo kitissyt siitä, että oon maksanut veroja ja joku "elää niillä". Niin elää vastasyntyneen saaneet ja lapsiperheen äidit, opiskelijat, vanhukset, sairaat ja työkyvyttömätkin. Osa työttömistä kuuluu tosin näihinkin kategorioihin.

Työttömät on usein itsekin maksaneet niitä veroja palkastaan, hyvin moni eläkeikää lähestyvä jopa kymmeniä vuosia. Ja työttömänäkin maksan veroja yhtälailla, itseasiassa se veroprosentti on huomattavasti korkeampi kuin palkasta.

Me maksetaan kaikki niitä veroja, toiset enemmän ja toiset vähenmän. Pienistä välttämättömistä etuuksista se vasta kirpaiseekin, kun jokaisen lantin tarvitsee elämiseen ja joutuu laskemaan kaiken tarkkaan.

Toivottavasti osa täällä herää viimeistään sitten, kun esimerkiksi YT osuu omalle kohdalle ja huomaa että koko työttömän laiskotteluleipä olikin silkkaa poliitikkojen luomaa kangastusta. Jonkunhan niskaan tämä Suomen velkataakan maksu on vieritettävä ja kun verotusta ei uskalleta kiristää, syytetään työttömiä.

Ja osa ihmisistä oikeasti niin tyhmiä että uskovat tuohon kangastukseen. Herätkää! Mun vuokra on jo tuon alle 500e verran. Kyllä kuulkaa lasken tarkkaan montako tablettia kipulääkettä voi varata kotiin tai että viitsinkö niitä "tuhlata".

Parasta tässö on se, että monella työttömällä vaikuttaa olevan työhalukkaanpi asenne kuin monella työssäkäyvällä. Esimerkiksi itse just pätkätyöläisenä olen nähnyt montakin puhelimellaan viihtyvää vakkaria. Itse en ole työajalla ollut koskaan somessa.

Vierailija
75/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu insinööri vetää saman suuruista ansiosidonnaista kuin minä saan töistä ylitöineen.

Tulee vaan mieleen että jostain syystä tiettyä väkeä pidetään parempana ja maksetaan tehdystä työstä enemmän rahaa kuin työstä jota tehdään.

Ei ihme että talous murenee, kun tietty väki vetää eläkkeitä ja tukia suurempina summina mitä matalapalkka-alan työstä saa käteen kuukaudessa.

Ei oikein istu minun ymmärrykseen se että tekemättä saa enemmän rahaa kuin tekijä.

Ansiosidonnainen on sidoksissa tuille jäämistä edeltäviin ansioihin. :D Ansiosidonnaisen suuruus määräytyy siis sen mukaan, kuinka paljon on työssä ollessaan tienannut. Toki, jos kuukausibruttopalkka on ollut esim. 6000 euroa, mitä se ei useimmilla ole, ansiosidonnainenkin voi pitää pinnalla ihan varsin mukavasti hetken aikaa. Ansiosidonnainen on kuitenkin lyhytaikainen etu, joka päättyy, jos esim. työttömyys pitkittyy. 

HS:ssa taisi muutama viikko sitten olla kuvaaja, josta näki, että ansiosidonnaiskauden alussa on piikki työttömien työllistymisessä. Työllistyminen laskee ansiosidonnaiskauden keskivaiheilla, ja uusi työllistymispiikki tulee ansiosidonnaiskauden lopussa, kun tulotason tippuminen uhkaa tosissaan. Pitkäaikaistyötön insinöörikään ei pitkään nauti ansiosidonnaisistaan. Toisaalta korkeasti koulutetuilla akateemisilla on pienempi riski jäädä pitkäaikaistyöttömiksi. Ja vaikka työttömyyspitkittyisi, parhaassa tapauksessa suuresta palkasta on aikoinaan osannut kiinnittää pääomaan, jos on oikein fiksusti hoitanut rahojaan. 

Vierailija
76/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää palkasta käteen 1600e, jos en tee vikkonloppuja enkä ylitöitö. Asumismenoihin menee 620e kuukaudessa. Ruokaan, laskuihin, vaatteisiin yms menee kuusta riippuen 300-700e. Joka kuukausi jää säästöön 100-300e. Tällä hetkellä säästötilillä muutama tonni. Ihan hyvin riittää rahat, koen että elintaso ihan ok. Pystyn pitämään koiraa, netflixiä, käymään välillä ulkona syömässä jne. Elin pitkään opintotuella ja siihen verrattuna tuntuu ruhtinaalliselta.

Vierailija
77/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se työtön insinöörituttusi on töissä ollessaan maksanut enemmän myös veroja ja maksuja kuin sinä.

Vierailija
78/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosta brutosta ainoa hyöty on parempi eläkekertymä

Ei sekään enää koska takuueläke takaa kohtuullisen eläkkeen myös työttömille.

Pidät n. 800 euron eläkettä kohtuullisena?

ohis

Se on yhtä iso tai isompi kuin monen työeläke.

Vierailija
79/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy. 

Kuinka paljon tämä sosiaaliturva olisi? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

Sehän riippuu ihmisestä. Se voi olla esim. työttömille maksettavia tukia, pitkäaikaissairaille maksettavia tukia, leskelle maksettavia tukia, työikäisille maksettavia eläkkeitä tai pieniä kansaneläkkeitä... 

Paljon riippuu siitä, kuinka suuri ruokakunta on ja tekeekö esim. puoliso töitä. Jos on kysymyksessä yhden aikuisen kotitalous, on ehkä mahdollisuus saada myös asumistukea ja viimeisenä vaihtoehtona toimeentulotukea. Toimeentulotukea myönnettäessä esim. lapsilisät otetaan huomioon tulona, joka pienentää toimeentulotukea. 

Älkää luulko, että kukaan saisi näitä kaikkia tukia yhtä aikaa. Niillä ei parhaimillaankaan voi saavuttaa kokoaikaista palkkatyötä vastaavia tuloja, jos niillä elää vuosikausia. 

Pitää myös huomioida se, asuuko yksin vai puolison kanssa (oli lapsia tai ei). Näin sinkkuna työttömyys on aika musertavaa. Jos asuisin avoliitossa, olis eri tilanne. Voisin vaikka opiskella opintotuella. Mut en voi edes yksinasuvana edes harkita! Lainaa on jo opinnoista ennestään. Työttömänä taas ei saa opiskella, muuta kuin poikkeusluvalla (ja silloinkin vain 2v maksimissaan vaikka useimmat opinnot kestää esim 3-3,5v.. eli mitään rahoitusta loppuajalle ei ole).

Vierailija
80/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opojen pitäisi minusta keskittyä enemmän siihen millä aloilla on suhteellisen varma työllisyys ja jolla tienaa. Käyt sen lukion jälkeen yliopistoa sen 7v, kun vedät sen pitkäksi ja opiskelit jotain kivaa ja mielenkiintoisra ja kun olet se diibadaaban maisteri, niin alalla ei ole töitä ja jos saat niin palkkakin on duunaritasoa. Ois voinut vaikka lakia opiskella ja repiä sitä 4000€/kk

Sellaista alaa ei ole, joten aika lyhyt tunti tulee. Eikä edes opo pysty ennustamaan millainen maailma ja työtilanne on 7v päästä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi