Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1941/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotan jokaiselle moralisoijalle ja "olisi pitänyt antaa kiskoa nilkasta veden alle"-toivottelijoille leppoisia sankaritekoja suuronnettomuuksissa. Menkää ja näyttäkää mallia!

Kai tällä palstalla saa ilmaista sen, miltä joku asia on itsestä tuntunut ilman velvollisuutta hankkiutua suuronnettomuuteen. Kyseessä on Iltiksen juttu, johon aloittaja pyysi kommenttia. Minkä muun kommentin siihen voi antaa kuin sen, mitä itse ajatteli tai tunsi kun luki juttua?

Ja minun mielipiteeni on se että jokainen joka edes kehtaa moralisoida jutun henkilöä itsekkyydestä voisi hetkeksi mennä itseensä ja pitää sen jälkeen suunsa kiinni. Kuinka joku voi olla niin tyhmä että haukkuu tuollaisessa onnetromuudessa olevaa itsekkääksi, varsinkin sellainen joka makaa kotisohvalla eikä ole joutunut ikinä edes tuollaista päätöstä tekemään. Hyi

Vierailija
1942/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeryksiä ärsyttää yks Marge joka ei tarpeeksi auttanut muita tilanteessa jossa kukaan muukaan ei voinut auttaa ketään. Itse tiedän varmasti, etten missä tahansa hätätilanteessa jossa kyse on selvityymisestäni, auttaisi yhtään ketään. Toisaalta, autan usein ihmisiä muuten, esim kaupungilla jos joku juoppo makaa maassa, yritän katsoa onko vain humalassa ja hälytän aina apua jos tarpeen. Osaan myös elvyttää ja senkin tekisin. Mutta kun on oikea hätä, ihminen auttaa vain itseään, ei siinä mitään sankaria leikitä kuten elokuvissa. Ketään ei näytä ärsyttävän miehistö joka osaamattomuuttaan ajoi nämä ihmiset tähän tilanteeseen...ja veden alle hautaan. 

Joillakin on kuitenkin myötätunto ohjaava tekijä toiminnassaan ei omasta egosta käsin edes kriisissä. Eikä se ole leikki, vaan totista myötätuntoa, ei vaan voi jättää tekemättä- juttu. Tajuatko? Ja tämä piirre ei ole ihmiselle vaje vaan rikkaus ja kehittyneisyyttä ja rohkeutta. Pakoon pääsee mitä vaan ongelmaa, se ei ole tällaiselle vaihtoehto kun pitää auttaa.

Nyt tuolla laivalla oli kylmä henkilökunta joka pelasti itseään. Kyllä se kertoo että jokin on pielessä alunkinperin. Ei siitä mihinkään pääse.

Sinulla ei selvästikään ole. Vaikutat jääkylmältä, itsekeskeiseltä moralisoijalta josta ei ole mitään iloa kenellekään ja josta ei varsinkaan ole pelastamaan yhtään ketään. Olet selvästi sitä tyyppiä joka kuulustelee syöpäpotilaalta elämäntavoista ja halveksii juoppoja ja kodittomia. Tykkäät kuitenkin kiillottaa sädekehääsi Vauva-palstalla turvalliesti omalta sohvalta käsin ja leikkiä itseksesi, että olen sentään Parempi Ihminen.

Pthui.

Olen eri kuin se, jolle vastasit, mutta sanonpahan vaan, että tylyjä viestejä tänne laittelet. Pystyn itse samaistumaan täysin siihen tunteeseen, kun tuntuu että ei voi jättää auttamatta, vaikka oma turvallisuus on uhattuna. Se ei ole heikkoutta, vaan myötätuntoa, joka on yksi niistä asioista, mikä tekee meistä inhimillisiä. Sitä toivoisi olevan maailmassa enemmän.

Niinhän sinä mielessäsi kuvittelet ja mielelläsi samaistut, kun istut kotona patterin lämmössä ja ruokapatojen ääressä. Empatiasi ei kuitenkaan riitä nuorelle naiselle, joka taistelee myrskyävällä merellä hengestään, vaan häntä saa lyödä kuin vierasta sikaa? Koska ei antanut jonkun/jonkin tuntemattoman ihmisen/esineen hukuttaa itseään!?

Tämä eukko kuului laivan henkilökuntaan joka pelasti kokonaisuutena itseään jättäen matkustajat omilleen ja tämä eukko kuului heihin jotka toisiaan auttaen pelastivat niin tehokkasti tätä omaa henkilökuntaansa että matkustajat unohtuivat ja lopulta niin että heitä oli puolet kaikista pelastuneista matkustajien jäätyä itse johtamaan omaa pelastumista.

Niin onko vielä jotain mitä et ymmärrä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli   on hätkähdyttävää, että  v. 1912 uponneelta Titanicilta saatiin kuitenkin suurempi osuus laivalla olleista pelastettua kuin v. 1994 uponneelta Estonialta.  1912  Titanic törmäsi jäävuoreen  Pohjois-Atlantilla, viestitysmenetelmät olivat taatusti alkeellisemmat kuin 1990-luvulla, pelastuminen oli siis rakettien ja mahdollisesti ohi kulkevien alusten varassa.  Ei ollut helikoptereita käytössä jne. Vesi oli taatusti yhtä kylmää kuin Estonian olosuhteissa. Estonia upposi myrskyolosuhteissa ja nopeammin, mutta silti kaikenlainen apukin oli huomattavasti lähempänä ja nopeammin saatavissa paikalle kuin Titanicin aikaan.

Ok. Yksitoista alapeukkua  asialliselle viestille, jossa ei syytellä ketään, eikä pohdita mikä mahdollisesti oli takertunut marge rullin jalkaan onnettomuusyönä. Ainoastaan todetaan, että  kenen tahansa pelastuminen merionnettomuudesta 90-luvulla on ollut epätodennäköisempää kuin v.1912.  Mutta on täällä näköjään joku kuumakalle, jonka ehdoton totuus on se, että näitä kahta onnettomuutta ei saa mitenkään verrata toisiinsa, koska muuten iskee iso ahdistus.

Sori huutelen sivusta enkä jaksa lukea sataa sivua viestejä... mutta olihan Titanic ja Estonia täysin erilaisia tilanteita, miksi ne pitäisi laittaa samalle viivalle?

Vertaapa:

Titanic uppoaa pikkuhiljaa parissa tunnissa vs. Estonia keikahtaa parissa minuutissa niin ettei sisällä voi liikkua ja uppoaa 25 minuutin kuluttua kokonaan.

-> Ihmiset ehditään ohjata järjestelmällisesti pelastusveneisiin vs. pelastusveneitä ei edes pysty irrottamaan.

-> Laivasta pääsee ulos kävellen tai juosten vs. laivasta pääsee ulos vain jos on hyvin vahva fyysisesti.

-> Sää on kylmä mutta tyyni vs. sää on niin järkyttävä ettei meripelastaminenkaan ole oikein mahdollista, myrskytuuli ja aallot 4-metrisiä ja lisäksi on kylmä.

Lisäksi Titanicilla matkusti hienostoväkeä ja ajan mukaisesti etiketistä pidettiin kiinni, naiset ja lapset (sekä rikkaat miehet) turvaan ensin. Köyhät olivat alakerroksissa jotka lukittiin jotta vesi ei nousisi niin nopeasti. Tämä esti osaltaan kaaoksen syntymisen kannella. Estonialla harva edes pääsi ulos laivasta surkeiden olosuhteiden vuoksi, ne jotka pääsivät joutuivat välittömästi eloonjäämistaisteluun.

Vierailija
1944/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotan jokaiselle moralisoijalle ja "olisi pitänyt antaa kiskoa nilkasta veden alle"-toivottelijoille leppoisia sankaritekoja suuronnettomuuksissa. Menkää ja näyttäkää mallia!

Kai tällä palstalla saa ilmaista sen, miltä joku asia on itsestä tuntunut ilman velvollisuutta hankkiutua suuronnettomuuteen. Kyseessä on Iltiksen juttu, johon aloittaja pyysi kommenttia. Minkä muun kommentin siihen voi antaa kuin sen, mitä itse ajatteli tai tunsi kun luki juttua?

Ja minun mielipiteeni on se että jokainen joka edes kehtaa moralisoida jutun henkilöä itsekkyydestä voisi hetkeksi mennä itseensä ja pitää sen jälkeen suunsa kiinni. Kuinka joku voi olla niin tyhmä että haukkuu tuollaisessa onnetromuudessa olevaa itsekkääksi, varsinkin sellainen joka makaa kotisohvalla eikä ole joutunut ikinä edes tuollaista päätöstä tekemään. Hyi

Aselastilaivassa on harvempi hommissa mutta että noin kylmäksi peli meni niin se on jo kauhiaa.

Vierailija
1945/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä voin rehellisesti sanoa että vastaavassa tilanteessa en hetkeäkään miettisi joidenkin työkaverien tai ystävienkään pelastamista. Vanhemmat, sisarukset ja omat lapset olisi tietysti vähän eri asia mutta en heidän takiaankaan omaa henkeä uhraisi. Enkä ole virolainen.

Vierailija
1946/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat toki kommentoida, ja minä saan kommentoida typerinä pitämiäni kommentteja. 

Jos olet kovasti tietävinäsi miten suuronnettomuuksissa toimitaan oikeaoppisesti ja valmis tuomitsemaan ne, jotka eivät elämänsä kauheimpana hetkenä täytä ilmaa täynnä olevia standardejasi, niin kyllä pitäisi olla valmis johtamaan edestä eikä vain huudella sohvalta.

Vierailija
1947/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeryksiä ärsyttää yks Marge joka ei tarpeeksi auttanut muita tilanteessa jossa kukaan muukaan ei voinut auttaa ketään. Itse tiedän varmasti, etten missä tahansa hätätilanteessa jossa kyse on selvityymisestäni, auttaisi yhtään ketään. Toisaalta, autan usein ihmisiä muuten, esim kaupungilla jos joku juoppo makaa maassa, yritän katsoa onko vain humalassa ja hälytän aina apua jos tarpeen. Osaan myös elvyttää ja senkin tekisin. Mutta kun on oikea hätä, ihminen auttaa vain itseään, ei siinä mitään sankaria leikitä kuten elokuvissa. Ketään ei näytä ärsyttävän miehistö joka osaamattomuuttaan ajoi nämä ihmiset tähän tilanteeseen...ja veden alle hautaan. 

Joillakin on kuitenkin myötätunto ohjaava tekijä toiminnassaan ei omasta egosta käsin edes kriisissä. Eikä se ole leikki, vaan totista myötätuntoa, ei vaan voi jättää tekemättä- juttu. Tajuatko? Ja tämä piirre ei ole ihmiselle vaje vaan rikkaus ja kehittyneisyyttä ja rohkeutta. Pakoon pääsee mitä vaan ongelmaa, se ei ole tällaiselle vaihtoehto kun pitää auttaa.

Nyt tuolla laivalla oli kylmä henkilökunta joka pelasti itseään. Kyllä se kertoo että jokin on pielessä alunkinperin. Ei siitä mihinkään pääse.

Sinulla ei selvästikään ole. Vaikutat jääkylmältä, itsekeskeiseltä moralisoijalta josta ei ole mitään iloa kenellekään ja josta ei varsinkaan ole pelastamaan yhtään ketään. Olet selvästi sitä tyyppiä joka kuulustelee syöpäpotilaalta elämäntavoista ja halveksii juoppoja ja kodittomia. Tykkäät kuitenkin kiillottaa sädekehääsi Vauva-palstalla turvalliesti omalta sohvalta käsin ja leikkiä itseksesi, että olen sentään Parempi Ihminen.

Pthui.

Olen eri kuin se, jolle vastasit, mutta sanonpahan vaan, että tylyjä viestejä tänne laittelet. Pystyn itse samaistumaan täysin siihen tunteeseen, kun tuntuu että ei voi jättää auttamatta, vaikka oma turvallisuus on uhattuna. Se ei ole heikkoutta, vaan myötätuntoa, joka on yksi niistä asioista, mikä tekee meistä inhimillisiä. Sitä toivoisi olevan maailmassa enemmän.

Niinhän sinä mielessäsi kuvittelet ja mielelläsi samaistut, kun istut kotona patterin lämmössä ja ruokapatojen ääressä. Empatiasi ei kuitenkaan riitä nuorelle naiselle, joka taistelee myrskyävällä merellä hengestään, vaan häntä saa lyödä kuin vierasta sikaa? Koska ei antanut jonkun/jonkin tuntemattoman ihmisen/esineen hukuttaa itseään!?

Tämä eukko kuului laivan henkilökuntaan joka pelasti kokonaisuutena itseään jättäen matkustajat omilleen ja tämä eukko kuului heihin jotka toisiaan auttaen pelastivat niin tehokkasti tätä omaa henkilökuntaansa että matkustajat unohtuivat ja lopulta niin että heitä oli puolet kaikista pelastuneista matkustajien jäätyä itse johtamaan omaa pelastumista.

Marge Rull ei kuulunut laivan henkilökuntaan. Ei Jari Sillanpääkään kuulu laivan henkilökuntaan vaikka onkin laivalla esiintymässä. 

Vierailija
1948/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marge olisi normaalina huutanut jalasta pitelevälle että Odota hiukan tai edes jotain. Ja miehelle että odota jalassani roikkuu vielä yksi. Margehan ei sen miehen selässä ollut mitenkään itse hukkumassakaan.

Voi luoja tätä ihmisten typeryyttä. Ihminen joka on vedenvarassa, ja peräti tuollaisessa aallokossa, joutuu potkimaan koko ajan pysyäkseen edes jotenkin pinnalla. Ei siellä voi jalat oikosena olla köllötellä .  Jos joku tarttuu sinua jalasta kiinni, kun itsekin olet hukkumassa, et ikinä pystyisi sitä jalassa roikkujaa pelastamaan, kun tuskin siinä tilanteessa itseäsikään. Marge sentään sai pinnalla pysymiseen apua miehestä, josta itse oli saanut kiinni. On turhaa höpistä, että Marge olisi mitenkään voinut auttaa tuota veden alla ollutta. 

Minä olen hyvä uimaan (uimahallissa), mutta mesessä, jossa on vaikka vain puolen metrin aallokko, uiminen on haasteellista. Saatika, että meressä on 6-7 metrin aallokko. Ja vesi kylmää....

Siellä oli muitakin ihmisiä ja joilla lapsia ja auttoivat silti muita.

Älä jankuta samaa.

Mistä tiedät, että ihmiset, joilla oli lapsia, auttoivat silti muita?

Laivalla oli 10 alle 13 vuotiasta ja heistä ainoana selviytyi 12 vuotias norjalaispoika.  Hänen muu perheensä menehtyi. Ja niin menehtyi myös kaikki 9 lasta(iät 3kk,2v,4v,5v,6v,8v,9v,10v ja 10v) ja heidän perheensä. Kukaan ei pelastunut kertomaan, että he auttoivat muita. 

Ne varmaan ovat auttaneet muita, joilla siihen on ollut voimia, mutta ei pidä vaatia, että jokainen ihminen voisi itsensä vaarantamalla pelasta vieraita ihmisiä.

Miksi muuten arvelet, että esim palomiehiltä vaditaan tietynlaista fyysistä kuntoa? On aivan turha kouluttaa 50 kg naista palomieheksi, kun ei hänestä olisi juurikaan apua ihmisen pois raahaamisessa palavasta talosta.

Suurin osa ihmisistä ei pysty pelastamaan edes itseään, saatika sitten muita.

Myös toinen 12-vuotias poika nimeltään muistaakseni Vasili pelastui.

Eikun olikin jo 15-vuotias.

Vierailija
1949/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa täällä tuntee myötätuntoa näitä henkensä edestä taistelleita ja onnettomuudesta selvinneitä kohtaan, toisin kuin te moralisoijat, jotka ette pysty ollenkaan ymmärtämään minkälainen painajaismainen tilanne oli kyseessä. Teillä ei ole empatiaa, ettekä ole yhtään parempia ihmisiä kuin kukaan onnettomuudesta selviytynyt, vaikka kuinka moittisitte Margea.

Me tunnemme empatiaa niitä kohtaan, joita ei autettu kuten Margea. Ja niitä kohtaan, joita Marget potkaisivat kuolemaan.

Tajuathan, että jos saisit rehellisen selonteon jokaisen selvinneen ja hukkuneen toimista, yksikään niistä tuskin täyttäisi korkeita moraalisääntöjäsi. No niin, nyt voit tuomita vaikka koko laivallisen, mitäs joutuivat onnettomuuteen. Sitten voit tehdä itsellesi alumiinifoliosta sädekehän ja mehustella omassa kuvitellussa empatiassasi ja sankaruudessasi. 

Täyttäisi kaikki ja monikin. Mutta mitäpä moraalia salaisia aselasteja kuljettavilta voisi odottaakaan kuin valehtelua lisää.

Vierailija
1950/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pthui.

Marge Rull ei kuulunut laivan henkilökuntaan. Ei Jari Sillanpääkään kuulu laivan henkilökuntaan vaikka onkin laivalla esiintymässä. 

Kyllä se kuuluu viihdytyshenkilökuntaan ja saa palkkaa eikä maksa matkastaan kuten matkustaja.

Vierailija
1951/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä voin rehellisesti sanoa että vastaavassa tilanteessa en hetkeäkään miettisi joidenkin työkaverien tai ystävienkään pelastamista. Vanhemmat, sisarukset ja omat lapset olisi tietysti vähän eri asia mutta en heidän takiaankaan omaa henkeä uhraisi. Enkä ole virolainen.

Jotkuthan ylpeilevät ihan tuolla luonteellaan.

Vierailija
1952/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pthui.

En minä ole lyönyt tätä ihmistä, kun ei tämä ihminen edes tätä palstaa lue, kun on virolainen. Olen muuten itsekin auttanut niin että olen vaarantanut oman turvallisuuteni, joten siksi ymmärrän aiempaa kommentoijaa.

Vierailija
1953/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on että Estonialta selvisivät ne joilla oli onnea. Tietysti hyvä kunto ja päättäväisyys auttoi. Mutta vain jos ymmärsit, huomasit tarpeeksi nopeasti laivan uppoavan ja oli paikassa mistä pääsi pois.

Miten sitten selittyy se, että suurin osa pelastuneista oli nuoria miehiä? Ei minusta millään muulla kuin sillä, että nuorilla miehillä oli tarpeeksi hyvä kunto siihen, että jaksoivat kiivetä kallellaan olevan laivan päälle.

Ja itsekkyyttä jättää vanhemmat ja avopuoliso kuolemaan.

Eihän sitä tiedä, oliko heillä mukana avopuolisoa tai vanhempia. Yleensä nuoret miehet lähtee reissuille keskenään, eikä vanhempiensa kanssa. Voi olla, että nämä nuoret miehet pelastuivat siksi, että olivat porukalla liikkeellä, auttoivat toinen toisiaan ja olivat kaikki hyväkuntoisia.

No sillä hurripojalla oli ja sinne jätti.

Että ei se pelkkä hyvä kunto riitä.

Siis jollain ruotslaispojalla oli vanhemmat mukana, mutta jätti heidät laivaan hukkumaan? Tuostakaan tilanteesta ei tarkemmin tiedä miten se on mennyt. Voi olla, että on yrittänyt pelastaa vanhempansa, mutta he ovat sanoneet, että pelasta itsesi. Ei voi tietää.

Se meni niin että poika kääntyi heitä hakemaan kun eivät jaksaneet mutta he huusivat juokse sinä , mene!

Ja kuuliainen pikkupoika totteli. Olisiko oikea mies tehnyt niin?

Kyllä kun kaikki toivovat.

Miehen omien sanojen mukaan vain äiti käski lähtemään. Isä ja tyttöystävä eivät sanoneet mitään. Tyttöystävä tuijotti eteensä silmissään tyhjä katse. Sinne se tyttis jäi taakse, ei poikkis kysynyt että halutko jäädä tänne kuolemaan. Rynni vaan portaikkoon ja pelasti itsensä. Ja tämä ei mammojen mukaan ole itsekästä vaan sankarillista.

Se oli avovaimo, ei mikään satunnainen tyttis. Mutta silti luikki vain itse karkuun.

Luikki?

Oikeestikko dissaat miestä, joka tosta selvisi?

Olisitko tyytyväinen, jos olisi alkanut repimään perhettään portaisiin ja itse kuollut siinä, kun ei voi edes vaimokettaan kantaa ylös?!

No jos Marge Rullin olis pitäny pelastaa koko tanssiryhmänsä ja kaikki meressä viruvat, niin vähintä mitä tuo mies olis voinut tehdä olis ollut pelastaa edes se oma avovaimonsa. Ei kai se ole liikaa vaadittu?

Mulle riittäis että Marge olisi paukuttanut kaikkien ryhmänsä jäsenten ovia mennessään eikä olisi potkaissut apua pyytävää hentoa kättä.

Ja että Magnus olisi edes yrittänyt pelastaa avovaimonsa ja vanhempansa.

Margen mukaan tanssiporukka oli hyttien ovella, kun hän lähti ulos. Huusi heille, että nyt pitää lähteä. Miksi ihmeessä hän olis enää mennyt ovia paukuttelemaan? Kun näki jo porukan siinä käytävällä. Mielestäni teki sen minkä pystyi. Ilmoitti muille mitä hänen mielestään tulisi tehdä. Muut sitten teki mitä teki. Aikuisia ihmisiä kun olivat.

Ja miten sä olisit itse auttanut sitä nilkasta tarrautujaa? Niinkuin ihan aikuisten oikeasti. Marge piti kiinni kaksin käsin siitä miehestä. Millä hän olisi sen tarrautujan nostanut pintaan? Millä olisi varmistanut, ettei tarrautuja vedä sekä häntä, että sitä miestä pinnan alle? Vesipelastamisen ykkössääntö on, että autettavan ei anneta tarrata kiinni auttajaan. Se on hengenvaarallista kaikille osapuolille. Auttaja ottaa kiinni autettavaa.

Jäi vaan mietityttämään se, että Marge itse tarrautui meressä olleeseen mieheen tiedostaen, että hänen oma henkensä riippuu nyt siitä, miten tämä mies reagoi, antaako roikkua kiinni vai ei. Hetken päästä joku yrittää tarrautua kiinni Margeen, ja hän todennäköisesti siinäkin tiedosti olevansa ehkä tämän tarrautujan viimeinen toivo. Silti Marge potkaisi hänet pois, eikä antanut hänelle samaa lahjaa minkä itse oli hetki sitten saanut. Ei voi mitään, minusta tuo tuntuu kylmältä.

Koska ei ollut mitään lahjaa annettavaksi. Jos tää joku olis roikkunut Margen jalassa niin vähintään Marge olisi tipahtanut mereen. Pahimmillaan mukana olisi mennyt se auttajamieskin. Margella ei ollut mitään mahdollisuutta auttaa sitä jalkaan tarttujaa. Hän ei olisi voinut sitä pelastaa. Ei ollut mitään lahjaa annettavaksi. 

Kuitenkaan se mies, johon Marge tarrautui, ei hukkunut, ekä myöskään Marge. Olisiko se tarttuja sitten ihan varmasti hukuttanut kaikki? Minun mielestä sitä ei voi tietää. Kun joku koskettaa veden alla hennosti, ja toinen potkaisee, se tuntuu ainakin minusta vähän ikävältä. Paremmin olisin ymmärtänyt, jos se veden alla oleva ihminen olisi tarttunut lujempaa ja oikeasti yrittänyt vetää Margea veden alle. Mutta näin ei tapahtunut, vaan se oli vain hento kosketus.

Niissä olosuhteissa hukkuminen olis ollut melko todennäköistä, jos se hento kosketus olis tarrannut jalkaan kunnolla kiinni. Oli erittäin kova myrsky, kylmää ja pimeää. Ne ihmiset eivät kelluneet meressä leppoisasti vaan myrsky riepotti heitä sinne ja tänne. Kiinni oli pidettävä kaikin voimin. Takana oli jo hyvin rasittava kiipeäminen kyljellään olevasta laivasta. Ei ole järkeä riskeerata kaikkea tuossa vaiheessa sillä, että antaa jonkun tarttua jalkaansa. Kun pelkkä itsensä pelastaminenkin on äärimmäisen vaikeaa. 

Kyllä, tilanne on ikävä. Jalan pois riuhtaiseminen kuulostaa ikävältä ja itsekkäältä. Mutta jos järjellä ajattelee niin se on ainoa mahdollisuus. Muuten siellä merenpohjassa olis ollut vähintään yksi, ehkä jopa kaksi ihmistä lisää. Eikä se tarrautuja olisi pelastunut silloinkaan. Vesipalastuksen sääntö numero yksi on, älä anna autettavan tarrautua sinuun. Se on hengenvaarallista. Ei Marge tehnyt mitään väärää, noudatti vaan vesipelastuksen sääntöjä. Teki sen kylläkin ihan refleksinomaisesti. Kuten suurin osa täällä kommentoijista olisi tehnyt itsekin. Osa niistäkin jotka kritisoi Margea. Ehkä se siksi onkin joillekin niin kova pala. Tietävät että itsekin olisivat tehneet samoin. Oman itsekkään itsensä kanssa on vaikea elää kun haluaisi niin kovasti olla parempi ihminen.

Tajuatko vieläkään ettei tuon laivan henkilökunta vaistojaan noudattanut vaan pelasti omiaan joita oli lopulta puolet kaikista pelastuneista?

Jostain syystä kaikilla oli sama "vaisto" rynniä ekana itse.

Niin.

Ei eikä kaikki henkilökunta tee kaikilla laivoilla noin.

Testattavana oli jo koko laivallinen ihmisiä ja käytöksensä monesta maasta livenä ja otos massiivinen. Ja ei kaikki eivät todellakaan voineet tehdä tuollaista ja jos tekivät eivät ne läyhää asiaa lehdessä miten toisia uhreja vedettiin turpiin ja potkittiin. Mietihan hieman tätä kaikkea vielä kerta. Ituttaa että meille markkonoidaan itsekkyyttä malliksi joka oli muka ainoa.

Ei se ollut. Laivan henkilökunnalle se oli nin, mutta miksi? Niin Miksi?

Marge Rull ei ollut laivan henkilökuntaa.

Kyllä hän sai palkkaa ja ei ollut matkustaja, viihdytyshenkilökuntaa hän oli. Ainakin....

Vierailija
1954/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunta pukee aina pelastusliivit ensin itselleen. Sen jälkeen niitä aletaan jakaa matkustajille. Täysi-ikäiset matkustajat huolehtivat itse pelastusliivit päälleensä ja sen jälkeen auttavat liivien pukemisessa alaikäisten päälle. Ei niitä henkilökunta ala matkustajien päälle pukemaan. Ihan saman kaavan mukaan toimitaan lentokoneissakin. Happinaamari ja/tai pelastusliivi ensin itselle/henkilökunnalle, sitten vasta lapselle tai autettavalle vieruskaverille.

Nykyisin laivoilla pelastusveneissä ja -lautoissa on tilaa sekä matkustajille, että henkilökunnalle. Estonia kallistui ja upposi todella nopeasti. Ei siinä varmastikaan ole ollut aikaa muuten, kuin avata pelastusliivien säilytyslaatikot ja heitellä liivit esille. Ihan eri asia, jos evakuointiin on riittävästi aikaa, eikä laiva uppoa noin nopeasti, missä ajassa Estonia upposi. Pelkkä voimakas kallistuminen estää normaalit evakuoinnin toimintakäytännöt. Toisen kyljen ollessa veden alla, menetetään muutenkin puolet pelastusveneistä ja pelastusliiveistä.

Evakuointiohjeet ovat jokaisessa hytissä ja nykyään tulee turvakuulutukset joka ikisen risteilyn alussa. Kuinka moni matkustaja tutustuu evakuointiohjeisiin tai kuuntelee turvaohjeet, saati kävelee reitin pelastautumispisteelleen?

T. Laivatyöntekijä. (Tässä ketjussa on nähtävästi pari muutakin laivahenkilökuntaa vastaillut).

Vierailija
1955/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mitä valoja Mariella näki vaikka kaikki valot oli sammuneet aikoja sitten

Luulen että näkivät meressä kelluvien pelastusliivien ja lauttojen automaattisesti vedessä syttyvät merkkivalot. Kuvauksethan oli massor av ljus ja kuin meressä kelluva joulukuusi.  Estonia itse oli tuolloin jo pimentyneenä pohjassa, eikä Suomenlahden samean veden läpi näe sinne asti vaikka valot olisikin palaneet. Tropiikin kirkkaissa vesissä voisi vielä olla mahdollistakin.

Vierailija
1956/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pthui.

Kyllä se kuuluu viihdytyshenkilökuntaan ja saa palkkaa eikä maksa matkastaan kuten matkustaja.

Mee jo muualle pelle! Hän ei kuulunut laivan henkilökuntaan. Ei kuulunut vaikka sinä luulet olevasi helkkarin hauska ja keksit näitä nimikkeitä. Helvekon idari.

Vierailija
1957/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ylpeilen tästä eteenpäin sillä, etten pelastasi tuollaisia mätäpäitä yhtään mistään. Hah hah!

Vierailija
1958/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa täällä tuntee myötätuntoa näitä henkensä edestä taistelleita ja onnettomuudesta selvinneitä kohtaan, toisin kuin te moralisoijat, jotka ette pysty ollenkaan ymmärtämään minkälainen painajaismainen tilanne oli kyseessä. Teillä ei ole empatiaa, ettekä ole yhtään parempia ihmisiä kuin kukaan onnettomuudesta selviytynyt, vaikka kuinka moittisitte Margea.

Me tunnemme empatiaa niitä kohtaan, joita ei autettu kuten Margea. Ja niitä kohtaan, joita Marget potkaisivat kuolemaan.

Tajuathan, että jos saisit rehellisen selonteon jokaisen selvinneen ja hukkuneen toimista, yksikään niistä tuskin täyttäisi korkeita moraalisääntöjäsi. No niin, nyt voit tuomita vaikka koko laivallisen, mitäs joutuivat onnettomuuteen. Sitten voit tehdä itsellesi alumiinifoliosta sädekehän ja mehustella omassa kuvitellussa empatiassasi ja sankaruudessasi. 

Täyttäisi kaikki ja monikin. Mutta mitäpä moraalia salaisia aselasteja kuljettavilta voisi odottaakaan kuin valehtelua lisää.

Valehtelua laiva täysi ja seuraukset tässä. Psykopatia kylvää kuolemaa.

Vierailija
1959/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne auttajat oli kaikki miehiä. Ei nainen siellä olisi selvinnyt muita auttamalla. Pelastuneissa ei juuri muitq ollut kuin nuoria miehiä.

Naisviha saa näin paljon kommentteja. Naisen avulla miehen nimi jatkuu, naisen keho synnyttää jokaisen elossa olevan miehen, naisen keho suostuu suosimaan poikia. Naiset ei vain kiristä ja ilku vallalla. Naiset voi koska vain lopettaa miesten synnyttämisen ja alkaa abortoimaan poikia. Naiset voi koska vain jättää heitteille poikaäpäränsä. Naiset voivat myös uhkailla sillä, mutta eivät sitä tee.

Naiset kun eivät kiristä vallalla.

Näiden nimiä otatte. Näin kiitollisia miehet on teoistanne. Sukupuolittavat vain. Ja totta kai moittimassa naisen itsekkyyttä. Te akat itse abortoitte miehen halusta tytöt, sekö ei ole miehiltä itsekästä? Saa naisetkin käyttää miehiä selviämiseen. Miehiä vaan ei asiasta moitita.

Pojat ei selviäisi päivääkään ilman äitiä. Olisitte roskiksessa jos naiset niin haluaisi. Alkakaa näyttää kiitosta.

Vierailija
1960/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ylpeilen tästä eteenpäin sillä, etten pelastasi tuollaisia mätäpäitä yhtään mistään. Hah hah!

No ei ole yllätys. Mutta älä mene laivalle töihin.

Ketju on lukittu.