Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin normaali ja tasapainoinen, vaikka lapsuuteni oli kauhea

Vierailija
02.04.2018 |

Elin aika kauhean lapsuuden, olin koulukiusattu ja kotona ei mennyt hyvin. Nyt olen ns. pärjäävä aikuinen ja vaikutan tasapainoiselta. En ole kuitenkaan mitenkään erityisemmin käsitellyt asioitani koskaan. Mieleeni tuli, onko tämä tasapainoisuus jotain yhtä valhetta ja luhistun jossain vaiheessa? Tai en kykene arvioimaan itseäni objektiivisesti. Onko muita, jotka kokevat selvinneensä hyvin vaikeasta lapsuudesta? Pitäisikö käydä keskustelemassa jossain?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy asiaa mieluiten itseltäsi. Tunnet itsesi parhaiten.

Vierailija
2/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy asiaa mieluiten itseltäsi. Tunnet itsesi parhaiten.

Ainakin siinä kohtaa kannattaa mennä juttelemaan jos kokee että ei tunne itseään riittävän hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että tunnen itseni hyvin ja mielenterveyteni on ok. En ole piilotellut itseltäni mitään asioita, ts. muistelen asioita ajoittain,mutta olen tavallaan jättänyt ne taakseni ja omaksunut ehkä sellaisen selviytyjän identiteetin. Kuitenkin, kyse on aika rajuista asioista, joten mietin voivatko ne olla vaikuttamatta minuun tämän enempää.

Haluaisin tietää, onko muita jotka ovat ns. hyvin selvinneitä?

-ap

Vierailija
4/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin selvinnyt monista vaikeista asioita. Olen empaattinen ja osaan asettua toisten asemaan. Ei ole mt-ongelmia ja elän ok elämää. En olisi minä vahva itseni jos en olisi elänyt vaikeaa elämää. Olen kääntänyt kaikki hirveät kokemukset voitokseni ja tykkään olla minä. Ei päihde eikä mt ongelmia!

Vierailija
5/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä isä kuoli kun olin pieni ja äiti hoiti minut ja siskon masentuneena. Ei ollut ihan helpoimmasta päästä ja oli väkivaaltaa ym. siskolla ollut parikymppisestä asti mt ongelmia. Minä omasta mielestäni ihan tasapainoinen ja olen työssä ja perheellinen mutta oon kans joskus miettinyt että leviääkö itelläki pakka joskus niinkun siskolla kävi.

Vierailija
6/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on kovin vaikea arvioida sitä miten kauhea lapsuus on ollut kun ei ole oikein vertailu kohtaa mutta koen selvinnee itse ihan hyvin asioista joihin toiset ovat tarvinneet ammattiapua. En osaa pitää itseäni myöskään selviytyjänä. En voi olla varma ettenkö kuitenkin haluaisi jonakin päivänä asioita käsitellä ammattia uniin turvin.

Vierailija
7/95 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö ei. Mulla taas on ollut hyvä lapsuus ja esinuoruus, sit alkoivat jonkinnäköiset vaikeudet, ja mä taas koen, että se turvallinen ja hyvä lapsuus on auttanut mua hirveesti. Ettei se turvattomuus oo sieltä lapsesta asti kasautunut ym.

Vierailija
8/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla sama. Kiusattiin koulussa aina ja syynä kiusaamiseen kotiolot. En ala kaikkea selvittää tässä, mutta tuntuu, että jotkut masentuvat huomattavasti pienemmästä. En ole koskaan ajatellut, että koulukiusaamisen pitäisi vaikuttaa nykyisyyteen. Minulla on ollut siinä mielessä hyvä tuuri, että en ole koskaan joutunut työpaikkakiusatuksi. Kerran on tosin yritetty, mutta muut työtoverit tekivät selväksi, ettei täällä sellaista suvaita. Kyseessä oli nuori, joka oli palkattu vakituiseksi ja minä olin tukityöllistetty.

Vierailija
10/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä? Elätkö yksin vai parisuhteessa? Onko lapsia?

Vierailija
11/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luulin selvinneeni, mutta yllättävä romahdus tuli ilman varoitusta. Tapahtumista oli silloin 15 vuotta.

Masennuin ilman mitään akuuttia syytä. Makasin sängyssä ja itkin.

Olin rakentanut huolellisesti kulissit, ja niiden takana piileskelin itsekään tajuamatta.

Myöhemmin ystävät sanoivat huomanneensa, että kartoin tiettyjä asioita.

Vierailija
12/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 40v alkanut kurja lapsuus oireilla. Kai tässä jotain ikäkriisiäkin on mukana, mutta huomaan sellaisia lapsuuden käytösmalleja ja taantumia itsessäni. Tähän asti olen ollut hyvinkin tasapainoinen ja elämässä olen kaikinpuolin pärjännyt. Vielä en ole keksinyt tapaa käsitellä näitä rakentavasti.

Vierailija
13/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itekin aikanaan ihan samallalailla, kunnes se romahdus sit tuli ja olinki pitkällä sairaslomalla äippäloman jälkeen. Kai siihen eri elämän tilanteet vaikuttaa, mulla laukes noi traumat toisen lapsen syntymän kohdalla.

Vierailija
14/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisiä asioita on varmaan vaikea arvioida itse. Luin kerran lapsuusmuistelmat toisen maailmansodan ajalta. Kirjoittaja oli ollut lapsi ja oli joutunut pakenemaan milloin kenenkin aikuisen luo turvaan. Jälkisanoissa hän kirjoitti, että oli mielestään kasvanut tavalliseksi tasapainoiseksi aikuiseksi, jossa lapsuuden kauhut eivät näkyneet mitenkään, mutta kun hän oli maininnut asiasta omalle lapselleen, tämä oli ollut toista mieltä. Kirjoittajan lapsi siis näki äitinsä käytöksessä jotain.

Vierailija
15/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Elätkö yksin vai parisuhteessa? Onko lapsia?

Aika oleellinen kysymys. Viat ei ole välttämättä tulleet esille, kun ei ole ollut sitä kunnon koeajoa, joita parisuhdekriisit, huoli lapsista jne tuo esille. Jos ikää on se parikymmentä vuotta itsetuntemuskin vasta kehittymässä.

Vierailija
16/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla romahdus tulee sitten vasta 50-60-vuotiaana. Toisilla ei koskaan. Aidosti mhdotonta tietää. Ala ainakin resursoimaan nyt sitä että voisit käsitellä kokemuksiasi, esim säästämään rahaa terapiaan.

Vierailija
17/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mahdotonta ole selvitä lapsuuden kauhuista ilman sen suurempia traumoja. Tai voi olla, että on jotain pieniä käytösmalleja, joista ei juuri ole haittaa normaaliin elämään.

Mutta joillakin voi olla, että vasta kymmenien vuosien päästä pystyy mieli käsittelemään kaikkea sitä kuormaa, mitä lapsuudesta kantaa mukana. Ja silloin voi tulla isompi tai pienempi romahdus.

Vierailija
18/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsia ja olen parisuhteessa, sekä vaativa akateeminen työ. Ikää yli 30v. ap

Vierailija
19/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehelläni on aika rankka lapsuus. Hän on tavallaan yksi tasapainoisimpia ihmisiä, joita tiedän, mutta joissain pikkujutuissa reagoi aivan kohtuuttomasti. Esimerkiksi, jos sanon hänen komentavan lapsia liikaa (ei tee sitä usein, mutta joskus). Tuolloin hän on joskus saanut aivan totaalisen raivokohtauksen, eikä ota ollenkaan palautetta vastaan. Koska hänhän aina laittaa lasten parhaan edelle, toisin kuin isänsä.

Vierailija
20/95 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri on elänyt hirveän lapsuuden.

On mielestään täysin selvinnyt, mutta ei huomaa miten riitaisa ja ärtyvä on.

Ei mielestään tarvitse apua.

Ex-mies eli sairaassa perheessä. Perheen lapsi oli traumatisoitunut, oikutteleva, yksinkertainen äiti. Äiti kosti kärsimyksiään ilkeilemällä kaikille paitsi omille lapsilleen, jotka olivatkin täydellisiä. Ex-mies ei mielestään tarvinnut apua. Hän oli tunnevammainen, ei käsittänyt omaa käytöstään eikä missään tapauksessa suostunut kehittymään.

Kun lopulta mentiin pariterapiaan, terapeutti kysyi kummankin kotioloista. Mies alkoi puhua äidistään ja purskahti hillittömään itkuun. Siitä ei tullut loppua. Hän odotti, että terapeutti ratkaisee ongelmamme kahdella käynnillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän