Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei suomessa meinaa palkalla pärjätä

Vierailija
08.10.2019 |

Mulla on palkka kolmisen tonnia josta käteen jää kuukaudessa reilu 2 tonnia. No juuri ja juuri sillä toimeen tulen mutta ei puhettakaan että mitään isoja rahoja tilille kertyisi makaamaan. Sitäpä vaan ihmettelen että miten tonnin vähemmän tienaava perheellinen tai yksinhuoltaja oikeasti maksaa asumisen, auton, kaikki muut kulut ja lasten kulut ja saa vielä jotain säästöönkin? Kun ei se meinaa onnistua mullakaan vaikka sinkkuna elän, ei lapsia. Saati pääkaupunkiseudulla joku parin tonnin peruspalkalla jolla 3-4 lasta.

Uralla ei kauheita etenemismahdollisuuksia enään ole ja palkankorotuksista ei paljon käteen jää kun verottajalle tuntuu menevän suurin osa. Kyllä suomi on kallis maa elää ja palkkataso jäänyt jälkeen aika pahasti.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.

Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.

Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy. 

Tärkeä havainto👍 Tätä ei tukien varaan jäämisestä haaveileva tyyppi taida tulla ajatelleeksi. Kannattaisi ajatella.

Työnteko on loppupeleissä kannattavampaa.

Vierailija
22/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen subjektiivista.Nuo mainitut kulut(paitsi asunto) voivat olla hyvin monessa hintaluokassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin sokeita omalle kulutukselleen.. Maksukanavien, nopeiden nettiliittymien, kuntosalijäsenyyden, ravintola-elokuva-teatteri-iltojen, ulkomaanmatkojen, huolettomien ruokakauppa- ja vaateostosten, uuden asunnon ja auton lainalyhennysten makselun jälkeen ei jää rahaa säästöön ja kuvitellaan että eletään köyhyysrajalla tai yhtä kapeasti kuin ”sossupummi”.

Vierailija
24/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin sokeita omalle kulutukselleen.. Maksukanavien, nopeiden nettiliittymien, kuntosalijäsenyyden, ravintola-elokuva-teatteri-iltojen, ulkomaanmatkojen, huolettomien ruokakauppa- ja vaateostosten, uuden asunnon ja auton lainalyhennysten makselun jälkeen ei jää rahaa säästöön ja kuvitellaan että eletään köyhyysrajalla tai yhtä kapeasti kuin ”sossupummi”.

Juuri tämä.Sitten nämä välkyt valittavat että palkalla ei tule toimeen.

Vierailija
25/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama palkka ja jää kuussa yli tonni säästöön. Et vaan osaa

Aivan,se mainittu "muut kulut" onkin mielenkiintoinen käsite...

Vierailija
26/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meinaa tulla toimeen ja kuitenkin tulee hyvin tpimeen. Ei vaan kerry isoja rahoja.

Se toimeen tuleminen alkaa olla koko ajan leveämpää. Mikään ei riitä.

Vierailija
27/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama palkka ja jää kuussa yli tonni säästöön. Et vaan osaa

Mitä mä sanoin...

Ei ne ulkona syömiset ja ulkomaanmatkat+maksukanavat ja viikoittaiset vaateshoppailut välttämättömiä ole kuten luulette.

Vierailija
28/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lol, itse tulen toimeen hyvin n. 900€ kuussa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Pienet menot noille ei tule mieleenkään...

Vierailija
29/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, itse odotan kovasti valmistumista ja töitä. Palkka on yleensä heti aika hyvä. Olisi se ihan toista kuin nykyinen elämä. Käteen voi jäädä helposti päälle kaksi kertaa se, mitä nykyisin.

Rahaa tulee nykyisin 800€ kuussa. Yli puolet menee vuokraan ja satanen vanhan opintolainan lyhennyksiin. Noin 50€ menee bussikorttiin, jota tarvitsen kun muuten saisin kävellä koko päivän, eikä tuolla rahalla saa katettua kalorivajetta, joka tuosta syntyisi. Kuihtuisin pois.

Ruokaan ja muuhun jää n. 200€/kk. Siitä on vielä makseltava esim. opintojen takia hankittuja laitteita. Jos tulee sähkölasku, tarvitsen lääkkeitä, pitää ostaa joku oppikirja tms., niin tiukille vetää. Viime kuussa ruokaan jäi 80€. Vajaa 3€ päivä.

Vierailija
30/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tonnin peruspalkalla ei kyllä hankita kuin korkeintaan yksi lapsi. Eihän se nyt voi olla niin, että ihminen kuvittelee, että sillä pienellä palkalla olisi varaa kaikkeen samaan kuin suurituloisilla. 

Mun arvio on, että säällinen elämä kahdelta maksaa 3000€/kk ja jokaisesta lapsesta pitää laskea 500€/kk lisää. (Pieni lapsi vie vähemmän, teini enemmän.) Autosta sama 500€/kk. Tällä budjetilla ei vielä matkusteta, mutta eletään kohtuullista, vaatimatonta elämää.

Itsellä palkka 2750€ ja käteen jää 2250€. Jos olisin sinkku, niin opettelisin kyllä tuolla pärjäämään. Ja olen asennoitunut niin, että jos jään leskeksi tai tulee ero, niin ilman muuta en edes kuvittele että olisi mahdollista jatkaa nykyisellä tyylillä, joka on miehen suuremman palkan mahdollistama. Joku käry pitää olla siitä mihin ne omat tulot riittää ja taitavalla/järkevällä rahankäytöllä pystyy paljon vaikuttamaan. Jos on tiedossa että palkka ei tule nousemaan, niin totta hitossa kannattaa sitten sijoittamalla hankkia niitä nousevia tuloja. Pikku hiljaa tasaisesti säästämällä saa ne osinkotulot kasvamaan. Sinkku joutaa olemaan ylitöissä kun ei kotona kukaan kaipaa, tai voi ottaa viikonlopuksi jotain pientä lisätyötä.

Vierailija
31/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaa ryhtyä pitämään yksinkertaista päiväkirjaa menoistaan. Minkä verran menee asumiseen, minkä verran ruokaan, herkkuihin, alkoholiin, tupakkaan tai muihin "paheisiin", ulkona syömiseen, matkusteluun. 

Havahduin opintovapaan alkaessa, kun tulot tippuivat 50%, että mä olen esim. ostanut hirveästi herkkuja, jotka olen perustellut itselleni sillä, että mä voin, koska mä liikun. No niin olen voinut ilman, että talous olisi kaatunut tai paino noussut. Mutta kun ostin 2-2,50 euroa maksavan korvapuustin 2-3 kertaa viikossa, siitä tuli kuukausitasolla 20-30 euron kulu. Ei ihan pieni. Korvapuustien ostaminen loppui kuin seinään, kun ymmärsin niiden "kuukausihinnan". Suosittelen kulupäiväkirjaa! Esim. kuukaudeksi.  

Hyvä ohje.Noilla marisijoilla menee suurin osa turhuuksiin.

Vierailija
32/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa tulot yhteensä 2200e ja on 2 lasta, 2 autoa, oma iso talo. Ei asuta pk-seudulla ja pärjätään hyvin.

Vierailija
33/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua mitä teen toisin, mutta itsellä kolmen tonnin brutto riittää oikein hyvin, nytkin jäi 800 säästöön tässä kuussa eikä ole mikään poikkeuskuukausi, melkein aina jää vähintään 500. Lapsia on 2, auto uudehko ja velaton. En tosin asu pk-seudulla ja mies maksaa puolet asumiskuluista, tämä varmasti vaikuttaa. Omat asumiskulut on 450 e eli pienet, myönnetään.

Mulla ei ole kuntosalijäsenyyttä, ei suoratoistoja, en shoppaile jatkuvalla syötöllä. En vaan nauti ostelemisesta, en koe jääväni mistään paitsi. Mun mielestä kolmen tonnin brutolla pystyy oikeasti elämään oikein hyvää elämää ihan perheellisenäkin.

Vierailija
34/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.

Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.

Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy. 

Kuinka paljon tämä sosiaaliturva olisi? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

Vierailija
35/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tonnin pienemmästä palkasta maksetaan paljon vähemmän veroja ja lapsiperheet saavat lapsilisät jne

Kuitenkaan pienemmästä palkasta ei koskaan voi jäädä enempää rahaa käteen kuin isommasta palkasta.

Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu, missä otetaan huomioon saadut tuet palkan ohella sekä minkä verran itsekukin maksaa esimerkiksi lasten päivähoidosta. Palkasta jää enemmän käteen euroja, mutta mikä on tilanne kokonaisuudessa?

Palkkani nousi vähän reilu 200€. Tämä tiputti asumistukea alas ja nosti päivähoitomaksua. Tulos oli että jäin jopa pari euroa miinukselle edellisestä. Ei Suomessa kannata yrittää jos ei ole mahdollisuutta tienata ihan alyttömiä.

Vierailija
36/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau minulla ei ole mitään noista. En oikeastaan keksi mitään syytä miksi käyn töissä jos voin saada saman ilman.

Eläkettä nyt on turha käyttää syynä, se jää kuitenkin niin pieneksi jos sitä edes koskaan tulen saamaan.

Vierailija
37/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hieno kuulla vertaileva mielipide about 20 vuoden päästä kun alkaa elintasosairauksia pukkaan päälle, on ehkä jouduttu nauttimaan attendon sun muitten pihlajanlinnojen yksityisistä palveluista koska julkisella ei saa palvelua näiden "verokyllästyjien" takia.

Vierailija
38/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakennuksella töissä ja tienaan 10h päivillä kuukaudessa noin 1500e.

Välillä normi 8h päiviäkin joukossa.

Ei kysellä että haluatko jäädä ylitöihin.

Ei tosiaan pärjää elämässä. Kaikki menee melkein vuokraan ja työmatkoihin sekä eväisiin.

Edes vitutukseen ei ole rahaa juoda viikonloppusin kaljaa.

En oikein ymmärrä miksi kuulua yhteiskuntaan, kun viimeksi sai asioita kun pyysi niitä vanhemmilta.

Nyt ei ole edes varaa ostaa uusia verkkareita kaupasta.

Ajatella että aikuinen mies ja varaa ei ole ostaa mitään muuta kuin hädin tuskin elintarvikkeita.

Huonekalut ei ole omia. Muilta saatuja.

Ei aikuinen mies edes ole kyennyt hankkimaan omaa sohvaa tai telkkaria palkkatyöllään.

Ajatelkaapa sitä.

Miksi kuulua yhteiskuntaan?

Rikastuttaekseen johtajia vai?

Kyllä minäkin tunnen työpäivän jälkeen että ansaitsisin jotain ja että voisi säästää johonkin, mutta ei.

Työttömänä sentään on varaa, kun voi säästää syömisistä. Työläisenä tulee kustannuksia.

Vierailija
39/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon tämä sosiaaliturva olisi? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

Minäkin alan olla hyvin kiinnostunut kun täällä perustellaan jollain jatkuvalla shoppailulla ja kuntosaleilla sitä ettei joillan jää rahaa. Ainoa mitä maksan kuukausittain on yli 100€ bussilippua että pääsen töihin. Ei minulla ole mitään shoppailuja, kuntosaleja, suoratoistoja tai herkkuja joten alkaa tätä luekiessa todella tuntua turhalta töissä käynti.

Vierailija
40/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hieno kuulla vertaileva mielipide about 20 vuoden päästä kun alkaa elintasosairauksia pukkaan päälle, on ehkä jouduttu nauttimaan attendon sun muitten pihlajanlinnojen yksityisistä palveluista koska julkisella ei saa palvelua näiden "verokyllästyjien" takia.

Jos halutaan veroja säästää niin etenkin pienten lasten vanhempien kannattaa jäädä kotiin. Päivähoito ja siihen päälle edes pikkuisen asumistukea menee helposti suuremmaksi kuin joidenkin palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan