Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne auttajat oli kaikki miehiä. Ei nainen siellä olisi selvinnyt muita auttamalla. Pelastuneissa ei juuri muitq ollut kuin nuoria miehiä.

Vierailija
2/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut joistakin pelastuneiden kertomuksista että harva oli havainnut kenenkään auttavan laivalla ketään, mutta joitakin henkilöitä oli ollut jotka auttoivat vetämällä ihmisiä portaikosta turvaan ja jakoivat myös pelastusliivejä jne. Osa oli havainnut myös itsekkyyttä ja sitä että oma henki pelastettiin toisen henki uhraten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaiset fiilikset minullekin.

Toisaalta monet niistä avuntilanteista, joissa hän ei auttanut, olivat ilmeisesti sellaisia että ei hän varmaankaan olisi pystynyt auttamaan. Ei kuvista päätellen ollut fyysisesti kovin isokokoinen, joten ei varmaankaan olisi jaksanut isompaa ja painavampaa ihmistä nostaa turvaan, päinvastoin olisivat molemmat tipahtaneet/vajonneet. Ja monet häntä auttaneista ilmeisesti häntä isompia eli hänen auttamisensa ei ollut heille samanlainen "riski".

Fyysisellä koolla ja voimilla on väliä tuonkaltaisissa tilanteissa.

Vierailija
4/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa ihmisistä ryhtyy rikollisiksi hätätilanteessa

pelastavat oman nahkansa esim löymällä vanhusta jolla on pelastusliivi

mutta niin on tavalisessakin elämässä, on ihmisiä jotka ovat saaneet korkean elintason rikollisella toiminnalla

ongelmaksi heille muodostuu se että muut ihmiset eivät välttämättä hyväksy heidän toimintaansa

Vierailija
5/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset ap. Mutta niin kuin moni sanoikin, että ei hän olisi pystynyt ketään auttamaan. Kyllä tuollainen kuolemankamppailu, jos oikeasti haluaa elää, on tehtävä itsekkäästi. En siis tuomitse tätä ihmistä tai ketään, joka tuolta selvisi.

Mä olen monesti miettinyt, että itse en olisi selvinnyt tuosta hengissä.

Vierailija
6/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelastajat ovat miehiä ja pelastettavat naisia?

Vierailija
7/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa mennään vaistolla ja onnella. Jokainen saa olla ihan niin itsekäs kuin tarvitsee selvitäkseen hengissä.

Vierailija
8/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Vierailija
9/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mikä tasa-arvo? kirjoitti:

Miksi pelastajat ovat miehiä ja pelastettavat naisia?

Ihan fyysysten syiden vuoksi. 

Vierailija
10/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon.  Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.

Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.

Vierailija
11/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia ajatuksia minulla. Tottakai on vaikea käsittää, millainen tuo tilanne on ollut, on toiminut pakon edessä ja varmaan monella ihmisellä puskee pintaan selviytymisvaisto tuollaisessa tilanteessa. Ei se mene kuten elokuvissa, että autetaan sitä omaa porukkaa, uskon että tositilanteessa jokainen yrittää pelastaa itsensä ja perheensä.

Silti minusta todellakin ristiriitaista, että itse hän silti pyysi jatkuvasti apua ja saikin sitä, mutta ymmärrän myös, ettei pieni nainen jaksa auttaa, kun kaikki voimat menee omaan selviytymiseen. Isot miehet taas todennäköisesti jaksavat auttaa muitakin. Tuntui silti kamalalta lukea siitä, että kun hän tunsi hennon otteen jalassaan, potkaisi tämän pohjaan, vaikka edellisessä lauseessa kirjoitettiin, että hänen selviytymisensä (roikkui miehen selässä) riippui täysin tämän miehen reaktiosta. Tuntui jotenkin väärältä enkä voi olla ajattelematta, että tuo veden alla tarttuja oli lapsi, jonka vanhemmat todennäköisesti olivat jo menehtyneet, kun yrittivät pelastaa lapsensa.

Vierailija
12/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan meistäkään ei voi ennalta tietää miten toimisi tuollaisessa tilanteessa. Aika pitkälti siinä mennään adrenaliinin ja selviytymisvaiston ohjaamana.

Itse tuskin olisin selvinnyt.

Vierailija
13/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon.  Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.

Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.

Mitä olisi tapahtunut, jos ei olisi potkaissut jalkaansa tarttunutta pois? Todennäköisesti molemmat olisivat hukkuneet, nyt sentään toinen pelastui. Antaisitko itse jonkun tuntemattoman roikkua hengenvaarassa jalassasi kun kaikki voimasi menevät omaan kamppailuusi? Aika jalo olet, jos annat toisen hukuttaa sinutkin. Ja tuossa tilanteessa ei voi jäädä koputtelemaan muiden hyttien oville ja herättelemään, pelastuminen voi olla sekunneista kiinni. Käännyt hakemaan lompakkosi ja ulosmenoreitti on jo tukossa. Sellaista se on.

Vierailija
14/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä käytävään juostaan huutanut hyttien ovilta kurkkineille ystävilleen että pitää mennä. Hyttitoverinsa oli nukkunut alasti, mikäli olisi jäänyt odottamaan tämän pukeutumista olisi kuollut itsekin  .

Vierailija
15/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toi kylmäävältä vaikuttaa, mutta olen siinä uskossa että hengenhädässä ihminen on itsekäs, ajattelee vain vaistojen ohjaamana omaa pelastautumistaan.

Helppo se on täällä turvassa kotona miettiä yleviä, kuinka "varmasti itse auttausi toisia", mutta entäpä kun se kauhun paikka oikeasti on käsillä, tajuat että kuolet just nyt itse jos jäät auttamaan...

Vierailija
16/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä jeesustellaan. Titanicin uppoaminen oli täysin toisenlainen, koska laiva upposi hitaasti, laivalla henkilökunta johti evakuointia ja ihmiset saatiin pelastusveneisiin, jotka tosin loppuivat kesken.

Estonia kallistui ja upposi niin nopeasti, että oli ihme että kukaan jäi henkiin. Pelkästään kannelle pääsy vaati valtavasti voimia eikä käytännössä juuri kukaan olisi voinut pelastaa muita.

Vierailija
17/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tämä Rull vaistosi mitä oli tulossa.

Vierailija
18/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Vierailija
19/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?

Vierailija
20/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma henki menee niin silloin ei ainakaan pelasta ketään. Hätätilanteessa selviytymisvaistot menee päälle.

Ketju on lukittu.