Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei suomessa meinaa palkalla pärjätä

Vierailija
08.10.2019 |

Mulla on palkka kolmisen tonnia josta käteen jää kuukaudessa reilu 2 tonnia. No juuri ja juuri sillä toimeen tulen mutta ei puhettakaan että mitään isoja rahoja tilille kertyisi makaamaan. Sitäpä vaan ihmettelen että miten tonnin vähemmän tienaava perheellinen tai yksinhuoltaja oikeasti maksaa asumisen, auton, kaikki muut kulut ja lasten kulut ja saa vielä jotain säästöönkin? Kun ei se meinaa onnistua mullakaan vaikka sinkkuna elän, ei lapsia. Saati pääkaupunkiseudulla joku parin tonnin peruspalkalla jolla 3-4 lasta.

Uralla ei kauheita etenemismahdollisuuksia enään ole ja palkankorotuksista ei paljon käteen jää kun verottajalle tuntuu menevän suurin osa. Kyllä suomi on kallis maa elää ja palkkataso jäänyt jälkeen aika pahasti.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvituntilainen. kirjoitti:

Työttömänä sentään on varaa, kun voi säästää syömisistä. Työläisenä tulee kustannuksia.

Itse voi tehdä ruokansa.

Vierailija
42/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin sokeita omalle kulutukselleen.. Maksukanavien, nopeiden nettiliittymien, kuntosalijäsenyyden, ravintola-elokuva-teatteri-iltojen, ulkomaanmatkojen, huolettomien ruokakauppa- ja vaateostosten, uuden asunnon ja auton lainalyhennysten makselun jälkeen ei jää rahaa säästöön ja kuvitellaan että eletään köyhyysrajalla tai yhtä kapeasti kuin ”sossupummi”.

Eläkettä SNIP jos sitä edes koskaan tulen saamaan.

Hohhoijaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tonnin vähemmän tienaava maksaa paljon vähemmän veroja eli käteen jää suhteessa enemmän. Mulla on sama palkka kuin sulla. Noussut 5 vuodessa 1100 euroa, käteen jää 500 euroa enemmän. Ei paljon motivoi ottamaan enemmän vastuuta, tekemään pitkää päivää, joustamaan jne. Kaikesta maksat korkeimman mukaan, ja mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän suhteessa jää käteen. En enää odota enkä halua edetä uralla, koska siitä ei hyödy kuin valtio ja tuilla elävät.

Ehkäpä hyppään itsekin sinne saamapuolelle tästä oravanpyörästä, sen verran tää työn verotus alkaa nyppiä.

Hyppää ihmeessä! Jos olet työsi kanssa kovin kuormittunut henkisesti, voi olla, että oravanpyörästä hyppääminen tuntuu aluksi oikein vapauttavalta. Mutta jos päädyt elämään sosiaaliturvan varassa vuoden tai kaksi, ehkäpä loppuikäsi, alat ymmärtää myös sen huonot puolet. Niitä on enemmän kuin hyviä. Kyllä valtion leivällä hengissä pysyy, mutta kapea se on ja sitä myöten elämän perusinfrastruktuurista tulee kuormittavaa. Silloin, varsinkin tilanteen pitkään jatkuessa, voimavaroja töiden tekemiseen ei välttämättä enää löydy. 

Kuinka paljon tämä sosiaaliturva olisi? Mitä kaikkea siihen kuuluu?

Minäkin alan olla hyvin kiinnostunut kun täällä perustellaan jollain jatkuvalla shoppailulla ja kuntosaleilla sitä ettei joillan jää rahaa. Ainoa mitä maksan kuukausittain on yli 100€ bussilippua että pääsen töihin. Ei minulla ole mitään shoppailuja, kuntosaleja, suoratoistoja tai herkkuja joten alkaa tätä luekiessa todella tuntua turhalta töissä käynti.

Ajatella, sinulla jäisi säästöön jo ne bussilippurahat! Osaako joku kertoa paljon se sosiaaliturva noin suunnilleen on?

Vierailija
44/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, kun elelee vaatimattomasti, säästää, sijoittaa ja tekee tosi pitkän tähtäimen suunnitelmia. Ei-kulutuskeskeisellä toimii, muuten varmaan onkin hankalaa.

Vierailija
45/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin peruspalkalla ei kyllä hankita kuin korkeintaan yksi lapsi. Eihän se nyt voi olla niin, että ihminen kuvittelee, että sillä pienellä palkalla olisi varaa kaikkeen samaan kuin suurituloisilla. 

Mun arvio on, että säällinen elämä kahdelta maksaa 3000€/kk ja jokaisesta lapsesta pitää laskea 500€/kk lisää. (Pieni lapsi vie vähemmän, teini enemmän.) Autosta sama 500€/kk. Tällä budjetilla ei vielä matkusteta, mutta eletään kohtuullista, vaatimatonta elämää.

Itsellä palkka 2750€ ja käteen jää 2250€. Jos olisin sinkku, niin opettelisin kyllä tuolla pärjäämään. Ja olen asennoitunut niin, että jos jään leskeksi tai tulee ero, niin ilman muuta en edes kuvittele että olisi mahdollista jatkaa nykyisellä tyylillä, joka on miehen suuremman palkan mahdollistama. Joku käry pitää olla siitä mihin ne omat tulot riittää ja taitavalla/järkevällä rahankäytöllä pystyy paljon vaikuttamaan. Jos on tiedossa että palkka ei tule nousemaan, niin totta hitossa kannattaa sitten sijoittamalla hankkia niitä nousevia tuloja. Pikku hiljaa tasaisesti säästämällä saa ne osinkotulot kasvamaan. Sinkku joutaa olemaan ylitöissä kun ei kotona kukaan kaipaa, tai voi ottaa viikonlopuksi jotain pientä lisätyötä.

Kaikkea (kuten lapsia) ei voi kuitenkaan mitata rahassa.

Vierailija
46/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaduunissa Suomen toiseksi isoimmassa kaupungissa eli ei pääkaupunkiseudulla. Palkkaa tulee kuussa semmoinen 1300 euroa. Sen verran vähän että saan vielä asumistukea satasen siihen päälle. Kyllä tuolla rahalla tulee ihan jees toimeen, niin kauan kun aina hankinnat jakaa aina eri kuukausille. Tässä kuussa mikro pimahti joten hankin uuden. Ensi kuussa ostan itselleni kaksi paria uusia housuja ja se on sen kuukauden ylimääräiset rahat siinä. Jouluna tietysti matkat sukulaisille ja lahjat niiden muksuille.

Sillä pärjää kun hemmottelee itseään vain kerran kuussa. Viimeksi taisin kavereiden kanssa käydä ravintolassa Heinäkuussa.

Vierailija
47/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaduunissa Suomen toiseksi isoimmassa kaupungissa eli ei pääkaupunkiseudulla. Palkkaa tulee kuussa semmoinen 1300 euroa. Sen verran vähän että saan vielä asumistukea satasen siihen päälle. Kyllä tuolla rahalla tulee ihan jees toimeen, niin kauan kun aina hankinnat jakaa aina eri kuukausille. Tässä kuussa mikro pimahti joten hankin uuden. Ensi kuussa ostan itselleni kaksi paria uusia housuja ja se on sen kuukauden ylimääräiset rahat siinä. Jouluna tietysti matkat sukulaisille ja lahjat niiden muksuille.

Sillä pärjää kun hemmottelee itseään vain kerran kuussa. Viimeksi taisin kavereiden kanssa käydä ravintolassa Heinäkuussa.

Jos tarkoitat Tamperetta, se on vasta kolmanneksi isoin Espoon jälkeen.

Vierailija
48/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän me työttömät pärjätään... 🤔 😃 Asumistuen kanssa vajaa 800e/kk, plus ehkä reilu satanen tt-tukea laskuista riippuen 😁

Vierailija
49/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla ihminen, joka ei ole kiinnostunut kulutuksesta.

Myös pitää viihtyä kotona ja tykätä myös kokkailla itse.

Mieluiten ei lapsia, koska eihän köyhällä ole varaa lapsiin.

- Näin Suomessa voi pärjätä.

Vierailija
50/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä sentään on varaa, kun voi säästää syömisistä. Työläisenä tulee kustannuksia.

Itse voi tehdä ruokansa.

Niin voi jos ylitöiden jälkeen kotiin päästyä klo 20:o0 jaksaa enää ostoksille lähteä. Muuten pitää tyytyä parin euron banaaninippuun ja ruisleipään. Sekin käy ikävä kyllä kukkarolle.

Eli ei ole varaa edes tuollaiseen. Välillä pitää jättää kaikki ostamatta.

Ei tuolla 1500e kk pärjää mitenkään.

Työttömänä voi syödä vähemmän, kun kuluttaa vähemmän. Voi jopa paastota päiviä.

Vierailija
51/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Niin voi jos ylitöiden jälkeen kotiin päästyä klo 20:o0 jaksaa enää ostoksille lähteä. Muuten pitää tyytyä parin euron banaaninippuun ja ruisleipään. Sekin käy ikävä kyllä kukkarolle.

Teet jotakin väärin.

T: 1500 netolla puolet asuntolainasta ja lapsen maksanut

Vierailija
52/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Kuvittelitko että duunari käy syömässä jossain ravintolassa lounaan?

Eihän siihen riittäisi rahat kuin kahtena päivänä kuukaudessa ja sitten pitäisi olla syömättä.

Tietenkin duunari syö vain sen leivän ruokkiksella ja omenan jälkiruuaksi.

Ei kato muuhun ole varaa, jos pitää röökitkin ostaa.

Juuri juttelin tutun kaverin kanssa että ei enää kykene polttamaan töissä joka päivä sätkiä.

On pakko poltella vähemmän ja harmittaahan se miestä.

Kun miettii että ei edes enää duunarilla ole röökiin varaa...

Miten sitä jaksaa jos ei ole röökiä?

Siis ne ei tajua jotka ei hanttihommia ole joutuneet tekemään.

Vierailija
53/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun vuokrataso ja asuntojen hinnat ovat niin älyttömiä, että sinkun pitäisi tienata 4000e/kk ja yh.n 5500e/kk. Mullakin jäi 2860e/kk brutosta 600e käteen laskujen jälkeen ja kuukausi vasta alussa. Ei paljoa hymyilytä.

Vierailija
54/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, aika jännä. Mulla jää vastaavasta palkasta tonni säästöön vaikka mulla on myös auto mukavuudenhalusta. En tosin asukaan pääkaupunkiseudulla ja katson vähän mihin rahaa syydän. 

Vierailija
55/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Teet jotakin väärin.

Niin tein.

Muutin pk seudulle töiden perässä.

Olisi pitänyt jäädä pohjoiseen työttömäksi.

Joka päivä voimistuu vain tämä totuus, että ei työ kannata.

Siksi tänne epätoivoisesti yritetään saada ukrainalaisia hommiin.

Vierailija
56/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän me työttömät pärjätään... 🤔 😃 Asumistuen kanssa vajaa 800e/kk, plus ehkä reilu satanen tt-tukea laskuista riippuen 😁

No, työttömän ei kuulukaan saada samaa, kuin työssäkäyvä. Kyllä sitä kummasti vaan pärjää, kun on pakko pärjätä! Mutta kyllähän se v*tuttaa, kun keskituloisen palkasta kahmitaan järkyttävä summa veroja ja käteen jäävä osuus 3200€ palkasta on nippanappa 2000€, minkä joku pienituloisempi saa kevyemmällä verotuksella.

Vierailija
57/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Teet jotakin väärin.

Miten muuten tuollaisessa tilanteessa voi edes hankkia lapsen, jos on kotona vasta klo 20:00 ja ei ole kotona mitään syömistä?

Lapsethan pitää hakea päiväkodista viimeistään 16?

Jos työnantaja painostaa jäämään ylitöihin kun on alipalkkausta, niin?

Miten ihmeessä olet onnistunut lapsen hankkimaan. Sen 1500e kk eteen pitää tehdä melkein joka päivä 10h työpäiviä ja jos työmatkoihin menee tunti suuntaan, niin huh huh vaan.

Ei alle 10e tuntipalkalla pärjää Suomessa. Olen tehnyt pikaiset laskelmat että minimipalkka pitäisi olla noin 15e tunti.

Vierailija
58/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä perähikiällä asut? Mä sain Jyväskylässä muistaakseni 1024e/kk opiskeluiden jälkeen kun jäin työttömäksi.

Vierailija
59/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, työttömän ei kuulukaan saada samaa, kuin työssäkäyvä. Kyllä sitä kummasti vaan pärjää, kun on pakko pärjätä! Mutta kyllähän se v*tuttaa, kun keskituloisen palkasta kahmitaan järkyttävä summa veroja ja käteen jäävä osuus 3200€ palkasta on nippanappa 2000€, minkä joku pienituloisempi saa kevyemmällä verotuksella.

Ei tietenkään, mutta huvittaa kun rikkaat valittaa, ettei pärjää 😃 Toki tuo verotus on aika epäreilu, se on kyllä totta.

Vierailija
60/139 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä ruokansa.

Teet jotakin väärin.

Niin tein.

Muutin pk seudulle töiden perässä.

Olisi pitänyt jäädä pohjoiseen työttömäksi.

Joka päivä voimistuu vain tämä totuus, että ei työ kannata.

Siksi tänne epätoivoisesti yritetään saada ukrainalaisia hommiin.

PK-seutu on kyllä ongelma. Itse asetuin Pirkanmaalle, täällä pärjää kyllä. 20 vuotta eli lapsen kasvatus ja lainan maksu, nyt ei tarvitse enää kokopäivätöitä. Mä en uskaltaisi jäädä tukien varaan, ja inhottaa ajatus tekemisten selvittelystä jollekin viranomaiselle. Vielä 10 v ja voi lopettaa työssäkäynnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi