Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hoitajana järkevää hakea ICT-alalle?

Vierailija
02.09.2022 |

Vai menenkö ojasta allikkoon? Kaikki pitävät minua tietysti ihan tyhmänä, kun olen hoitaja, mutta kyllä olen aina ollut hyvä koulussa. Tällä kertaa palkka merkitsee eniten. Johtajat tienaavat paljon, mutta menee aikaa päästä sellaiseen asemaan. Haluaisin alalle, jossa pääsee heti tai melko heti valmistuttuaan hyville tienesteille. Ottakaa huomioon, että vertailukohta on hoitoalan palkka.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jos riittää kiinnostusta ja kapasiteettia oppia. Minä vaihdoin bussikuskista it-alalle 24 vuotta sitten.

M56

Vierailija
2/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellinen totesikin, ei taustoilla väliä jos uskot hanskaavasi homman ja olet siitä jonkin verran kiinnostunutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, jos riittää kiinnostusta ja kapasiteettia oppia. Minä vaihdoin bussikuskista it-alalle 24 vuotta sitten.

M56

Motivaatiosta se ei jää kiinni ja jos koulussa aloitetaan ihan alusta niin uskon pysyväni kärryillä, mutta jos vaaditaan jotain ennakko-osaamista niin en ole ihan varma. Mietin lähinnä kyllä, että olisiko joku toinen ala parempi vaihtoehto...

Ap

Vierailija
4/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. terveydenhuollon tietojärjestelmiä tekevissä IT-yrityksissä hoitajataustaiset ovat haluttua työvoimaa. Ymmärtävät näet sitä toimialaa ja ovat mahdollisesti käyttäneet juuri sitä tietojärjestelmä, mitä kyseinen IT-talo tekee. 

Vierailija
5/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. terveydenhuollon tietojärjestelmiä tekevissä IT-yrityksissä hoitajataustaiset ovat haluttua työvoimaa. Ymmärtävät näet sitä toimialaa ja ovat mahdollisesti käyttäneet juuri sitä tietojärjestelmä, mitä kyseinen IT-talo tekee. 

Niin no, tuollaiset tehtävät eivät kuulosta houkuttavilta ja kun olen kerran päässyt tältä alalta en halua lähellekään terveydenhuollon palveluita, järjestelmiä tai ihmisiä. Hautaan koko ajan elämässäni enkä tule kertomaan taustoistani. Hoitoala ei ole vain jotain mistä en pidä vaan se on traumatisoinut koko elämäni. Minä en jaksa enää taistella, nyt on aika paeta. 

Ap

Vierailija
6/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääköhän alalla osata hyvin englantia? Epäilen niin. Kielet ovat heikko kohtani, mutta ehkä pääsisin yli siitäkin...

Ap

Vierailija
7/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Motivaatiosta se ei jää kiinni ja jos koulussa aloitetaan ihan alusta niin uskon pysyväni kärryillä, mutta jos vaaditaan jotain ennakko-osaamista niin en ole ihan varma. Mietin lähinnä kyllä, että olisiko joku toinen ala parempi vaihtoehto...

Ap

Sinä olet sen 20 vuotta myöhässä. Alalla on vallalla koulutusinflaatio. Kun ihmiset kouluttautuvat enemmän samalle alalle koulutuksen arvo alenee ja kilpailu on todella kovaa. Sinulla pitää olla sitä erikoisosaamista ja kilpailuetua.

Suosittelin sinulle ihan hoitoalalla pysymistä. Ja kannattaa ottaa selvää vähän enemmän Suomen palkkatasosta, eikä sokeana uskoa mitä virkasiskosi sinulle meuhkaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Vierailija
8/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla on toki paljon erilaisia työllistymismahdollisuuksia, mutta kannattaa muistaa että varsinkin siihen koodaushommaan ei oikein ole mahkuja jos et ole aloittanut koodaushommia joskus kuusivuotiaana. Sitä ei vaan opi myöhemmin mitenkään kelvollisesti, vertautuu ihan huippu-urheiluun, jota ei myöskään auta aloitella aikuisena jos hyväksi meinaa päästä.

Vierailija
9/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääköhän alalla osata hyvin englantia? Epäilen niin. Kielet ovat heikko kohtani, mutta ehkä pääsisin yli siitäkin...

Ap

Pitää olla sekä matemaattisesti-, että kielellisesti lahjakas.

Vierailija
10/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Alalla riittää rallienglanti, alan sanaston osaaminen (käydään koulutuksessa ja uskallus käyttää englantia.

Vierailija
11/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pitää, ihan välttämätöntä. Jos jollain alalla, niin IT-alalla englanti on se käyttökieli. Kaikki dokumentaatio o englanniksi. Useimmiten työkaveritkin ovat ei-suomalaisia, vaikkapa intialaisia.

Vierailija
12/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olet valmis tinkimään vapaa-ajastasi? Ict-ala on aika kokonaisvaltaista työntekoa ja vapaa ajalle ei juuri jää aikaa kun pitää kehittää itseään, jne.

Vierailija
13/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Ap

Sinä olet sen 20 vuotta myöhässä. Alalla on vallalla koulutusinflaatio. Kun ihmiset kouluttautuvat enemmän samalle alalle koulutuksen arvo alenee ja kilpailu on todella kovaa. Sinulla pitää olla sitä erikoisosaamista ja kilpailuetua.

Suosittelin sinulle ihan hoitoalalla pysymistä. Ja kannattaa ottaa selvää vähän enemmän Suomen palkkatasosta, eikä sokeana uskoa mitä virkasiskosi sinulle meuhkaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

20 vuotta sitten minä söin hiekkaa hiekkalaatikolla... Hoitoalalla en tule pysymään. Mitä tahansa muuta olen valmis tekemään. Olen harvinaisen tietoinen alan palkkatasosta. Minä kun saan oikeasti sen palkkakuitin enkä lue vain lehtijuttuja hoitajien hirmupalkoista. 

Ap

Vierailija
14/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla pitää olla kiinnostusta ja jonkinlainen pohjaosaaminen, että voi pärjätä. Näitä muuntokoulutettuja on nähty. On siellä mukana muutama helmi, mutta suurin osa on ruikuttavia riippakiviä. Sori vaan. Ei kaikista ole tälle alalle.

Vierailija
15/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, tuollaiset tehtävät eivät kuulosta houkuttavilta ja kun olen kerran päässyt tältä alalta en halua lähellekään terveydenhuollon palveluita, järjestelmiä tai ihmisiä. Hautaan koko ajan elämässäni enkä tule kertomaan taustoistani. Hoitoala ei ole vain jotain mistä en pidä vaan se on traumatisoinut koko elämäni. Minä en jaksa enää taistella, nyt on aika paeta. 

Ap

Vahinko. Sanoisin, että juuri tässä olisi sinulle oiva tulokulma ja kilpailuetu IT-alalle: sote-sektorin tietojärjestelmien kehityksessä järjestelmävaatimusten määrittelijä, toiminnallinen testaaja tai käyttäjäkouluttaja. 

Vaikkapa haukutun Apotin käyttöönotossa kaltaisiasi on kymmeniä.

terv nimim. projektijohtaja 25v IT-alalla 

Vierailija
16/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon olet valmis tinkimään vapaa-ajastasi? Ict-ala on aika kokonaisvaltaista työntekoa ja vapaa ajalle ei juuri jää aikaa kun pitää kehittää itseään, jne.

Sanotaanko, että olen valmis tekemään sen mitä se vaatii. Kyllä hoitoalallakin on ihan lain vaatima vaatimus pitää yllä omaa ammattitaitoaan. 

Ap

Vierailija
17/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla tarvitsee kyllä englantia, mutta ihan rallienglanti riittää. Enemmän oppii työssä, kun vain on uskallas käyttää kieltä.

Esimerkiksi koodaukseen tarvitsee matemaattista ajattelutapaa ja ongelmanratkaisukykyä. Ei tarvitse olla mikään L:n pitkän matikan oppilas, mutta sellaista tietynlaista kykyä ymmärtää matemaattiikkaa ja pitää siitä. On myös ihan höpöhöpöä, että pitäisi olla koodannut lapsesta asti. Kiinnostunut kyllä oppii riittävästi koulun penkillä. Mutta kiinnostus alaan pitäisi lähteä ihan siitä tekemisestä jotta jaksaa takoa päätä seinään koodin kanssa, ei palkasta tai työllistymismahdollisuuksista.

Vierailija
18/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli alan vaihto hoitoalalta pois it alalle järkytys.

Tehdasymäristö oli jotain ihan muuta kuin siistiä sisätyötä.

Vierailija
19/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M56

Ap

20 vuotta sitten minä söin hiekkaa hiekkalaatikolla... Hoitoalalla en tule pysymään. Mitä tahansa muuta olen valmis tekemään. Olen harvinaisen tietoinen alan palkkatasosta. Minä kun saan oikeasti sen palkkakuitin enkä lue vain lehtijuttuja hoitajien hirmupalkoista. 

Ap

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? Sinua kehotettiin ottamaan selvää Suo-men palkka tasosta, ei vain hoitoalan. Teillä on jostain kumman syystä vallalla ihmeellinen käsitys, että kaikki muut tienaa hirmusummia paitsi hoitajat.

Vierailija
20/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla pitää olla kiinnostusta ja jonkinlainen pohjaosaaminen, että voi pärjätä. Näitä muuntokoulutettuja on nähty. On siellä mukana muutama helmi, mutta suurin osa on ruikuttavia riippakiviä. Sori vaan. Ei kaikista ole tälle alalle.

En minä mihinkään muuntokoulutukseen ole hakemassa vaan suorittamassa koulutuksen alusta loppuun. Tuskin hoitajan opintoja hyväksiluettaisiinkaan. Ihmisen anatomia ja fysiologia ei auta tietokoneen systeemien ymmärtämisessä. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi